Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Honden in Cordillera Blanca (Peru): Wel/niet inenten? - Forum Wereldfietser

Honden in Cordillera Blanca (Peru): Wel/niet inenten?

Hoi,

In juli gaan we een maand fietsen in Peru in de Cordillera Blanca.

(1) Nou vroeg ik mij af of er mensen op dit forum zijn die er hebben gefietst en weten of er veel vervelende honden zijn.

(2) Vervolgvraag voor als er inderdaad veel vervelende loslopende honden zijn -en nu mag iedereen meedoen :)-: is het dan slim om je tegen hondsdolheid in te enten?

Ik heb een website geraadpleegd, en de conclusie die ik trek is dat je, nadat je gebeten bent, sowieso z.s.m. naar de dokter moet om het te laten behandelen - ingeënt of niet. Dus wat schiet ik dan met een inenting op... Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

S.v.p. geen topicvervuiling over hoe je met honden moet omgaan (stokken, stenen, pompen, kijken, etc). Dat is offtopic.
Hi Willem,

Wij hebben er gefietst en wij hadden ons ooit al eens ingeënt tegen Rabiës en hadden voor die reis alleen maar een Booster nodig, dat hebben we dan ook weer gedaan.
De honden in Peru staan erom bekend agressiever te zijn dan in andere landen van Zuid-Amerika en zo terugkijkend denk ik wel dat daar iets van klopt. Echter is het bij ons nooit zo erg geweest, dat ik bang was dat ze gingen bijten en was het meer gewoon heel vervelend dat ze maar achter je aan bleven rennen en blaffen en grommen.

Over inenten: wat ik begrepen heb, is dat de eerste paar shots (want je hebt een serie nodig), niet altijd overal even makkelijk te krijgen zijn in wat armere landen/streken. Dat het hoe dan ook fijn is dat je al een 'buffer' hebt en dat je dat iets meer tijd geeft om in de bewoonde wereld (grotere stad) te geraken om je te laten inenten.

Of het slim is om het niet te doen, tja, wat houdt je nu tegen? De kosten? Want het is niet goedkoop... wat is het je dan waard? Het is geen ziekte om licht over te denken.

Succes met je keuze!
(2) Vervolgvraag voor als er inderdaad veel vervelende loslopende honden zijn -en nu mag iedereen meedoen :)-: is het dan slim om je tegen hondsdolheid in te enten?
Ja, dat is slim en ten zeerste aan te raden, als je rabies krijgt ga je namelijk vrij snel en op een hele vervelende manier dood.
Ik heb een website geraadpleegd, en de conclusie die ik trek is dat je, nadat je gebeten bent, sowieso z.s.m. naar de dokter moet om het te laten behandelen - ingeënt of niet. Dus wat schiet ik dan met een inenting op... Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Wat je er mee op schiet is wanneer je gevaccineerd bent is dat je meer tijd ('window') krijgt voor behandeling. Daarnaast heb je dan geen MARIG vaccinatie nodig, MARIG is duur en lang niet overal verkrijgbaar (in Peru waarschijnlijk alleen in de 2-3 grootste ziekenhuizen).
Erfhonden in afgelegen delen van Peru zijn enorm grote beesten die het begrip erf niet helemaal snappen en echt agressief zijn.
Ze hingen bij mij letterlijk in de tassen en ik heb geluk gehad dat ik niet ben gebeten, omdat ik aangevallen werd door 3 honden tegelijk. Ik was toen niet ingeënt, maar ik heb dat bij latere reizen wel gedaan.
Overigens ter relativering: ik ben in Peru ongeveer 1 keer per week door honden achterna gezeten, waarbij het altijd goed ging.
Als je niet ingeënt bent, en het is een beet door een hond met rabiës (maar dat weet je nooit natuurlijk), moet je met spoed (binnen 24 uur meen ik) naar een ziekenhuis, anders is het einde verhaal. Als je bent ingeënt moet je ook naar het ziekenhuis, maar heb je veel meer dagen de tijd (al wordt ook hier enige spoed aangeraden). Zoals hierboven ook genoemd heb je na inenting niet de bijzondere injectievloeistof nodig als je bent gebeten.
Nadeel: inderdaad duur en je moet tijdig een serie van 3 halen. Sommige verzekeringen vergoeden dit deels omdat het preventieve noodzakelijke zorg is.
Zeker als je het binnenland ingaat zou ik het doen.

PS: prachtig fietsland!

Erik
Dank voor de reacties!

Ik ben overtuigd: ik laat me inenten.

Wel word ik nu -offtopic- best wel bang van die honden. Enorm grote erfhonden die echt agressief zijn. Mijn god, ik ben alleen maar twee lieve katten gewend.

Ik lees verschillende verhalen over effectieve strategieen, o.a. ook op dit forum, maar ook een oudje op Crazy Guy:

Strategies
Ignoring Dog? > What dog?
Pedaling Like Hell > Fast Food
Yelling > Maybe He'll Listen To Reason
Spraying With Water > Seeing If He Wants A Drink With His Meal
Hitting With Pump > Games Dogs Love To Play
Kicking > How To Commit Suicide On A Bicycle
Stopping > Trusting in God
Ultrasonic Dazer > How To Tell If A Dog Is Stone Deaf
Pepper Spray > The Cyclist Bites Back

https://www.crazyguyonabike.com/doc/?doc_id=194

Afbeelding
Met booster bedoel ik één herhaalshot ipv de hele serie weer, omdat we in het verleden al een serie gehad hadden.

Enne, niet teveel zorgen maken! Gewoon lekker genieten van al het moois daar! ;)
Ik heb al weer ruim 10 jaar geleden in de Cordillera Blanca rondgetrokken. Veelal meedraagse trekkings zoals de Santa Cruz trek en Alpamayo basecamp en wat 1 en 2 daagse MTB tochten rondom Huaraz. Ik heb me toen niet laten inenten. Wel wat vervelende honden gezien onderweg maar niet aangevallen. Persoonlijk heb ik slechtere ervaringen met honden in Portugal. Een steen oprapen werkt soms al als afschrikmiddel, steen niet gericht gooien ook. Mocht dat niet helpen, gericht gooien. Van dichtbij vaak water spuiten met bidon. Maar dan ben je je kostbare water kwijt.

Misschien nog een off-topic tip in Huaraz is een een leuke guesthouse Olazas. Hij is ook MTB gids en heeft ook een fiets-werkplaats mocht je technische problemen hebben.
Dank voor de tip over Olazas. We zullen idd nog een paar nachten iets in Huaraz moeten zoeken, ook om daar de fietstransportzooi te stallen, te acclimatiseren en boodschapjes te doen. Olazas heeft goede reviews.
Ik ben toevallig net vanmorgen bij een huisartsenpraktijk hier in de buurt geweest die is aangesloten bij reisprik. Zulke huisartspraktijken zijn er in iedere stad, heel veel, dus altijd een in jouw omgeving, kijk op www.reisprik.nl
Ik heb me laten vaccineren voor Rabiës omdat ik naar Bolivia, Chili en Argentinië ga. Ik hoorde dat het aantal vaccinaties voor Rabiës juist veranderd was van 3 naar 2, er moet een week tussen zitten. Scheelt weer 65 euro.
Bij reisprik zijn de vaccinaties een stuk goedkoper dan bv bij de GGD. Prijzen zijn op internet te vinden.
Mijn zorgverzekering vergoedt de vaccinaties tot 250 euro.
Sommige verzekeraars willen dat je je vaccinaties bij reisprik haalt, anders krijg je ze niet vergoed. dus kijk even na of bel er even over.
Hoi Willem,
Als je twijfelt dan zou ik je laten inenten. De pro's en de cons zijn door de anderen al prima verwoord. Op onze reizen was Lisette wel ingeënt en ik niet. In Peru overigens geen last van honden gehad maar goed, daar zit ook een grote factor van geluk in. De reden dat ik me niet heb ingeënt was tweeledig, ik was te laat voor de afspraak :D en daarnaast heb ik nooit problemen met honden. Dat laatste is natuurlijk de goden verzoeken....
Dank weer. Twee prikken scheelt inderdaad weer geld. (Ik hoop niet dat goedkoop duurkoop is...) Ik zal eens navraag doen hier in Den Bosch.

Ik heb zelf helemaal niets met honden; ben meer een kattenmens. Zal wel komen doordat, toen ik nog klein was, de buren een valse herder hadden die iedereen buiten dat gezin aanviel. Gaby was de naam. Ik krijg er nog rillingen van.

Bolivia, Chili en Argentinië.... ook zo mooi! Wil daar ook nog wel eens naar toe...
Als het vooral erfhonden zijn en geen zwervende, staren we ons dan niet een beetje blind op rabiës? Fiets je zo vaak langs boerenerven waar echt maar zelden lokale bevolking langs komt? Is de lokale bevolking dan ook ingeënt?
Een blikseminslag is ook dodelijk wat doe je daar dan tegen? Zomaar wat vragen ter relativering.
Roald schreef:Een blikseminslag is ook dodelijk wat doe je daar dan tegen?
Het scheelt al flink als je het advies om niet op de top van de heuvel te kamperen opvolgt. Waarmee ik wil zeggen: sommige adviezen zijn misschien zo gek nog niet.

Zomaar twee idee"n:
Op google vindt je ook nog meer websites die lokaal bekend zijn:
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=Cor ... accination&*

En deze: http://www.ggdreisvaccinaties.nl/land/peru
Erfhonden aldaar houden zich nog iets minder aan 'hun' erf dan in West-Europa. Tel daarbij de rijkdom van de bevolking op (vaak kunnen ze wel een huisdier houden, maar de prikken voor dat dier zijn in verhouding gigantisch duur), en je zou kunnen begrijpen dat deze lieve dieren vaak niet zo gezond hoeven te zijn als hun West-Europese familie.
Enige jaren geleden overleed een Nederlandse toerist aan Rabies, opgelopen door een beet van een vleermuis in Afrika.
Niet alleen voorzichtig met honden dus, het gevaar schuilt overal.
Felix Fietst schreef:Erfhonden aldaar houden zich nog iets minder aan 'hun' erf dan in West-Europa. Tel daarbij de rijkdom van de bevolking op (vaak kunnen ze wel een huisdier houden, maar de prikken voor dat dier zijn in verhouding gigantisch duur), en je zou kunnen begrijpen dat deze lieve dieren vaak niet zo gezond hoeven te zijn als hun West-Europese familie.

Ik ken Zuid-Amerika niet, maar in aanleg is een hond een groepsdier. Mijn indruk (in Europa) is dat een hond vaak langdurig alleen op het erf is en blaft omdat ie blij is dat er gezelschap is, .... of dattie honger heeft... ja dat laatste is niet zo handig en daar wordt ie vals van... misschien de volgende keer eens een stuk brood gooien ipv een steen.
Roald schreef:Ik ken Zuid-Amerika niet, maar in aanleg is een hond een groepsdier. Mijn indruk (in Europa) is dat een hond vaak langdurig alleen op het erf is en blaft omdat ie blij is dat er gezelschap is, .... of dattie honger heeft... ja dat laatste is niet zo handig en daar wordt ie vals van... misschien de volgende keer eens een stuk brood gooien ipv een steen.
Ja, laten we met zijn allen honden aanleren dat ze iets lekkers krijgen als ze blaffend op een fietser af rennen! Hoeveel hofhonden in Europa zouden er trouwens rabiës hebben?

Carl
Goed idee om in te enten. Ze kunnen inderdaad wat agressief zijn, zolang je op de fiets zit. Het lijkt dat ze vooral agressief zijn naar fietsers, veel minder als je loopt. Het is iets met de beweging van die sappige kuitjes waar ze graag in zouden willen bijten.

Ik had halverwege een zweepje gekocht op de markt, gevlochten varkensleer ofzo, het type dat de boeren daar ook hebben, EN type dat de honden ook kennen als AUW!Zodra je dat ding in je handen hebt en een beetje heen en weer flubbelt ermee dan zorgen ze dat ze precies een metertje afstand houden. Het is niet fijn om tijdens een klim steeds met 1 hand dat zweepje heen en weer te flubbelen, maar je bent wel zo goed als veilig.
Het vervelende is dat ik van ons twee de slechtere klimmer ben. Dus die honden gaan dan de hele tijd in mijn kuiten happen. Aan de andere kant heb ik nauwelijks kuiten, en mijn fietsmaat heeft van die ballonkuiten - veel lekkerder.

Een zweepje zou natuurlijk kunnen, maar worden honden daar niet juist agressief van?