Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen Peru! - Forum Wereldfietser

fietsen Peru!

Beste forumleden, deze winter ga ik waarschijnlijk op vakantie naar Peru met mijn vriendin. Wij zijn daar ongeveer 5 weken en willen gaan wandelen en maximaal 1000 kilometer fietsen. Wie weet er een mooie route zonder al te veel grote hoogte verschillen.....

Alvast bedankt!
voor fietsen kan ik je niets aanraden in Peru maar voor trekking kijk eens naar de Cordillera Huayhuash . echt onvergetelijk!
Als je weinig hoogteverschillen wilt, is Peru misschien niet de beste bestemming. Je enige mogelijkheid is dan langs de kust fietsen (als je van zuid naar noord fietst heb je iedere middag wind mee en rammel je die 1000 km er in een weekje doorheen :wink:) maar de kust is saai (woestijn) en druk. Ik zou er niet aan beginnen.

Als je bereid bent flink te klimmen is Peru fantastisch. Houd er overigens rekening mee dat het in onze winter (daar de zomer) flink kan regenen.
Het zou echt vreselijk zonde zijn aks je alleen langs de kust fietst!

Peru is fantastisch, misschien wel het (letterlijk ook) hoogtepunt van onze lange reis. Kijk eens bij andesbybike.com en zoek op Petu's Great Divide. Ik zou die route zo nog een keer fietsen, geweldig mooi!! .. maar niet makkelijk.

De Pikes on Bikes hebben overigens ook een wandelboek uitgebracht voor Peru. Je zou verder de Santa Cruz trek kunnen doen bij Huaraz, prachtig gebied daar.

Je moet wel tegen de hoogte kunnen. ;)
Huaraz is een prachtig gebied om te fietsen. Ik heb toen een dag gebruik gemaakt van een MTB en werd rond geleid door Julio Olaza. Prima gids en prachtige rustige wegen.
Hij heeft ook meerdaagse trekkings:
http://www.chakinaniperu.com/multiday.htm

Zie verder mijn website:
http://luddo.freehostia.com/Peru/Peru.htm
Bedankt voor de reactie's. Ik was al bang dat er weinig (relatief) vlakke stukken zouden zijn in Peru. De kust lijkt mij inderdaad een wat saaie optie. Zelf ben ik 2 jaar geleden van Nicaragua naar Guatemala gefietst via Honduras. Een dergelijke route word voor ons samen te zwaar. We hebben trouwens wel samen door Sumatra gefietst, qua zwaarte ging dat net.... Zou patagonie een alternatief kunnen zijn, of hebben jullie nog een andere suggestie?
Dank!
Zuid-west Amerika?
Patagonië is een behoorlijk groot gebied... Er zijn (grote) stukken die behoorlijk vlak zijn, maar dat zijn voor een vakantie van 5 weken wellicht niet de meest aantrekkelijke stukken om te fietsen (pampas, heeeeel veel wind).

De Carretera Austral kan een optie zijn (ongeveer 1000km), maar is pittig qua onverharde wegen en ook zeker niet vlak (zie bijv. hier voor het eerste gedeelte; er bestaat (bestond?) ook een Duits boekje over de Carretera, met daarin o.a. ook hoogteprofielen). Maar als je die van noord naar zuid doet, kom je wel uit bij Fitz Roy, daar kun je dan mooi wandelen :)

Als je op zoek bent naar een gebied met niet al te veel bergen is bijv. Zuid-Oost Azië misschien beter geschikt dan Zuid-Amerika?
Je kunt rond het titicacameer fietsen. Dat is ook vrijwel vlak tot aan La Paz. Je moet dan wel ook Bolivia in, maar dat is ook mooi.
Ik heb overigens zelf de noordkant niet gezien, dus ik weet niet precies hoe de wegen zijn, dat zal wel wat lastiger zijn dan zuidlangs.

Vanaf Cusco is het titicacameer goed te befietsen. Er zit een klim tot 4300m in, maar je begint al op 3700 ofzo en heel steil is het niet.
We hebben ook nagedacht over Myanmar maar voorlopig gaat onze voorkeur uit naar
Zuid Amerika. Is het fietsen rond het titicacameer een beetje te doen in januari en februari i.v.m. de regen? De carretera austral ziet er ook goed uit, daar ga ik meer over lezen.
Ik was er eind December en heb toen niet superveel regen gehad. Eind van de dag kon het vaak wel regenen en hagelen. Maar omdat de buien iedere dag rond dezelfde tijd beginnen valt er wel omheen te plannen.
Heel warm is het niet. Dat is dan weer het voordeel van de hoogte.

Het is trouwens verbazingwekkend vlak. Veel stukken zijn echt Nederlandse polderniveau, al zit je op 3560m hoogte.

Als je doorgaat naar La Paz kun je daar in het casa de cyclistas verblijven, wat ook erg leuk is. Er zijn over het algemeen redelijk goede busverbindingen en met wat onderhandelen neem je je fiets ook wel mee.


Toch, wat mij betreft zijn de mooiste stukken om de fietsen toch de bergen :)
Januari/ Februari moet je echt wel rekening houden met aardig wat regen. Het voordeel is dat je op de hoogvlakte de regen al van een afstand aan ziet komen en dus rustig je regenpak aan kunt trekken en dat alle wegen netjes geasfalteerd zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het fietsen over de altiplano niet heel erg spannend vond. Het is vooral vlak. Was een aardige afwisseling op de bergen was, meer niet. Eigenlijk ga je toch vooral naar Zuid-Amerika voor de bergen.