Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in de lente in West USA - Forum Wereldfietser

Fietsen in de lente in West USA

Hallo,

Even een vraagje. Mijn vriendin en ik plannen om enkele maanden in het westen van de VS te gaan fietsen. Het plan is om ongeveer half maart te starten in LA, een stuk langs de kust te fietsen richting SF, dan af te buigen naar het Oosten. We zouden graag Yosemite en Sequia NP bezoeken om daarna terug aansluiting te zoeken met de Western Express en deze te volgen tot Boulder, Colorado. We zouden terugvliegen vanaf Denver ergens eind mei.

Nu is mijn vraag of er mensen zijn die in deze regio al gereden hebben. Is het te doen om rond deze periode van het jaar daar te rijden gezien het weer? Hoe moeten we de routes ons voorstellen en wat mogen we verwachten van de bergen? Te vergelijken met de Alpen of is het gematigder?

Alvast bedankt voor alle informatie.

Groeten,

Wannes
Hoi! Wij gaan dezelfde periode bijna hetzelfde doen :-) je kan bij adventurecycling routes bestellen waarop je de hoogtes kan bekijken...

Wij vliegen 4 maart naar los angeles.. Zou leuk zijn een stukske samen te fietsen!
De Pacific Coastal Highway is mooi, maar hier en daar druk. Ook kan het er mistig zijn. Ik heb niet in de Sierra Nevada gefietst, maar wel met de auto gereden. Het was prachtig, maar ook af en toe heel steil. Amerikaanse auto's hebben grote motoren, zodat er minder moeilijk gedaan wordt over een steile weg. Gewoon gas geven. Dat was zeker nodig, ook met een grote motor.
Maar het was mooi. Vergeet ook de oostkant van de bergen niet, met een heel ander kaler landschap. Let wel op de mogelijkheid van gevaarlijke infecties in de parken. Vorig jaar zijn er mensen dodelijk ziek geworden van een of ander beestje - de Park Service heeft vast info.
Wim
dewannes schreef:Hallo,

Even een vraagje. Mijn vriendin en ik plannen om enkele maanden in het westen van de VS te gaan fietsen. Het plan is om ongeveer half maart te starten in LA, een stuk langs de kust te fietsen richting SF, dan af te buigen naar het Oosten. We zouden graag Yosemite en Sequia NP bezoeken om daarna terug aansluiting te zoeken met de Western Express en deze te volgen tot Boulder, Colorado. We zouden terugvliegen vanaf Denver ergens eind mei.

Nu is mijn vraag of er mensen zijn die in deze regio al gereden hebben. Is het te doen om rond deze periode van het jaar daar te rijden gezien het weer? Hoe moeten we de routes ons voorstellen en wat mogen we verwachten van de bergen? Te vergelijken met de Alpen of is het gematigder?

Alvast bedankt voor alle informatie.

Groeten,

Wannes
Je zult wellicht een planning moeten maken wanneer je ongeveer de Sierra Nevada kunt oversteken. Of ga je omrijden als die passen nog dicht zijn? De Tioga Pass is afhankelijk van sneeuwval ergens tussen april en eind mei open. En in eind mei kan het in Death Valley alweer veel te heet zijn.
Iets ten noorden is de pas iets lager, (Western Express, Carson pass, 2637m hoog), maar of de sneeuw daar iets van aan trekt?
In maart kan het lekker fietsweer zijn rond LA, maar het kan ook veel regenen.
De Sierra's zijn vergelijkbaar met de Alpen, de passen zullen tot eind mei wel dicht zijn. Datzelfde geldt voor de bergwegen in Utah en Colorado. Vergis je niet, je fietst daar geregeld boven de 2000m dus veel wegen zijn dan nog onbegaanbaar.
Inderdaad, ik was de sneeuw vergeten. De Tioga pas is heel mooi, maar ook echt hoog. Bij ons knapte er op 3000 meter een chips zak vanwege de lagere luchtdruk. :D
Wim
Die hoogte is ook iets wat je niet moet onderschatten. Maar als je vanuit LA gaat fietsen wen je geleidelijk aan de hoogte. Begin je zoals wij in Utah meteen te fietsen op 2500m dan is dat vragen om problemen, zie http://moh.freehostia.com/index.html?2008/usa/index :wink:
De Sierra Nevada in maart oversteken lijkt me een slecht idee.
Wij begonnen destijds 15 mei in LA en 14 dagen later waren we de Sierra Nevada over (via Sacramento en dan de HW 88 naar Nevada). Er lag toen nog enorm veel sneeuw, maar de weg was wel vrij. Jullie willen 2 maanden eerder...

De weg van Sacramento naar de pashoogte is 150 km lang en bijna constant klimmen. Ik vond het niet zwaar.
Voor maart is het een veel beter idee een zuidelijke route te nemen, via Yoshua Tree, Las Vegas e.d.
Wim schreef:De Pacific Coastal Highway is mooi, maar hier en daar druk. Ook kan het er mistig zijn. Ik heb niet in de Sierra Nevada gefietst, maar wel met de auto gereden. Het was prachtig, maar ook af en toe heel steil. Amerikaanse auto's hebben grote motoren, zodat er minder moeilijk gedaan wordt over een steile weg. Gewoon gas geven. Dat was zeker nodig, ook met een grote motor.
Maar het was mooi. Vergeet ook de oostkant van de bergen niet, met een heel ander kaler landschap. Let wel op de mogelijkheid van gevaarlijke infecties in de parken. Vorig jaar zijn er mensen dodelijk ziek geworden van een of ander beestje - de Park Service heeft vast info.
Wim
Ik heb in juni 1999 tegen de Sierra Nevada gefietst, zeg maar ten oosten van Sacramento. Het was met 30 graden erg heet. Maar in de bergen was het aanmerkelijk koeler met sneeuw op de hoogste gebieden, ik heb die kunnen aanraken. Lake Tahoe gezien; aan de oostkant was het inderdaad woestijnachtig droger en nóg warmer!
Half maart starten lijkt me erg vroeg.

De Adventure Cycling Association zegt over de Western Express: 'This route can be ridden from mid-May through October'.

Wij reden de route half mei, toen was het prima te doen, zelfs al warm. Als ik jouw route moest doen, zou ik een maand later gaan.

Gijs
Hallo,

Alvast hartelijk dank voor alle tips. Daar kunnen we al weer een eind mee verder.
Het doel zou zijn om vanaf Sacramento terug wat te zakken via Yosemite, Sequia NP en dan af te buigen naar las Vegas (via Death Valley?). Zouden we op die manier de hoge passen in maart niet vermijden?

Ik had ook eens gepolst bij ACA, en zij zeiden dat het mogelijk zou zijn maar dat het wel nog koud zou kunnen zijn in bergen van Colorado.

@ Bert: het zou inderdaad tof zijn moesten we een stuk kunnen samenfietsen.

Groetjes,

Wannes
dewannes schreef:Hallo,

Alvast hartelijk dank voor alle tips. Daar kunnen we al weer een eind mee verder.
Het doel zou zijn om vanaf Sacramento terug wat te zakken via Yosemite, Sequia NP en dan af te buigen naar las Vegas (via Death Valley?). Zouden we op die manier de hoge passen in maart niet vermijden?
Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn., bv via Isabella Lake en hw 178. Dan kan je mijn route oppikken van LA naar Death Valley, Las Vegas en verder richting Utah:
http://moh.freehostia.com/index.html?1999/index Begin mei was het al aardig warm in Death Valley, dat zal in maart wel wat aangenamer zijn.
Wim schreef: Let wel op de mogelijkheid van gevaarlijke infecties in de parken. Vorig jaar zijn er mensen dodelijk ziek geworden van een of ander beestje - de Park Service heeft vast info.
Wim
Dit is het Hanta virus geweest, de besmetting werd overgedragen door muizen in de zogenaamde cabins (Tenten/huisjes/kamers) in het park. 2/3 doden, 2/4 ernstig ziek.(berichten verschillen)
besmetting is vrij zeldzaam; dit betrof een outbreak.

Walter
dewannes schreef:Het doel zou zijn om vanaf Sacramento terug wat te zakken via Yosemite, Sequia NP en dan af te buigen naar las Vegas (via Death Valley?). Zouden we op die manier de hoge passen in maart niet vermijden?

Ik had ook eens gepolst bij ACA, en zij zeiden dat het mogelijk zou zijn maar dat het wel nog koud zou kunnen zijn in bergen van Colorado.
Van vegas naar st. George is mooi maar ook klimmen. Grand canyon/zuid Utah liggen in/op het zgn kaibab plateau, en dat is redelijk hoog. Denver CO ligt op 1600m hoogte.

op bergpassen die open zijn kun je ook liften. grote kans dat je een lift krijgt van een camper of pickup truck.

Je kunt eventueel je eigen route maken op bikely.com. daarin krijg je ook de hoogte verschillen te zien.
In 2011 een deel van de Sierra Cascades gefietst.
De Tioga pass was toen op 18 juni open. Op 19 juni, de een-na-laatste dag, gingen we de pas over. De campings in Yosemite waren toen vol en dus waren we genoodzaakt het park uit te rijden. Zonder beer-locker mag je binnen het park n.l. niet wild-camperen.
zie foto's :
https://picasaweb.google.com/1030033799 ... raCascades
Yosemite is een erg mooi maar ook erg druk park in de zomer, camping (ook de zgn biker hiker sites) is ver van te voren volgeboekt.

als fietser (en backpacker) in yosemite heb je een uitdaging qua wildcamperen. etenstas in de boom hangen mag niet, je mag enkel beerbestendige containers gebruiken of bear proof lockers op de officiele (wild)campeer plaatsen.
Een wild kampeer pas (back country permit) is gebonden aan beperkende voorwaarden, EN moet je van te voren aanvragen EN er is een vergunning limiet. dit geldt zelfs voor backpackers die het park van buiten de parkgrenzen via trails binnenlopen!!( In de meeste parken echter kun je als fietser met een back country permit 30m van de weg af wildkamperen. Etenstas hang je in een boom)

mijn advies:
1. En camping plaats delen mag officieel niet, maar gewoon even vragen bij campeerders moet succesvol zijn. Bij campers mag meestal een tent bijgezet worden.
2. de gok nemen
Mocht de route via Moab gaan blijf daar dan twee nachten op de camping en fiets de Slickrock Trail zonder bepakking. Ik vond dat uniek!

Groet,