Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Arriveren in de VS zonder retourticket - Forum Wereldfietser

Arriveren in de VS zonder retourticket

Beste lezer,

Ik wil begin volgend jaar mijn wereldreis starten in de VS of wellicht in Canada.
Ik heb gelezen dat een geldig retour- of doorreisticket een toelatingseis van de Verenigde Staten is.
Als je van plan bent om de VS fietsend te verlaten heb je zo'n ticket natuurlijk niet nodig.
Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met het arriveren in de VS (via lucht of land) zonder in het bezit te zijn van zo'n ticket. Hoe zijn jullie hier mee omgegaan?

Als je naar de VS vliegt, mag je dan überhaupt boarden met een enkeltje? Heb gelezen dat airlines deels verantwoordelijk zijn en passagiers weigeren.

Jelle
Een retourticket is voorwaarde voor een "visa waiver". Met een enkeltje kun je wel de VS inkomen, maar dan zul je dus een visum moeten aanvragen.
Is een enkeltje wel goedkoper dan een retour? Anders gewoon een retourticket kopen en de rest maar laten gaan.
Dan heb je kans dat er ergens een alarm afgaat, of dat er een vinkje achter je naam wordt gezet, als je niet op die terugvlucht verschijnt. En heb je de volgende keer dat je de VS in wil een hoop uit te leggen.
Ach. Als je vervolgens al vakantiefietsend bij de grens arriveert, zullen ze het wel begrijpen. Als een retour inderdaad goedkoper is, is het gewoon een domme markt. Ik zou het risico zeker nemen.
Je kunt natuurlijk bij het consulaat van de V.S. in Amsterdam alle actuele informatie opvragen over de diverse inreisvoorwaarden: ook als je bijvoorbeeld vanuit Canada op de fiets de V.S. binnenkomt.
Ik ben in mei met een ETA en zonder retourticket naar Canada gevlogen. (en vervolgens Canada uitgefietst, en de US in en ook weer uit)

Moest op Schiphol wel ff uitleggen wat ik ging doen, maar mocht uiteindelijk wel het vliegtuig in, en in Canada deden ze ook niet moeilijk.

Aan de grensovergang met de VS (Roosville) ging het ook allemaal prima.
Ik ben vaak de VS ingevlogen met een retour vanuit Canada. En ook omgekeerd: naar Canada, terug vanuit VS. ik heb nooit iets anders dan een visa waiver gebruikt, die ook langer dan een jaar geldig is. Volgens mij heeft de aanvraag van de waiver weinig met de reis te maken, maar met je nationaliteit, je strafblad, bezoek aan 'rogue nations', e.d.
Maar misschien ben ik niet meer up-to-date met de VS onder Trump.
Heen en weer tussen VS en Canada is geen probleem. Maar ik ging er vanuit dat je de VS via Mexico verlaat. Dan heb je een visum voor de VS nodig.
eindgebruiker schreef:Heen en weer tussen VS en Canada is geen probleem. Maar ik ging er vanuit dat je de VS via Mexico verlaat. Dan heb je een visum voor de VS nodig.
Waar heb jij de informatie vandaan dat je een visum nodig hebt als je de VS via Mexico verlaat? Dat kan ik nergens vinden.
eindgebruiker schreef:Heen en weer tussen VS en Canada is geen probleem. Maar ik ging er vanuit dat je de VS via Mexico verlaat. Dan heb je een visum voor de VS nodig.
Ik weet noet hoe het heet, maar toen ik over land de VS binnenkwam vanuit Canada kreeg ik een groen papiertje en een stempel in mijn paspoort, en toen ik de VS verliet en Mexico binnenging leverde ik dat papiertje weer in :)
dat groene formuliertje herinner ik me ook (van lang geleden.... zoekmachine (werkwoord) eens op I94 (hoofdletter i), dan zie je ook de groene versie en die bedoel je misschien
@SnelleJelle: heb je het advies van bert sitters al opgevolgd?
eindgebruiker schreef:@SnelleJelle: heb je het advies van bert sitters al opgevolgd?
Nog niet, maar ik denk dat ik al weet wat daaruit gaat komen. Officieel moet je gewoon in het bezit zijn van een retour- of doorreisticket, dat zal ik te horen krijgen. Ik vind het interessanter om te horen hoe er in de praktijk met (wereld)fietsers wordt omgegaan die in de VS arriveren.
Directe informatie heb ik niet. Wat ik wel weet is dat Amerikanen heel erg van precies de regels volgen zijn. Ik heb er een aantal malen gewerkt met een visum, en dat let allemaal erg precies. Het kost ook erg veel voorbereidingstijd (en steeds meer), dus begin heel vroeg zou ik je aanraden.
Wim schreef:Directe informatie heb ik niet. Wat ik wel weet is dat Amerikanen heel erg van precies de regels volgen zijn. Ik heb er een aantal malen gewerkt met een visum, en dat let allemaal erg precies. Het kost ook erg veel voorbereidingstijd (en steeds meer), dus begin heel vroeg zou ik je aanraden.
Dágen van tevoren? ... Weken, een maand, vijf maanden?
Dan zal ik mijn ervaring delen:

In '94 een fietsreis gedaan van Boston naar San Fransisco. Onderweg 1 week in Canada geweest, bovenlangs lake Erie gefietst. Totaal 91 dagen (waar we 90 dagen in de USA mochten blijven) zaten er tussen Aankomst in Boston en vertrek vanuit SF. Zonder problemen naar huis gegaan, maar: In 2003 via LA op doorreis naar Nieuw Zeeland. Op het vliegveld gingen de alarmbellen bij de douane af. We werden naar een kamertje geleid waar we een uur lang ondervraagt werden over het waarom we in 1994 91 dagen waren gebleven terwijl 90 dagen geoorloofd waren. Uiteindelijk bijna onze vlucht richting NZ gemist. Terugweg weer hetzelfde liedje, al werden we toen slechts 10 minuten ondervraagd.

Sindsdien nog niet terug geweest, maar de douanier gaf ons de tip om de volgende keer zeker tevoren een visum aan te vragen. Dat vinkje achter je naam gaat niet weg.
Eens met eenieder die zegt dat je het "goed moet regelen". Border Protection is niet makkelijk, niet flexibel maar wel fair. Ik heb aardig wat ervaring met die lieden: spullen niet in orde, vergeet het maar.
(Ik heb zelf al 30 jaar een visum voor de US, C1/D cat., maar ok, daar heb jij met je fiets niets aan).
Aanvragen van een visum inderdaad via consulaat Amsterdam, niet moeilijk maar ook daar: strikt.
Volg gewoon de regels, dan gaat het echt het beste.
En oh ja, kans is GROOT dat je zonder juiste papieren (visum) op Schilhol al einde reis kunt maken.....

Groet, Tom.
Voor een visum moet je tegenwoordig al gauw een paar maanden rekenen, en goedkoop is anders. Voor een Esta registratie zeker een paar weken.
En ja, ze zijn heel professioneel en netjes.
Wim schreef:ze zijn heel professioneel en netjes.
Het zou kunnen dat je de mensen in het consulaat van Amsterdam bedoelt.

Maar als het gaat om de douaneploegen bij aankomst in de VS, dan heb ik andere ervaringen. Zeg maar rustig tegenovergestelde ervaringen. Wat een stelletje....! (om de moderatoren werk te besparen laat ik het bij puntjes)

Nog een argument eigenlijk om het van te voren hier goed te regelen. Tip: als er na raadplegen van consulaat twijfel overblijft of je plan mag of niet, neem dan niet het risico om toch te gaan. En de stad waar je in de VS aankomt zal ook uitmaken. Van mijn twee reizen naar de VS kwam ik de eerste keer aan op een klein vliegveld bij New York (geen probleem), en de tweede keer bij Detroit (dus wel een probleem). Waar veel toeristen binnenkomen zullen ze welwillender zijn is mijn gedachte. Bij een kansloze stad zal je eerder kansloos douanepersoneel vinden.

Overigens is mijn ervaring met het Amerikaanse volk positief, al vermoed ik dat iedereen met wie ik daar contact heb gehad op de democraten stemt. Behalve dan die eerder genoemde .......! (om de moderatoren werk te besparen laat ik het bij puntjes)

Hans