Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gastankjes in de USA, Utah - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gastankjes in de USA, Utah

Na lang wikken en wegen toch maar aan de benzine.
Bij een langere tocht willen we toch maar niet afhankelijk zijn van winkels die maar op bepaalde plekken zijn. Benzine is overal te krijgen. Toch wel jammer want het verschil in gewicht is er best wel.
Schermafbeelding 2018-03-12 om 13.26.40.png
Het is al bijna 41 jaar geleden, maar ik heb in 1977 een fietstocht mét tent gemaakt door de staat Missouri. Ik heb in de buurt van St. Louis enkele gastankjes van hetzelfde model als die van het kleinste model no. 200 van Camping-Gaz gekocht. Ze waren oranje of geel. En ze pasten precies! Waarom zou het nu ook niet kunnen?
Omdat het fietsen met tent me te zwaar (totaal 42 kg bagage, alles per vliegtuig mee) was: daarna nooit meer, alleen overnachten in jeugdherbergen. Maar wel leuk.

Afbeelding
Marco Meijerink schreef:
ma 12 mar, 2018 13:28
Na lang wikken en wegen toch maar aan de benzine.
Bij een langere tocht willen we toch maar niet afhankelijk zijn van winkels die maar op bepaalde plekken zijn. Benzine is overal te krijgen. Toch wel jammer want het verschil in gewicht is er best wel.

Schermafbeelding 2018-03-12 om 13.26.40.png
Bij mij was het verschil nog groter. Bij rondrijden door Europa volstaat voor mij een lichte brander van het merk Laco, 48g, één priktankje van 270g, en een prinktankhouder (Markill) van 141g, totaal 459g. Als het tankje bijna leeg is koop ik een nieuwe, zover ik heb ervaren in Europa overal makkelijk verkrijgbaar. Als ik een dag zonder gas zit vind ik dat meestal ook niet erg, ik neem wel een restaurant of een kopje koffie ergens onderweg.

Ga je maar een weekendje weg kan je nog lichter door zo'n 100g schroefblikje te kopen, kom je uit op 200g blik + 48g brander uit op 248g, prikblikhouder kan je thuislaten. Ik doe dit zelf trouwens nooit want voor een weekendje weg in de buurt boeit het gewicht mij vrij weinig, en meestal laat ik voor een weekend uit gemak kookspullen sowieso thuis om ergens onderweg te eten.
Hallo Marco,

Coleman Fuel is bij de Walmart in Grand Junction te koop in blikken van 3.8 liter. :D

Adriaan
haha.....3,8 liter....tasje erbij op de fiets :D
Marco Meijerink schreef:
ma 12 mar, 2018 21:23
haha.....3,8 liter....tasje erbij op de fiets :D
3,8 liter is "one gallon"!
Marco Meijerink schreef:
ma 12 mar, 2018 13:28
Na lang wikken en wegen toch maar aan de benzine.
Bij een langere tocht willen we toch maar niet afhankelijk zijn van winkels die maar op bepaalde plekken zijn. Benzine is overal te krijgen. Toch wel jammer want het verschil in gewicht is er best wel.

Schermafbeelding 2018-03-12 om 13.26.40.png
Je hebt er al wel rekening mee gehouden dat men het niet zo heeft op brandstof of iets wat ook maar een beetje naar brandstof ruikt in een vliegtuig? Dat betekend of nieuwe of echt hele schone flessen meenemen of daar kopen en daar achter laten.
Gewoon een nachtje steradent tablet(ten) in je brandstoffles doen en je hebt nergens last van.
Veel gevlogen maar tot nu toe probleemloos Peter. Heb jij andere ervaringen?
Marco Meijerink schreef:
di 13 mar, 2018 08:24
Veel gevlogen maar tot nu toe probleemloos Peter. Heb jij andere ervaringen?
Ik 1x op een vlucht Manchester-A'dam. In het toilet op de luchthaven alles met zeep gewassen en toen mocht het mee... :roll: :lol:
hier nog maar even het brander in vliegtuig draadje.
zoals enkele leden al aangaven zolang het er schoon uitziet en ruikt is er meestal geen probleem.
let wel dit draadje is 2015; en de maatschappijen die branders en flessen resoluut weigeren kunnen veranderd zijn.

https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... ig#p236945
Ik heb helaas 1 keer moeten vliegen, is niets voor mij, ik houdt niet zo van een metalen buis waar je niet uit kan wanneer jij dat wilt. En bij de KLM, die me overigens verder prima heeft geholpen, vonden ze die brandstof fles niet zo'n goed idee, ook al was die toen leeg en schoon. (Dit was ergens in 2001)
Ik kan me namelijk voorstellen dat door de angst voor aanslagen er nu helemaal niets vloeibaars meer mee mag in het vliegtuig en al helemaal geen benzine of iets dergelijks.
En dan kun je beter het zekere voor het onzekere nemen.
_Peter_ schreef:
di 13 mar, 2018 17:03
Ik heb helaas 1 keer moeten vliegen, is niets voor mij, ik houdt niet zo van een metalen buis waar je niet uit kan wanneer jij dat wilt. En bij de KLM, die me overigens verder prima heeft geholpen, vonden ze die brandstof fles niet zo'n goed idee, ook al was die toen leeg en schoon. (Dit was ergens in 2001)
Ik kan me namelijk voorstellen dat door de angst voor aanslagen er nu helemaal niets vloeibaars meer mee mag in het vliegtuig en al helemaal geen benzine of iets dergelijks.
En dan kun je beter het zekere voor het onzekere nemen.
Ik heb in Massachusetts USA een keer les gehad in het werken met zeefdrukken. Het boeide me wel. Toen ik de hiervoor benodigde materialen heb gekocht en vanaf Boston Logan met een Boeing 707 van TWA terug naar huis vloog, was daar ook een blikken fles met thinner bij. En die ging in de bagageklep boven de passagiers lekken, wat een lucht. Geland op Heathrow en ik kreeg daar de wind van voren. Thinner in beslag genomen maar geen boetes of zo gehad. Dat gebeurde in 1974.
We zijn onze reis door Arizona en Utah in Las Vegas begonnen. Daar heb ik een gastankje met schroefaansluiting zoals de voorgaande afbeelding gekocht in een buitensportzaak. Het is al weer een jaar of zes geleden dus ik weet niet meer welke. Onderweg denk ik niet dat je ze makkelijk zult vinden. De dorpjes en winkels zijn klein.
Klopt. Onze ervaring van de afgelopen maanden is dat gastandjes vooral in buitensportzalen te koop zijn maar dat die zaken ver uit elkaar liggen. Uiteindelijk bleek de keuze om benzine te gebruiken geen verkeerde.
Ik ben net (okt. 2019) terug van de Transam tocht West-Oost.
Overal zijn tegenwoordig wel gasbusjes te koop. De jetboil is nu wel echt doorgebroken onder de fietsers en die kan ik je dan ook van harte aanbevelen. Aanschafprijs is daar net zo duur als hier (100 dollar plus tax).
Ik heb het nog gedaan met een oude MSR benzine brander. Voordeel: ik heb in drie maanden 5 dollar uitgegeven aan brandstof (benzine). Nadeel: je kunt met een benzinebrander binnen niet koken (zonder iedereen de stuipen op het lijf te jagen en de brandmelder te laten afgaan!) en met een Jetboil kun je echt overal koken ! Geweldig apparaat !
Met een Jetboil kan je toch alleen water in zo’n klein pannetje koken?
Of zit ik verkeerd en kan je er ook pasta en pannenkoeken op maken?
Wel eens bekeken maar toch weer terug gezet, vooral ook vanwege het grote pakket.
Benieuwd naar gebruikers ervaringen.
Anja
Pasta kun je zeker met een jetboil koken. Ze zijn wel een beetje moeilijk te reguleren, maar het is te doen. Pannenkoeken: geen idee, nooit gemaakt Wel havermout, instant soep, gevriesdroogd eten, etc. gaat uitstekend.
tegenwoordig zijn er diverse modellen te koop, ook met grotere pan. En andere merken hebben het apparaat nagemaakt (MSR). Totaal gewicht in verhouding tot een benzinebrander (incl. brandstof) is ongeveer gelijk. Je kunt het ding prima aan je voorvork maken als je geen voortassen hebt.
Marco Meijerink schreef:
ma 12 mar, 2018 13:28
Na lang wikken en wegen toch maar aan de benzine.
Bij een langere tocht willen we toch maar niet afhankelijk zijn van winkels die maar op bepaalde plekken zijn. Benzine is overal te krijgen. Toch wel jammer want het verschil in gewicht is er best wel. Schermafbeelding 2018-03-12 om 13.26.40.png
Ik vind 950 gram benzine voor een week wel heel veel. Wij gebruikten altijd 100 ml per dag. Dat is minder dan 100 gram. We kookten altijd behoorlijk uitgebreid (vers) en zowel 's morens en 's avonds een volle pot thee, soms 's middags nog koffie of instantsoep.
Voor zover ik weet heb je bij gas altijd net iets meer grammen nodig.

Je kunt een brandstoffles ook mooi blauw spuiten (bij de automaterialenhandel hebben ze talloze tinten blauw) en er wat water in doen, wat je desnoods voor het oog van de douane opdrinkt, want je mag geen water meenemen in en vliegtuig.
Misschien zijn er ergens nog mooie decals "Water Bottle" te vinden.
Een paar opmerkingen over benzinebrander:
- in de VS wilden ze me diverse keren bij het benzinetankstation alleen benzine verkopen als er uitdrukkelijk op de fles staat dat het ding geschikt is voor benzine. In diverse staten mag je alleen benzine verkopen aan auto’s en speciaal daar voor geschikte jerrycans. Dus niet voor andere flessen, tenzij het er op staat. Er moet namelijk een speciaal ventiel opzitten. Conclusie: het ding niet blauw schilderen.
- in het vliegtuig nooit problemen met de benzinetank gehad. Ik laat het altijd gewoon op de fiets zitten in de houder. Wel leeg uiteraard.
- 1 liter benzine voor een week ? Dat is heel veel. Je hebt aan een halve liter voor twee personen meer dan genoeg voor een week. En letterlijk overal op de wereld is tegenwoordig benzine te koop.