Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GSM bereik en interneten in Cuba - Forum Wereldfietser

GSM bereik en interneten in Cuba

Hallo mede forumleden, samen met mijn vrouw wil ik gaan fietsen in Cuba. Nu heb ik de volgende vraag m.b.t. de bereikbaarheid van de Nederlandse GSM in Cuba. Is de bereikbaarheid goed te noemen in het westen en midden van Cuba? Ook zou ik willen weten of je buiten Havana ook regelmatig plaatsen tegen komt waar je kunt internetten? Zijn er internet simkaarten te koop?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groet, Raimundo
Wij zijn afgelopen winter op Cuba wezen fietsen.
Je kan je gsm prima gebruiken in Cuba
Intenet is zeer moeizaam.Je moet bij de "Eteksa" een soort kraskaartjes kopen waar een code opstaat ,deze moet je gebruiken om in te loggen.
In de wat grotere plaatsen is wel zo,n internet kantoor te vinden, vaak moet je in de rij staan om kaarjes te bemachtigen dus koop er direct meer .Het internet zelf is zeer traag en je bent zo door je kaartje heen als je al verbinding krijgt
Rondom deze kantoortjes op het centrum pleintje ,nabij de zendmast zitten de locals met hun mobieltje te spelen
Verder vonden wij alles wel heel bizonder ,wij hebben vrijwel alleen bij partculieren overnacht en gegeten,dat is gezellig, veel beter en goedkoper.
Als je meer info wil stuur je maar een pb tje

Groet Dirk
Ik heb 11 jaar ruime ervaring met internet en wifi in heel Z-Amerika (work while traveling). Cuba was altijd een 'nogo-land' voor me omdat er geen (snel) internet was/is. Dat is aan het veranderen. OK hier komt mijn ervaring van voorjaar 2017 tijdens een maand fietsen over het eiland:
Elke zelfstandige gemeente op Cuba (en dat zijn er honderden) heeft een een openbaar wifi punt voor iedereen toegankelijk. De antennes (vierkante plastic dozen op 3 meter hoogte) daarvoor zitten meestal op het centrale plein van het dorp/stad. Als er een Etecsa kantoor is (telefoon kantoor waar je kunt bellen en je telefoon rekening kunt betalen) dan is er rond dat kantoor ook altijd een wifi antenne. Je herkent de plekken met openbaar wifi altijd van verre omdat je dan mensen ziet zitten die aan het staren zijn op hun smartphone. Meestal zitten ze te bellen met familie in de VS. Er zijn trouwens veel meer wifi-punten dan Etecsa kantoren.
Ik ben heel Cuba doorgefietst van uiterste Oost naar uiterste West punt. Ik kon elke dag wel ergens internetten. Ik mijd altijd de grote steden en het blijkt dat internetten het beste gaat in de kleinere dorpen. In de grote steden is het zeer moeizaam omdat : 1. er meestal maar hooguit 2 wifi punten zijn per gemeente (zie hierboven) 2. er heel veel mensen gebruik willen maken van deze wifi-punten 3. er meestal een universiteit is in zo'n gemeente en alle studenten er heen trekken om te kunnen internetten (op de uni zelf is het internet nog veel trager! als het er al is !). Vergeet dus Havana ed maar om te internetten. Je zult versteld staan in welke kleine dorpen het wel kan en dan ook nog veel sneller, want er zin veel minder mensen die er gebruik van maken.
Ik maak alleen gebruik van een iPad en iPhone. Niet alle apps doen het. Zo is geblokkeerd: Facebook, skype, facetime, etc. De Cubanen maken gebruik van een alternatief voor skype waarmee ze kunnen bellen met hun familie in de VS. Google is wel aanwezig op Cuba, echter Google heeft een eigen server staan op het eiland en de regering bepaald wat je wel en niet kunt/mag zien. Maar het werkt !
Omdat er geen continu internet is via 4G ging ik als volgt te werk: als ik door een dorp met wifi kwam (vraag naar het park met wifi) stopte ik bij het park, even inloggen met de Etecsa kaart, checkte even mijn mail, beantwoorde ik de vragen van de vorige dag en downloade ik de krant (NRC in mijn geval). Dat gaat allemaal erg snel, binnen een half uur klaar. Nog even de BBC en NOS bekijken en weer verder fietsen (filmpjes doen het niet, alleen tekst en PDFs zoals de krant). 's Avonds beantwoorde ik mijn mail en las ik mijn krant (offline). Als je op die manier te werk gaat gaat met het internet verloopt alles prima. Verwacht er niets meer van, dus geen kaarten skypen, twitter etc.. De Cubanen hebben daarnaast nog hun eigen internet, mail, google ed. maar daar heb je en wil je geen toegang toe. Dat gaat trouwens wel via het mobiele telefoonnet (3G). Omdat je daarmee alleen kunt e-mailen met andere Cubanen heb je er niets aan.
Hoe kom je aan internet tegoed? Koop bij een kantoor van de Etecsa een internet tegoed. Soms gaat dat heel moeizaam, lange rijen, chaotische taferelen in het kantoor (wie was er het eerste aan de beurt, etc.), soms echter ben je meteen aan de beurt maar ben er ook wel eens een hele ochtend geweest, best gezellig. Vooral in de kleinere dorpen/kantoren is het vaak helemaal niet druk, vooral net voor sluitingstijd. Vraag altijd om de duurste kaart ! Die moeten ze even zoeken in de la want die wordt bijna nooit verkocht en ze vragen dan wel 3 keer of je echt die dure kaart wilt. Die duurste is geloof ik 20 dollar oid. Koop er een paar.
Geen kaart kunnen bemachtigen? dan kun je toch nog steeds internetten: bij elke wifi punt zitten altijd een stel jonge jongens die je (tegen betaling) wifi access geven. Ze hebben een laptop bij zich (daar herken je ze aan) en als je ze wat betaald zorgen zij ervoor dat het allemaal gaat werken. Dit is allemaal illegaal. Hoe kom je er achter wie van al die jongens de juiste is: ga op een bankje zitten en ze komen wel naar je toe, of vraag/kijk even om je heen. Er komt dan wel iemand met zijn laptop, hij geeft je een code, stelt je telefoon even in en na betaling van een paar peso krijg je een half uurtje (oid) internet. Zij letten wel op de tijd. Het is wel illegaal, dus goed opletten op de politie in burger (doen zij ook wel voor je).
Wat wil je nog meer weten? Het belangrijkste is dus: probeer niet te internetten in grote steden, zoek de kleine dorpjes op. Oudere Cubanen weten vaak niet dat er internet is/bestaat in een dorp. Vraag de jongeren, die kunnen je precies vertellen waar de wifi-punten zijn. Spaans spreken helpt natuurlijk ook. Omdat ik dat vloeiend spreek weet ik niet of en hoe goed de mensen Engels spreken. Ik heb me ook verdiept in het internet voor de gemiddelde Cubaan en hoe het allemaal is aangelegd (bv de glasvezelkabel en dus internet komt van de Bahama's en British Guyana, snelheid is 1 - 2 mb down, etc) . Dat is een ander verhaal waar je als fietser niet zo veel aan hebt.
Wil je nog meer weten, laat me weten en ik beantwoord je vragen: bernard.geling at gmail.com
Dirk en Bernard,
Bedankt voor jullie uitgebreide uitleg, ik kan daar veel mee. Intussen hebben we de tickets geboekt en gaan we de reis voorbereiden. Hebben jullie met of zonder gps gefietst in Cuba? Dat is ook nog z'n dingetje waar ik mee zit.

Groetjes, Raimundo
GSM en Cuba, dat is geen nuttige combi. Kans op diefstal van je fiets is zeer groot. Koop een paar goede kaarten (in Nederland). Daarmee kun je uitstekend fietsen. Alle wegen staan erop en vrijwel alle wegen zijn tegenwoordig geasfalteerd. Er zijn weinig in- en uitgaande wegen in elk dorp/stad dus de weg kwijt raken zal je niet snel overkomen.
Hoe weet je of je op de juiste weg zit? Elke Cubaan weet altijd elke weg naar het volgende dorp gaat, én hij weet precies hoeveel km het nog is naar het volgende dorp. Staat ook altijd overal aangegeven. Let wel op dat je weg moet vragen naar het volgende dorp, niet een paar dorpen verderop. Het ‘volgende’ dorp zijn ze wel eens geweest, een paar dorpen verderop meestal nooit of eenmaal in hun leven tijdens het schoolreisje. Iedereen is wel eens in Havana geweest maar niemand heeft ook maar een idee hoe je er komt.
Nog een paar tips: vraag water in het ziekenhuis, er zijn er vele en ze hebben altijd drinkbaar water. Fiets over de snelweg, prima te doen, weinig tot geen verkeer, er rijden soms meer paardenkarren dan auto’s, vooral zondagochtend als ze paardenraces houden op de snelweg.
Zoals mijn voorganger al schreef,is het beter om kaarten in nederland te kopen.
Bovendien is het formeel verboden om in Cuba een GPS te gebruiken
Dirk
Amboro schreef: Koop een paar goede kaarten (in Nederland). Daarmee kun je uitstekend fietsen. Alle wegen staan erop
Welke kaarten zijn dat? Ik ben in 2015 op Cuba geweest en heb tevoren bij Pied à Terre de twee meest gedetailleerde gekocht die ik kon vinden. (ITMB 1:600.000 en Marco Polo 1:1.000.000.) Gelukkig had mijn vriend OSMand op zijn telefoon, want aan de kaarten hadden we weinig (behalve de overzichtsfunctie).

Raimundo, veel plezier gewenst op Cuba!

Carl
Ik gebruikte Nelles Map 1:775.000 in combi met ‘Cuba Road Guide’. Samen functioneerde het goed. Los van elkaar minder. De laatste is gemaakt voor auto rijden, niet zo geschikt voor fietsen. Veel plaatsen staan er niet op, maar dan wel weer op Nelles. Voordeel van CRG was wel weer dat de gemeentes erop staan en dus wifi-punten. En een platte grond om de grotere steden uit te komen. Zo heeft elke kaart zijn pro’s en con’s. Daarom heb ik er altijd 2 bij me.
Dirk en Bernard, opnieuw bedankt voor jullie informatie. Ik heb van Frytag & Brandt een wegenkaart gevonden van 1:400.000 voor Oost en west apart. Eens kijken of ik hierop een route kan uitstippelen.

Carl, bedankt voor je aanvulling en we zullen het er vast en zeker naar onze zin hebben.

Groet, Raimundo
Wij zijn afgelopen voorjaar met onze kinderen in Cuba geweest. Niet met een fiets, maar twee-en-een-halve week met een rugzak rondgereisd.

Onze ervaringen komen overeen met die van Dirk en Bernard. GSM bereik is over het algemeen prima, maar internet heeft zijn Cubaanse gebruiksaanwijzing. Inderdaad een prepaid kaart kopen om op een centraal punt in te kunnen loggen. Zo lang je verbonden bent telt de tijd af. Het duurste kaartje geeft je 5 uur on-line tijd en kost een euro of 7.
Vraag in een grote stad of een tweede Etecsa kantoortje bestaat. In Havanna bijvoorbeeld staat op de hoek van Geníos en Agramonte (vlak bij het Museo de la Revolucion) een keetje van Etecsa, waar je zonder lang wachten een kaartje krijgt. Bij de hoofdvestiging op de Obispo sta je makkelijk een paar uur in de rij...
Hoe het verder gaat in zijn werk gaat heeft Bernard al uitgebreid uitgelegd. Wij konden dit voorjaar wél gebruik maken van facebook (via Android telefoons). Whatsapp werkte ook, alleen foto's versturen en ophalen kost veel tijd.

Overnachten gaat prima in een Casa Particular, het Cubaanse bed & breakfast. Kleinschalig en bij mensen thuis. Als je geluk hebt (wij hebben dat twee keer gehad) is er zelfs internet in de Casa. De eigenaar weet dan via via het overheidsnetwerk tot in zijn Casa te krijgen. Dan hoef je niet naar het pleintje met de zendmast te lopen en kun je vanuit je kamer of vanaf het terras inloggen. Detail: als je één apparaat inlogt, kan de volgende "meeliften" op de eerste login. Je kunt dan met twee of meer mensen mailtjes en appjes bijwerken op één kaartje.

Beslist aan te raden is om wat Spaans te spreken. Onze ervaring was dat het gemiddelde Engels van de Cubanen nogal tegenvalt.

Veel plezier!