Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Southern tier - Forum Wereldfietser

Southern tier

Ik zou in 2014 de Southern tier willen rijden vaan Oost naar West. Ik zoek informatie ivm fiets, tent, materiaal, etc en ook wat de ideale periode is.
Heeft iemand persoonlijke ervaring met deze tocht
De heersende windrichting is van west naar oost, ik heb daar veel plezier aan beleefd dit jaar. Overigens maar een dag of zes op de Southern Tier gefietst (vanaf San Diego), daarna een zelf gekozen route genomen. Veel gemak gehad van Warmshowers.org

Gerrit
http://bicycletracks.blogspot.nl/
Wat ik tot nu toe gelezen heb is de windrichting heel variabel in beide richtingen. Het punt is dat van oost naar west het vlakker begint om dan te eindigen in de bergen. De bedoeling is ook dat mijn vrouw nakomt om dan de nationale parken in het westen te bezoeken, maar dan per auto
Kijk eens op http://www.crazyguyonabike.com. Op deze site zijn ontelbare verslagen te vinden van mensen die de southern tier hebben gefietst.
In 2009 heb ik de Southern Tier gefietst, althans het deel van St. Augustine tot Phoenix.
De wind zal iets vaker westelijk dan oostelijk zijn geweest. Heel veel maakte het nu ook weer niet uit. Ook mensen uit tegenovergestelde richting klaagden over de wind. Soms klaagden we op dezelfde dag allemaal over de wind, onafhankelijk van welke kant we op fietsten. Curieus maar waar :)

De ideale periode is het voorjaar. De zomer is te heet, veel te heet. In het najaar is het hurricane-season in Florida, Alabama etc.
Wij reden het tussen februari en april. Wat mij betreft de ideale periode.

Je tentje zal 'overal' tegen moeten kunnen, en de rest van je uitrusting ook. We hebben vorst gehad en 40 graden.

Groot voordeel van fietsen van oost naar west vond ik dat het oosten vlak is. Je kunt er dan lekker inkomen, pas in Texas komen er echte bergen.

Na thuiskomst schreef ik een boek over onze reis, Elmar heeft het uitgegeven. Het heet Amerikanen fietsen niet. Wellicht heb je er iets aan bij je voorbereiding.
Zie mijn site onder. Als je iets specifiek wilt weten, kun je me ook mailen via mijn site.

Veel plezier alvast!
Gijs
Na de great divide ben ik naar Arkansas gefietst en heb in Louisiana een stukje (600 miles) van de southern tier gedaan. Wat ik er van vond:

1) De heuvels in Texas zijn zwaar! Erger dan Rocky mountains..Het lukte me niet enig momentum op te bouwen. Had ook erg veel last van tegenwind daar.
2) Honden zijn nasty daar. Ben 3x door een pack honden achterna gezeten. Normaal is een bidon en wat schreeuwen wel genoeg, maar daar.. 1x zag ik de eigenaar lachend op zn veranda zitten kijken naar t spektakel.. heb toen mn bearspray ook moeten gebruiken. Honden voelden zich in control.
3) Als je bijna Louisiana binnenkomt vanuit Texas, ga even van de route af en rij via Beamont t plaatsje Nederland in. (erg drukke route, en t plaatsje stelt weinig voor, maar ja, je bent wel weer even terug in Nederland.) Maar daarna kom je op de coastal highway en rij je zo'n 100km langs de kust, erg mooi om de schade van Katrina te zien, ze hebben er nog erg weinig opgeknapt. Ook, mooie kans om op t strand te kamperen, geen tourisme daar, dus alles is leeg. (Plus,, alligators!!) Na 100/150 km ga je weer 120 km omhoog naar Deridder en sluit je weer aan op de route.. geloof me, t is t waard.
Zoekfunctie op dit forum al geprobeerd?

W.
GerritH schreef:De heersende windrichting is van west naar oost, ik heb daar veel plezier aan beleefd dit jaar.
Reken daar niet te veel op, ik had 6 van de 10 weken wind tegen toen ik West-Oost ging :?