Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Andes: december t/m maart - Forum Wereldfietser

Andes: december t/m maart

Beste wereldfietsers,

Mijn vriendin en ik zijn van plan om van november 2009 t/m maart 2010 een reis te maken in Zuid-Amerika. We willen beginnen in Buenos Aires en vandaar richting het westen fietsen, de Andes in. Dan door Chili richting Peru en Bolivia. In deze periode zijn de passen in het zuidelijke gedeelte van de Andes (Chili, Argentinie) sneeuwvrij, en is het wat minder koud. Waar ik wel een beetje ongerust in ben is dat we dan in Peru en Bolivia waarschijnlijk in het regenseizoen zitten.
Wie is er wel eens in januari, februari en/of maart in Peru en/of Bolivia geweest? En hoe was het weer? Veel regen? Welke gebieden moeten we mijden vanwege de regen?

Groeten,
Samuel Jobse
Ik heb geen enkel probleem gehad met oktober t/m april. Nou ja, wel regen gehad natuurlijk, maar ook veel zon. Het is wat dat betreft niet zo regenachtig als bijvoorbeeld Schotland.
Áls het regent, kán het wel hard regenen. Zeg maar zoals op die foto van het off-road weekend, maar dan nog ietsje dieper water. Je moet het maar net tegen komen denk ik.
De mooiste tijd op mijn fietsreis 5 jaar geleden was nog steeds die in het Nationaal Park Pasto Ruri (bij Huaraz), met iedere dag regen.

Je geeft zelf al aan veel in de bergen te willen fietsen. Jungle is er ook. Daar is het wel minder fietsen als er veel regen valt. Bijvoorbeeld de echte onverharde wegen tussen Cuzco en Puerto Maldonado.

Mocht je in Cuzco komen, dan kan ik als eetgelegenheid Tertulia's Grill aanbevelen. Deze zit aan de linkerkant als je vanaf de Plaza het straatje Procuradores in loopt. Dat is het wandelstraatje aan de overkant van de universiteit op de Plaza. Kun je gelijk de groeten doen aan Tania, Delya, en Kendra (dochtertje van Delya). :wink:

Je weet toch hopelijk ook dat er momenteel wat spanningen zijn tussen Chili en Peru?
Robertjan, bedankt voor je antwoord.
Spanningen tussen Chili en Peru? Daar weet ik niets van. Zover heb ik me nog niet verdiept in deze reis. Het idee is er, nu begint de voorbereiding. Kun je mij misschien iets meer vertellen over deze spanningen?

Zijn er eventueel nog meer mensen die op mijn eerste post in dit onderwerp kunnen reageren?

Bijvoorbaat dank,

Samuel Jobse
De spanning is er in de zin van dat Chili heeft aangegeven moeite te willen doen om Bolivia doorgang te verlenen naar de Grote Oceaan. Aangezien Arica wellicht een beetje te groot is om op te geven daarvoor, en de strook ten noorden ervan vrij smal, kan het zo zijn dat ze een gedeelte van Peru daarvoor in gedachten hebben. De Peruanen zijn dan al snel op hun teentjes getrapt. Zoiets is immers al eerder gebeurd (zie Arica en Atacama-woestijn).

Een hele goede vriendin van me kon zich de laatste spanningen herinneren tussen Peru en Chili, zo'n 15-20 jaar geleden. Dan kun je als Peruaans staatsburger niet over straat zonder om de haverklap gecontroleerd te worden op je militaire pasje. En als daarop staat dat je naar het front moet, dan ben je daar ook binnen 2-3 dagen... De schiettraining bestaat uit wapenuitleg en schieten maar... zo de oorlog in.

Maar zover is het nog lang niet. Uruguay vraagt ook wat aandacht van Peru vanwege het verlenen van asiel aan een stamhoofd uit de Peruaanse jungle die een hinderlaag op zijn geweten heeft met vele vermoorde politieagenten tot gevolg. Hier (Spaans) is bijvoorbeeld een artikel te lezen dat de burgemeester van de omgeving van de slachtpartij het nog over 20 personen heeft (er zouden uiteindelijk 34 mensen het leven laten).
Bovendien was ik in Cuzco toen daar vorig jaar februari gestaakt werd. Het lijkt misschien wel even eng, maar het liep uiteindelijk wel los. Terwijl er toch aardig wat op het spel stond (regionaal-/nationaal economische belangen op de meest toeristische locatie van Peru).

Als je in het hooggebergte fietst en je wilt een man begroeten, dan kun je trouwens in het Spaans/Quechua "hola wajkge" (met een zachte k) zeggen. Dat wil zoiets zeggen als "hallo broeder" en breekt vaak het ijs.
Zijn er nog meer mensen in deze periode in de Andes geweest?
Is het mbt de regen misschien beter om ten zuiden van de tropen te blijven?
We willen eerst wat meer info over het klimaat voordat we ons werkelijk in deze landen gaan verdiepen.

Groeten,

Samuel.