Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Begin mei in de Alpen - Forum Wereldfietser

Begin mei in de Alpen

Dag fietsers,

de eerste twee weken van mei wil ik in het kader van 'huwelijksreis' naar venetie fietsen. Vanwege de tijd wilde ik maar beginnen in Bern. Een klein vraagje is denk ik wel op z'n plaats:

Wie kan mij vertellen of en hoe befietsbaar de wegen zijn in de Alpen begin mei? Ik houd de benjaminse route aan over de (ik meen) simplonpas.

Alvast bedankt voor de info!

Aart
aart schreef:Dag fietsers,

de eerste twee weken van mei wil ik in het kader van 'huwelijksreis' naar venetie fietsen. Vanwege de tijd wilde ik maar beginnen in Bern. Een klein vraagje is denk ik wel op z'n plaats:

Wie kan mij vertellen of en hoe befietsbaar de wegen zijn in de Alpen begin mei? Ik houd de benjaminse route aan over de (ik meen) simplonpas.

Alvast bedankt voor de info!

Aart
Ik heb in mei 1974 door Zwitserland gefietst. Geen probleem met befietsbare wegen, alles ging uitstekend. Het kan in de lage gebieden en dalen lekker warm en zonnig zijn, maar op de grotere hoogtes behoorlijk koud. De bergtoppen zijn nog wit besneeuwd, wat fotogenieker is dan in de zomer. Zelfs op 23 mei 1974 had het flink gesneeuwd in Davos (1560 m). De bomen waren daar nog kaal en in het 350 meter lager gelegen dorp Klosters bladgroen! Toen ik van Davos naar Landquart op m'n fiets steil afdaalde werd het ineens warm. De verschillen kunnen extreem zijn, dus warme kleren mee. Kijk maar op mijn fotoverslag :wink: : http://www.mijnalbum.nl/Album=GJ6XXHPI

Hoi Aart gefeliciteerd vast. Als je de Benjaminse route naar Venetie neemt dan gaat die over de Simplon, maar kun je er ook onderdoor. Afhankelijk van het weer kun je hele stukken met de trein doen omdat de route bij het hoge stuk langs/boven de trein loopt. Kijk maar eens goed op de site (Venetie, maar ook de route naar de Riviera, die hier samenvalt).
Zelf hebben we anderhalf jaar geleden met de kinderen de Rome route gedaan van Basel naar Como (en inclusief het stukje met de trein via St Moritz omdat het ook in augustus te slecht weer was met sneeuw op de Spluegenpas). Dat was vaak (zeker niet overal) best een wat saaie route, en ik heb net deze week zitten kijken of het niet leuk zou zijn nog eens de doorsteek te maken, maar nu via Kandersteg en de Simplon. Dat lijkt een wat imponerender route.
Wim
[quote="aart"]Dag fietsers,

de eerste twee weken van mei wil ik in het kader van 'huwelijksreis' naar venetie fietsen. Vanwege de tijd wilde ik maar beginnen in Bern. Een klein vraagje is denk ik wel op z'n plaats:

Wie kan mij vertellen of en hoe befietsbaar de wegen zijn in de Alpen begin mei? Ik houd de benjaminse route aan over de (ik meen) simplonpas.

Alvast bedankt voor de info!

Aart[/quote]

Hoi Aart,
Vooraf hartelijk gefeliciteerd met jullie (aanstaande ?) huwelijk. De wegen in de Alpen zijn goed befietsbaar (ook de Simplonpas). Als Zwitser ken ik deze pas vrij goed en ga ik in juni 2008 van Haarlem naar Albenga (vanaf Basel naar Albenga de route van Benjaminse), dus ook over de Simplonpas. In mei kan het inderdaad nog heel koud zijn in Zwitserland, en dat niet alleen in de bergen. Dus warme trui, handschoenen, muts en winddicht (regen)jack meenemen. En alvast Veel fietsplezier !!!

Dag fietsers,

bedankt voor de reacties. Inmiddels heb ik het boekje gekocht en ben me al heerlijk aan het verlekkeren over alle leuke plekjes waar we gaan staan.

Kan ik er vanuit gaan dat de campings begin mei al open zijn of wordt het wildkamperen?

Groeten, Aart

Op deze site http://www.camping.ch/ staan meer dan 350 campings in Zwitserland vermeld met de openingstijden. Je kunt van de door Benjaminse vermelde campings langs de route dus checken of ze al open zijn. Je moet wel steeds weten in welk kanton ze liggen want ze zijn per kanton gerangschikt.
En wildkamperen, dat is officieel verboden in Zwitserland net als in Nederland. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan, want ik heb dat zelf in de Jura ook wel eens gedaan. Als je maar zorgt dat niemand je ziet :-)

Succes met de voorbereiding en goede reis!
Luc