Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ushuaia - Mendoza - Forum Wereldfietser

Ushuaia - Mendoza

Hallo allemaal,
Ik wil gaan fietsen van Ushuaia naar Mendoza, heeft iemand enig idee hoeveel km dat ongeveer is? bestaat er een vaste route, zodat je automatisch de highlights ook pakt onderweg?
Bij voorbaat dank!
Rik
Hallo Rik,
ja, er bestaat wel een vaste route. Dat is de Ruta Nacional 40, of RN40.

http://www.ruta40.gov.ar/indexesp.html

Dat is de langste route van Argentinie, met prachtige natuurgebieden. Van Noord tot Zuid is het 5000km lang. (dat wil ik ooit compeet doen) Vanaf Ushuaia tot Mendoza is het ongeveer 3700km, (volgens Garmin Navigator)

gr,
Dario
dat wil ik ooit compeet doen
Inclusief de Abra del Acay dus, de hoogste pas ter wereld (in een N-weg). Ik heb o.a. het stuk tussen Cafayate en Cachí gefietst, onverhard, zwaar en mooi.
Na Cachí komt dus die Abra, bijna 5000 meter hoog, onverhard. Die heb ik links laten liggen. Het zal er waarschijnlijk niet meer van komen...
Iemand die de Abra del Acay wel eens heeft gefietst?

De Ruta 40 heeft trouwens ook saaie asfaltstukken, o.a. tussen Chilicito en Londres.
Rik,

Volgens mij zijn er meer wegen die naar Mendoza leiden. Prachige stad overigens.
in dec 2010 tm maart 2011 zijn wij (grotendeels)van Ushuaia naar Lima gefietst.
Destijds hebben wij veel tegenwind gehad in Patagonie. Mocht je over Porvenir/Punt Arenas richting San Sebastian willen rijden raadt ik je aan van Noord naar Zuid te fietsen (Wind), dus te beginnen in Mendoza. Ruta 40 is inderdaad prachtig.
Zeker tussen El Chaiten en Perito Moreno (stad) ligt 15 cm gravel waar volgens mij niet te fietsen valt.Afstand 400km oid, met een paar dorpen onderweg.
Als je van Noord naar zuid fietst zou je via de Caretera Austral kunnen rijden (RN 7 in Chili) Adembenemend , grotendeels onverhard en erg in trek bij fietsers.Er zijn meerdere grensovergangen naar Argentinie waar je ruta 40 weer op kunt pakken. Villa O Higgins/El Chaiten is de meest zuidelijke maar niet de meest makkelijke grensovergang. Erik Schuijt van de http://www.vakantiefietser.nl in A'dam heeft er een filmple van gemaakt.
Succes met de voorbereiding.
Jan van Zetten
Je kunt ook even neuzen op Google Groups:
https://groups.google.com/forum/?fromgr ... nam-riders
Rik,

Momenteel wordt de "Andes Trail" verreden. 11.000 km fietsen van Quito naar Ushuaia.De deelnemers rijden op dit moment in Noord-Argentinie ergens tussen Salta en Mendoza. Op www.bike-dreams.com kun je ze volgen en de reisverslagen van de diverse deelnemers geven je een mooi beeld van de route en de omstandigheden. Je kunt al lekker in de stemming komen dus. :D

groeten,

Jan van Zetten
Wij fietsten o.a. van Santiago (Chili) naar Ushuaia.

Van noord naar zuid schijnt iets handiger te zijn qua wind inderdaad, maar je krijgt 'm in het zuiden hoe dan ook stukken flink tegen..

Wil je vooral door Argentinië fietsen of ook door Chili?
Dat laatste zou ik zeker doen. De Carretera Austral is één van de allermooiste stukken (zo'n 1000 km) die ik ooit heb gefietst.

Verdere hoogtepunten: de Ruta de los Siete Lagos (zeven merenroute), de Perito Moreno gletsjer, Torres del Paine en het gebied rond Fitz Roy (mooi wandelen en de leuke grensovergang die hierboven al genoemd werd).

Zelf vonden wij het veel minder toeristische gedeelte tussen grofweg Santiago en het begin van de merenroute ook wel leuk, al denk ik dat het als je van zuid naar noord fietst wat saai zal zijn omdat het landschappelijk een stuk minder spectaculair is.
Bedankt allen voor de reacties!!
Vooralsnog ben ik me aan het oriënteren, maar zoals ik begrijp is het handiger om van Noord naar Zuid te fietsen en dus ook zeker delen van Chili mee te pakken.
Bij het lezen van de reactie krijg ik er wel enorm veel zin in...maar hart begint er sneller van te kloppen :P !
CosmoganG schreef:Hallo Rik,
ja, er bestaat wel een vaste route. Dat is de Ruta Nacional 40, of RN40.

http://www.ruta40.gov.ar/indexesp.html

Dat is de langste route van Argentinie, met prachtige natuurgebieden. Van Noord tot Zuid is het 5000km lang. (dat wil ik ooit compeet doen) Vanaf Ushuaia tot Mendoza is het ongeveer 3700km, (volgens Garmin Navigator)

gr,
Dario
Mooie route. Hopelijk wil mijn vriendin ook mee naar Argentinië. Kan ik samen die tocht maken. Zijn er langs die tocht nog goede restaurants en hotels?
Jan Eleveld schreef:
dat wil ik ooit compeet doen
Inclusief de Abra del Acay dus, de hoogste pas ter wereld (in een N-weg). Ik heb o.a. het stuk tussen Cafayate en Cachí gefietst, onverhard, zwaar en mooi.
Na Cachí komt dus die Abra, bijna 5000 meter hoog, onverhard. Die heb ik links laten liggen. Het zal er waarschijnlijk niet meer van komen...
Iemand die de Abra del Acay wel eens heeft gefietst?

De Ruta 40 heeft trouwens ook saaie asfaltstukken, o.a. tussen Chilicito en Londres.
Februari dit jaar (2012) heb ik het geprobeerd. Maar door intensief regen was een stuk van de weg helemaal weggespoeld (op 4500 m hoog). Ik moest dan terug naar Salta, daarna heb ik door een andere weg naar Cafayate gefietst tot het eind van mijn tocht in Tucuman.
rikzons schreef:Bedankt allen voor de reacties!!
Vooralsnog ben ik me aan het oriënteren, maar zoals ik begrijp is het handiger om van Noord naar Zuid te fietsen en dus ook zeker delen van Chili mee te pakken.
Bij het lezen van de reactie krijg ik er wel enorm veel zin in...maar hart begint er sneller van te kloppen :P !
Hallo Rik,

ik kom zelf uit Argentinie, heb al verschillende delen van RN40 in Patagonia gefietst. Van noord naar zuid is het een betere keuze, en in de maanden januari-februari voor de laatste stuk. Toch een ding is zekker. in Patagonia zal je wind krijgen van alle kanten!
Ik heb 10 jaar geleden ooit de historische windrichtingen bekeken van zuid-west Argentinia en kwam tot de conclusie dat grootste kans op zuid-west was en oa daarop de rijrichting bepaald: weken lang wind tegen gehad :lol: Ik zou ook zeker de unieke caretera austral meepakken (je krijgt nog genoeg woestijn) en vergeet niet af en toe de Andes over te steken naar Chili en weer terug. Ben al jaloers dat je gaat ...
Hoi,

Ik zou zeker voor de Carretera Austral ( ruta 7 ) kiezen die door Chili gaat, vanaf Puerto Montt tot Villa O'Higgins, veel en veel mooier dan de ruta 40 ( Argentinie ).
En idd van noord naar zuid.
En het stuk vanaf Villa O'Higgins met de ferry naar Candelario Manssilla, dan 22 km fietsen/lopen/duwen naar Lago Desierto, weer met een ferry over dit meer en dan door naar El Chalten.
Echt onvergetelijk en ook ikben van mening, een van de gaafste roujtes die ik ooit heb gereden !
Doen !!!

Ik ben nu in El Calafate, vers van de pers dus en kan het weten :wink:
getting excited!! Nog n goeie week en ik vertrek ook naar daar!! Mendoza-Ushaia, van N naar Z dus, verder fietsen waar ik vorige keer gestopt ben. Dien Abra del Acay ben ik al eens overgefietst dus, echt prachtig!! Een van de mooiste stukken, we moesten inderdaad geregeld de fiets door het water sleuren wegens weggespoelde stukken weg. 'k Was blij dat ik dat stukje niet alleen onderweg was.
Nog n paar vraagjes:
Ik land in Buenos Aires en wil dan een nachtbus nemen naar Mendoza. Iemand aanraders (of vooral afraders) qua busmaatschappij etc..?? 'k Zou die best op voorhand reserveren zeker als ik zeker wil zijn dat ik gelijk kan doorreizen?
Iemand een onvergetelijk hotel gevonden in Buenos Aires (Wil graag door het hotel opgepikt worden in de luchthaven als ik daar 's avonds laat mijn mijn velo toe kom enzo..)
En tenslotte: tips ivm simpelste (budgetvriendelijke) manier op van ushaïa, met een fiets, weer in Buenos Aires te komen? (Evengoed fiets ik wel nog een stuk terug naar boven, maar kan maar al eens vragen)

ciao ciao!! tot onderweg..
tjolder schreef:Ik land in Buenos Aires en wil dan een nachtbus nemen naar Mendoza. Iemand aanraders (of vooral afraders) qua busmaatschappij etc..?? 'k Zou die best op voorhand reserveren zeker als ik zeker wil zijn dat ik gelijk kan doorreizen?
Wij reden vanaf Bariloche naar Buenos Aires met Via Bariloche, echt super. Zij rijden ook naar Mendoza zo te zien. http://www.viabariloche.com.ar
Hier kun je ons verhaal lezen van bedden, eten en champagne aan boord! http://www.tour.tk/ontheroad/1003/index.htm
tjolder schreef:Iemand een onvergetelijk hotel gevonden in Buenos Aires (Wil graag door het hotel opgepikt worden in de luchthaven als ik daar 's avonds laat mijn mijn velo toe kom enzo..)
Onvergetelijk wel, maar ik zou er iemand anders niet naar toe sturen... :shock:
Heel veel plezier daar !!
Ali