Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nicaragua en zo..... - Forum Wereldfietser

Nicaragua en zo.....

Bueno Pedales,

Mijn plan is om medio september, oktober een paar maanden die richting op de te gaan: Costa Rica, Nicaragua, El Salvador...misschien wel ff weer naar Cuba. als route of ??....Wie heeft er tips tav; regenklimaat en Moment, mooie tracks, cultuur, kamperen? en hoe staat het met kosten? Ben Azië gewent....Hoor graag jullie recente ervaringen.
Ik was vorig jaar in februari in Nicaragua voor 2 weken, maar niet op de fiets dus veel tips kan ik niet geven. Wij reisden low budget rond met de rugzak en het openbaar vervoer. De mensen zijn vriendelijk, spreken praktisch allemaal uitsluitend Spaans, het openbaar vervoer per bus werkt goed en het leven is er erg goedkoop.

Om u een idee te geven van de prijzen die wij betaalden:
- overnachting in een mooie 2-persoonskamer aan ca 5euro/persoon (goedkoper kan zeker, dat was al vrij luxueus in vergelijking met andere rondtrekkenden hun overnachtingsplaatsen)
- ontbijt met veel fruit, granola en yoghurt voor 1,5 euro
- warm eten op restaurant voor 2 a 5 euro en dan heb je echt goed gegeten (de lokale keuken was helaas niet altijd mijn ding wegens soms veel te vettig maar er zijn meer dan genoeg alternatieve restaurantjes die het wat gezonder/lichter doen aan de zelfde prijzen)

Wij waren vooral te spreken van de historische stadjes Granada en Léon, en Rancho Merida op het eiland Ometepe.
We bezochten eerst Granada en werden via onze herberg daar per wagen afgehaald aan de luchthaven na onze landing, Granada was ideaal om relaxed te acclimatiseren en te wennen aan de lokale cultuur (en de hoofdstad Managua schijnt het bezoeken absoluut niet waard te zijn, wij zijn daar alleen gepasseerd). In de buurt van Granada hebben we het vulkanisch meer Laguna de Apoyo bezocht. Maar dat laatste was gewoon een mooi meer waar je voor een halve euro heel rustig kan genieten van een liter Nicaraguaans bier ;)
Op Ometepe zijn we gaan kajakken tussen de vogels, brulapen en kaaimannen, en beklommen we te voet de Maderas tot aan een waterval waarin je even kan afkoelen.
San Juan Del Sur hebben we ook bezocht maar is wat te touristisch naar mijn zin (en daardoor ook veel drukker en met een slechtere prijs/kwaliteit voor voedsel en overnachting, ook meer zatte touristen op straat 's avonds). Mocht je daar toch langsgaan is de baai ten noorden van het stadje (grenzend aan een villawijk, achter de klif met het Jezusbeeld) wel de moeite waard om even uit het stadje te ontsnappen en van mooie natuur te genieten (en vissen en schildpadden te zien in het ondiepe water).
In de buurt van Léon hebben we te paard een actieve vulkaan beklommen (met zicht op lava eens op de top).

Kijk zeker ook in de Lonely Planet gids en op Tripadvisor om leuke activiteiten, overnachtingsplaatsen en restaurants te kiezen. Dat deden wij ook en werden zeker niet teleurgesteld. In de oude stadjes zijn er wandelroutes die u langs de mooiste monumenten gidsen, dan heb je direct alles gezien dat je moet zien ;)

Mocht je specifieke vragen hebben over Nicaragua zeg je het maar, mijn vriendin was daar 3 maand voor vrijwilligerswerk (vandaar dat ik er ook even was) dus ik kan haar altijd wat vragen doorgeven.
Veel plezier alvast met plannen!
Zowel in Costa Rica als Nicaragua gefietst, in twee afzonderlijke reizen. De natuur is in beide landen geweldig, het welvaartsniveau erg verschillend. Costa Rica kent meer luxe en is veel duurder dan Nicaragua, maar Nicaragua vond ik persoonlijk aangenamer. Zie ook mijn artikel in de vorige Wereldfietser over Nicaragua en http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Nicaragua
In september loop je kans nog volop in het regenseizoen te belanden, maar nat is niet koud in die landen :-)
Je moet wel goed tegen de warmte kunnen, het wordt zweten!
Als je een keer "live" meer info/plaatjes wilt, ben je van harte welkom.
In september en oktober is het regenseizoen aan de gang. Ik woon zelf in Guatemala en het kan soms wel een aantal uur achter elkaar flink regenen, waarbij de straten vollopen met water. Begin november begint het droge seizoen weer en is het zonnig.

Mocht je nog geen Spaans spreken, dan zou ik je adviseren hier een cursus te nemen. In Centraal-Amerika wordt nauwelijks Engels gesproken (muv Costa Rica en Panama) en het reizen is zoveel leuker als je met de locals kunt praten!
Wat het een mooi medium is dit toch! Dank jullie alvast voor je reacties. Over de regen: ben ik nu eigenwijs of gaat het toch vaak pas regenen aan het eind vd dag een uur of lwat langer, terwijl je dan meestal al wel op je plek bent. Of vergis ik me nu?
En wat zou dan de ideale tijd zijn? NU? of, zoals ik lees vanaf november?

En is er iemand ie ook over El Salvador iets weet? Liefst fietsend natuurlijk. Maar alles is welkom!
Wij zijn bewust pas in november naar Nicaragua gegaan omdat dat na het regenseizoen is. Ik weet dus niet precies hoeveel regen je wanneer kunt verwachten, maar bedenk wel dat onverharde wegen door de regen/modder onbegaanbaar worden. Dat is lastiger dan de regen zelf!
Nu zijn er wel verharde wegen buiten de PanAmerican highway, maar de onverharde wegen zijn vaak wel zo interessant.
Mocht je van plan zijn van Costa Rica naar Nicaragua te gaan (of andersom) dan adviseer ik niet de snelweg te nemen maar de nieuwe doorsteek aan de noordoost kant van het Meer van Nicaragua. De weg tussen San Carlos en Juigalpa is sinds kort verhard.
Helder Willem!
fijn te weten dat er meer is dan een Pan Amarican....
misschien moet ik er hiervandaan 'naar toe rijden' (beetje zwemmen onderweg)
Wil het liefst morgen al!

Ik blijf open staan voor trails, tips en toevoegingen