Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Southern Tier en Mexico - Forum Wereldfietser

Southern Tier en Mexico

Hallo,
Vanaf 10 september ga ik de Southern Tier (westbound) fietsen en zit ik er over na te denken om een stukje Mexico (Baja California) mee te pikken. Is dit verstandig, maw kom je dan gewoon de US weer in om vanaf San Diego de terugvlucht te kunnen nemen?
Het is ff klimmen (touwen en pikhouweel aanbevolen) maar die muur is best over te komen hoor :lol:


Nee zonder gein, grensovergangen bij Tijuana en Mexicali zijn prima te doen.
Pieks schreef:
zo 14 jan, 2018 12:21
Hallo,
Vanaf 10 september ga ik de Southern Tier (westbound) fietsen
Zou je iets kunnen vertellen over waarom juist deze route? Ik denk erover ook iets in de States te gaan doen, maar de pacific coast route lijkt het me toch niet helemaal (regelmatig toch wat veel verkeer en wel erg veel kust) en de Great Divide Mountain Bike Route is me wat teveel MTB en ook wat al te eenzaam als je alleen gaat.
robhuls schreef:
zo 14 jan, 2018 17:10
Pieks schreef:
zo 14 jan, 2018 12:21
Hallo,
Vanaf 10 september ga ik de Southern Tier (westbound) fietsen
Zou je iets kunnen vertellen over waarom juist deze route? Ik denk erover ook iets in de States te gaan doen, maar de pacific coast route lijkt het me toch niet helemaal (regelmatig toch wat veel verkeer en wel erg veel kust) en de Great Divide Mountain Bike Route is me wat teveel MTB en ook wat al te eenzaam als je alleen gaat.
Als je op 10 september wil vertrekken zijn routes die het hooggebergte ingaan niet echt veilig ivm intredende winter.
robhuls schreef:
zo 14 jan, 2018 17:10
Pieks schreef:
zo 14 jan, 2018 12:21
Hallo,
Vanaf 10 september ga ik de Southern Tier (westbound) fietsen
Zou je iets kunnen vertellen over waarom juist deze route? Ik denk erover ook iets in de States te gaan doen, maar de pacific coast route lijkt het me toch niet helemaal (regelmatig toch wat veel verkeer en wel erg veel kust) en de Great Divide Mountain Bike Route is me wat teveel MTB en ook wat al te eenzaam als je alleen gaat.
Na wat kleine toertjes te hebben gedaan in Europa zou ik nu graag in de VS willen fietsen. En dan met name de zuidelijke staten trekken me heel erg aan. Ik ga er ook vanuit dat het weer in september en oktober in deze staten dan nog prima is. Daarom ook mijn vertrek vanaf de oostkant gepland omdat in september het zuidwesten nog wel erg heet zal zijn.
Als er hier mensen met ervaring zijn (ongetwijfeld) dan hoor ik graag suggesties/tips over oa slaapmoglijkheden.
Ik zou even kijken op het forum van aca (american cycling association) want het zou me niet verbazen als het door je gekozen tijdstip qua weer niet zo handig is. slaapmogelijkheden liggen op deze route opeen aantal stukken ver uit elkaar zorg dus dat je een tent bij je hebt.

Wat betreft de pacific coast denk ik dat je je vergist in de hoeveelheid kust zowel in WA als OR zijn er ook genoeg mooie landinwaarts mogelijkheden.
Wij hebben vorige winter Okt-Nov-Dec Mexico-stad naar Miami gefietst en dus veel van de Tier eastbound gevolgd.Zelf vinden wij de Trails van de Vs veel mooier maar de Tier is een prima alternatief, al zijn er erg drukke stukjes. Wij pikten b.v. New Orleans wel mee. Al met al veel armoede ,veel natuur en vriendelijke mensen . Iedere maand hadden we 1 nacht met nachtvorst en we wildkampeerden het hele stuk met eens in de 10 dagen een 'worndown motel' en regelmatig een uitnodiging. Vervolgens veel Coyotes ,slangen ,stinkdieren , possums, alligators,pelikanen en noem maar op. Allemaal geen probleem vergeleken met dit ; Het jachtseizoen gaat in Okt. open en iedereen knalt je iedere nacht wakker . Dus fluo -hesje over de tent.
Groeten van Pier.
bikeiteasy.wordpress.com
Er zitten in de vraag van de topic poster twee deelvragen
- Southern Tier oost-west startend begin september ?
- deels door Mexico en weer terug naar de VS ?

Volgens mij is voor de ST oost-west de periode september-october prima. Je fietst nergens door het hooggebergte. Ik heb zelf een stukje door het zuiden van Arizona gefietst eind september en dat was qua klimaat heel aangenaam. Zie ook dit antwoord.

Op de vraag over Mexico kan ik geen antwoord geven. Ik weet dat sommige Amerikanen dat levensgevaarlijk vinden. Maar ik ken veel Amerikanen ook als angsthazen. Ze leven om die reden in 'gated communities', zijn angstig om zonder wapen op stap te gaan ("you cannot protect youself") en weten dat ze ook niet erg geliefd zijn in Mexico. Of je je daar als Europeaan veel van aan moet trekken? Ik zou de vraag stellen op het forum van Crazy-Guy-on-a-Bike. Daar zijn vast meer personen met ervaring te vinden.
ik heb een paar jaar geleden een zelf gemaakte route gefietst die een groot gedeelte langs de texaanse grens met mexico liep. geen moment onveilig gevoeld maar de inwoners zijn nmm wel wat stugger/achterdochtiger. veel wildkamperen; wat in het grensgebied zeker een risico kan zijn. ik ben nooit staande gehouden door de 'border patrol' maar heb ze wel veel gesproken.
de southern tier vraagt westwaards wel meer onafhankelijkheid vwb voorzieningen. (TX en AZ state)

in de winter is de southern tier qua temperatuur idd aangenaam.

belangrijke vraag: HOELANG denk je er over te doen. onder de 90 dagen ben val je onder het Visa Waiver program en hoef je geen visum via het consulaat aan te vragen. in beide gevallen kun je rustig de grens met mexico over maar je toegekende dagen in de usa lopen gewoon door.

vwb grensovergangen met mexico: ik zou de overgangen bij El paso en tijuana vermijden. te groot en te druk; met name als je de USA weer binnengaat. vanuit de USA mexico in is echter heel gemakkelijk.
zelf zou ik 'verkleed' als arme toerist/ local de grens met mexico overgaan waar niets van te halen valt. en met gezond verstand kom je ook een heel eind in de grens streek.


walter