Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Arriveren in de VS zonder retourticket - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Arriveren in de VS zonder retourticket

Tom vds schreef:Eens met eenieder die zegt dat je het "goed moet regelen". Border Protection is niet makkelijk, niet flexibel maar wel fair. Ik heb aardig wat ervaring met die lieden: spullen niet in orde, vergeet het maar.
(Ik heb zelf al 30 jaar een visum voor de US, C1/D cat., maar ok, daar heb jij met je fiets niets aan).
Aanvragen van een visum inderdaad via consulaat Amsterdam, niet moeilijk maar ook daar: strikt.
Volg gewoon de regels, dan gaat het echt het beste.
En oh ja, kans is GROOT dat je zonder juiste papieren (visum) op Schilhol al einde reis kunt maken.....

Groet, Tom.
Dank voor je tip. Ik denk zelf dat het onverstandig is om een B2 visum aan te vragen. Ik kom daar waarschijnlijk niet voor in aanmerking, aangezien ik erg weinig binding heb met NL (op papier). Geen vaste baan, geen eigen woonadres etc. Als ik mij niet vergis dan kom je bij een weigering van een B2 visum ook niet meer in aanmerking voor het 'gewone' VWP (visa waiver program). Wellicht is het nog het verstandigst om via Canada fietsend de grens over te gaan.
Ook dan heb je een visum of Esta nodig. Net als voor Canada trouwens.
Maar die kun je gewoon aan de grens regelen :)
Het is nog maar de vraag of de maatschappij je een enkeltje zal verkopen naar de USA onder het VWP programma.
Onder een echt visum als de B2 kan dat wel; maar daar kom je in jouw geval idd niet voor in aanmerking.

Praktijk en theorie zijn ihgv wereldfietsers soms anders.

Om je beter op weg te helpen; heb ik een paar vragen:
1. Hoe lang wil je verblijven
2. wil je alleen door de usa fietsen en start/eindig je in de 'lower 48' ' of Alaska.
2. Kun je bij vragen vd douane aantonen dat je je reis kunt bekostigen
3. Kun je de douane overtuigen van een gedegen reisplan; en wellicht eerdere fietsreizen gemaakt.

een retour als enkeltje gebruiken kan; zorg er dan wel voor 'uit te checken' bij de douane als je de USA verlaat.
Ik ben niet op de hoogte van evt consequenties in dit geval; en/of dat je in het systeem 'gevlagd' wordt als misbruiker van het VWP programma.

Ambassades en consulaten zullen je meestal afschepen met de standaard antwoorden.

Meer info op de wiki

http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... gde_Staten

Resumerend verwacht ik niet dat je initiële plannen grote obstakels zullen oplopen.

Nog even voor alle duidelijkheid voor iedereen: ESTA is GEEN visum maar enkel een authorisatie om naar de usa te mogen reizen. Daarna wordt door de douane bepaald of je de usa binnen mag; en voor hoe lang.

Walter
Ik heb enkele malen vanuit de V.S. naar Canada gefietst, van waaruit ik naar huis terugvloog. Ik ben in bezit van een speciaal U.S.-visum voor levenslang, nooit problemen mee gehad en de 'customs' deden er vriendelijk over. In San Francisco liep ik met m'n fiets gewoon door naar buiten. Wel werd ik één keer (bij aankomst op Chicago O'Hare) nogal grondig gecontroleerd, tot het uitkleden en de inhoud van m'n tandpasta bekijken aan toe. Totaal 9 keer door de V.S. en 4 keer door Canada gefietst. Het zijn echt gastvrije landen.
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik weet genoeg. Enkeltje Canada en dan fietsend de grens over met een overtuigend reisplan. Moet goedkomen!
Het zou fijn zijn als je achteraf laat weten hoe het gegaan is.

Hans
javb2812 schreef:Het zou fijn zijn als je achteraf laat weten hoe het gegaan is.

Hans
Uiteraard!
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb enkele malen vanuit de V.S. naar Canada gefietst, van waaruit ik naar huis terugvloog. Ik ben in bezit van een speciaal U.S.-visum voor levenslang, nooit problemen mee gehad en de 'customs' deden er vriendelijk over. In San Francisco liep ik met m'n fiets gewoon door naar buiten. Wel werd ik één keer (bij aankomst op Chicago O'Hare) nogal grondig gecontroleerd, tot het uitkleden en de inhoud van m'n tandpasta bekijken aan toe. Totaal 9 keer door de V.S. en 4 keer door Canada gefietst. Het zijn echt gastvrije landen.
Wanneer was dit voor het laatst, Martin?
Precies. De regels en procedures zij heel veel scherper geworden. Het blijft inderdaad wel degelijk een gastvrij land.
Travelmaster schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb enkele malen vanuit de V.S. naar Canada gefietst, van waaruit ik naar huis terugvloog. Ik ben in bezit van een speciaal U.S.-visum voor levenslang, nooit problemen mee gehad en de 'customs' deden er vriendelijk over. In San Francisco liep ik met m'n fiets gewoon door naar buiten. Wel werd ik één keer (bij aankomst op Chicago O'Hare) nogal grondig gecontroleerd, tot het uitkleden en de inhoud van m'n tandpasta bekijken aan toe. Totaal 9 keer door de V.S. en 4 keer door Canada gefietst. Het zijn echt gastvrije landen.
Wanneer was dit voor het laatst, Martin?
Ik heb negen keer door de V.S. gefietst, de eerste keer was in december 1972 in Wisconsin en de laatste keer was in Californië in juni 1999. Daartussen in veel plaatsen geweest, totaal 13 staten, zelfs ook Miami. Waar ik nog altijd trots op ben, heeft mijn fiets écht tegen de gevel van The White House in Washington DC geparkeerd gestaan. Toen nog onder president Nixon. Helaas geen foto van genomen. :|
Ah.

Tsja, het pre-11 september tijdperk dus... ik kan me zomaar voorstellen dat de wereld wel wat is veranderd, qua toelating. Ik denk ook niet dat life time visa nog geregeld worden afgegeven - maar da's gissen. Hoe kwam jij er indertijd aan?
Travelmaster schreef:Ah.

Tsja, het pre-11 september tijdperk dus... ik kan me zomaar voorstellen dat de wereld wel wat is veranderd, qua toelating. Ik denk ook niet dat life time visa nog geregeld worden afgegeven - maar da's gissen. Hoe kwam jij er indertijd aan?
Tijdens de aanvraag om een nieuw USA-visum heb ik in het aanvraagformulier de vraag of ik eerder in the States ben geweest beantwoord dat ik daar meerdere malen op mijn fiets ben geweest. Plus lovende woorden over het gastvrije land. Waarschijnlijk was het consulaat (in Rotterdam) daarover zo verbaasd dat ik een 'multiple indefinitely'-variant (zo staat het in de stempel) van het visum heb gekregen. Er was een begeleidende brief en een prachtige glossy fotoboek 'USA in full color' (harde kaft, 220 pagina's, 24 x 27½ cm) mee gezonden. Afgegeven 28 april 1982 en dit ouwe paspoort kan in combinatie met mijn huidige paspoort gebruikt worden. Zo ben ik ermee in juni 1999 op JFK binnen gekomen.
Geweldig!! :D
Wim schreef:Voor een visum moet je tegenwoordig al gauw een paar maanden rekenen, en goedkoop is anders. Voor een Esta registratie zeker een paar weken.
En ja, ze zijn heel professioneel en netjes.
Mijn laatste Esta aanvraag werd dezelfde dag nog goedgekeurd. Dit is de officiële termijn:

"In most cases the Electronic System for Travel Authorization will return an Application Status immediately. In cases where more time is needed to process an electronic travel authorization application, an answer will be usually returned within 72 hours."
Tja, en toch heb ik het wel anders meegemaakt, en dat was niet omdat ik een zoon zou hebben die Mohammed heet of zo.
SnelleJelle schreef:Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik weet genoeg. Enkeltje Canada en dan fietsend de grens over met een overtuigend reisplan. Moet goedkomen!
awesome!! have fun; I am sure you will. and bring your biggest smile and great stories when crossing the US border :D.

Walter
SnelleJelle schreef:
za 16 sep, 2017 17:19
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik weet genoeg. Enkeltje Canada en dan fietsend de grens over met een overtuigend reisplan. Moet goedkomen!
Hierbij deel ik even mijn praktijkervaring:

Korte versie:
Er is mij geen moment gevraagd naar een retourticket of iets soortgelijks. Belangrijk: Een redelijk concrete route met waar je naartoe gaat en hoelang het duurt. Maak een berekening van de totale afstand en maak een schatting van je dagafstand. Zorg dat je aan kunt tonen dat je jezelf financieel kunt onderhouden. Eenmaal binnen kun je natuurlijk doen wat je wilt en afwijken van je route.

Lange versie:

Ik passeerde de Amerikaanse grens vanuit het Canadese plaatjes St. Stephen, aan de oostkust. Ik ging het kantoortje van de CBP binnen en de douaneambtenaar stelde me heel veel vragen, waar ik vandaan kwam, waar ik naartoe ging, of ik al hotels had geboekt. Off-topic: Hij vond het maar dat ik naar Argentinië ging fietsen en probeerde me bang te maken met gijzelverhalen in Mexico.

On-topic: Ik had een goed verhaal van waarom ik deze reis ging maken en het helpt zeker dat je bepakt en bezakt met een degelijke vakantiefiets komt aanzetten (met helm). Echter, mijn reisplan was niet erg concreet, ik wist ongeveer waar ik naartoe zou gaan en welke staten ik ging bezoeken, maar het lag (en ligt) nog niet vast. Ik had nog geen hotels o.i.d. geboekt. Verder kon ik niet bewijzen hoeveel geld ik had omdat er geen wi-fi in het kantoor aanwezig was. Ik werd terug naar Canada gestuurd om meer bewijs te verzamelen. Dit kostte me niet veel tijd, ik maakte een foto van mijn betaal- en spaarrekening en op Google Maps plotte ik een route van hoe ik ongeveer ga fietsen. Ik maakte een schatting van de dagafstand zodat ik aan kon tonen dat ik binnen de 3 maanden die ik heb het land weer kan verlaten. Dat vinden ze erg belangrijk. Ze willen graag dat je geld kunt spenderen maar ze willen zeker weten dat je weer ophoepelt. Met die zekerheid lieten ze me wel binnen.

Hoop dat iemand er iets aan heeft!

Jelle
Jelle, prachtig vehaal, goed gedaan!
Enjoy your trip and take care!

Groet,
Tom
bedankt voor de feedback!

enjoy your bike travels!

walter