Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zuid-West Bolivia: Villazon-Uyuni of Uyuni-SanPedroAtacama - Forum Wereldfietser

Zuid-West Bolivia: Villazon-Uyuni of Uyuni-SanPedroAtacama

Ik zit me eens een beetje zo in te lezen over Zuid-West Bolivia en vind twee aantrekkelijke opties, maar kan zelf moeilijk de afweging maken wat de 'mooiste' route zou zijn.
Zie dit kaartje even kort voor de opties:
http://www.tour.tk/pdf/cycling-southwest-bolivia.pdf
Je kan naar Villazon fietsen, uitkomend in Noord-west Argentinie
of
Via het grote onbekende :-) naar San Pedro te Atacama in Chili

Nu heeft vast geen gek beide opties gefietst, dus het gaat misschien meer om de aansluiting: uitkomen in noord-west argentinie klinkt erg aanlokkelijk

Dus: Kan iemand (misschien van horen zeggen, mensen die je onderweg bent tegengekomen) een subjectieve mening geven over de twee opties?

Ons globale traject:
Peru: Lima-Cuzco (of dit stuk overslaan, ntb), Cuzco- La Paz, La Paz - Uyuni -(groot gat)----- Noord Chili bus/vliegtuig naar de Carretera Austral, terugvliegen vanaf Santiago?.
We hebben 3 maanden.

Alvast bedankt voor tips en suggesties!
Oei, Janneke, dat is een moeilijke keuze!

Ik heb beide routes ooit zelf met een gekochte auto gereden (sorry fietsers..) en voor allebei is wat te zeggen.

Toch zou mijn voorkeur uitgaan naar Uyuni - San Pedro de Atacama, omdat de meren die je hier onderweg tegen gaat komen, zo ontzettend mooi zijn! (Laguna Honda, Colorada, Verde etc.) .

Ik denk wel dat dat de zwaarste van de 2 is, maar zeker de moeite waard.

Succes met je planning!
Ellen
Dag Ellen,

Dank voor je reactie! Ik had al eerder op internet gezien dat jij/jullie ook in Argentinie zijn geweest? Was dat het uiterst Noord-westen of meer naar het zuiden? Heb je daar nog aanraders voor?
We willen namelijk ook graag een stukje Argentinie meekrijgen, dus ik denk dat de keuze van welke kant we opgaan in Bolivia hier vanaf zal hangen. We kunnen dan natuurlijk ook vanaf San Pedro de Atacama richting Bolivia (passo de Sico toch?) en dan richting Salta, naar het zuiden en vervolgens ergens Chili weer induiken om bus/vliegtuig naar het zuiden te nemen. Ik heb al erg positieve verhalen gehoord over het gedeelte ten noorden van Salta, ben benieuwd of jij nog suggesties hebt!?

Gr en bedankt!
Klopt, we hebben maar 2 weekjes gefietst van Santiago de Chili richting Mendoza en dan via Paso Agua Negra weer terug naar La Serena in Chili en weer terug naar Santiago.
Paso Agua Negra is ontzettend mooi om te fietsen, hier kun je wel even de Andes oversteken. :)

Die gekochte auto is al wat langer geleden, ik heb toen een maand of 2 in San Pedro de Atacama gezeten en heb van daaruit ook prachtige dingen gezien.

Paso de Sico kun je inderdaad ook doen richting Salta, is ook erg mooi. Een stukje zuidelijker heb je nog een pas, maar die naam ben ik even kwijt, dat is ook supermooi daar!!

Het is gewoon moeilijk, dat hele gebied daar is heel mooi. Je kunt de plank bijna niet misslaan, maar het zuid-westen van Bolivia is toch wel een van de mooiste plekken op aarde waar ik ooit ben geweest, dus dat heeft wel mijn voorkeur.

Als je eenmaal voorbij Santiago bent, sla dan het merengebied niet over, dat is ook heel mooi. Verder naar het Zuiden wordt het ook weer fantastisch mooi met die gletsjers. Ik weet niet hoeveel tijd je hebt, maar Peninsula Valdez (oost-kust argentinie) is ook wel heel erg mooi. Je zou beiden moeten zien; grensgebied Chili-Arg en die kust van Argentinie. Ach... je kunt daar jaren blijven denk ik, het is allemaal zo mooi.

Maar goed, jullie eerste route zou ik zeggen: Uyuni - San Pedro - Salta
Dan steek je 2x de Andes over, maar wel een heel mooi deel.

Gr.
Hoi Janneke

Wij zijn net terug van een lange reis. O.a. ook Peru, Bolivia en Chili gedaan. Enkele highlights vinden wij, Nat.Park Sajama Bolivia wel natuurlijk de onverharde afsteker nemen, dan door naar de parken in het Noorden van Chili, ook bijna allemaal onverhard maar erg mooi en weinig tot geen verkeer/toeristen, terug via Colchane/Pisiga in Bolivia en daar hebben we veel onverhard gereden. Kijk voor de route op http://www.travelpod.com/members/martenijzerman

Vanuit Uyuni zijn wij via San Christobal en Villa Alota naar de overbekende Laguna Route gegaan. Soms best zwaar houdt rekening met duwen, dit komt door op sommige plekken het slechte wegdek, maar ook de wind, en het plannen aan water. Maar o wat mooi. Jammer wij vonden dat er vergeleken met andere onverharde trajecten veel toeristen/jeeps waren.
Zoals je op onze website kan zien, hebben we veel gereden, maar houd er rekening mee dat Bolivia/Noord Chili best zwaar rijden is, niet teveel klimmen, zoals je in Peru kan hebben, met 1500 hoogte mtrs, maar de wegen zijn slecht, veel wasboard en natuurlijk moet je de tijd nemen om te acclimatiseren ivm de hoogte.
Maar met doorzettingsvermogen kom je overal in de wereld.
Trouwens, als je San Pedro mocht kiezen, wij vonden vanaf daar naar Antofacasta het saaiste stuk ooit, ook de kust bij Chili heeft wel leuke stukken, maar je kan niet overal de Pan-am ontwijken
Mocht je vanuit de Laguna route over Paso Jama gaan, er is geen chili customs, je moet naar San Pedro gaan voor je entry stempel. Dus even 2000 mtr zakken. Andere fietsers hebben bij de exit van Bolivia hun fietsen laten staan en een bus genomen naar San Pedro, Paso Jama is verhard.
Mocht je meer willen weten, stuur even een pb, zodat we misschien even wasbord telefonisch het e.e.a. door kunnen nemen.
Veel plezier met het voorbereiden

Karin en Marten
Wij hebben ook getwijfeld welke "aanrijroute" we zouden doen.

Uiteindelijk toch via San Pedro gegaan, ook omdat we de Paso de Sico wilden doen en het dan wat mooier uitkomt (kijk maar op mijn kaart :wink: ).

Denk dat het grote voordeel (zoals Ellen ook zegt) van de meer westelijke route is dat je langs de meren komt; vond ik één van de mooiste stukken van onze reis.

De weg van Villazón naar het zuiden richting Jujuy wordt ook als aanrader in de reisgidsen aangegeven, maar ik denk dat andere wegen in die omgeving net zo mooi zijn (bijv. "jungle" rondom Tucuman.

Alleen al voor de afdaling van de Paso de Jama naar San Pedro zou ik daar nog eens terug willen :D (de andere kant op vond ik het echt een vreselijke klim)
Thanks Karin, Ik had je weblog al eerder stukjes gelezen, zal er weer even induiken, toffe tocht hebben jullie gemaakt zeg!

Gu: jouw verhalen ken ik natuurlijk van binnen en buiten :-P Op jouw kaart van Bolivia staat de weg Villazon Uyuni als groot gedeelte als 'grote/drukke' weg, dit zal natuurlijk alles meevallen, maar toch. Geloof dat uiteindelijk elke keuze dus zo'n beetje wel goed uit zal vallen :-)
Even ter info: we zijn druk bezig om een nieuwe editie van de South West Bolivia pdf klaar te stomen.

Met meer accurate afstanden, meer (om)wegen en kampeer-mogelijkheden. Ik verwacht uiterlijk volgende week de nieuwe versie online te zetten.

Groeten
Ali :D
Hey Ali!

Dat is timing zeg! We zullen er eens een goede blik op werpen en als we er gefietst hebben hoor je natuurlijk als we nog extra nuttige informatie of aanpassingen hebben!

:-) groetjes!