Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lima - La Paz: acclimatiseren. - Forum Wereldfietser

Lima - La Paz: acclimatiseren.

Beste,

De knoop is bijna doorgehakt. Na de fietsreis in Bolivia vorig jaar gaan we terug de Andes opzoeken. We dachten even aan Argentinië maar het wordt hoogstwaarschijnlijk Peru.
De tocht die we nu voor ogen hebben is van Lima naar La Paz, waarbij we gedeeltelijk de Great Divide van Peru zouden volgen.
Vorig jaar konden we zeer langzaam acclimatiseren want we fietsten van Santa Cruz (500 meter) in ruim twee weken naar Potosi op 4000 meter. Zo hadden we geen last van de hoogte.

Voor Peru ziet het er niet zo goed uit. Als je uit Lima vertrekt, richting Rio Blanco (via de Carretera Central) ben je in de kortste keren op grote hoogte. We zien geen mogelijkheden om langzaam te wennen aan de hoogte. Iemand ervaring of suggesties?

Vriendelijke groeten,
Sabien
Goed naar je lichaam luisteren en boven de 3000 meter wat rustiger aan gaan doen (+/-500m slaaphoogteverschil) dan komt het (bij ons) in ieder geval altijd wel goed. Maar dan moet je niet teveel tijdsdruk hebben natuurlijk, want dat zijn altijd een paar korte dagjes...
Klopt wat Berger zegt. Slaaphoogteverschillen zijn belangrijk.

Het hangt helemaal van de route en jezelf af. Als je twijfelt kun je natuurlijk een andere route doen, of ergens een (extra) rust-/acclimatisatiedag inplannen. En wat noem je grote hoogte?

Toen we in 2015 vier weken naar Ladakh gingen, maakte ik me van te voren ook druk om te hoogte. Eigenlijk hebben we alleen de eerste 2 dagen in Leh (3500m) echt wat last gehad, maar dat kwam denk ik vooral doordat we een nacht hadden overgeslagen vanwege de nachtelijke overstap op Delhi Airport - slaapgebrek dus. Na twee dagen Leh zijn we via een paar niet al te hoge passen (max 4100m) naar 2800m gegaan, en vanaf daar weer langzaam naar 4500m. Daar waren we pas na 7 dagen, voor ons voldoende om te acclimatiseren. (Maar een dame die bij ons in Leh in het hotel zat had de eerste dagen alleen maar heftige koppijn - zij kon er echt niet tegen, best wel lullig.) Uiteindelijk heb in de laatste week ik wel wat last van de hoogte gekregen, maar bij mij sloeg het op de spijsvertering, die niet meer zo lekker liep, waardoor ik futloos werd.

Afbeelding
Ik zou hier het profiel willen invoegen maar het lukt me niet om een figuur in te voegen.

Na een kleine 100 km zitten we aan het begin van onze 'route' in Rio Blanco (3500 meter). Ondertussen lees ik op crazyguyonabike dat er in de eerste 100 kilometer al naar 4800 meter wordt gegaan.

Een heavy begin dus.

We bekijken het nog eens. Misschien is het zelfs verstandiger om in La Paz te starten, daar twee dagen te blijven en dan nog een hele tijd te fietsen tussen de 3600 en 4000 richting Cuzco vooraleer we dan de grotere passen doen.

We slapen er dus nog een nachtje over.

Groeten,
Sabien
Dat is een redelijk heftig begin. Misschien is er ook wel een andere route mogelijk? Bijv vanaf Lima eerst een stuk de bus naar het binnenland en dan door valleien langzaam opbouwen ofzo?

Wanneer ga je eigenlijk? Misschien, heel misschien komen we elkaar wel tegen in Lima. Wij vliegen begin juli, heb er enorm zin in!
We vertrekken hier op 9 juli. We willen eerstdaags ons ticket boeken.
Waar gaan jullie naar toe fietsen?

't Probleem is dat er daar niet te veel valleien zijn. Vanaf dat je landinwaarts gaat, gaat het echt de hoogte in.
Wij vliegen op 2 juli, en dan met de bus naar Huaraz, dagje niks doen, en dan rustig gaan fietsen.

Ik denk dat als je de eerste paar dagen rustig aan doet, en niet te hoog slaapt, het wel gaat lukken. Zorg dat je in de eerste week een escapeoptie hebt naar een lager gekegen gebied. Dus niet al gelijk op 4000+m fietsen met alleen maar bergen om je heen, en geen weg naar beneden.
Het is natuurlijk belangrijk om op je eigen gevoel af te gaan. Maar het kan geen kwaad om tegelijkertijd ook objectieve metingen over hoogte-aanpassing te hebben. Met een puls-oximeter meet je tegelijkertijd hartslag en zuurstofverzadiging van het bloed. Na vooraf thuis je basislijn-waarden te meten, kun je op reis snel vaststellen dat je lichaam zich nog niet aangepast heeft, vanwege significant hogere hartslag in rust of duidelijk lagere verzadiging. Dat zijn voorspellers voor acute hooggebergte-ziekte, zie https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4273179/ .

Het is een klein handzaam apparaatje van enkele tientjes en ook thuis vaak bruikbaar, bv. bij sporten.
Houd er rekening mee dat er momenteel flink wat modderstromen zijn ten oosten van Lima. De infrastructuur heeft danig te lijden onder de regens van El Niño.
Langs de kust naar zuid en noord idem dito, tot aan in ieder geval Ica en Tumbes toe.

Richting La Paz hoor ik niet zoveel over. Het is dus alleen de oostelijke weg in de richting van de Carretera Central welke bij je huidige plannen voor uitdagingen kan zorgen.

In Lima zelf zijn er ook gebieden met modderstromen. Er zijn mensen die op het dak van hun (welbekende) half afgebouwde huis slapen omdat ze anders niet schoon en droog blijven beneden. Nabij het centrum (Convento San Francisco, Plaza Mayor, presidentieel paleis, Plaza San Martín) is dit niet het geval.

De prijzen zijn ook flink verhoogd. Een anderhalve literfles water kost nu 4-5 Soles i.p.v. de gebruikelijke 2,5 Sol. Andere prijzen kunnen vertienvoudigd zijn.

Ik zou ook zeggen: houd het nieuws in de gaten. De VS hebben gewaarschuwd voor een mogelijke aardbeving met het epicentrum rond Tacna/Arica.
Felix Fietst schreef:Het is dus alleen de oostelijke weg in de richting van de Carretera Central welke bij je huidige plannen voor uitdagingen kan zorgen.
Misschien hebben jullie hier wat aan:
http://floodlist.com/america/peru-lima- ... march-2017
Afbeelding
Dag Sabien,

Het hangt er vooral van af of je tegen hoogte kan. Dat heb je je vorige reis goed uit kunnen proberen. Ging het toen goed op hoogte, dan is de kans dat het nu goed gaat ook redelijk groot.
Ik blijk er toevallig goed tegen te kunnen en ik ben na een rustdag meteen volle bak op hoogte gaan fietsen vanuit La Paz. Wel erg moe door de hoogte, maar geen ziekteverschijnselen.Ik kwam ook fietsers tegen die lang moesten acclimatiseren of uiteindelijk toch naar beneden moesten.
Als je vanaf Lima omhoog gaat zal je echt wel rustig aan doen door het zuurstoftekort en merk je snel genoeg of je het klimtempo en de ijle lucht volhoudt.

Veel plezier

Erik
Of je er last van hebt is blijkbaar persoonlijk. Ik heb nooit last van hoogteziekte gehad (ook niet op de Alti Plano). Wel merkte ik dat bij het traplopen mijn conditie minder was :(
Hoi Sabien,
Om te wennen aan de hoogte (zonder medicijnen te slikken) is acclimatiseren eigenlijk de enige goede optie.
Maar als dat niet lukt wil dat niet zeggen dat je helemaal niets meer kunt.
Bij dit soort reizen pakken we het als volgt aan:
Begin twee weken voor de reis met goed uitrusten. Oftewel geen lange werkdagen meer maken, op tijd naar bed, gezond eten. Dat is je voornaamste basis. Als je dat doet heb je al heel veel te pakken.
Begin de fietsdagen rustig aan en luister vooral naar je lichaam. Bij de ene reis konden we de straatstenen uit de straat fietsen en bij een andere reis waren de eerste 2 a 3 dagen heerlijke rustige fietsdagen.
Hou elkaar goed in de gaten. Blauwe lippen, onsamenhangend praten, besluiteloosheid, allemaal tekenen dat je je niet goed meer kunt focussen. Een aspirine kan helpen. Wordt het erger dan moet je echt wel naar beneden maar meestal is het met rustig blijven ademen, veel uitrusten en plat blijven liggen, oplosbaar.
Hallo,
De kogel is door de kerk. We vliegen op La Paz, zullen er minstens twee dagen blijven en dan rustig richting Titicacameer fietsen. We zien dan wel hoe het gaat. We blijven dan enkele dagen in Cusco en zullen dan een stukje van Peru's Great Divide doen. Als onze tijd 'op' is, dalen we af naar Lima en vliegen we terug.
Vele groetjes en bedankt voor de reacties.