Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grensovergang Bolivia - Peru - Forum Wereldfietser

Grensovergang Bolivia - Peru

Hallo,

We hebben beslist om van La Paz naar Cusco te fietsen en dan verder naar Lima. De tickets zijn besteld.
Nu lezen we dat het helemaal niet zo evident is om vanuit La Paz te fietsen richting Peru. Stempels in paspoort in La Paz en dan binnen de 48 uur de grens over.
We dachten om het in het begin rustig aan te doen en op het gemakjes te fietsen, eventueel een rustdag in Copacabana, ... maar dat zal dan zeker niet lukken binnen de twee dagen.

Heeft iemand recente ervaringen met deze grensovergang, in de richting Bolivia - Peru? Of welke suggesties zijn er?
Groetjes,
Sabien
Volgens mij krijg je in Bolivia gewoon 30 dagen on arrival en kan je die verlengen naar max 90, maar het is voor mij ook alweer 2 jaar geleden. Is de info die je gelezen hebt niet van toepassing op Amerikanen? De regels kunnen nogal verschillen per nationaliteit.
Hallo, het gaat over de stempel om buiten te gaan.

Binnengaan is geen probleem, deden we vorig jaar uit.
Nu ben ik wel benieuwd wat precies het probleem is. Je komt aan in La Paz, krijgt een 30 dagen stempel, maar vervolgens verwacht je problemen bij het uitstempelen als je Peru in wilt?
Zie privébericht.
Hallo,

Ik heb eens op een Boliviaanse site gekeken en ik las een krantenartikel van februari 2017 waarin stond dat er een nieuw migratiekantoor is geopend aan de oostzijde van het Titicacameer, dus bij Moho - Tilali. Dat zou natuurlijk voor ons super zijn. Dan moeten we onze exitstempel niet in La Paz halen om dan binnen de 48 uur weg te zijn. We kunnen dan op eigen tempo rustig Bolivië uitrijden.

http://elcomercio.pe/sociedad/puno/puno ... ia-1971063

Hetzelfde geldt dan natuurlijk voor wie Peru verlaat en normaalgezien in Puno die stempel moest halen.

Dit is dus zeer recent nieuws.
Ik heb nog nooit van een exit-stempel gehoord. In mijn beleving kom je een land in, krijgt op je paspoort te zien hoe lang je mag blijven (meestal 90 dagen, al wijken sommige Latijs-Amerikaanse landen daar van af), fietst tot aan een grens binnen die tijd en je gaat het volgende land in met een nieuwe stempel.

Wellicht is het allemaal veranderd in de tussentijd, maar om Bolivia in te komen hoefde ik destijds echt niet in Puno een stempel te halen.
Een laatste reactie hierop en even ter verduidelijking.

Normaalgezien passeer je bij een grens altijd twee grensposten. De eerste behoort tot land dat je verlaat. Zij geven een exit-stempel. De twee grenspost (kan op enige afstand liggen) geeft je een entry-stamp.
Twee jaar geleden reden we van Zimbabwe, via Mozambique en Malawi naar Tanzania. Ik checkte eens mijn paspoort. Telkens entry en exit.

Vorig jaar in Bolivia gaven ze ons een entry-stamp op de luchthaven bij aankomst en een exit-stamp bij vertrek.

Dat is geen probleem bij officiële grenzen waar die grensposten aanwezig zijn. Zo kun je in Copacabana en Desaguadero de grens van Bolivië met Peru oversteken en krijg je ter plekke alle stempels.

Het is anders bij grenzen waar er geen grenspost is. En die bij Moho – Tilala aan de oostkant van het Titicacameer is er zo eentje.

Uit een paar verslagen.

Before leaving Bolivia you need to go to the immigration office in La Paz for your exit stamp. We were given 48hrs to leave Bolivia after getting our stamp, which was fine as our bikes were in Achacachi. 48hrs is not really enough though if you have to cycle from La Paz to the border, and it may be possible to plead for an extra day, …

En effet, le passage par la rive Nord-Est nécessite un « visa » délivré à Puno, qui oblige de rejoindre la ville frontière bolivienne, Puerto Acosta, en 5 jours maximum, ce qui est très peu (avec des enfants, et notamment Titouan qui veut absolument faire ses km de draisienne quotidiens…) pour faire les 200 km séparant ces 2 villes, principalement sur pistes, comportant des montées courtes, mais pouvant être raides…

En dus uit het zeer recente artikel van februari 2017 las ik

Hasta ahora, los turistas que ingresan por Tilali, estaban obligados a tener que viajar durante tres horas hasta la ciudad de Puno para realizar su control migratorio, lo cual significaba pérdidas económicas y de tiempo para los viajeros.

Vlug vertaald: tot nu toe waren toeristen die via Tilali het land binnenkwamen, verplicht om naar Puno te gaan (drie uur met de bus van Tilali) om hun stempels te krijgen. Dit is zowel een economisch als tijdsverlies voor de reizigers.

En dan verder in het artikel: om het toerisme ook langs die kant van het meer te verhogen en ook omdat de locals gemakkelijker de grens zouden kunnen oversteken, is nu die nieuwe grenspost geopend.
Aha, dank voor de verduidelijking. Ik ben destijds bij Yunguyo/Copacabana de grens over gestoken. Vandaar ook waarschijnlijk dat ik me er geen zorgen over hoefde te maken.

Wel vreemd dat men grensovergangen maakt maar dan mensen niet de mogelijkheid te geven deze te passeren. Zal wel weer zoiets ouderwets zijn. Maar goed, dat is geheel off-topic. :D
Ik denk niet ouderwets hoor.
Gewoon van voor de tijd dat er grenzen waren.

Als Nederland en België plots zouden beslissen om visumplicht in te voeren tussen de twee landen, zullen ze grensposten zetten langs de autosnelwegen maar echt niet langs elke landelijke weg.

Voilà, laten we maar gaan fietsen.

Groetjes, Sabien
www.dromenvanreizen.be