Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vancouver-Banff - Forum Wereldfietser

Vancouver-Banff

Deze zomer willen we in 18 dagen van Vancouver via Jasper naar Banff fietsen. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze route?
- Is het haalbaar om dit in 18 dagen te fietsen?
- Gaat er een trein van Banff naar Vancouver?

Andere leuke routes zijn ook welkom. Zolang we maar weer in Vancouver kunnen komen voor de terugvlucht!
Alle ideeën en tips zijn welkom!

Groet Nicole
Ik was afgelopen zomer in British Columbia, er waren toen extreem veel bosbranden vanwege aanhoudende droogte/hoge temperatuur waardoor sommige gebieden waren afgesloten. De kans hier op is waarschijnlijk kleiner als je enigzins aan het begin van de zomer gaat.

Door Banff (of nabij gelegen Calgary) loopt geen passagiers trein route. Het is misschien praktischer om een reis te maken tussen Vancouver en Jasper via Banff, zodat je een trein tussen Vancouver en Jasper kan pakken. De trein tussen Vancouver en Jasper stopt onderweg ook in Kamloops, mocht je de tocht willen inkorten zou je ook nog bijvoorbeeld Kamloops - Banff - Jasper kunnen doen.
Ik ben redelijk bekend met die regio maar zelf geen ervaren fietser, dus geen idee hoe dat te doen is kwa afstand in die tijd voor een ervaren fietser.

Volgens de site van Viarail is er bij de meeste treinen een fiets rek, zodat je (in de meeste gevallen) de fiets niet in een doos hoeft te doen. (als het hetzelfde is als bij de Amtrak in de VS wordt je fiets aan het voorwiel tegen een wand van een wagon opgehangen)
Bij bijvoorbeeld de Greyhound bus zal je volgens mij wel voor een doos moeten zorgen.

Wat betreft fiets meenemen in het vliegtuig: bij Air Transat (Canadese maatschappij) rekenen ze slechts 24 euro per vlucht en je hoeft geen doos om je fiets heen te doen.


Wellicht vind je nog nuttige info in mijn verslag van vorig jaar:
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... hp?t=30463
Ik ken de stukken van Banff naar Jasper en van de Coquihalla Summit naar Vancouver, dus de omgekeerde richting. De route van Vancouver naar Banff is ongeveer 1200 km. Dat lijkt me in 18 dagen goed te doen in een schema van 6 dagen fietsen/1 dag vrij.

Banff ligt aan een spoorlijn en heeft ook een treinstation, maar volgens mij kun je er niet instappen. Het is een station voor groepsreizen per trein. Er zijn wel busverbindingen met Calgary en Jasper, o.a. Brewster. Ik weet niet of ze ook fietsen meenemen en of die ingepakt moeten zijn. Jasper heeft een treinstation waar je een kaartje voor Vancouver kunt kopen. In mijn herinnering moet daar de fiets wel in een doos.
Hee, verrek via die Wikipedia link zie ik dat de Rocky Mountaineer wel tussen Banff en Vancouver rijdt.. Tickets zijn alleen bijna 1000 dollar..
Hoi Pieter,

Dank voor je bericht en de link. Handig en leuk om te lezen.
We hebben een retourtje Vancouver, vandaar de vraag over treinreizen. We waren van plan een camper of auto te huren, maar neigen nu naar de fiets. Plan van de route staat nog open, dus mocht je nog tips hebben voor een alternatieve route dan zijn ze zeer welkom. Zolang we maar weer in Vancouver komen voor de terugvlucht.
Groeten Nicole
pieter81 schreef:
do 10 mei, 2018 21:47
Ik was afgelopen zomer in British Columbia, er waren toen extreem veel bosbranden vanwege aanhoudende droogte/hoge temperatuur waardoor sommige gebieden waren afgesloten. De kans hier op is waarschijnlijk kleiner als je enigzins aan het begin van de zomer gaat.

Door Banff (of nabij gelegen Calgary) loopt geen passagiers trein route. Het is misschien praktischer om een reis te maken tussen Vancouver en Jasper via Banff, zodat je een trein tussen Vancouver en Jasper kan pakken. De trein tussen Vancouver en Jasper stopt onderweg ook in Kamloops, mocht je de tocht willen inkorten zou je ook nog bijvoorbeeld Kamloops - Banff - Jasper kunnen doen.
Ik ben redelijk bekend met die regio maar zelf geen ervaren fietser, dus geen idee hoe dat te doen is kwa afstand in die tijd voor een ervaren fietser.

Volgens de site van Viarail is er bij de meeste treinen een fiets rek, zodat je (in de meeste gevallen) de fiets niet in een doos hoeft te doen. (als het hetzelfde is als bij de Amtrak in de VS wordt je fiets aan het voorwiel tegen een wand van een wagon opgehangen)
Bij bijvoorbeeld de Greyhound bus zal je volgens mij wel voor een doos moeten zorgen.

Wat betreft fiets meenemen in het vliegtuig: bij Air Transat (Canadese maatschappij) rekenen ze slechts 24 euro per vlucht en je hoeft geen doos om je fiets heen te doen.


Wellicht vind je nog nuttige info in mijn verslag van vorig jaar:
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... hp?t=30463
Hoi Math,

Dank voor je bericht.
Ik stuur je even dezelfde reactie als die ik net plaatste bij Pieter. We hebben een retourtje Vancouver, vandaar de vraag over treinreizen. We waren van plan een camper of auto te huren, maar neigen nu naar de fiets. Plan van de route staat nog open, dus mocht je nog tips hebben voor een alternatieve route dan zijn ze zeer welkom. Zolang we maar weer in Vancouver komen voor de terugvlucht.

Groeten Nicole
math schreef:
do 10 mei, 2018 23:09
Ik ken de stukken van Banff naar Jasper en van de Coquihalla Summit naar Vancouver, dus de omgekeerde richting. De route van Vancouver naar Banff is ongeveer 1200 km. Dat lijkt me in 18 dagen goed te doen in een schema van 6 dagen fietsen/1 dag vrij.

Banff ligt aan een spoorlijn en heeft ook een treinstation, maar volgens mij kun je er niet instappen. Het is een station voor groepsreizen per trein. Er zijn wel busverbindingen met Calgary en Jasper, o.a. Brewster. Ik weet niet of ze ook fietsen meenemen en of die ingepakt moeten zijn. Jasper heeft een treinstation waar je een kaartje voor Vancouver kunt kopen. In mijn herinnering moet daar de fiets wel in een doos.
Wellicht kan je een route samenstellen uit de volgende bestemmingen:
Vancouver - Seattle, vanuit de trein ziet het er erg indrukwekkend uit, wie weet dat er ook mooie fiets routes zijn
Bellingham - Mt Baker, spectaculaire bergen, misschien wel erg veel hoogte verschil
San Juan Islands, bereikbaar met boot vanaf Seattle, Anacortes, Victoria (Vancouver Island)
Seattle - Port Angeles (Olympic National Park)
Ferry Port Angeles - Victoria
Victoria - Nanaimo - Ucluelet / Tofino / Pacific Rim National park -> deze regio is geweldig
Vancouver - Squamish - Whistler (eventueel de heen weg met een bus pakken)

Zoals je ziet is er in de buurt van Vancouver genoeg te doen; voordeel om wat dichter bij Vancouver te blijven is dat je niet door MOET fietsen om je planning te halen. Afhankelijk van hoe veel tijd alles kost kan je altijd nog je planning aanpassen.
Hi Nicole,

Ik ga ook deze zomer vanuit Vancouver fietsen. Zal niet naar Banff gaan maar wel richting het oosten. Ik ga eerst deze route volgen: https://www.bcepic1000.com/

En deze eindigt waar ook de Gdmbr langs komt die in Banff start. Dus die zou je dan kunnen volgen.

Veel succes met het uitstippelen van een mooie route!