Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mooie fietsroute van Rio naar Iguazu? - Forum Wereldfietser

mooie fietsroute van Rio naar Iguazu?

volgende zaterdag vlieg ik dus naar Rio om de komende twee jaar het Latijns Amerikaans continent op de fiets te verkennen. De eerste etappe is van Rio naar Iguazu. Buiten mijn ticket en de fiets bouwen heb ik nog niet veel voorbereiding in de trip kunnen steken :(. Dus ik hoop op het forum een paar slimme mensen te kunnen vinden die me op weg kunnen helpen met een paar suggesties..

alvast bedankt,
K.

http://www.youtube.com/watch?v=eVEgBenktMk
Vanuit Rio kun je heerlijk een aantal dagen langs de kust fietsen. Er zijn hier veel mooie stranden en ook wel aardig wat kampeermogelijkheden. Hou er wel rekening mee dat het aardig op en neer gaat, dus niet gelijk te veel kilometers willen doen.
(http://www.tour.tk/on-the-road-1006-cycling-brazil2.htm)
Tussen Bertioga en Itanhaem is het iets minder leuk met veel verkeer en enorme industrie (Santos), maar daarna ben je al snel in Iguape.

Over het strand van Iguape naar Paranagua (http://www.tour.tk/tour-guides-biking-b ... brazil.htm) en vandaar over de kinderkopjes van de Estrada Graciosa omhoog richting Curitiba. Joao Paulo Saboia is nog steeds Warmshowers-host (http://www.warmshowers.org/user/9816) en hij maakt waarschijnlijk nog steeds heerlijke pizza's, dus dat moet je niet missen!

Vanuit Curitiba is het 644km niet bijster interessant door glooiende soya-velden richting Iguazu, maar als het weer een beetje meezit zal het allemaal nog wel een beetje meevallen. Wij hadden helaas veel te veel regen. (http://www.tour.tk/on-the-road-1005-cycling-brazil.htm)

Tussen Curitiba en Foz: plan het zo dat je 's nachts overnacht bij een pompstation: dan ben je verzekerd van water, WC, soms een douche en de broodnodige veiligheid. Wel even netjes vragen aan de pompbediende, maar dat is normaal gesproken geen probleem. Er is nl. altijd wel een stukje gras voorradig en mensen vinden het wel leuk dat je op de fiets hun land doorkruist.

Veel plezier! :-)
Je neemt een mooie fiets mee!
Ik zie dat hij voorzien is van twee sloten. Dit lijkt mij overdeven.
Ik adviseer je om het ringslot thuis te laten.
Ook de zijstandaard en de spatborden zou ik thuislaten.
Als je door de modder rijdt lopen je wielen snel vast met spatborden.
Ik houd mijn schoenen schoon en droog met regenoverschoenen.
Wanneer je zeker weet hoe je op de fiets wilt zitten kun je de verstelbare stuurpen vervangen door een vaste. Dit scheelt ook gewicht.
Kijk nog eens kritisch naar je gehele paklijst. Het is echt heel belangrijk om het gewicht van de fiets en de bagage zo laag mogelijk te houden.
Met weinig bagage kun je beter rijden op slechte maar rustige en veilige wegen!

Adriaan
Oh, en dat Braziliaanse tropische regenwoud zul je in het, als je deze route kiest, niet echt tegenkomen. Daarvoor moet je toch echt veel meer naar het noorden. :(
Groetjes,
Ali
van harte bedankt voor alle tips.

Sonali,
Die strandroute ziet er leuk uit en die folder die jullie gemaakt hebben is top. In Rio ga ik het allemaal nog eens in detail bekijken, maar daar ik meer natuur (dus strand) dan steden (dus Sao Paulo) wil opzoeken denk ik idd. zo mijn weg naar het Zuiden te vinden.
Als je daar zegt 'broodnodig veiligheid' is dat omdat jullie effectief problemen hebben gehad als je ergens wild kampeerde?

Adriaan,
mijn paklijstje zal sowieso beperkt blijven daar ik maar 20 kg op de vlucht kan laden :(. Niet makkelijk om daar je huis voor de komende twee jaar in te pakken.

K.
Hoi K.
Het is lastig om wild te kamperen eigenlijk. Het is best wel een dicht bevolkt gebied waar je doorheen trekt en vanaf Curitiba is het eigenlijk allemaal afgebakend landbouwgebied. En je zult wel merken dat Brazilianen erg begaan zijn met je veiligheid en gezondheid en je daar continue op wijzen! En het ook altijd hebben over hoe gevaarlijk hun land is.
Nou zijn we niet zo bang uitgevallen hoor, maar toch slaapt het lekkerder als je weet dat er een beetje toezicht gehouden wordt vanuit het kantoor van het pompstation of vanuit de cabines van de vrachtwagenchauffeurs (die daar dus ook overnachten).
Veel plezier!
Ali :D
Ali, hebben jullie vanaf Curitiba over de doorgaande weg gefietst of nog kleine weggetjes gepakt? Dank voor de info trouwens op jullie site, altijd handig.

@toffi: hoe is het je vergaan? Ben erg benieuwd! Heb je trouwens een website ofzo, waar we je kunnen volgen?

Wij willen nl in Sao Paulo starten en dan ook naar Foz fietsen.

Ben benieuwd!
fietsjunks schreef:Ali, hebben jullie vanaf Curitiba over de doorgaande weg gefietst of nog kleine weggetjes gepakt? Dank voor de info trouwens op jullie site, altijd handig.
We hebben over het algemeen de doorgaande wegen genomen, behalve dan de Estrada Graciosa van Curtiba naar de kust en de etappe's langs het strand. De kleinere wegen zijn niet al te best, en zeker niet na wekenlang regen... En tussen Curitiba en Foz is niet zo veel te zien, dat wil je zo snel mogelijk achter je hebben. De wegen zijn niet al ter druk in het binnenland, dus valt best mee.
Dankjewel, dan wordt het een goede opwarmer van de grote reis. :)

Benzinepomp-tip staat al in ons geheugen gegrift, dus daar gaan we zeker gebruik van maken.