Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Great Divide fietsen op welke fiets? - Forum Wereldfietser

Great Divide fietsen op welke fiets?

Hi, na onze laatste tocht door Zuid Amerika zijn onze fietsen aan vervanging toe.

de volgende reis die we willen maken is de Great Divide, hopelijk nog in 2015.

We dachten aan de Koga 29er als nieuwe fiets.

Is de Great Divide fietsbaar met een dergelijk model? Ik lees veel over MTB's

dus vroeg me af of de tocht haalbaar is op een Wereldfietsmodel

Groetjes en safe travels

Bart & Lobke
Via de zoekfunctie vind je een antwoord op je vraag.
Het is de GDMBR. Dus een 'mountain bike ride'.
Alles kan, maar er zijn verhalen bekend van fietsers die hun ongeveerde asfaltfiets onderweg lieten staan en alsnog een mtb kochten.
In mijn opinie is bikepacking met een mtb het beste (liefst volgeveerd) of met een BoB als je meer bagage meeneemt.
Vorig jaar met trekkingsfiets dit jaar met de mtb gedaan met geveerde voorvork.

Alles heeft wel te maken met de tijd die je hebt....ga je rustig aan doen dan gewoon trekkingfiets met dikkebanden heb je weinig tijd dan mbt en bikepacking...

Alles kan heb ook veel mtb gezien met normale voorvork maar toch heb je hier wel veel profijt van omdat er veel stenen zijn en erg veel washboard.

Verder denk ook eens na over een tudbuster, erg aan te raden.
Wij hebben vorig jaar de GD gereden en vonden allebei dat de fiets niet zo belangrijk is.

Mijn vakantiefiets is al altijd een MTB geweest. Voor de Great Divide heb ik er een nieuwe verende voorvork laten op monteren. Iets wat ik achteraf gezien niet nodig vond. Met een tourfiets moet het zeker ook lukken!

Wat wel belangrijk is, zijn de banden. Mijn vriend heeft in het begin veel lek gereden. Na 9 dagen heeft hij zijn buitenbanden vervangen door Continental trail king. Het probleem was meteen opgelost.

Wij hebben met Ortlieb achtertassen gereden. Dit zou ik niet meer opnieuw doen. We denken allebei dat het beter is om je bagage te spreiden over de fiets. Framebag, tas achter zadel en wat bagage aan het stuur.

De vijs die mijn bagagerek onderaan vastmaakt aan mijn frame, kraakte heel de tijd af. Ik heb toen mijn rek vervangen door een rek dat vast zit op de wielas. Erna heb ik geen problemen meer gehad.

Onze conclusie:
De fiets is niet zo belangrijk (voor rustig toeren).
Denk vooral goed na over waar en hoe je de bagage bevestigt.
Zorg voor goede buitenbanden.
Ga testen op vergelijkbaar terrein me je volledige bagage. Vb: Belgische Ardennen

Veel plezier en succes!
Het is een prachtige tocht!