Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Electriciteit op de altiplano - Forum Wereldfietser

Electriciteit op de altiplano

Beste,

is het zo dat er in de kleine dorpjes op de altiplano electriciteit is. Kunnen we daar batterijen en GPS opladen?

Als dit mogelijk is, dan moeten we niet investeren in zonnepaneeltjes of één of ander ander systeem.

Vriendelijke groeten,
Sabien
Sabien, er is vaak niet 'de hele dag' elektriciteit, maar vaan een aantal uurtjes in de avond.

Tenminste, dat was zo toen wij er waren.
Neem een powerbank mee van 15000 mAh. Deze bijvoorbeeld. Voor vijf tientjes heb je dan altijd voor een paar dagen stroom bij je. Veel betrouwbaarder en krachtiger dan zonnepanelen en met 300 gram ongetwijfeld lichter en simpeler dan andere systemen.
Ik weet eigenlijk niet veel van zo'n technische zaken.

Dus daarmee zou ik dan bv. mijn batterij van mijn fototoestel kunnen opladen?
En dus ook mijn smartphone (alhoewel ik die niet vaak gebruik).

Ik zie dan nog staan: accessoires: thuislader en datakabel. Is dat ook nodig? Of kun je daar zonder?


Ik moet dan nog een oplader vinden voor mijn gewone AA-batterijen voor mijn eTrex want in mijn huidige oplader zit er geen USB-aansluiting (ik heb die oplader ondertussen al 8 jaar) en dus waarschijnlijk niet bruikbaar met powerbank.
Heb je hier suggesties voor?

Van prijs valt dat dan nog mee natuurlijk.

En met zo'n powerbank zijn we dan natuurlijk wat meer op ons gemak en wat onafhankelijker van stroom.

Sabien
Powerbank is heel handig inderdaad,ik heb onlangs nieuwe wielen laten spaken en de Son naafdynamo gelaten voor wat het was. Een paar dagen helemaal zonder stroom vind ik eigenlijk ook niet zo'n probleem(behalve mijn hoofdlampje dan).

Op de altiplano hadden wij regelmatig dat er 's morgens niets was opgeladen omdat de stroom eraf was geweest.
Powerbank is inderdaad erg handig - heb dezelfde als in de link hierboven - alleen het vinden van een oplader voor mimh batterijen (AA +AAA) had wel wat voeten in aarde. Die blijken er helaas niet zo gigantisch veel te zijn. Ben uiteindelijk bij Swisscharger P2 uitgekomen. Niet goedkoop maar volgens de reviews erg goed. Voor de camera heb ik een lader van Yaneck ivm met de camera accu.

Een datakabel heb ik niet maar heb er wel een wereldstekker http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/elek ... r-usb.html met 2 usb uitgangen bij gekocht zodat ik indien ik elektriciteit heb 2 dingen tegelijkertijd kan laden. Met 1 usb uitgang zou kunnen maar dan heb je weer een usb kabel met meerdere aansluitingen nodig.

Ik kan via de powerbank de telefoon, tablet, en batterijen opladen.
Sabien schreef:Dus daarmee zou ik dan bv. mijn batterij van mijn fototoestel kunnen opladen?
En dus ook mijn smartphone (alhoewel ik die niet vaak gebruik).

Ik zie dan nog staan: accessoires: thuislader en datakabel. Is dat ook nodig? Of kun je daar zonder?
Ik heb een powerbank van 11000 mAh en daarmee kan ik mijn smartphone ca. viermaal opladen, en een tablet bijna tweemaal. Fototoestel is ook geen probleem. Om de powerbank op te laden kun je elke 5V-stekker met usb-kabel gebruiken (zoals die van je mobieltje of tablet). Zelf gebruik ik deze lader, ontzettend handig op reis.
Hou er trouwens wel rekening mee dat de meeste powerbanks zelf traag opladen, duurt wel een nachtje voordat ze van leeg tot vol zijn.
Dus daarmee zou ik dan bv. mijn batterij van mijn fototoestel kunnen opladen?
Dat is afhankelijk van je batterij/accu in de camera. Kun je die via USB (5volt) opladen? Er is bijvoorbeeld een universele lader van Jupio voor oa DSLR accu's http://www.cameranu.nl/nl/p719115/jupio-single-charger
Ik heb vandaag een jupio multicharger gezien (nog niet gekocht): kan dus zowel batterij fototoestel als 2 AA's opladen.

Mijn enige vraag blijft dan nog (voorlopig).

Op een powerbank kan ik rechtstreeks mijn fototoestel aansluiten om op te laden. Maar kan ik er ook de jupio multicharger op aansluiten om dan zo de batterijen op te laden? Ik denk van niet want in de powerbank moet dan een USB-kabel komen en in de jupio multicharger ook. Een draad heeft toch nooit twee USB-uitgangen?

Kan iemand dit hier even uitklaren voor mij?

Sabien
Ik weet niet welke Jupio je bedoeld maar als het deze is http://www.radioshop.nl/product/132025/ ... a-usb.html dan is hij niet meer verkrijgbaar.

Een usb kabel op usb kabel aansluiten kan met een OTG tussenstukje. Maar als je een oplader zoekt met een mini usb aansluiting dan heb je dat probleem niet. De mijne sluit ik rechtstreeks op de powerbank aan zonder otg tussenstukje. Let wel op dat er ook chargers zijn die dmv usb bijvoorbeeld een telefoon op laden. Maw let dus goed op bij de omschrijving of er via een powerbank batterijen opgeladen kunnen worden of dat dat via het net moet.
Het was deze hier:http://www.jupio.com/wp-content/uploads ... 5_news.jpg

Is zeker nog verkrijgbaar want lag in de winkel bij mijn fotograaf.

Hij kon me alleen niet helpen met de vraag of je die ook via een powerbank kan opladen.
Waarschijnlijk werkt dat ding alleen op 12V, gezien de auto-stekker.
Een powerbank geeft hoogstwaarschijnlijk 5V, dus dat werkt dan niet.

Ik had zelf een lader/km-teller gemaakt voor op de naafdynamo. Die kon ook direct camera en telefoonaccus opladen.
Er zijn heel veel chips die lithium accus opladen vanaf 5V. Er moeten dus ook wel apparaatjes te koop zijn, maar de pest is dat alle electronica-producenten hun eigen batterijtjes maken en er dus niets gestandaardiseerd is. Zelfbouw is dan het handigst.
Maar je klinkt niet als de persoon die zelf zoiets in elkaar knutselt, of heb ik dat mis?

Of gewoon extra batterijen meenemen. Voor mijn camera waren de officiele canon batterijen 60 euro per stuk, maar de namaak 2.25 euro en die deden het net zo goed.


Mijn ervaring was trouwens dat op de altiplano in Peru er niet veel problemen waren met stroom. In Bolivia was het wat lastiger, aangezien er soms uberhaupt geen dorpen waren. Maar vooral aan het begin van de avond is er wel stroom, iedereen wil dan TV kijken en muziek luisteren. (en ik heb het over 4 jaar geleden, ondertussen zal het alweer een stuk beter zijn)
Misschien is inderdaad de gemakkelijkste oplossing om wat extra batterijen mee te nemen. En dan te hopen dat het toch eens ergens in een dorp lukt om de batterij van het fototoestel en de AA-batterijen op te laden.

Ik knutsel heel zeker geen zulke dingen in elkaar.
Hoe wil je het doen qua slapen? Vaak had ik een simpel hotelletje voor een euro of 5-10 en ik heb maar een paar keer gehad dat er dan geen stroom was. In 90% van de gevallen was het er gewoon.
Ik zou me er niet te veel zorgen over maken.

Het is meer problematisch als je zuid-west bolivia, of andespassen als de Paso Sico fietst. Dan heb je gewoon dagenlang geen dorp. (en juist daar is de GPS wel erg handig)
De altiplano is vrij dicht bevolkt.
We gaan van Uyuni via de Salar de Uyuni en salar de Copaisa naar Sajama National Park, om daar dan een twee - drie dagen te blijven. Dan fietsen we verder naar La Paz.
't Is vooral over dit stuk dat ik me zorgen maak. We rekenen toch op een drietal weken. We hebben een tent mee en we zullen dus vaak kamperen.


En als alles goed gaat dit jaar, is er misschien een optie om volgend jaar van Salta in Argentinië via het zuidwesten van Bolivië naar Uyuni te fietsen.

't Is eigenlijk spijtig dat de eTrex niet kan opgeladen worden rechtstreeks via een powerbank. Maar dat de AA apart moeten opgeladen worden. Ik had daar, bij de aankoop, niet zo'n aandacht aan besteed.
Ja, dat stuk is inderdaad lastig. En die regio is veel minder ver ontwikkeld dan de altiplano in Peru. Daar zou het inderdaad best kunnen dat je regelmatig zonder elektriciteit zit.
Uyuni zelf is een toeristenoord waar het allemaal prima geregeld is, maar daarna...

Maar die GPS hoeft natuurlijk ook niet de hele tijd aan. Er zijn weinig wegen, en je hobbelt toch niet snel vooruit. Met een compas en km-teller kom je ook een heel eind.
Hoe lang gaat je GPS mee op een accu?
Vorig jaar kon ik met twee batterijtje twee dagen rijden. Ik vind het op zich wel leuk om de GPS de hele tijd aan te laten. Zo wordt de route geregistreerd.
Maar op zich hoeft dit niet natuurlijk.
Ik heb toevallig laatst ook naar een AA batterijlader gezocht die je op kan laden met je powerbank. Ik heb uiteindelijk deze gekocht. Hij is trouwens het goedkoopste bij de Hornbach (12,95). Het nadeel is wel van veel laders, net als bij deze lader, dat je batterijen per 2 moet opladen, dus dat hij mogelijk stopt met laden als de ene batterij vol is maar de andere niet. Ik gebruik mijn batterijen toch per 2 dus dan zullen ze wel ongeveer evenveel leeg zijn. Voor laders die per batterij laden heb je het nadeel dat ze vaak enorm lomp zijn en ook weer niet aan de powerbank kunnen worden aangesloten.

Misschien ook zorgen dat je goede batterijen hebt die lang mee gaan. Ik gebruik in mij Etrex30 eneloop batterijen en die gaan wel 3-4 dagen mee en verliezen weinig spanning als je ze langere tijd niet gebruikt.
Dag Sabien,

Als je de GPS alleen gebruikt bij kruispunten of globale orientatie, kun je wel 2 weken doen met batterijen. Ik heb 5 weken gefietst in Bolivia met een paar batterijen.
Ook mijn telefoon controleerde ik alleen ' s avonds voor noodberichten en die hoefde ik thuis pas weer op te laden.
Wellicht een ander topic, maar reizen is toch ook een beetje loskomen van alle dagelijkse druk? Waarom zou je de hele dag bereikbaar moeten zijn en waarom zou je de hele dag op je GPS willen kijken? De omgeving is daar veel te mooi voor :)

Erik
Telefoon is één ding - die blijft ook heel vaak meerdere dagen uit. Maar het bijhouden van de track vind ik leuk, daar maak ik via basecamp screenshots van en die komen, samen met de hoogteprofielen bijvoorbeeld, in het fotoalbum. Misschien dat je dan met een gps-logger voldoende hebt, maar ook het kijken op de kaart vind ik leuk. Denk dat de manier waarop je je gps gebruikt een persoonlijke voorkeur is:).