Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Carretera Austral - uit & thuis - Forum Wereldfietser

Carretera Austral - uit & thuis

Hoi,
Ik ben op zoek naar informatie over de meest handige manier om naar en van de Carretera Austral te reizen vanuit Nederland. We denken erover om ergens in februari/maart richting Zuid-Amerika te vliegen, we kunnen maximaal een maand weg. Hoeveel gedoe is het om er te komen en er weer weg te geraken? Ik kan wel veel verslagen (en foto's, echt GEWELDIG) vinden, maar het zijn bijna allemaal mensen die een veel langere periode aan het fietsen zijn. Ik hoop op een paar goeie tips!
Groetjes, Ingrid
Vliegen via Santiago naar Puerto Montt zou ik zeggen.

Overnachtingsplekken en andere hypernuttige info vind je via de iOverlander of maps.me app: Laatste keer pinnen in Coyhaique, slapen in het wachthuisje bij de pont, kamperen en broodjes met jam bij Don Arturo, Jorge's refugio de ciclistas etc....

Onderweg zeker een dagje wandelen bij Cerro Castillo!

Bootje varen bij de Capilla de Marmol bij Pto Rio Tranquillo, 's ochtends als de zon erin valt!

En als je effe de tijd hebt, zeker de boot-fiets-hike-boot-oversteek van O'Higgins naar El Chaltén maken.

Daar wandelen naar de Cerro Fitz Roy!

Dan 2 of 3 daagjes fietsen (kamperen in het roze huis!) over de pampa's naar El Calafate, daar een ochtendje kijken (en luisteren!) naar de Glaciar Perito Moreno, en dan terug vliegen vanaf El Calafate?



Vraag maar raak dus, ik was er in maart/april van dit jaar nog :)
Ja, ik denk dat het zoiets moet gaan worden. Met veel reservedagen...! Aan de Argentijnse kant ben ik al eens geweest (zonder fiets), maar geen probleem om ons daar nog een paar dagen te vermaken mocht alles per ongeluk meezitten. :-)
En hoe was het??
Mooi!

Afgelegen maar ook weer niet zooooo verschrikkelijk afgelegen als ik van tevoren gedacht had. Het is niet zo dat je dagenlang Niks tegenkomt. Ten zuiden van Coyhaique wordt het wel rustiger, en O'Higgins is toch wel redelijk het einde van de wereld.

Gastvrij, maar ik vond de gastvrijheid in Patagonië vooral 'practisch' van aard maar iets minder hartelijk dan bv Mexico.

Oh en ondanks dat ik inmiddels wel een beetje Spaans kon, vond ik de mensen in Patagonië lastig te verstaan!

En veel andere fietsers! Zelfs tegen het einde van het seizoen. Alles wat in Zuid-Amerika aan het fietsen is convergeert weer zo'n beetje op de Carretera. Gezellig, maar je bent dus niet de enige ;)

Het meest bijzondere van Patagonië vond ik de wijdsheid, de kleuren en de luchten. Een beetje Noorwegen/Canada on acid + steroids ;)
OK hier komt ie dan:
1. vlieg naar Santiago. Neem daar de personeelsbus naar de grote busterminal van Santiago. Kost weinig en achter in de bus is plaats voor je fietsdoos. Koop op de busterminal direct een buskaartjes naar Puerto Montt. Er gaan er veel per dag. Pas als je daar bent pak je je doos uit en begint te fietsen. Nou ja eerst een nachtje in eenhotel misschien.
2. Informeer of je het eerste stuk van de carretera wel kunt fietsen! Er was daar vorig jaar een enorme landslide en zelfs fietsers konden en niet langs. Altenatief is dan de boot vanaf Chiloe naar haventje in de buurt van Cohayque. Terugvliegen vanuit cohayque is so wie so een must als je maar een maand hebt. Let op dat afstand vliegveld naar Coihayque maar liefst 50 km is ! Pak je fiets al in een doos in in Coihayque.
3. Vlieg in een keer door baar Coihayque. Laatste stuk carretera is veel mooier dan noordelijke stuk muv de parken van tompkims.
4. Wil je terugvliegen vanuit Argentinië naar Santiago dan betaal je de hoofdprijs. Ik koop trouwens meestal een ticket heen naar Argentinië en dan terug vanuit Santiago omdat je daar zo makkelijk en goedkoop met de bus bij de terminal kunt komen (zie 1).
Nog meer vragen?