Additionally, paste this code immediately after the opening tag: West Coast U.S.A. in de zomer? - Forum Wereldfietser

West Coast U.S.A. in de zomer?

Omdat ik deze zomer voor werk in Californië ben, zijn we plannen aan het maken om daar dan ook een fietstochtje te maken.

Ik heb al wat rondgespeurd, maar kan nog niet echt veel (nuttige) reisverslagen vinden over Californië/Oregon/Washington in de zomer (tweede helft augustus).

Wie heeft hier gefietst (zowel aan de kust als in het binnenland) en kan meer informatie geven over bijvoorbeeld:
  • - hoe druk de wegen zijn (bijv. Coast Highway no. 1)
  • - welke trajecten/plaatsen we niet mogen missen
  • - etc.
Alvast bedankt!

ps: heb online al wel verschillende routeboekjes etc. gevonden. Ben nu benieuwd naar de ervaringen :)
He Gudrun, ik heb jullie niet gezien op de beurs! ;)

Ervaring in de zomermaanden heb ik helaas niet. Wij zijn in de winter-maanden februari-maart rond Las Vegas geweest.

Ik kan me zo voorstellen dat het in de staat Washington te doen is rond die periode, maar zuidelijker zal het wel heel erg warm zijn.

Ken je deze al?
http://www.worldreviewer.com/world-weather/
of
http://www.klimaatinfo.nl/

Misschien kunnen ze je helpen bij Adventure Cycling?
Succes!
Hoi Gudrun,

Jim van den Berg heeft de pacific gefietst - als hij zelf niet antwoord op dit draadje dan weet je hem vast te vinden. http://jimvdberg.brinkster.net/oregon/oregonframe.html

Bij ons is al de hele wereld langsgekomen als bestemming aanstaande zomer. Ik heb de laatste tijd regelmatig contact met Winona Batman - de baas van Adventure Cycling Organisation. En van haar kreeg ik de tip om het noordelijke gedeelte van de Cascades of Great divide te fietsen in de zomer (zie routes http://www.adventurecycling.org/). Onze criteria die we aan haar hadden voorgelegd waren - rustig qua verkeer, natuur, maar op zijn tijd leuke dorpjes, mensen, lekker eten en wildkamperen.

We hebben onszelf nog tot eind februari gegeven om te twijfelen - mischien zien we elkaar wel :wink:

p.s. vergeet je niet je Marokko filmpje af te maken voor je reis naar de VS? Die van mij 'hangt' ook nog :wink:
Zuid Californie is warm, maar wat noordelijker valt het langs de kust erg mee. Er zijn in San Francisco genoeg huizen zonder air conditioning, of met slechts een simpel electrisch systeem. De Oostkust is veel warmer (net als Arizona en Nevada, natuurlijk). Wel moet je omdat het zo zuidelijk is echt rekening houden met verbranding van je huid. Bescherm jezelf tegen het risico van huidkanker, zeker als je een lichte huid hebt. En blijf als het kan tussen de middag binnen.
Wim
Denk dat je de warmte wel overleefd, maar het verkeer? :?
Langs de kust is het in CA altijd koeler dan inlands.
In Laguna Hills (LA) ken ik mensen die nog nooit de verwarming of airco aan hebben gehad.
de aangegeven route ligt grotendeels langs de pacific en de zeewind koelt lekker af, de zonkracht is inderdaad nog steeds enorm.
zoals ik HWY1 ken is het in de zomermaanden op sommige stukken een een drukte met RV's, maar wel een mooie weg. Als je niet bang bent voor een klim is het land net van de kust af ook prachtig om te fietsen.
Gudrun,

In 2007 en 2011 heb ik in California gefietst met mijn broer die daar al 30 jaar woont.
Als je toevallig in de buurt van Graton - Sebastopol ( plm 11 mile van Santa Rosa) verblijft dan zou je hem misschien kunnen bezoeken.

Voor een impressie zie : http://members.quicknet.nl/janschoutsen/

In 2007 hebben o.a. de kust, de Redwoods en de The Avenue of the Giants indruk op me gemaakt

In 2011. de Sierra Cascades. Een aanrader.
Ik kan je wel meegeven dat we voor dat deel van de Cascades (2011) plm 1000 mtr. gemiddeld per dag hebben geklommen.
Op State Route 89 oppassen voor de RV's en de Trucks die boomstammen vervoeren, temeer omdat er niet altijd shoulders zijn of niet te berijden of te smal.

mvg
jan
Dank allemaal voor de snelle antwoorden!

Qua temperatuur denk ik dat we het wel zullen overleven, beetje warmte kunnen we wel hebben en als we noordelijk genoeg blijven valt het als het goed is sowieso wel mee.

Het verkeer is inderdaad een andere kwestie. Wil graag mooie dingen zien, maar wel als het fietsplezier er niet door wordt aangetast :wink:

@Blanche: ik had wel gezien dat Jim er is geweest, maar kon de bijbehorende pagina (toen) niet openen :?
Onze criteria komen behoorlijk overeen, dus ik ga de routes die Mw Batman jou heeft voorgesteld eens goed bekijken!

@janenliseth: we houden van klimmen, dus die 1000m. per dag is geen probleem. Die trucks vind ik enger klinken...

Moeilijk, moeilijk, toch nog maar even verder zoeken. Tips blijven welkom!
Hoi Gudrun,

Ik heb vorige zomer van San Francisco naar San Luis Obispo gefietst en weer terug in augustus. De temperaturen aan de kust zijn prima, landinwaarts is het mij veel te warm.

Er is veel mist (bijna elke dag!) dat ontstaat 's nachts en trekt in de loop van de dag op. Daarna is het warm (tot +/- 30 graden, schat ik). Als je in de mist fietst, zie je echt niets!

Ik heb de Pacific Highway gevolgd, maar het was niet zo'n mooi stuk. Van San Fr. naar Monterey was ECHT geen mooi stuk. Voornamelijk snelweg. Ik kwam ook mensen tegen die vanaf Oregon waren komen fietsen en die vertelden dat het stuk boven SF veel mooier en rustiger was.

Onder Monterey (Big Sur) was prachtig, een hele smalle snelweg, maar het verkeer rijdt daar ook langzaam, dus ik vond het niet eng fietsen. Na SLO ben ik omgekeerd, want de weg werd weer saaier en platter en ik wilde het stuk Big Sur nogmaals zien, omdat ik hele stukken niet had gezien vanwege de mist :)

Maar volgende keer zou ik in Oregon gaan fietsen, na alle adviezen die ik onderweg heb gehoord.
Veel plezier! Paulien
Ik beb geen fan van hwy 101 ten zuiden van San fransisco. Te druk ( californie is voor amerikaanse begrippen dichtbevolkt), te veel bebouwing, te veel verkeer, te duur.
Het stuk ten noorden van san fransisco geniet absoluut mijn voorkeur.
Ik lees veel verhalen dat je van noord naar zuid moet fietsen maar ben het daar niet mee eens.

Aan de kust is het idd koeler. Vergeet niet dat californie qua breedtegraad ten hoogte van zuid spanje ligt.



Oregon en washington kunnen je mooie binnenlandse routes bieden. De Cascade mountain range; en de columbia river en rogue river zijn zeer 'scenic'. Crater lake np eo is schitterend en prima te doen. Wel binnenlands en een kort seizoen (eind mei- half sept)
seattle en portland zijn zeer progressieve fietssteden

De zomers in west oregon zijn een van de de beste in de usa. Dagelijks 25-35c, een lage luchtvochtigheid en weinig regen. Laat staan onweer.
In de zomer zijn er meer campers op de weg maar dat is in alle toeristenbestemmingen zo.


Aangezien ik in oregon woon (en fiets) kan ikje ook nog een warm shower, noodvervoer en meer info bieden.

Walter
Gudrun schreef:
:)
Het gedeelte vancouver-astoria daaran begrijp ik niet dat ze je niet langs hwy1 sturen.
http://www.adventurecycling.org/routes/ ... detail&s=1

Ik heb meerdere mensen gesproken die het stuk ten zuiden van tacoma/shelton geen ruk aan vonden. Ik heb dat stuk niet gefietst maar weet wel dat het niet bijster interessant is.
Ik raad het gedeelte astoria-port townsend aan. Hwy1. Je komt dan in en langs olympic national park; een aanrader!
Ik zou zeker ook seattle bezoeken, er zijn genoeg veerboten vanaf oa poulsbo en bremerton. Seattle is een prettige fietsstad met bike lanes en een goede sfeer.


De stranden en kust van oregon zijn publiek toegangkelijk. Dit itt tot californie waar veel stukken prive bezit zijn.

De staat oregon kent geen sales tax. Scheelt weer 8 tot 9%.....


Je kunt ook routes van www.cycleoregon.com nafietsen. Deze routes brengen je langs de leukste dorpjes, kleine gemeenschappen en zeer unieke routes. Cycleoregon organiseert jaarlijks een soort fietsvierdaagse van een week met 2000 fietsers. Ze staan bekend om de geweldige sfeer en mooie routes. (die elk jaar anders zijn)


Walter
Dag Gudrun,

Wij fietsten 2 jaar geleden een lus San Francisco - Mendocino - San Francisco, aan een gezapig tempo in september.

We volgden grosso modo volgend parcours:
- ferry vanuit San Francisco naar Vallejo
- dan de Sonoma Valley in (in plaats van de drukkere Napa)
- Vanaf Santa Rosa parallelle routes aan de HWY 101 gevolgd tot Cloverdale
- dan Coast Ranges overgestoken via Rte 128 naar Mendocino
- vanuit Mendocino terug richting San Francisco via Hwy 1

Onze reiservaringen in een notedop:
- absolute aanrader, behalve het stukje HWY37 tussen Vallejo en rte121
- de Californische chauffeurs zijn voorbeeldig
- deze route geeft je een leuke variatie aan landschappen: SF - Sonoma Valley - Coast Ranges - Pacific Coast
- ook heel lekker gegeten
- campings waren netjes (maar soms wat luidrichtig....)

Op 3 weken kan je zeker een grotere lus doen: verder noordwaarts trekken tot Willits en dan naar Fort Bragg.
Goede fietskaarten en gids:
kaarten: Krebs Cycle Products 'California North Coast' en 'North San Francisco Bay & Wine Country Bicycle Touring Map'
Gids: Bicycling the Pacific Coast (The Mountaineering Books).

Onze reis dit jaar gaat 'in de buurt': we vliegen naar Vancouver en van daaruit zuidwaarts naar Burlington (WA), om van daaruit de Cascade Mountains in te trekken.
We komen dan uit in de Okanogan Valley, die we dan weer noordwaarts nemen richting Canada (Kelowna of Kamloops). We nemen dan de trein of bus naar Vancouver en terug naar huis (Québec).

We hebben ook gekeken om het noordelijk deel van de kust te doen (Olympic National Park, San Juan Islands, ...): leek ook heel leuk.
Op bikely.com vindt je heel veel routes Van andere fietsers.
Zelfs de hoogteverschillen staan aangegeven.

Wat ik me nog van the north cascades (van burlington naar missoula) kan herinneren is het aantal bergpassen dat overwonnen moet worden.
Mooie route dat zeker!


Walter
Wij hebben de afegelopen dagen het stuk Santa Monica nar Monterey gereden. Dat was met de auto, maar ik heb opgelet op de fietsbaarheid. Er rijden erg veel tourfietsers met kampeerbagage, en ik heb veel bikelanes en routebordjes gezien. Van Santa Monica naar het noorden waren er vrijwel steeds (behalve bij drukke plekken als Malibu Beach) bikelanes en vluchtstroken waarop je goed kon fietsen. Of je er zin in hebt moet je zelf beslissen: je fietst naast een tamelijk drukke weg met soms veel bebouwing. Santa Barbara was wel weer erg leuk. Zelf vind ik de wegen in het binnenland hier mooier. Vanaf Cayuco tot Montery was wel erg mooi, omdat vrijwel de hele kust Nationaal Park is. De weg is echter smal, zonder fietsstrook. er waren veel fietsers (bijna allemaal van noord naar zuid rijdend), en als automobilist moest ik echt goed opletten. De weg kronkelt en gaat flink op en neer, dus veel zicht heb je niet. En wij hadden veel mist, zodat we uiteindelijk niet veel gezien hebben. In het binnenland is het veel helderder, en heel veel warmer.
Wim
Uiteindelijk besloten hier toch niet te gaan fietsen met bepakking etc.

Heb hier wel een fiets en heb een stukje van de Coast Route rondom Santa Barbara gereden. Een deel over fietspad, ook stukken over wat drukkere wegen. Als ik het zo zie ben ik blij dat we hier nu niet met volle bepakking aan het fietsen zijn. Zodra je de 'normale' weg op gaat is het, ondanks de fietsstrook of brede vluchtstrook toch behoorlijk druk.

Maar mooi is het wel!