Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietswiki USA vernieuwd - Forum Wereldfietser

fietswiki USA vernieuwd

na flink wat huiswerk heb ik de USA wiki aangepast.

met name de visum/paspoort; kamperen, en reizen algemeen secties zijn vernieuwd/aangepast.
aanvullingen zijn altijd welkom.

enjoy!
http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... gde_Staten



walter
Er staat al heel veel informatie in, maar er kan nog wel wat praktische informatie bij. Ik som hier wat punten op, zodat anderen ze kunnen lezen en becommentariëren.

- Geld - Pinnen. Meestal wordt er een fee van $2-3 per transactie gerekend, maar sommige geldautomaten (ATM genaamd) waren gratis (Wells Fargo?). Het kan zijn dat dit afhangt van de bankkaart waarmee je pint.

- Paspoort en Visum. Ik vind de redactie hiervan onlogisch. Voor de meeste Nederlanders en Belgen is de eerste en gemakkelijkste stap het vooraf registreren bij ESTA. Dit zorgt voor een maximaal verblijf van 90 dagen en blijft 2 jaar geldig. Voor de meeste toeristen is dit ruim voldoende en andere aanvragen zijn overbodig.
Bij inreis wordt altijd gevraagd naar een verblijfsadres. Als je dat niet hebt, wordt het naar mijn ervaring lastig. Ik zorg daarom dat ik vooraf voor één nacht een hotel geboekt heb op de aankomstplaats. Dat is bovendien heel geruststellend na een vermoeiende reisdag.

- Communicatie - telefoon. In dunbevolkte gebieden heb je vaak geen dekking voor mobiel bellen, óók in kleine plaatsen. Bovendien gebruiken de telecom bedrijven elkaars netwerken niet, anders dan in Europa. Het bedrijf met de grootste dekking is Verizon.

- Fietsroutes. Adventure Cycling heeft niet 'enkele lange routes', maar tientallen en door het hele land en uitstekend gedocumenteerd en geactualiseerd! Zie http://www.adventurecycling.org/routes- ... twork-map/

- Wegen en verkeer. 'Je mag op Interstates en highways fietsen'. Volgens mij verschilt dit wat betreft Interstates per staat, bv. wel in Arizona en niet in California.
Op veel verharde wegen is er rechts een doorgetrokken witte streep en daarnaast een 'shoulder'. Fietsers worden geacht (zijn verplicht?) op de shoulder te fietsen, ook al ligt daar vaak troep (glassplinters, metaaldraadjes van kapotte autobanden).
Vaak is er rechts van de witte streep nog een 'rumble strip' om automobilisten wakker en op afstand te houden.
De '3 ft minimum' inhaalafstand ten opzichte van fietsers wordt in het algemeen goed nageleefd. Maar op smalle wegen kunnen heel lange voertuigen dit niet, bv. de coal trucks in Kentucky, boomstamtransporten in de Pacific Northwest of gigantische RV's met aanhanger in Yellowstone en andere Nationale Parken. In die situatie moet je als fietser een keuze maken: óf brutaal in het midden van je weghelft gaan fietsen, zodat zwaar vervoer niet kan inhalen, óf als zwakste partij maar even van de weg stappen.
Gelijkwaardige kruisingen zijn anders geregeld dan in Europa. Er geldt niet 'rechts gaat voor', maar 'wie het eerst kwam, mag het eerst weg'. Je ziet dus iedereen voor kruisingen netjes afremmen en de beurt afwachten.

- Overnachten - wildkamperen. 'Wild kamperen is in de meeste staten niet toegestaan'. Mijn informatie is dat het wél is toegestaan op 'public lands'. Dit zijn vaak gigantische grote gebieden, die op Google Maps groen zijn gekleurd. Daarnaast krijg je vaak toestemming op een dorpsplantsoen of bij de brandweer te kamperen.

- Overnachten - hotels. Ik maak zelden reserveringen vooraf, behalve na een vlucht, omdat mijn ervaring is dat hotels bijna nooit volgeboekt zijn, behalve op de speciale lange weekenden rond Memorial Day en Independence Day. Er wordt ook nooit bezwaar gemaakt om de fiets mee te nemen naar de kamer.

- Gastankjes. De prikblikjes van Camping Gaz zijn onbekend, maar de camping-gas blikjes met ingebouwd ventiel, waardoor je de branderkop steeds kunt afkoppelen, zijn wel op veel plekken te koop. Langs de Great Divide MTB route waren ze echter moeilijk te vinden; alleen bij Wallmart.

- Fooien. Een boeiend discussie-onderwerp! Volgens mij geeft niemand fooi bij de fastfood restaurants met afhaalbalie, zoals McDonalds, Subway, Dairy Queen. Na 5 fietstochten in de VS zit ik nog vaak te twijfelen of ik een fooi moet geven bij fastfood met bediening, zoals Pizzahut of tankstations met een burger-menukaart. Bij ontbijtcafé's krijgt een bediening die zorgt dat mijn koffiemok voortdurend tot de rand wordt bijgevuld meer fooi dan een zaak waar de bestelling aan je tafel wordt afgeleverd, je verder niemand ziet totdat er opeens een rekening ligt die je bij een centrale kassa afrekent. In hotels geef ik nooit een fooi voor het schoonmaakpersoneel. Dat zal ook wel heel Nederlands zijn.
@math, waarom plaats je je punten niet gelijk (ook) in Wiki? Dat is nu juist de bedoeling - fietsers onderhouden een levend document met elkaar.
@blanche. Dat is misschien de bedoeling, maar het is ook onpraktisch. Niemand gaat 15 pagina's doorlezen om te kijken welke kleine veranderingen er zijn doorgevoerd (view history). Het is veel praktischer om dat pas te doen als de aanvullingen niet controversieel blijken te zijn. Ik wacht dus met belangstelling de opmerkingen van Walter af.
@math - De fietswiki is een open source document beheerd door velen. Als ik van een reis terugkom dan vul ik altijd mijn info gewoon aan op de landenpagina's en met mij vele andere fietsers. Dus ik zeg - gewoon doen! :wink:

Bron fietswiki Wereldfietser
Landeninfo

Op deze pagina's vind je specifieke fiets-informatie over meer dan 145 landen.
Wil je ook bijdragen aan deze Wiki-pagina's? Ga dan naar de pagina Doe mee en lees ook de pagina Landeninformatie bijwerken!

Op deze wiki is er continu behoefte aan recente informatie over de meer dan 150 landen waar nu fietsinformatie over is. Hier een paar richtlijnen voor wie aan de slag wil:
Hou de opmaak en de hoofdstukindeling van de pagina's intact. Als een hoofdstuk onzinnig is, zoals het per boot reizen naar Mongolië, haal het dan weg.
Controleer alle informatie op de pagina op recentheid. Informatie over communicatie, vervoer, wegen en wetgeving verandert in de loop van enkele jaren en updates stellen we erg op prijs. Als je zeker weet dat iets echt niet meer klopt haal het dan weg! Hou er wel rekening mee dat landen meerdere regio's hebben die erg verschillend kunnen zijn.
Voeg vooral eigen informatie toe die je met zekerheid weet. Het toevoegen van links mag, maar de nadruk moet liggen op inhoud.
Links moeten landenspecifiek en direct informatief zijn. Links moeten blijven kloppen. Verwijder links die niet meer werken.
allereerst bedankt voor jullie feedback !

ik heb de wiki bewust simplistisch gehouden, de meest populaire routes die europeanen fietsen, de coast-to-coast (northern en southern tier), pacific highway 101; en de GDMBR voorzien via vele andere (amerikaanse) sites en fora al voldoende aanvullende detaillistische info.

math; bedankt voor je aanvullingen en hierbij je feedback. ik heb waar nodig de wiki aangepast.
math schreef: - Geld - Pinnen. Meestal wordt er een fee van $2-3 per transactie gerekend, maar sommige geldautomaten (ATM genaamd) waren gratis (Wells Fargo?). Het kan zijn dat dit afhangt van de bankkaart waarmee je pint.
de transaction fee klopt; ik heb al tijden niet meer met een NL pas gepind en was het vergeten :D . ik heb in het verleden erg veel gepind en het was nooit gratis. US bank gaf meestal de beste koers.
ook dit was ik nog ff vergeten:
er zijn voldoende pinautomaten die je pinpas pas NA de uitgifte teruggeven. en je moet het vaak nog aangeven op het scherm ook. de reden hiervan is is dat je meerdere transacties kunt doen op ATM's. postzegels, stortingen etc.
math schreef:
- Paspoort en Visum. Ik vind de redactie hiervan onlogisch.
de meeste fietsers hebben idd genoeg aan een VWP. er zijn echter ook fietsers die via mexico/Canada binnenkomen of in Canada/Alaska (en dan moet je dus door Canada) beginnen of eindigen. voor anderen is 90 dagen (net) te kort. denk hierbij aan de coast to coast.
aangezien het paspoort/visum gedeelte cruciaal is en vooral in de voorbereiding wordt gelezen heb ik het noodzakelijk geacht voor deze opzet te kiezen.
math schreef:-Voor de meeste Nederlanders en Belgen is de eerste en gemakkelijkste stap het vooraf registreren bij ESTA. Dit zorgt voor een maximaal verblijf van 90 dagen en blijft 2 jaar geldig. Voor de meeste toeristen is dit ruim voldoende en andere aanvragen zijn overbodig.
de ESTA is niets anders dan een 'travel authorisation' en absoluut geen garantie om het land binnengelaten te worden. dit wordt bepaald door de immigration officier bij aankomst. ook je verblijf termijn wordt bepaald door de immigration officer. mijn ervaring (en die van anderen) is dat in vrijwel alle gevallen de 90 dagen voor de VWP en de 6 maanden voor de B-2 wordt toegekend.
math schreef:. Bij inreis wordt altijd gevraagd naar een verblijfsadres. Als je dat niet hebt, wordt het naar mijn ervaring lastig. Ik zorg daarom dat ik vooraf voor één nacht een hotel geboekt heb op de aankomstplaats. Dat is bovendien heel geruststellend na een vermoeiende reisdag.
ik heb vele, vele malen op een VWP gereisd en enkele malen op een B-2. nog nooit is er echt gekeken naar mijn verblijfadres.
je hotel is idd voldoende, of je warmshowers adres (wel even toestemming vragen)
math schreef:- Communicatie - telefoon. In dunbevolkte gebieden heb je vaak geen dekking voor mobiel bellen, óók in kleine plaatsen. Bovendien gebruiken de telecom bedrijven elkaars netwerken niet, anders dan in Europa. Het bedrijf met de grootste dekking is Verizon.
je kunt met een att/Verizon of whatever abonnement gebuik maken van een ander netwerk dan je Eigen provider dmv roaming. moet je 911 bellen dan kan dat altijd via elke andere provider die in dat gebied dekking heeft. zonder roaming kosten.
er zijn continue claims over welke provider de grootste is. dekking verschilt per provider en per staat. de 4 grootste providers zijn ATT, Verizon, T-Mobile en Sprint.

deel 2 hierna
math schreef:- Wegen en verkeer. 'Je mag op Interstates en highways fietsen'. Volgens mij verschilt dit wat betreft Interstates per staat, bv. wel in Arizona en niet in California.
Op veel verharde wegen is er rechts een doorgetrokken witte streep en daarnaast een 'shoulder'. Fietsers worden geacht (zijn verplicht?) op de shoulder te fietsen, ook al ligt daar vaak troep (glassplinters, metaaldraadjes van kapotte autobanden).
je mag toch echt op elke interstate en highway fietsen, op de shoulder dat klopt. fietsen in zuid-californie is een heel ander verhaal, er is daar gewoon heel erg druk autoverkeer en vrijwel alle interstates en highways zijn off limits voor fietsers. nogmaals er zijn altijd 'cyclist not permitted' borden (in elke staat waar je er voor een bepaald druk en gevaarlijk gedeelte niet op mag).

math schreef:- Gastankjes. De prikblikjes van Camping Gaz zijn onbekend, maar de camping-gas blikjes met ingebouwd ventiel, waardoor je de branderkop steeds kunt afkoppelen, zijn wel op veel plekken te koop. Langs de Great Divide MTB route waren ze echter moeilijk te vinden; alleen bij Wallmart.

ik zie echt heel weinig amerikaanse fietsers met dergelijke blikjes; hoofdzakelijk vanwege de verkrijgbaarheid. verzending via internet kan een drama zijn omdat sommige staten dit niet toestaan ivm gevaarlijke stoffen wetgeving.
benzine en coleman fuel kun je altijd nog van een mede-fietser onderweg 'lenen' of gewoon vragen aan iemand die aan het grasmaaien oid is (want yerrycan). :D
math schreef:- Fooien. Een boeiend discussie-onderwerp! Volgens mij geeft niemand fooi bij de fastfood restaurants met afhaalbalie, zoals McDonalds, Subway, Dairy Queen. Na 5 fietstochten in de VS zit ik nog vaak te twijfelen of ik een fooi moet geven bij fastfood met bediening, zoals Pizzahut of tankstations met een burger-menukaart. Bij ontbijtcafé's krijgt een bediening die zorgt dat mijn koffiemok voortdurend tot de rand wordt bijgevuld meer fooi dan een zaak waar de bestelling aan je tafel wordt afgeleverd, je verder niemand ziet totdat er opeens een rekening ligt die je bij een centrale kassa afrekent. In hotels geef ik nooit een fooi voor het schoonmaakpersoneel. Dat zal ook wel heel Nederlands zijn.
mcdonalds, subway/quizno's, taco bell, starbucks nee. 'takeout' nee. tankstations en hun snackbars nee.
alles met bediening zoals pizzahut, koffie/broodjes shop met bediening, applebees, IHOP, arby's, denny's, olive garden, ja.
ESTA ervaringen zullen altijd vrij persoonlijk zijn. Zelf heb ik ook geen problemen gekend bij de immigration officer. De beste man vroeg mij 3 dingen:

1: Naam
2: Geboortedatum
3: Of ik op een connecting flight was of niet

Daarna mocht ik doorlopen. Verblijfsadres werd niet naar gevraagd. Stond overigens al opgegeven in mijn ESTA application.

Ik ken ook mensen voor wie het bij de immigration officer een stuk lastiger gemaakt werd, of bij een enkeling zelfs de toegang tot de VS ontzegd werd.

Overigens geldt dit niet enkel voor de ESTA application, maar ook met bijv. een B2 visum ken je geen garantie voor wat betreft verblijfsduur of zelfs toegang tot het land tot het moment dat je de immigration officer gepasseerd bent.
Walter M schreef: ik heb in het verleden erg veel gepind en het was nooit gratis.
Ik heb de bankafschriften van mijn 2014 reis nog eens nagekeken. Ik heb twee pinpassen, van ING en Rabo. Bij 5 keer pinnen bij een geldautomaat met ING-pas werd mij 5 keer een fee van 3-5$ in rekening gebracht. Bij 7 keer pinnen met een Rabo-pas 5 keer géén fee en 2 keer wel. Het verschilt dus per bankpas.
Walter M schreef: je mag toch echt op elke interstate en highway fietsen, op de shoulder dat klopt.
Dit topic is op het forum van CrazyGuy vaak aan de orde. Ik krijg toch echt de indruk dat het, behoudens uitzonderingen, in het oosten en midden van de VS niet is toegestaan om op interstates te fietsen en in het westen ook vaak niet. Zie http://www.crazyguyonabike.com/doc/?doc_id=2616
Onlangs is Adventure Cycling gestart met een petitie om fietsen op de I-40 tussen Barstow en Needles (California) toe te staan omdat anders hun nieuwe Route-66 in gevaar komt. De parallelwegen hebben daar een te slecht wekdek.

Wildcamperen.
Ik moet mijn bewering dat je op alle 'public land' je tentje mag opzetten wat nuanceren. Het is niet toegestaan in Nationale Parken, in veel National Monuments en in Indian Reservations, maar wel in gebieden die in beheer zijn van de Forest Service en van Bureau of Land Management (BLM). Dat zijn vaak gebieden ter grootte van een halve Nederlandse provincie.
math schreef:
Walter M schreef: ik heb in het verleden erg veel gepind en het was nooit gratis.
Ik heb de bankafschriften van mijn 2014 reis nog eens nagekeken. Ik heb twee pinpassen, van ING en Rabo. Bij 5 keer pinnen bij een geldautomaat met ING-pas werd mij 5 keer een fee van 3-5$ in rekening gebracht. Bij 7 keer pinnen met een Rabo-pas 5 keer géén fee en 2 keer wel. Het verschilt dus per bankpas.
Dit is afhankelijk van je bank + eventueel betaalpakket welk je hebt gekozen.

Zie ook:
ING - https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... alpas.html
Rabobank - https://www.rabobank.nl/particulieren/k ... buitenland
Abn Amro - https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen ... nland.html

Andere banken hebben vast soortgelijke pagina's.

Bij bijv. de ING vervallen de transactie kosten voor betaalpakket en royaalpakket houders. Bij de Rabobank eveneens voor het Rabo TotaalPakket en Rabo RiantPakket.

Dit zal dus erg individueel bepaald zijn. Bij welke bank zit je? Welk pakket heb je bij je bank? En of je geld opneemt met een pinpas of creditcard. Opnames met creditcard zijn vaak duurder dan met pinpas indien niet kwijtgescholden door bepaalde pakketregelingen. Ca. 4 ~ 4.50 Eur vs ca. 2 ~ 2.50 Eur.

Hetzelfde geldt voor de koersopslag welk niet gelijk is bij iedere bank. En ook niet altijd gelijk is voor creditcard of pinpas.



De 2 banken waar met je rabopas je wel moest betalen, terwijl bij andere banken niet, zal overigens niet aan je rabopas liggen. Maar aan deze banken. Sommige banken rekenen provisie kosten boven op de normale transactie kosten voor klanten van andere banken. Ook binnen Europa hebben we dit tot vrij recent, of mogelijk zelfs nu nog ondanks regelgeving welk dit tegen zou moeten gaan, nog altijd gekend. Duitsland is hierin een goed voorbeeld. Waar de Volksbank, DKB en Berliner Bank provisie kosten in rekening bracht. Zie ook.

Het nadeel hiervan is dat je dit helaas op voorhand niet goed kunt inschatten welke banken dit zijn, en welke kosten hieraan verbonden worden.
stef.l schreef:ESTA ervaringen zullen altijd vrij persoonlijk zijn. Zelf heb ik ook geen problemen gekend bij de immigration officer. De beste man vroeg mij 3 dingen:

1: Naam
2: Geboortedatum
3: Of ik op een connecting flight was of niet

Daarna mocht ik doorlopen. Verblijfsadres werd niet naar gevraagd. Stond overigens al opgegeven in mijn ESTA application.

Ik ken ook mensen voor wie het bij de immigration officer een stuk lastiger gemaakt werd, of bij een enkeling zelfs de toegang tot de VS ontzegd werd.

Overigens geldt dit niet enkel voor de ESTA application, maar ook met bijv. een B2 visum ken je geen garantie voor wat betreft verblijfsduur of zelfs toegang tot het land tot het moment dat je de immigration officer gepasseerd bent.
ESTA en het visum hebben niets met elkaar te maken. ik denk dat je hier VWP bedoeld.
ESTA is enkel een toestemming om te mogen reizen naar. zwarte lijsten/no fly lists en dat soort dingen.
alhoewel het een overheids applicatie is, een neven voordeel voor vliegmaatschappijen: deze krijgen zware boetes als er iemand binnenkomt met onjuiste documenten en wordt teruggestuurd.
ik heb odw in de wiki al aangepast.

walter
Walter M schreef:ESTA en het visum hebben niets met elkaar te maken. ik denk dat je hier VWP bedoeld.
ESTA en VWP gaan hand in hand. Overigens zeg ik ook nergens dat ESTA en visum wel iets met elkaar te maken hebben?
de USA wiki is weer bijgewerkt. ik heb vooral de internet links bijgewerkt (een aantal sites bestonden niet meer) en aangevuld.

in fiets en vliegtuig heb ik een hoofdstuk aangemaakt voor E=bikes en branders in het vliegtuig.

HAPPY TRAVELS!

walter
Nog even een aanvulling of tip net zoals je wilt over geldopnemen in de V.S.
We komen er gemiddeld 2 keer per jaar enkele maanden (zitten er momenteel ook weer). Tegenwoordig kun je bij veel grootwinkelbdrijven (Walmart, Save Way enz.) gewoon met je pin pas betalen aan de kassa. Kost niets extra en regelmatig wordt er ook gevraagd of je extra geld wilt opnemen. ( wanneer het niet gevraagd wordt gewoon even zelf vragen bij het boodschappen afrekenen). Op deze manier ontloop je de fee van de banken.

Ineke Valster
Is dit ergens anders naartoe verhuist want de URL werkt niet meer?
De Wiki is ondergebracht bij onze Belgische zusterorganisatie, en door een mij verder onbekend probleem werkt het linken daarnaar via 'onze URL's' sinds 2015 niet meer. Als je zoekt kun je daar nog wel topics over vinden.
Wat wel werkt is de link naar landeninformatie hierboven.

Peter
Bedankt voor de snelle antwoorden.