Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met vrienden naar Luxemburg - Forum Wereldfietser

Met vrienden naar Luxemburg

Hallo iedereen,

In de zomervakantie wil ik, met een paar vrienden natuurlijk, op de fiets naar luxemburg. Voor het overzicht, wat feitjes:

- Leeftijd: 16 a 17 jaar
- Startplaats: Rilland (is Zeeland, tussen Goes en het Brabantse Bergen op Zoom)
- Geplande tijd: 3 weken. (Het moet een vakantie worden, we gaan met fiets naar de locatie en weer terug, maar flink wat ontspanning is het idee.)
- Planning: Week heen, week terug. Twee verschillende routes, mooie routes. Week heen en terug is eigenlijk onzin, is maximum, zodat een redelijke omweg ook mogelijk is. We gaan uit van 75 km per dag, dus ook in 4 dagen kan je een flink eind fietsen.
- Ervaring: Zeer weinig op lange afstanden, maar iedereen die mee gaat (4 man) heeft wel een goede tot zeer goede conditie.

Vragen:
1. Ons eerste probleem is de route. We kunnen goed kaartlezen, maar de route maken is moeilijk. Dit is voornamelijk uitzoekwerk, en daar zijn we dus nu mee bezig. Maar, als er tips zijn, graag :D

2. Bagage. We gaan lang weg, dus er moet best wat mee. Je zit met tenten, kleding etc. Het is de bedoeling dat we zo min mogelijk geld uit geven, dus het kopen van fietstassen is eigenlijk niet te doen. Dan moeten we allemaal tassen gaan kopen voor veel geld, terwijl we ze één keer gebruiken. Een beetje zonde. Waar wij aan dachten was het gebruik van een fietskarretje (of 2). Is dit te doen, of zeggen jullie gewoon gelijk: niet te doen.

Graag jullie reactie op het idee, alle tips, ideeën en vooral verhalen zijn welkom :D

Groetjes
Cees
Leuk idee. Moet lukken om genoeg spullen bij elkaar te lenen.

1) België en zuidelijk Nederland zijn inmiddels behoorlijk belegd met knooppunten-routes. Dat fietst heel makkelijk en voor die gedeelten heb je dan genoeg aan een overzichtskaart zonder veel detail. Misschien is deze daarvoor bruikbaar. Verder kun je lange-afstandsroutes volgen. Voor routeplanning kun je bijvoorbeeld hier kijken, hoewel het niet feilloos werkt. Elders op dit forum staan ook links naar routeplanners.

2) Fietskarretjes zijn een goed idee. Er zijn ondernemers die fietskarretjes verhuren. Misschien lukt het om er een te lenen. Verder rondvragen of je fietstassen kan lenen. In een fietskarretje gaat ongeveer evenveel bagage als in een tassenset (2 voor en 2 achter). Als je kampeert en zelf kookt kun je misschien per twee personen met een fietskarretje en twee achtertassen toe. Als je in jeugdherbergen slaapt heb je veel minder bagage nodig.

In België is geen overdaad aan leuke campings, dus ik zou bij de voorbereiding ook moeite steken in het zoeken daarnaar. Op dit forum is daar ook wel over geschreven. Als je de campings die je gevonden hebt intekent op je overzichtskaart, hoef je je niet van tevoren vast te leggen op een route. Het ik-zwerf-wat-rond-en-ik-zie-wel-gevoel vind ik één van de leukste dingen aan een fietsvakantie.

Zoeken op dit forum werkt vaak het beste met google, met trefwoorden en site:wereldfietser.nl.
Goed plan!!! Maar pas op, voor je het weet zijn jullie besmet met het fietsvakantievirus.

Over de route:
Ik heb zelf geen ervaring in die regionen maar kijk eens op http://www.fietskaartinformatiestichtin ... eb2008.jpg, hier vindt je een overzicht van de europese fietsroutes. Boekjes van deze routes vind je vaak in de bieb. En verder op http://www.nederlandfietsland.nl/fietsideeenkaart/, met die fietsideeënkaart kan je je route binnen NL uitzetten.

Over je bagage:
Als je begint is het helemaal niet nodig gelijk te investeren in dure tassen. Kijk naar een paar stevige canvasfietstassen en verpak je spullen in plastictassen om ze droog te houden. Wil je toch dure tassen hou marktplaats dan in de gaten. Voor kleding geldt vooral veel wassen onderweg en als je van die sneldrogende sportkleding hebt is dit op vakantie een uitkomst. Voor je overige bagage is het een kwestie van niet te veel luxe mee willen nemen en misschien kan je wat lichtgewicht materiaal lenen.

Veel succes met je voorbereiden en gebruik vooral dit forum! Er staat ontzettend veel info op, óók voor beginnende wereldfietsers!
Ik heb op mijn site een aantal links naar (knooppunten) routeplanners staat en een pagina met fietslinks Belgie:
zie http://www.fietsvakantielinks.nl/
en http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... elgie.html

Verder ben ik het met Marianne eens, je kunt rustig eenvoudig beginnen maar denk ook aan een uitspraak die ik eens heb gelezen in een fiestboekje "alles wat je niet meeneemt is meegenomen'.
Verder heeft de Lidl meestal in het voorjaar een aanbieding van waterdichte fietstassen, rond de € 30,= per stel, geen hoge kwaliteit qua ophanging, maar voldoet volgens mij voor een eerste fietsvakantie.
75 km op een dag is voor een eerste vakantie een mooie afstand.
Wow, bedankt voor de snelle reacties :D

We hopen de eerste dagen echt flink te reizen, totdat we er zijn (op ons nog onbekende eindpunt ;) ). Daar willen we gaan kamperen, in twee kleine tentjes. Flink wat bagage dus, al snel. We zijn allemaal niet echt professioneel ofzo, dus het zullen waarschijnlijk gewone slaapzakken in compressiezakken worden, en matjes om op te slapen. Niet alleen maar lightweight, want dat moet nieuw gekocht worden.

De nachten dat we op reis zijn, willen we bij boeren aanbellen, om te vragen of we mogen blijven slapen. Gewoon in een schuur, dat je alleen een slaapzak en matje nodig hebt, of anders in de wei, snel een tentje opzetten. Is dit te doen?

Ik heb hier de befaamde "kleine campings" gids van de ANWB, en de hoeveelheid campings in België e Luxemburg valt me een beetje tegen. Aan de andere kant heb ik wel gehoord dat je in Luxemburg toch een overdaad aan campings hebt.

Bedankt voor alle tips over kaarten en tassen! Ik denk, dat we toch bij de oplossing fietskarretjes blijven, en misschien een setje tassen achterop bij sommige fietsen. Zo hoeven we niet te investeren in tassen, maar kunnen we toch makkelijk bagage vervoeren. Karretjes kunnen we waarschijnlijk lenen.

Ik ga nog eens zoeken naar een route :)

Edit:
Dat fietsweb is enorm handig.
Route I loopt namelijk van Antwerpen naar Venetië, door Luxemburg heen. Deze routes zijn goed gedocumenteerd, mooie foto's, campings aangegeven, fietspaden aangegeven. http://www.cartostudio.nl/fiets/NL/venetie/home.html

Edit2:
De route is gelukkig goed te vinden via internet.
Stap 1: Op eigen houtje naar Putten (Belgische Grens). Is goed te doen, bekende omgeving voor ons.
Stap 2: Via verschillende knooppunten in België naar Antwerpen. Staat allemaal op één fietskaart: Antwerpen.
Stap 3: Via Fietsweb I naar Luxemburg. Nog geen reisverslagen van gevonden jammergenoeg. Route
Stap 4: Ons vermaken in Luxemburg :D
Totaal: 260 tot 300 km. (gok)


Andere route, misschien voor de terugweg (of andersom):
Stap 1: Vanuit Luxemburg naar Maastricht (bekende route) Route
Stap 2: Maastricht Zeeland via Nederlandse knooppunten
Totaal is 360 km. (gok)

Misschien gaan we toch maar voor tassen. Onze ouders zijn niet zo blij met het idee van fietskarretjes, vanwege de veiligheid en het "zeul"-gehalte. ;)
Dag Cees,

Een paar jaar geleden (toen was ik ongeveer zo oud als jullie) ben ik met een vriend naar o.a. Luxemburg gefietst. Wel hebben wij langere dagafstanden gehouden. 100 tot 170km. We zijn via Maastricht gefietst, zodat je het wat saaie deel van Belgie achter je laat. Wij hebben vanuit Maastricht de Benjaminse Route gevolgd. Dat is een man die bijvoorbeeld een route naar Rome heeft gemaakt. Deze route gaat bijvoorbeeld door de Hoge Venen (Haute Fagnes) Wij hebben er wildgekampeerd, maar je hebt een redelijke camping in Robbertville. Net na Dasburg heb je ook leuke campings (wel een beetje druk in de zomer misschien).

In Luxemburg stad hebben we in de Jeugdherberg geslapen. Ik vond het helemaal niets, maar m'n maatje heeft heerlijk geslapen.

Mocht je wat tijd over hebben en je verveelt je stierlijk; kun je altijd overwegen om 'even' naar de Moezel te fietsen (ben je daar toch lekker -ff- geweest!!) en via Trier in Duitsland naar Vianden ofzo. Veel succes! Aart
Ondertussen is het allemaal alweer voorbij!
Van 8 augustus tot en met 22 augustus hebben wij heerlijk gefietst.
Verslag komt hier te staan: http://ceesietopc.wordpress.com
De route staat hier ook (de gps track)
Kan niet wachten op je verhaal.

Hier alvast een T-shirt. Je hebt het verdiend.

:D