Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balkan fietstocht - Forum Wereldfietser

Balkan fietstocht

Hallo Allemaal

Deze zomer ga ik normaal gezien een 4a5 weekse fietstocht maken door de Balkan (van Kroatë naar Servië naar Albanië naar Bosnië-Herzegovina en terug naar Kroatië.)

Nu had ik enkele vraagjes voor jullie

- Met welke fiets zou ik het best gaan moutainbike / trekfiets
- kunnen jullie mij een goede fiets gps aanraden die een goede ontvangst heeft in bergachtig gebied.
-is het verstandig om in deze landen in een tentje te slapen :oops: ?
-en waarschijnlijk het moelijkste is de bevolking een beetje hoe moet ik het zeggen ;vriendelijk voor de onwetende toerist? ¨[die geen Slavisch spreekt :? ]

Alvast bedankt voor jullie reacties


bramgo

Een mountainbike is in de Balkan volledig onnodig. Sterker nog, die zou je verleiden tot het nemen van onverharde weggetjes. En dan kun je wel eens op link terrein uitkomen. Blijf gewoon op asfalt en er is niks aan de hand. Dan hoef je ook geen MTB te nemen.
GPS heb je daar niet veel aan, je moet dan ook goed kaartenmateriaal hebben, niet in ieder Balkanland is dit voorhanden (militaire veiligheid). Je moet gewoon regelmatig de bevolking vragen. Dat is in de balkan het beste. Zelfs de bebording kan slecht zijn of geheel ontbreken.
Een paar woorden Servisch/Kroatisch/Bosnisch is erg handig op de Balkan. Je hebt nog tijd genoeg om een basiskennis op te doen ;)
Kamperen hangt van de regio af. Kijk van tevoren waar er fors gevochten is. In die gebieden moet je je niet verstoppen in de bosjes, dan kun je nog wel eens op een mijn stappen. Gewoon de, uiterst gastvrije, bevolking vragen. Ver weg van de oude gevechtsgebieden kun je wel wild kamperen.

Ivo Miesen schreef:Een mountainbike is in de Balkan volledig onnodig. Sterker nog, die zou je verleiden tot het nemen van onverharde weggetjes. En dan kun je wel eens op link terrein uitkomen. Blijf gewoon op asfalt en er is niks aan de hand. Dan hoef je ook geen MTB te nemen.


Toch liggen er in Kroatie, Bosnie en vooral Albanie prachtige onverharde routes op je te wachten. Waarom zou dit 'link terrein' zijn?
Ivo Miesen schreef:Kamperen hangt van de regio af. Kijk van tevoren waar er fors gevochten is. In die gebieden moet je je niet verstoppen in de bosjes, dan kun je nog wel eens op een mijn stappen. Gewoon de, uiterst gastvrije, bevolking vragen. Ver weg van de oude gevechtsgebieden kun je wel wild kamperen.
Inderdaad oppassen met kampeerplekjes zoeken. Probeer in een weiland te gaan staan of op een akker ofzo. In ieder geval op een plekje waarvan je kunt zien dat er voorheen over gelopen/gereden is.

Goede reis en kijk uit voor dronkenlappen.

Samuel.

bedankt al voor de goede raad

Maar geen gps ? het is de bedoeling van me om mijn routes goed te kunnen berekenen zodat ik niet te veel om rij

als fiets dacht ik aan cube xms (moutainbike) of de cube cross (trekfiets)

Wat lijkt volgens jullie het verstandigste? Want als je door Bosnië en Montengro moet daar is het veel op een neer en ik geef de voorkeur aan onverharde wegen of kleine binnenwegen?

alvast bedankt

bramgo
Wat Ivo zegt en de plaatselijke bevolking ook:
Wat Bosnië betreft, blijf op de verharde wegen ook waar minder gevochten is/lijkt. Even aan de bevolking vragen, je mag meestal wel op hun terrein staan. Dan loop je wel een ander gevaar: slivovica.
Er zijn inmiddels wat campings, zo ook in Sarajevo (vlak bij het vliegveld).

bramgo schreef:bedankt al voor de goede raad

Maar geen gps ? het is de bedoeling van me om mijn routes goed te kunnen berekenen zodat ik niet te veel om rij

als fiets dacht ik aan cube xms (moutainbike) of de cube cross (trekfiets)

Wat lijkt volgens jullie het verstandigste? Want als je door Bosnië en Montengro moet daar is het veel op een neer en ik geef de voorkeur aan onverharde wegen of kleine binnenwegen?

alvast bedankt

bramgo
Volgens mij kan een GPS wel degelijk nuttig zijn. De kaarten van m.n Kroatië/Bosnië (AdriaTopo) zijn aardig gedetailleerd. Hier kan je ze downloaden. Je hebt een unlockcode nodig maar die zwerven overal op het internet rond.:wink:
Voor de grotere steden zijn de gratis kaarten van Openstreetmap wellicht een alternatief, ze kunnen ook in de GPS worden geladen, zelfs met hoogtelijnen. Verder heb je nog de gratis kaarten van Openmaps: http://openmaps.eu/ Ook van de Balkan landen, je kan ze bekijken in Google Earth.
Wat betreft type GPS zou je met ieder outdoor apparaat van Garmin goed uit de voeten kunnen, eentje met geheugenslot voor microSd kaartjes is wel een must (om alle kaarten op te slaan).

Ivo Miesen schreef: GPS heb je daar niet veel aan, je moet dan ook goed kaartenmateriaal hebben, niet in ieder Balkanland is dit voorhanden (militaire veiligheid).
Die militaire topokaarten kan je gewoon downloaden op internet hoor, daar is niks geheimzinnigs aan 8)

Kijk maar eens op:
http://maps.poehali.org/en/
http://www.topomaps.eu/europe/
http://travel.valek.net/maps.cgi?cp=4
http://pdunlimited.org/mape/Sredina2.htm
Ik spreek uit ervaring voor Macedonië, Albanie, Montenegro (Crna Gora) en Kroatië.

Kamperen: Langs de kust van Kroatië is er genoeg kampeergelegenheid. Afgezien van de steden wellicht, in het binnenland verder bizar weinig. In de overige landen heb ik, behalve in Tirana, alleen maar wildgekampeerd, vrijwel altijd op "openbaar terrein", pas gaan zoeken als de zon onder was.

Taal: Alleen in het Cyrillische Macedonië had ik moeite om wat voor elkaar te krijgen, dus als je dat schrift niet beheerst is het wellicht een idee. Maar qua communicatie kan je vaak bij (groepjes) mensen met Duits en/of Engels terecht.

Fiets: als je in MK, AL en CG de voorname wegen mijdt kom je al vrij snel op gravel terecht. Maar ook deze wegen zijn prima met 28" te doen. Vaak zijn juist deze wegen leuker omdat je èn minder verkeer hebt èn sneller stopt (wordt) voor een praatje met de lokale bevolking.

GPS, geen idee, ik zweer bij papieren/plastic cartografie. Maar ik heb ergens begrepen dat de Amerikanen per land/regio de afwijking van het signaal kunnen aanpassen. Niet dat je daar heel snel verkeerd rijdt, maar ik dacht: ik zeg 't ff.

Ivo Miesen schreef:... die zou je verleiden tot het nemen van onverharde weggetjes. En dan kun je wel eens op link terrein uitkomen. Blijf gewoon op asfalt en er is niks aan de hand.
Asfalt is zeker zeker. Maar in de Balkan zijn onverharde wegen niet altijd te vermijden.
In Kroatië loopt de Eurovelo nr 8 enkele tientallen km tussen Zadar en Sibenik over onverharde wegen. Deze zandweg is ook nog eens de frontlijn geweest tussen Krajina en de rest van Kroatië. Langs de weg zie je regelmatig een bord dat je de weg niet mag verlaten, vanwege mijnen.
De weg is onverhard, en toch veilig. De bermen en de velden niet.

Wildkamperen?
Zorg dat je het oorlogsverleden kent.
De Krajina, Kosovo, Slavonië en vrijwel geheel Bosnië zijn ècht oorlogsgebied geweest. Ik zou er niet zo maar mijn tentje opzetten. Wat wel lastig is: de Kroaten verzwijgen dit deel van de geschiedenis. Sinds het 'vertrek' van de Serven uit Krajina is de naam van het gebied (of de grenzen) niet meer op de kaarten terug te vinden.
Montenegro, Istrie, Macedonië en de Kroatische eilanden hebben in de oorlog nauwelijks schade gehad. Langs de kust van Dalmatië is op sommige plekken wel flink gevochten, maar de sporen van de oorlog zijn helemaal opgeruimd (voor de toeristen).
Albanie hoorde niet eens bij Joegoslavie.

In Kroatië kan je vrijwel overal met Duits en Engels terecht.

Elstar schreef:
Ivo Miesen schreef:... die zou je verleiden tot het nemen van onverharde weggetjes. En dan kun je wel eens op link terrein uitkomen. Blijf gewoon op asfalt en er is niks aan de hand.
Asfalt is zeker zeker. Maar in de Balkan zijn onverharde wegen niet altijd te vermijden.
In Kroatië loopt de Eurovelo nr 8 enkele tientallen km tussen Zadar en Sibenik over onverharde wegen. Deze zandweg is ook nog eens de frontlijn geweest tussen Krajina en de rest van Kroatië. Langs de weg zie je regelmatig een bord dat je de weg niet mag verlaten, vanwege mijnen.
De weg is onverhard, en toch veilig. De bermen en de velden niet.
Als iemand die tijdens de oorlog er geweest is begrijp ik zo'n routevoering dan niet. Die is te doen voor iemand die verstand van zaken heeft. Maar als ik de verslagen lees die ik soms tegenkom op het net dan zie ik veel mensen die er totaal bleu gaan fietsen en zonder het te weten de grootste risico's nemen. Teveel mensen snappen niet hoe serieus die bordjes zijn en hoe lang het landmijnenprobleem nog zal aanslepen.
Wildkamperen?
Zorg dat je het oorlogsverleden kent.
De Krajina, Kosovo, Slavonië en vrijwel geheel Bosnië zijn ècht oorlogsgebied geweest. Ik zou er niet zo maar mijn tentje opzetten. Wat wel lastig is: de Kroaten verzwijgen dit deel van de geschiedenis. Sinds het 'vertrek' van de Serven uit Krajina is de naam van het gebied (of de grenzen) niet meer op de kaarten terug te vinden.
Helemala gelijk. Kijk heel erg goed naar het landschap als je door de Krajina rijdt. Vaak kun je de oude frontlijn nog goed herkennen (veel sporen van etnische zuivering). Let op deze plekken erg op. Je vindt soms monumenten voor de Kroatische gesneuvelden. Voor de verdrevenen en vermoordden van andere afkomst staat er niks. Hun lot wordt gewoon ontkend.

Bombetter:
Toch liggen er in Kroatie, Bosnie en vooral Albanie prachtige onverharde routes op je te wachten. Waarom zou dit 'link terrein' zijn?
De Albaanse onverharde wegen zijn idd te doen. Ik reed er 14 jaar geleden gewoon met 700x32c banden. De oude Italiaanse bergwegen zijn daar zonder probleem mee te rijden. Dat is nauwelijks onverhard te noemen.
M.n. in Bosnië zijn nog lang niet alle gebieden mijnvrij. Nu is men pas toe aan het mijnenvrij maken van de bermen en direkte omgeving van de onverharde kleinere wegen. Voor de leek is dit dan link terrein.

Oke bedankt

dus wat ik uit jullie verslagen kan op maken is:

-kampeer niet zomaal langs de kant van de "weg" en zeker niet in de bosjes
-als je wilt kamperen vragen aan de bevolking waar en zo mogelijk op hun grond
-moeilijk goede topografische kaarten te vinden.

nu had ik nog enkel vraagjes

- diefstal ?
- wild gedierte ?


alvast allemaal bedankt voor jullie aandacht en reeds gegeven raad

bramgo

De Balkan is een prachtig gebied om door heen te fietsen. Vooral Monte Negro heeft veel indruk op ons gemaakt.

Een jaar of vijf geleden zijn mijn vrouw en ik door het gebied gefietst en waren goede kaarten zijn inderdaad niet eenvoudig. Echter door de lage 'wegendichtheid' hebben we zelden echt moeten zoeken of gokken.

[edit]
Als ik op ViaMichelin kijk dan moeten zij in ieder geval een redelijke kaart in hun assortiment hebben.
[edit]

Vijf jaar geleden waren er een heel aantal (ook doorgaande) wegen niet geasfalteerd, maar voor een gewone 28" met een beetje stevige banden waren deze geen enkel probleem. Voor de wegen is het niet noodzakelijk om met een mountainbike te gaan.

Zoals gezegd is kamperen aan de kust geen probleem. In het binnenland is het lastiger, al was kamperen bij de boer wel langzaam in opmars volgens mij (ekotoeristiki oid genoemd). In verband met mijnen is het idd niet veilig om te gaan wildkamperen.

Wij hebben op plekken waar geen geschikte boerderijen waren overnacht in eenvoudige hotelletjes, maar soms was het wel lastig om een betaalbaar of veilige overnachtingsplek te vinden. Wij begonnen eerder met het zoeken naar overnachtingsplekken dan dat we gewend waren.

Van diefstal hebben wij niks gemerkt.

In Monte Negro schijnen nog wel wolven en beren voor te komen. Toen wij in het Nationaal Park verdwaald waren en het duister viel waren wij ook ietwat zenuwachtig, maar mijn ratio vertelt me dat zij banger voor mij zijn dan andersom. Zeker als je een vuurtje maakt zul er geen last van hebben.
De honden vonden we linker, maar dat is m.i. niet een specifiek Balkan probleem.

Veel plezier met voorbereidingen.

Eric

PS: Wij zijn 5 jaar geleden naar Venetië gefietst. Vandaar de boot naar Slovenie. Toen midden door Kroatie. Eiland hoppen richting oost. Vervolgens door Bosnie naar Sarajevo en vandaar richting Albanie. Hierbij door Monte Negro gekomen en met een lus weer westelijk gefietst naar Dubrovnik. Daar kun je goed luieren als afsluiting hebben we vandaar de boot genomen naar Rijecka en dat was een heerlijke manier om de tocht af te sluiten.........

Wij zijn afgelopen zomer in de Balkan gaan fietsen. 3 weken doorheen Bulgarije, Macedonië, Albanië & Kosovo. Het is zeker een aanrader: mooi weer, gastvrije bevolking, fijne natuur ...

Ik zou voor de mtb opteren, dan kan je de ronduit schitterende weg langs de Drini in Albanië fietsen.

In Kosovo was de militaire aanwezigheid wel zeer nadrukkelijk, niet echt bevorderlijk voor een ontspannend gevoel.

Ons verslag vind je op http://www.movingaround.be/

groet
Wim & Tine