Additionally, paste this code immediately after the opening tag: aankopen 'beren'materiaal - Forum Wereldfietser

aankopen 'beren'materiaal

Hallo,

binnen 2 weken vertrekken we naar Calgary en dan met de bus naar Jasper. We fietsen dan naar Banff en volgen dan de Great Divide Mountain Bike Route.

We hebben nog wat berenspullen nodig: o.a. berenspray.

Twee vragen daarover:

- Kan dat in Jasper gekocht worden? Of moeten we dat op de kop tikken in Calgary?

- Wie het al gereden heeft, hadden jullie nog andere zaken gekocht zoals elektrische draad, ... of is dat niet echt nodig?


Groeten,
Sabien
Op mijn GDMBR (2007) had ik geen bearspray bij me. Als ik nu weer zou gaan, zou ik dat waarschijnlijk wel meenemen (direct voor het grijpen, niet in een tas; zie: bear deterrents). Ik had een bearbell aan mijn fietsstuur bevestigd, maar zong onderweg ook wel. Dat laatste schijnt goed te werken: herrie maken. Op mijn tocht destijds zag ik geen beren (al waren ze er wel, gezien de verse hopen met verteerde bessen).

Het meest effectieve is toch dat wat tussen je oren zit: je verstand.

Als je over ontmoetingen met beren, en hoe je te gedragen, nog niet gelezen hebt, dan is de website van de Canadese Get Bear Smart Society wel interessant. Als je weinig tijd hebt lees dan minimaal Camping in Bear Country en over voedsel veilig opbergen.

Ik voerde een Garcia Machine Backpacker's cache (een van de beerveilige containers) met me mee voor voedsel en overige beeraantrekkende spullen (o.m. tandpasta, afval [!]). Dat was vooral omdat ik verwachtte dat ik niet altijd een goede boom zou vinden om mijn tas(sen) in op te hijsen.

Destijds wist ik nauwelijks van (betaalbare) draagbare electrische afrastering of heb ze in een vroegtijdig stadium als voor mij te prijzig verworpen.

Jasper is nogal toeristisch en daardoor relatief duur. Dus als je in de gelegenheid bent koop dan de berenspray (link prijsindicatie) in Calgary, bijv. bij MEC. Daar zijn ook beerveilige containers te koop. Bel of mail ze van te voren en reserveer je spullen, dan weet je zeker dat je niet misgrijpt.
Ik heb er drie jaar geleden gefietst. De berenspray zat enigszins bereikbaar (bovenaan in een frontroller) maar ik heb me nooit echt onveilig gevoeld. Zoals hierboven al gezegd, vooral je verstand gebruiken:

- afstand houden
- je komst aankondigen (zingen) voor scherpe bocht
- niet tussen mama- en kindje beer gaan fietsen
- je eten minstens 100m van je tent bewaren, liefst hoog in een boom (een zwarte beer klimt er sowieso naar toe hoor)
- niet koken op dezelfde plaats als waar je slaapt
- ...
Ik denk dat je in Jasper vrijwel zeker berenspray kan kopen en dat het daar makkelijker te vinden is dan in Calgary. Jasper is een vrij overzichtelijk klein plaatsje waarin alle winkels in 2 of 3 straten geconcentreerd zijn. Als ik het mij goed herinner waren er ook enkele outdoor-winkels. Als het daar echt niet lukt. Er is in ieder geval ook nog een outdoor-winkel in Lake Louise

Zelf heb ik overigens zonder berenspray gefietst. Toen ik het kon kopen, was ik het - op mijn route - meest riskante deel (Kettle Valley Railroad) al voorbij.

Ik heb zelf overigens maar een beer gezien en dat was langs de Icefield Highway. Toen ik aan kwam fietsen stonden er al een stuk of 5 auto's langs de kant van de weg en dus de nodige fotograferende toeristen.

Wat je bedoelt met elektrisch draad begrijp ik niet?

Gerd
GerdC schreef:[...] Wat je bedoelt met elektrisch draad begrijp ik niet?
Zoals je vee in een wei binnen de omheining kunt houden met schrikdraad, kun je met een electric fence ook beren buiten jouw daarmee afgerasterde kampeerplek houden.
aardvark schreef:
GerdC schreef:[...] Wat je bedoelt met elektrisch draad begrijp ik niet?
Zoals je vee in een wei binnen de omheining kunt houden met schrikdraad, kun je met een electric fence ook beren buiten jouw daarmee afgerasterde kampeerplek houden.
Als individuele fietsende kampeerder in de middle of nowhere?

Gerd
Ja! Er zijn draagbare schrikdraadoplossingen. Vanaf ca. 350 USD. Als je op de link uit mijn bericht klikt lees je er meer over. Daar worden ook enkele fabrikanten/leveranciers genoemd.

Mij lijkt het omstandig om als trekkende kampeerder dagelijks een omheining op te bouwen. Je moet ondanks zo 'n omheining toch een schoon kampement aanhouden (niet koken in de buurt van je tent bijv.).

Op de eerder genoemde site wordt verwezen naar een document van een onderzoeker (Tom S. Smith). Op basis van wat hij schrijft in de tweede alinea daarvan, zou ik geen schrikdraad meenemen. Maar dat document mag de topic starter eerst lezen en dan zelf een keuze maken.
Ik was 3 dagen geleden in Jasper.
Momenteel heeft elke winkel bearspray in de aanbieding want Jasper wordt geteisterd door een 'agressive grizzly bear - stay in vehicle'. Heb mijn bearspray in mijn acheterzak gestoken en een kruisteken gemaakt toen ik Jasper verliet :) .
Overigens zijn de kijkfiles die beren veroorzaken gevaarlijker dan de beren zelf.
Vorig jaar de GDMBR gefietst. Vijf keer een beer gezien, waarvan twee keer van zeer nabij. Mijn aanvankelijke angst voor beren is tijdens de rit afgenomen ......
Ik had berenspray bij me. Ik droeg het bij me in een soort van houder, had er tijdens het fietsen absoluut gene last van.
De tent zette ik in de berengebieden op binnen zo'n bear-fence. Of het echt werkt weet ik niet. Het gaf mij echter een veilig gevoel en het deed mij goed slapen. In die zin werkte het dus heel goed. Uitgerust op de fiets stappen, was mij dat extra gewicht wel waard.
De eerste keer opzetten kost watt tijd. Alle volgende keren is het zo gepiept.
Ik heb de bear-fence nog. Als je belangstelling hebt ........
GerdC schreef:Zelf heb ik overigens zonder berenspray gefietst. Toen ik het kon kopen, was ik het - op mijn route - meest riskante deel (Kettle Valley Railroad) al voorbij.
Ik wil hier toch even bij aanvullen.

Ik heb langs de KVR een vijftal beren gezien. Die waren alle vijf ongelooflijk bang van mij en sprinten in een rotvaart weg de moment dat ze mij zagen.

Langs de Icefields Parkway (o.a. Jasper) heb ik er ook een vijftal gezien. Allemaal bleven ze gewoon waar ze waren, ze waren volledig op hun gemak bij mensen, wat mij net een pak gevaarlijker lijkt. Rondom Jasper heb ik er dan ook bewust voor gekozen om niet te wildkamperen, waar ik dat in de rest van Canada wel heb gedaan.
Wel een tip van mijn plaatselijke Bever.... (vertelde een oud Canadese medewerker toen ik een berenbel kocht) Gebruik GEEN berenbel in Canada. Ze zijn daar aan die bellen gewend en associëren dat met eten.... (restjes van wat mensen mee hebben). Dan gebeurt dus het tegenovergestelde van wat je met zo'n bel probeert.
Lennart-Tampico schreef:[...] Gebruik GEEN berenbel in Canada. Ze zijn daar aan die bellen gewend en associëren dat met eten.... (restjes van wat mensen mee hebben).[...]
Het klinkt aannemelijk, maar toch vind ik dat advies en het verspreiden ervan gevaarlijk en onverantwoordelijk. Buiten het gesprek met de medewerker van een winkel in buitensportartikelen geef je geen gezaghebbende bron die dat onderschrijft.

De organisaties die met de aanwezigheid van mensen in berenterritoria te maken hebben maken duidelijk dat je een beer bekend moet maken met jouw aanwezigheid. Dat doe je heel effectief door luidruchtig te zijn: o.a. door te zingen, in je handen te klappen (zie bijv. Parks Canada). Het gebruik van enkel een bearbell als herriemaker is onvoldoende, geven zij aan. Als wat jij schrijft waar is, dan zou het advies van Parks Canada inmiddels zijn aangepast (maar is dat niet).
Dag Sabien,
Koop de spray voor je gemoedsrust. In de praktijk zal je het waarschijnlijk niet gebruiken. Grappig om te lezen dat iemand de spray bovenin de tas heeft gepakt. Als je zoveel tijd hebt om de spray te pakken, is de beer al lang weggelopen (of........)
Maak lawaai in onoverzichtelijk gebied, zoals scherpe bochten, dichte struiken en snelle afdalingen. Een bearbell maakt te weinig lawaai, zingen is dus beter.
Beren zijn schuw, maar ook onberekenbaar. Houd dus afstand en geniet van de kleine mogelijkheid dat je ze ziet. Ze zijn echt prachtig.
Tijdens 5 weken fietsen 1 beer (en heel vaak berenpoep) tegengekomen en tijdens wandeltochten minstens 10 beren gezien, mogelijk maakt een fietser veel meer lawaai.
Afstand gehouden en of ze eten gewoon door, of ze zien je en nemen afstand.
Uiteraard wel eten in het midden van 2 bomen proberen te hangen. Neem een lichte lange lijn mee om een steen of tak met het touw hoog aan een tak te gooien en daarna nog een keer door een tak aan een andere boom en daarna het dikke touw met de geurbagage omhoog hijsen.
Eerste nacht slaap je slecht, daarna heerlijk. Doe geen gek gedoe met elektrische hekken ed. Voorzichtigheid (angst?) houdt ergens op.
Ik ben zelf redelijk voorzichtig en ook een beetje bang in donker ( niet verder vertellen :? ) en ik heb enorm genoten van landschap, herten, elanden, bergleeuw (!) en beren.

Geniet ervan

Erik Veenstra