Additionally, paste this code immediately after the opening tag: North Sea Cycle route? - Forum Wereldfietser

North Sea Cycle route?

hallo!

ik ben van plan om volgend jaar de North Sea Cycle route te fietsen. Bestaat er ondertussen een "allesomvattende" gids of iets dergelijks voor die route of is alles nog zelf uit te zoeken?

Als alle kaarten nog apart aangeschaft moeten worden, hoe doe je dat dan het best voor zo'n lange trip? Alles in 1 keer op voorhand kopen (en heel de tijd "meesleuren") of beter onderweg pas de kaarten kopen (van zodra je ze nodig hebt) ? Maar kan je ze dan wel makkelijk onderweg vinden?

Als je (delen van) de route al gefietst heb, dan ben ik héél geïnteresseerd in ervaringen, tips, e.d. want op het Internet vind ik helaas nergens een verslag van iemand die heel de rondrit gedaan heeft.

Alvast bedankt!

Steven
Vorig jaar hebben we van de Noordzeeroute gefietst van Hoek van Holland tot Esbjerg (Denemarken). Nu zijn we net terug van 8 weken fietsen van Esbjerg tot Newcastle.
De Noordzeeroute is in feite een aaneenschakeling van kustroutes die in de verschillende landen al bestaan. Er niet een alomvattende gids waar alles in staat. Alle verschillende informatie is te krijgen bij de fietsvakantiewinkel in Woerden. De info is per land nogal verschillend. Zo zijn de Duitse boekjes heel grondig. En wat er van Zweden te koop is heel mager. De route is in de verschillende landen wel bewegwijzerd. Zij het dat het in het ene land beter is dan in het andere. Als je wilt weten wat wij precies hebben meegenomen dan willen we wel een lijstje voor je maken.
De aard van de route is ook heel verschillend. In Noorwegen zijn stukken die met een gewone trekkingfiets met bagage niet te fietsen zijn. De stijgingspercentages zijn vaak hoog (meer dan 10 procent) en sommige wegen blijven sterk dalen en stijgen. En er zijn hele stukken grof gravel. Wij hebben daar dan ook twee stukken met resp. de trein en de boot gedaan. Uit de Noorse boekjes haal je die informatie niet. Zeker uit de plaatjes in die boekjes (het zijn er twee) maak je op dat het allemaal goed te doen is. Maar heuvelachtig betekent daar iets heel anders dan bijvoorbeeld in Schotland. En Noren rijden allemaal op mountainbikes met weinig tot geen bagage. Schotland was na Noorwegen een verademing.
We zijn van plan een samenvatting te maken van ons dagboek en de e-mails die we onderweg verstuurd hebben. Dat kunnen we je tezijnertijd wil toesturen, als je daarin geinteresseerd bent.

Clara,

Je kunt je reisverhaal ook als forumbericht posten, dan kunnen alle Wereldfietsers genieten van je belevenissen. Er zijn er vast meer die plannen hebben voor deze route.

En de redactie van ons tijdschrift is altijd op zoek naar leuke verhalen, vooral ook Europaverhalen. Mocht je een bijdrage voor het tijdschrift willen aanleveren, stuur dan even een mailtje naar redactie@wereldfietser.nl

Groeten,
Dennis
Hallo,

Deze zomer hebben we de hele North Sea Cycle Route gefietst. En ik kan me redelijk aansluiten bij Clara en Jan. Inderdaad, er is geen alles omvattende gids en de routeboekjes verschillen sterk per land. De routes inderdaad ook. Zo is er in Engeland nu geen route die helemaal langs de kust gaat, want die is nog in de maak. Wij gingen nu via een route die af en toe bij de kust kwam (Hull bijvoorbeeld). Maar York en Lincoln waren ook erg leuk om te bezoeken. In tegenstellling tot de stedenklont rondom Newcastle trouwens, dat vonden we verschrikkelijk.

Over Noorwegen trouwens: ja dat is heel pittig. Het pittigste stuk van de hele reis. Het is soms steil en gaat de hele tijd op en neer. Soms op goede asfaltwegen met haarspeldbochten, maar soms ook over gravelpaden waar je lang niet altijd kunt fietsen. Toch zou ik je aanraden om die gravelpaden NIET over te slaan. Ze lopen namelijk zonder uitzondering door de allermooiste gebieden. We hebben er zelfs een spreekwoord over uitgevonden: "hoe slechter het pad, hoe mooier het uitzicht". Je moet wel veel tijd uittrekken voor deze paden natuurlijk. In het routeboekje staat wel aangegeven welke paden minder goed begaanbaar zijn. En je moet zeker niet verwachten dat je overal omhoog kunt fietsen. Of omlaag trouwens, tenzij je net zo'n roekeloze fietser bent als mijn vriend natuurlijk.

Tussen Inverness en Edinburgh hebben we trouwens een andere route gefietst. We wilden liever verder door de Highlands dan langs de kust. Dus daarover kan ik je weinig vertellen..

Tja, ik kan je veel vertellen, maar laat ik er niet meteen een hele lap tekst . Ook bijvoorbeeld welke stukken je wat mij betreft kunt overslaan. Bijvoorbeeld de grensovergang van Zweden naar Noorwegen, die absoluut verschrikkelijk was (heel druk verkeer en een agrarisch gebied met veel wegen). Maar misschien heb je specifieke vragen?

Groeten, Jennifer

O ja, de kaarten. Wij hadden alles bij ons tot aan Edinburgh (we wisten namelijk aanvankelijk niet of we de hele ronde zouden kunnen fietsen). We dachten in schotland wel makkelijk aan nieuwe kaarten te kunnen komen. Dat viel een beetje tegen. Er waren weinig boekhandels met de routes. Tot onze verrassing maak je meer kans in fietsenwinkels (eigenlijk wel logisch, maar welke Nederlander denkt daar aan?). En daar hebben ze alleen de routes van de eigen regio, terwijl we graag alle kaarten van Groot-Brittanie wilden kopen.

Betty en ik hebben in 2001 van Den Helder naar Vlissingen gefietst, in april. Het was heerlijk om te kamperen en te fietsen terwijl de lente volop losbarstte om ons heen: in Noord Holland bloeiende tulpen en hiacynthen, de eerste strandgangers, veel vogels etc. 't Is dichtbij huis, maar dit stukje NorthSea Cycleroute is zeer de moeite waard.

In 2002 hebben we het Noorse stuk gedaan. Zoals al door andere forumleden gememoreerd: bijzonder pittig, en dat was uit het overigens uitstekende boekje niet op te maken. Na een aantal jaren fietsvakanties waarin veel geklommen werd had Betty mij de opdracht gegeven dat jaar een route te verzinnen waarin ze niet veel hoefde te klimmen. Omdat het hoogste punt in de hele route slechts 275 m was en er vaak niet meer dan 3x per dag naar een hoogte van meer dan 150 meter hoefde te worden geklommen, dacht ik dat ik aan betty's eis voldaan had. Maar niets was minder waar. Het ging continu op en neer, zonder één vlak stuk, met hellingen van vaak meer dan 10% (soms tot 20%!). Dat viel niet mee met alle bepakking! Verder hadden wij het weer nogal tegen: we fietsten in juli en de temperatuur kwam vaak niet verder dan een graad of 14 met veel buien. De campings zijn wel goed ingericht op dit weer, ze hadden allemaal mooie keukens, zoat je binnen kunt koken en eten. Ondanks het onverwacht zware klimmen en het weer kunnen we iedereen de route wel aanraden, zeker als je van rust en ruimte houdt. Je maakt het jezelf een stuk makkelijker door zo min mogelijk bagage mee te nemen, bijvoorbeeld door niet te kamperen. Zo wordt het nog duurder, maar wel minder zwaar.
We hebben gefietst van Kristiansand tot Bergen en zijn toen per trein via Oslo naar Bodo gereisd, alwaar we de boot naar de Lofoten namen. Een verre reis, maar de Lofoten was het absolute hoogtepunt van onze reis. de overtreffende trap van Noorwegen, een paar honder kilometer boven de poolcirkel. En met veel beter weer!!
In de herfst van 2002 hebben we nog een stukje North Sea cycle route gedaan: van Vlissingen naar het Franse Boulogne sur Mer. We vonden het eerste stuk daarvan nogal saai, met veel lange rechte stukken langs afgedankte vaarten en kanalen, maar de heuvels van West Vlaanderen en het Franse deel waren zeer de moeite waard.
Een reisverslag van de Noorse reis komt binnenkort op de site.
Tenslotte nog een tip voor fietsen in Sacandinavië: koop bij een goede fietsenzaak Dutch Perfect banden: gegarandeerde anti-lek banden. Door een kleinere binnenband en een dikkere buitenband gaat er niets doorheen, ook geen punaise of zo. Wij reden er probleemloos mee over de Noorse gravelwegen, ondanks de soms vlijmscherpe steentjes.

Henk Wesselink

Is de North Sea Cycle Route ook onderwerp op de Europese Fietsroute Markt op 28 maart in Rotterdam? Zo te zien zijn er al redelijk wat mensen die wat over deze 6000 km lange fietsroute kunnen vertellen en ook wat kunnen laten zien.

Wouter Bazen, ook lid van de Wereldfietser, heeft een gidsje gemaakt met wat aanvullende gegevens over met name het deel in Noorwegen. Dit gidsje ligt o.a. in de Fietsvakantiewinkel, bij Pied a Terre in Amsterdam en Zandvliet Reisboekhandel in Woerden.
Wouter Bazen: e-mail: wouter@bazen.net

Even een correctie: Reisboekhandel Zandvliet is niet in Woerden, maar in Leiden!

Ook ik heb afgelopen voorjaar de hele NSC route gefietst, ben echter begonnen met de Jutlandroute naar Denemarken. Het schijnt dat dit een aanrader is omdat de eerste stuk door Duitsland en Denemarken een beetje tegenvalt. Je fietst nl vaak lang langs een dijk. Vanaf Frederikshavn overgestoken naar Zweden en vanaf daar de hele route gevolgd.
Belangrijk is om de boot naar de Shetlands op tijd te regelen. Dit kan online. De boot gaat een keer per week. Zorg dat je je noorse munten opgemaakt hebt want je kan er niet mee betalen. Het is een boot die valt onder de Faroer eilanden. Dus ze hanteren de Deense kroon.
Er zijn meerdere mogelijkheden om vanaf de Orkneys over te steken naar Schotland. Scheelt ook in prijs, de boot naar John O Groats was een vandse duurste, wij namen een naar een klein plaatsje 10 km ten westen van John O groats Str Margrets hope. Scheelt flink op de toch al prijzige overtocht.
Ook in Schotland kom je langs de route pittige stukken tegen. Zelfs een weg met 25% stijging. Kaarten in Engeland zijn perfect klein compact waterdicht en vol met route info.
De kaarten van Noorwegen waren ook wel goed en zijn goed te verkrijgen in Noorwegen.
Oja de veerboot vanaf Veierland naar Nes gaat maar een keer per dag, en dat is pas eind van de dag. Ook de veerboot naar het autoloze eiland is geen tip want je kan een tijd op het eiland rondfietsen maar je moet ook weer op dezelfde plek opstappen want de andere opstapplaats is niet geschikt voor fietsers.

Hoe valt het weer zo mee, als je bv in het voorjaar fietst ?
Heb je niet te veel last van de wind, zo vlak aan de zee ?

Koen
De wind was onze trouwste vijand in Nederland tot en met Denemarken. Het waaide hard, en zelden mee. Het was - vreemd genoeg - bijna altijd NO-wind namelijk - en dat terwijl het vaker NW-wind zou moeten zijn. Omdat het landschap in de landen ook nog behoorlijk open is, en je inderdaad vlakbij zee fietst, was het erg pittig fietsen.

In Zweden en Noorwegen viel de wind bij ons meteen weg (behalve op de paar vlakkere stukken). Maar ja, daar moet je weer flink klimmen. Wij zeiden altijd maar dat de tegenwind in de eerste landen ons goed had voorbereid op het klimmen.

In Schotland kan het weer hard waaien. De Shetland- en Orkney-eilanden zijn er sowieso berucht om. Op het vasteland viel het ons meestal mee. De meest favoriete windrichting van Schotlandmainland is trouwens ook NW.

Groeten, Jennifer
O ja, het voorjaar. Het fietsen in Zweden en Noorwegen in het voorjaar zou ik afraden. Niet alleen wegens kou en sneeuw, maar ook wegens alle ferry's die je moet nemen. Sommige varen alleen in het hoogseizoen (juli en augustus).

Jennifer