Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegen op Malaga of Granada? - Forum Wereldfietser

Vliegen op Malaga of Granada?

Fietsvrienden,

In oktober willen Astrid en ik er weer eens even kort tussenuit. We hebben een route over onverharde wegen dwars door de Sierra Nevada op het oog (ja Bert, ik ga eindelijk weer eens naar Spanje!), met de Pico de Veleta (onverharde kant natuurlijk!!) als hoogtepunt.

Alleen, hoe daar te komen?

Vliegen op Malaga met Basiqair lijkt financieel aantrekkelijk (hoewel het voordeel grotendeels verdwijnt doordat je voor de fietsen EUR 45 moet bijbetalen), maar dan zitten we wel ruim 100 km van de Sierra Nevada af. En met maar 9 fietsdagen en het feit dat je in heuvelachtig terrein vaak niet al te grote afstanden kan maken en dat we vooral onverhard willen fietsen lijkt dat toch niet zo aantrekkelijk.

Vliegen op Granada kan ook, maar kost veel meer tijd (overstap in Madrid) iets meer geld en dan mogen we maar 20 kg pp (+ 1 stuk handbagage) meenemen in het vliegtuig. En sinds 11 september vind ik het een stuk lastiger om je handbagage vol te stouwen met zware dingen (al het zware fietsgereedschap komt al niet in aanmerking) en ik vind de stress van "krijg je wel of niet problemen met het inchecken" altijd een vervelende manier om op vakantie te gaan. Bovendien krijgen we dan op de terugweg hetzelfde probleem, wat ik in een bananenland niet zo erg vind (al zou je daar moeten betalen, het kost toch niets) maar binnen de EU erg prijzig kan zijn en mijn Spaans is niet goed genoeg om me daar doorheen te kletsen.

Heeft iemand nog een briljante tip voor me??

Groeten,
Dennis

Hoi Dennis,
eeen uitstekden keus,vooral de Alpujaras ten zuiden van Granada is een schitterend fietsgebied, met heerlijke cols. In heb in oktober meegemaakt dat de Pico Veleta was gesperd vanwege de vele verse sneuuw.
Mijn vele ervaring met Iberia is dat zij niet moeilijk doen over een aantal kiloos meer. Op verzoek van mij hebben zij dat mij zelfs een keer gemaild. Ook de ervaring in de Fietsvakantiewinkel is dat een paar kiloos extra niet leidt tot overgewicht.
Je kun op Malaga vliegen en van daaruit even naar het noorden fietsen naar Antequera. Vanaf Antequera gaat drie keer per dag een Andalucia expres naar Granada waarin de fietsen gratis meekunnen.
Naar Malaga zelf gaan alleen TRD-treien, waarin geen fietsen kunnen.

Dienstregeling

Vertrek Antequera aankomst Granada
10:01 11:40
14:50 16:26
18:30 20:40

Succes en vooral veel plezier!

Hoi Bert,

Bedankt voor de tip, ik dacht al dat je wel zou reageren! Ik ga er vanavond nog eens goed over nadenken. Een stukje met de trein is inderdaad ook best een optie.

We zijn trouwens van plan begin oktober te gaan (2/10 tot 12/10) dus hopelijk valt het dan nog mee met de sneeuw op de Pico Veleta. Ik zou het toch wel erg leuk vinden om (na op de hoogste toppen in de Himalaya en de Andes te hebben gestaan) ook eens in Europa de hoogste berg te beklimmen! En dan nog onverhard ook! Wellicht een nachtje wild kamperen boven. Jippie, ik kan niet wachten!

Tot vrijdag op het nazomerweekend.

Groeten,
Dennis

Naar aanleiding van de email van Iberia die ik van Bert kreeg doorgestuurd waarin Iberia schreef dat niet moeilijk wordt gedaan over 23 - 24 kg en de positieve ervaringen van de Fietsvakantiewinkel is de keuze nu toch op Granada gevallen. Over 6 weken zit ik in Zuid-Spanje!!!

Dennis