Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Digitale kaarten voor de Oostelijke VS - Forum Wereldfietser

Digitale kaarten voor de Oostelijke VS

In september - october ga ik in de VS een route over Eastern Divide fietsen. De Eastern Divide is de scheidslijn tussen rivieren die stromen naar de Atlantische Oceaan en rivieren die stromen naar de Golf van Mexico. Die lijn loopt door de oostelijke staten Maine - Vermont - New York - Pennsylvania - Maryland - Virginia - North Carolina - Georgia - Florida.
De route heb ik zelf uitgezet op Ride-with-GPS ; ongeveer 75% verhard en 25% onverhard. De onverharde wegen zijn landwegen en boswegen, géén paden. Ik start in Quebec, rijd naar het noordelijkste puntje van Maine en dan naar Florida.

Afbeelding


Nu zoek ik digitale kaarten voor mijn Garmin Etrex-30.
Ik zie de volgende opties :
1. Garmin US Topo 24 K. Kaarten NorthEast en Southeast , €121 elk + TOPO Canada East, €85
2. Garmin US Topo 100 K. Kaarten Northeast en Southeast, €49 elk + TOPO Canada East, €85
3. Garmin Birds Eye TOPO VS en Canada. Kost €25 en is 1 jr geldig.
4. Topo kaart USA - Canada - Mexico. Verkrijgbaar bij Amazon.de . Kost €70
5. OSM kaarten downloaden (gratis?)

Kan iemand mij uitleggen of ik voor mijn route 24K of 100 K resolutie nodig heb? Ik ben bang dat zeer gedetailleerde kaarten traag zijn bij richtingsverandering.
Het detailniveau kun je misschien beoordelen aan de route door Pennsylvania https://ridewithgps.com/routes/23372652
Van optie 3 begrijp ik niet veel. Betaal je €25 per kaart? Voor welk detailniveau?
Ik vrees dat optie 4 te globaal is en te weinig plattelandswegen aangeeft. Wellicht bruikbaar voor Canada, waar ik alleen verharde wegen volg.

Ik heb tot nu toe vooral in de westelijke VS gefietst, veelal onverhard, en daarbij gebruik gemaakt van een micro-SD met de OSM kaart USA-West (1,86 GB) die enkele jaren geleden bij Ride-with-GPS te koop was.
Ik was daar heel content mee qua detail-informatie. Helaas verkoopt RWGPS die kaarten niet meer.

Ik geef liever enkele tientjes uit voor een professioneel gemaakte micro-SD met daarop het kaartmateriaal dan dat ik zelf iets download met het risico dat het ter plekke niet herkend wordt door mijn Etrex.
Op http://garmin.openstreetmap.nl/ kan je OSM kaarten gratis downloaden. RWGPS deed dat waarschijnlijk ook (van een andere maker maar middels dezelfde tool gemaakt, nl mkgmap ) en zette ze alleen op een micro SD kaartje. Omdat iedereen dat zelf kan doen is daar natuurlijk geen markt voor en zijn ze ermee gestopt. Al die andere opties (1-4) zijn m.i. overbodig.
Tovenaar, bedankt voor je advies. Ik heb de OSM kaartsegmenten waar mijn route doorheen loopt gedownload en bekeken. Dit kaartenbestand (Canada en US) is ongeveer 500 MB.

Ik ben toch wat teleurgesteld door het detailniveau.
Hieronder heb ik een klein stukje route door de staat Maine weergegeven. Het is een grotendeels onverharde route, die je op Ride-with-GPS met veel achtergrondkaarten kunt bekijken https://ridewithgps.com/routes/28270934

Dit is wat ik zie als ik op een detail van de route in Basecamp inzoom met de gedownloade OSM kaart als achtergrond.

Afbeelding

Ik heb lang geleden een US topo 2008 kaart bij Garmin gekocht, nog op DVD. Met deze kaart als achtergrond krijg ik veel meer te zien. Niet alleen de hoogtelijnen maar ook meer wegen.

Afbeelding

Als vergelijking nog ongeveer dezelfde uitsnede op RWGPS met de OSM kaart als achtergrond. Door de kleuren en de wat bredere getrokken rivieren is dit ook m.i. duidelijker, hoewel minder gedetailleerd dan de oude Garmin topo kaart.

Afbeelding

Wat is het verschil tussen de OSM kaart die RWGPS gebruikt en de OSM kaart die ik heb gedownload?
math schreef:
vr 10 aug, 2018 18:22
Wat is het verschil tussen de OSM kaart die RWGPS gebruikt en de OSM kaart die ik heb gedownload?
Ten eerste zou ik niet de "gewone" generic kaart downloaden maar de generic new style of de Openfietsmap Lite. Die laatste toont ook fietsroutes. Zie https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Gar ... creenshots voor de verschillen.

RWGPS heeft ook nog hoogtelijnen en schaduwrelief verwerkt in zijn kaarten. Die data is niet afkomstig van OSM. Voor mijn Openfietsmap verwerk ik ook hoogtelijnen en schaduwrelief maar Lambertus (van garmin.openstreetmap.nl) doet dit niet. Verder mag er geen verschil zijn tussen RWGPS en de OSM kaart die je hebt gedownload (afgezien van de kleuren). Je zou ook kunnen kijken naar http://www.gmaptool.eu/en/content/usa-osm-topo-routable
deze heeft wél hoogtelijnen en relief (helaas ontbreekt Canada).
Afbeelding
Dit is wat ik krijg met de Openfietsmap-Lite van dezelfde uitsnede. Ik zie plussen en minnen.

Afbeelding

De kleuring maakt de kaart zeker mooier. Maar er is ook veel informatie verdwenen, zoals de naam van de spoorlijn en namen van wegen. De spoorlijn is zelfs niet eens meer herkenbaar als spoorlijn. De grote rivier lijkt wat dikker getekend, maar er zijn ook veel beekjes verdwenen! De aangegeven wegen lijken identiek, maar de stippeling verschilt.
De afstandsbalk rechts-onder is in dit schermbeeld slecht leesbaar ; hij heeft een lengte van 700 meter.

Zou generic new style hier iets aan kunnen verbeteren?

Bij het wegschrijven van het kaartmateriaal op de harde schijf van mijn PC onder Garmin > Maps had ik deze set een andere naam gegeven (OFM Eastern Divide), maar Basecamp herkende het kaartmateriaal niet. Is naamswijziging niet toegestaan?
Dat is gek dat er beekjes zijn verdwenen, zouden er ook op moeten staan. Misschien het detailniveau wat hoger zetten of wat meer inzoomen? Spoorlijnen worden idd anders gerenderd als ook de namen van wegen. Schaalbalk wordt bepaald door Basecamp dus moet ook identiek zijn, ik zie op beide voorbeelden 700m? Namen kan en mag je niet zomaar wijzigen, die zitten in de kaart. Dat kan alleen met een programma als Javawa GMTK.
Nee, bij inzoomen komen er geen nieuwe details meer te voorschijn. Deze uitsnede met een schaalbalk rechtsonder van 700 meter geeft het maximum aan kaartdetails weer, ook van de Garmin Topo 2008 kaart.

Ik zal vanmiddag nog eens een stukje route in een meer bewoonde wereld vergelijken.
math schreef:
za 11 aug, 2018 10:50
Nee, bij inzoomen komen er geen nieuwe details meer te voorschijn. Deze uitsnede met een schaalbalk rechtsonder van 700 meter geeft het maximum aan kaartdetails weer, ook van de Garmin Topo 2008 kaart.

Ik zal vanmiddag nog eens een stukje route in een meer bewoonde wereld vergelijken.
En pak dan ook die kaart van gmaptool erbij, met hoogtelijnen én schaduwrelief wordt het kaartbeeld nog veel beter.
Voor de vergelijking:
(klik op plaatje voor grotere versie)
topo US 100k v6 (2016):
Holeb_100k.PNG
en topo US 24k v2 NE (2009):
Holeb_24k.PNG
Bedankt Keesm54, voor deze mooie aanvulling!
De details in jouw US 100k (2016) kaart komen nagenoeg overeen met die in mijn Garmin US Topo 2008. De topo US 24K heeft meer differentiatie in de breedte van de rivieren, wat de duidelijkheid vergroot. De kleuring op de 24k kaart met rechthoekige groene zones, geeft waarschijnlijk het eigendom aan. Groen staat meestal voor public land. Ik zie in de Delorme Atlas van Maine dat het witte gebied Passamaquoddy Indian Territory is, wat geen van de digitale kaarten vermeldt.

Gevoelsmatig kies ik voor de Garmin 24k topo kaart. Dat kost wat, maar op de kosten van een 10-weekse reis zijn dat eigenlijk peanuts. Een goede kaart vind ik erg belangrijk voor een route die veel door onontwikkeld gebied loopt. Ik zal straks nog een meer ontwikkeld gebied vergelijken.
Hier nog een voorbeeld van dat stukje van de US_Northeast_OSM_Topokaart van gmaptool.eu
http://www.gmaptool.eu/en/content/usa-n ... o-routable
Zo te zien haalt de maker (Andrzej Popowski) zijn gegevens niet alleen uit OSM maar ook oa data van U.S. Geological Survey Land Cover
US_Northeast_OSM_Topo.jpg
Tovenaar, dat ziet er ook heel mooi uit. Het gaat de goede kant op! Groen betekent hier waarschijnlijk bebost.
math schreef:
za 11 aug, 2018 16:30
Tovenaar, dat ziet er ook heel mooi uit. Het gaat de goede kant op! Groen betekent hier waarschijnlijk bebost.
Ja, dat lijkt er op als ik de satellietfoto's op RWGPS bekijk. Op OSM ontbreekt nog erg veel in die regio's.
Ik heb een ander stukje van mijn route genomen om met verschillende kaarten te vergelijken. Het zijn twee dagetappes -samen 213 km en 3100 hm- door de staat Vermont, uitgezet met RWGPS https://ridewithgps.com/routes/28271439
Ik vergelijk een stukje landelijk, heuvelachtig gebied, zoals te zien is op een Streetview plaatje op 111 km van de start. Het huis rechts is de Rodgers Country Inn, waarschijnlijk een aardige plek om te overnachten.

Afbeelding

Dit is het Mapsource schermbeeld met de Openfietsmap-Lite. Afstandsbalk rechtsonder is 700 meter. Door verder inzoomen komen wel meer wegnamen te voorschijn, maar geen verdere natuurlijke details.

Afbeelding

Dit is het schermbeeld met de OSM generic routable. Deze kaart lijkt veel op de voorgaande, maar hij geeft minder differentiatie in het soort wegen. Er zijn wel meer beekjes zichtbaar.

Afbeelding

Dit is het schermbeeld met de Garmin Topo 2008. De hoogtelijnen en het schaduwrelief maken de kaart veel informatiever.

Afbeelding

Tenslotte wat mij betreft de optische winnaar: de US_Northeast_OSM kaart door de Tovenaar hierboven aanbevolen. De contouren van de meertjes zijn minder schematisch dan op de vorige OSM kaarten. Als je details van de hoogtelijnen vergelijkt met die van de Garmin topo, denk ik dat Garmin veel nauwkeuriger is, maar ik ben niet van plan om bergwandelingen te gaan maken.

Afbeelding

De Country Inn is op géén van deze kaarten te vinden, wél op Google maps.
Mooie vergelijking Math!

Je moet op de OFM lite het detailniveau op zijn hoogst zetten. Die kaart is gebaseerd op Nederland, waar het detailniveau zeer hoog is, dus de kaart moet nog leesbaar zijn als je Basecamp op gemiddeld zoomniveau zet. In "lege" gebieden als Vermont met weinig kaartdetails valllen die stroompjes dan weg als je niet ver genoeg inzoomt.
Hier een screenprint met schaalbalk op 1 km en het hoogste detailniveau, het stroompje wordt dan wel zichtbaar:
OFM_vermont.jpg
Overigens valt me op dat US_Northeast_OSM geen onderscheid maakt tussen gravel en asfaltwegen, ze zijn beide wit (geblokt op de OFM is gravel). Uit ervaring weet ik dat de "witte" wegen op OSM lang niet altijd verhard zijn, die wegendata is afkomstig uit een Tiger import en vrij onbetrouwbaar.
Terechte correctie op mijn commentaren! Misschien laat ik me wel te veel verleiden door de kleurtjes.

Ik hoop dat je ook een oplossing hebt voor het volgende probleem: nadat ik gisteren de US NorthEast OSM topo van www.gmaptool.eu heb gedownload en in c:/Garmin/Maps heb geplaatst, wordt deze kaartenset wel herkend door Mapsource, maar niet door Basecamp. Wat kan ik daar aan doen?
math schreef:
zo 12 aug, 2018 13:50
Terechte correctie op mijn commentaren! Misschien laat ik me wel te veel verleiden door de kleurtjes.

Ik hoop dat je ook een oplossing hebt voor het volgende probleem: nadat ik gisteren de US NorthEast OSM topo van www.gmaptool.eu heb gedownload en in c:/Garmin/Maps heb geplaatst, wordt deze kaartenset wel herkend door Mapsource, maar niet door Basecamp. Wat kan ik daar aan doen?
Ik weet niet precies hoe je die kaart hebt geïnstalleerd in Mapsource, want normaal moet de gmap in de default Garmin kaartenmap. De lokatie van deze default map hangt af van de Windows versie, meestal is deze C:\ProgramData\GARMIN\Maps of C:\Users\{user}\AppData\Roaming\GARMIN\Maps. NB Dit zijn verborgen systeem mappen. Makkelijkst is Javawa GMTK gebruiken om deze gmap te installeren, daarmee kan je de kaart op iedere willekeurige plaats op je computer zetten, Javawa maakt dan een snelkoppeling en plaats die in de default gmap (zou je ook handmatig kunnen doen, maak een snelkoppeling van de map in c:\garmin\maps, bv Openfietsmap Lite(US-VT) - Snelkoppeling.lnk en verplaats alleen dit .lnk bestandje naar C:\ProgramData\GARMIN\Maps)
Ik heb er nu enkele fietsdagen in Canada opzitten en ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben over de OSM kaart die ik nu gebruik. Ik heb nog niet kunnen vergelijken met de Garmin topo kaarten die ik ook mee heb, omdat die aan de grens van de VS ophouden. Dat komt morgen.
Ik ben wel teleurgesteld dat een mooie, 80 km lange railtrail die ik eergisteren fietste niet op de OSM fietskaart staat. Deze railtrail bestaat al sinds 2009.
https://www.crazyguyonabike.com/doc/pag ... 58300&v=2S
math schreef:
za 08 sep, 2018 15:18
Ik ben wel teleurgesteld dat een mooie, 80 km lange railtrail die ik eergisteren fietste niet op de OSM fietskaart staat.
Het mooie van OSM: je zou de track zelf kunnen toevoegen.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL: ... GPS_tracks

Goede reis verder en hopen dat je nog veel nieuwe tracks gaat vinden. :D

Groet,
Tom.