Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Starten in Quito, of toch niet? - Forum Wereldfietser

Starten in Quito, of toch niet?

Hoi allemaal. Mijn idee is dus om in januari t/m juni te gaan fietsen in Zuid-Amerika. Grofweg: Starten in Quito, Ecuador (januari) Daarna zuidelijker over de Andes door Peru (februari, maart, april?) dan naar Bolivia (april, mei) en eindigen in Sao Paulo (mei, juni).

Nu werd er onder mijn openingspost in 1 post gereageerd met de mededeling: je mag wel een goede regenpak meenemen, want in Ecuador regent het de hele dag.

Nu ben ik mij daarin gaan verdiepen en ik krijg steeds meer het gevoel dat Ecuador+Noordelijk Peru in januari+februari geen goed idee is. Heel veel regen, onweer, hagel, enz. Daardoor ongbegaanbare wegen en bergpassen. Voor info:
https://www.responsibletravel.com/holid ... it-ecuador
http://www.climatestotravel.com/climate/ecuador
http://andesbybike.com/seasons/
En vooral deze site is interessant. Je kan een plaats plus maand aanklikken en zien hoe het weer er (gemiddeld) is:
https://weatherspark.com/m/20030/1/Aver ... to-Ecuador

Dus mijn vraag: Wie heeft er gefietst in januari februari in dit gebied en hoe was het? Te doen, onmogelijk, of er tussen in?

Anders begin ik in Chili bijvoorbeeld, het is er in januari een stuk droger (denk ik)

gr, Charles
Ik denk dat je doelt op mijn post: De hele dag regen of iedere dag regen kan maar hoeft ook weer niet.
Het ligt ook een beetje aan wat je wilt. Wil je veel kamperen en kleine onverharde weggetjes zou ik het zeker niet doen. Van hotel naar hotel over de grotere wegen is regen minder hinderlijk.

Ik heb wel eens in deze periode gefietst in Ecuador/Peru en ik zou het niet nog eens doen. Al is het maar omdat de kans op slecht weer steeds in je achterhoofd zit.
Ja klopt, ik doelde op jouw post.

Ik zag dat je in 2013 ongeveer dezelfde route hebt gedaan in ongeveer dezelfde periode van het jaar. Dus jouw ervaringen zijn voor mij erg nuttig.

Heb je een site met foto's, reisverslagen, blogs van die reis? Leuk om te lezen.
Bijna alle wegen in Ecuador zijn tegenwoordig geasfalteerd. Regen: koop een regenpak. Ten zuiden van Guayaquil regent het bijna nooit meer tot aan ten zuiden van Santiago Chile zolang je langs de kust blijft fietsen. Denk er wel aan dat in Bolivia Mei/Juni op de Salar de Uyuni erg koud kan zijn in je tentje. Ik heb daar mijn koudste nacht ooit gehad: min 20, zuiderstorm (wind uit Antarctica) en 's ochtends lag er een pak sneeuw. Fiets dan nog maar eens verder ! En dat was in 1993 zonder GPS en zelfs zonder kaart ! Want die was er toen ook nog niet voor het gebied tussen de Salar en laguna colorado. Maar ook dat heb ik toentertijd overleeft. En bedenk ook nog even het volgende: toen waren de fietsen heel veel slechter, kreeg je heel veel lekke banden, was er vaak geen eten te koop. etc. Nu is alles totaal veranderd. Dus gewoon gaan met die fiets ! Oja en elke pas is te nemen, soms moet je lopen maar je haalt het altijd wel.
Amboro schreef:Bijna alle wegen in Ecuador zijn tegenwoordig geasfalteerd. Regen: koop een regenpak. Ten zuiden van Guayaquil regent het bijna nooit meer tot aan ten zuiden van Santiago Chile zolang je langs de kust blijft fietsen. Denk er wel aan dat in Bolivia Mei/Juni op de Salar de Uyuni erg koud kan zijn in je tentje. Ik heb daar mijn koudste nacht ooit gehad: min 20, zuiderstorm (wind uit Antarctica) en 's ochtends lag er een pak sneeuw. Fiets dan nog maar eens verder ! En dat was in 1993 zonder GPS en zelfs zonder kaart ! Want die was er toen ook nog niet voor het gebied tussen de Salar en laguna colorado. Maar ook dat heb ik toentertijd overleeft. En bedenk ook nog even het volgende: toen waren de fietsen heel veel slechter, kreeg je heel veel lekke banden, was er vaak geen eten te koop. etc. Nu is alles totaal veranderd. Dus gewoon gaan met die fiets ! Oja en elke pas is te nemen, soms moet je lopen maar je haalt het altijd wel.
KLM vliegt ook op vanaf Schiphol op Guayaquil. De stad zelfs is niet bijzonder: een zakenlijke stad, waar ik me wat verloren voelde.
Hoi,

Vorig jaar heb ik vanuit Quito naar het noorden gefietst, tot vlak bij Colombia, daarna terug naar Quito en vanuit Quito naar het zuiden gefietst. Inderdaad regent het in Quito veel, maar het leek mij te komen door de ligging van Quito; in een dal omringd door bergen. Ik ben in de regen vertrokken en 20 km buiten Quito was het al droog. En dat bleef zo de dagen erna fietsend naar het noorden.
Op de terugweg was regende het hard ten oosten van Quito, in Quito was het toen droog.
Ten zuiden van Quito (tot ongeveer 120 km van de grens met Peru) weinig regen gehad. Dat was in januari/februari 2017. Overigens is het smerige verkeer (roet, uitlaatgassen) een groter probleem dan de regen.

Gewoon gaan.

Fiets ze!
Groeten, Cor
Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga starten in Quito, dat staat inmiddels vast. Prettig om te lezen dat het met de regen ten zuiden van Quito toch best meevalt. We gaan het beleven. Het komt dichterbij.

Groet Charles