Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mee met Iberia - Forum Wereldfietser

Fiets mee met Iberia

Ik vlieg in Januari met Iberia via Madrid naar Santiago de Chili. Iberia geeft zelf aan dat de fiets verplicht in een door moet. Weet iemand hier of het inderdaad perse een doos moet zijn of dat de fietshoes van de fietsvakantiewinkel ook goed is?

Alvast bedankt voor de info!

mvg
Wilco

hallo,
ik ben in april met iberia teruggevlogen vanuit malaga en had mijn fiets in folie gewikkeld, ze vonden dit absoluut geen probleem, er stond zelfs een machine om je fiets tegen betaling met folie te verpakken ( je kan dit veel beter zelf doen ) dus ik veronderstel dat dit in andere luchthavens ook geen probleem zal geven

groeten danny

Wilco,

Waarom zou je geen doos gebruiken. Je mag 2 * 32 kg meenemen, dus voor het gewicht hoef je het niet te laten. Als ze het specifiek aangeven zou ik het risico niet nemen.
Wat ga je voor route doen in Chili? Het merengebied, of de gehele carretera austral? Het is erg mooi fietsen daar!

Groet Leo
Ik ben vanuit Cuba gevlogen zonder een doos om m'n fiets. Een doos is daar niet te krijgen. In het algemeen is het zo dat een doos vanuit NL verplicht is, en naar NL is het aan de lokale incheckbalie te bepalen. Doorgaans doen die nooit moeilijk over wel of niet verpakken van je fiets.

Groeten, Cor

Leo,

Mag ik weten hoe jij aan die 2*32 kilo komt? Ik heb namelijk van het reisburo doorgekregen dat de bagagelimiet 20 kg is en dat overgewicht 10 euro per kilo gaat kosten. Op de site zelf geeft Iberia ook aan dat de bagagelimiet 20 kg is met een fors aantal uitzonderingen waar ik chili niet bij zie staan. Op de site staat overigens alleen dat de fiets 'properly packed' moet zijn. Het reisburo gaf aan dat het in een doos moest ook nadat ik gevraagd had of ze dat wilden checken bij Iberia.

Persoonlijk vind ik zo'n fietshoes wel handig aangezien je geen doos op hoeft te slaan, voor de terugreis geen gedoe hebt met verpakkingsmateriaal te vinden en van tijd tot tijd ook goede diensten bewijst tegen nattigheid. En (slecht argument:)) ik ben bekend met de fietshoes en heb nog nooit een doos gebruikt.

De route weet ik overigens nog niet. In eerste instantie had ik andere plannen, maar door omstandigheden is m'n vakantieperiode gewijzigd zodat ik uit klimatologische overwegingen ook de bestemming heb aangepast. Ik zit nog te twijfelen of ik vanuit Santiago richting het noorden ga of richting zuiden.

Op dit moment heb ik een lichte voorkeur voor richting zuiden tot aan 'de eerste ijsberg' (San Rafael gletsjer) en dan om te draaien. De combinatie afstand, tijd, boot naar San Rafel (die volgens mijn info tijdig geboekt moet worden ivm hoogseizoen), ferries op de carretera Austral en andere interessante bezienswaardigheden en activiteiten, maken het een aardige puzzel. Suggesties en handige sites zijn dan ook welkom.

mvg
Wilco

Wilco,

Wij zijn in 2003 ook met Iberia gevlogen (in eerste instantie tot Buenos Aires) en later door naar Santiago de Chile. Wij mochten 2 * 32 kg mee. We hebben toen geboekt bij het World Ticket Centre (Amsterdam).

Het merengebied is een absolute aanrader, evenals de carretera. Wel loop je wat meer risico op regen op de carretera, maar daarom is het natuurlijk ook zo mooi. Ze zijn de weg aan het asfalteren, maar ik denk dat er nog een groot stuk ongeasfalteerd is, en dat zorgt ervoor dat er erg weinig verkeer is. Als je tijd hebt is het zeker de moeite waard vanaf Esquel een busrit van 9 uur te maken naar Peninsula Valdez Argentinie).

Groet Leo

Leo Zwieserijn schreef: Wij zijn in 2003 ook met Iberia gevlogen (in eerste instantie tot Buenos Aires) en later door naar Santiago de Chile. Wij mochten 2 * 32 kg mee. We hebben toen geboekt bij het World Ticket Centre (Amsterdam).
Ik heb recentelijk bij de Fietsvakantiewinkel geïnformeerd en kreeg dit antwoord:
Fietsvakantiewinkel schreef: U heeft een bagagevrijdom van 20kg. waarbinnen de fiets ook valt. Voor overbagage moet u rekening houden met een bedrag van ca. 45 Euro per kilo per enkele reis.
Desgevraagd geven ze een alternatief:
Fietsvakantiewinkel schreef: Een alternatief met ruimere bagageregeling is met KLM/Air France vanaf Amsterdam via Parijs. De prijs voor onderstaand schema is 1239 Euro + ca. 205 Euro taxen. U heeft een bagagevrijdom van 20kg per persoon en voor de fiets rekent de maatschappij een toeslag van 80 Euro per enkele reis per fiets.
Wie biedt er beter?

Judith, fietsvreer
Ik ben in 2002 van Santiago de Composthoop teruggevlogen naar Zaventem (om vervolgens terug naar NL te fietsen). In eerste instantie wilde de baliemedewerker dat ik praktisch alles van m'n fiets afsloopte (trappers eraf, stuur 90 graden draaien, etc. etc.), maar toen ik bij de over-size bagagebalie was, zeiden de medewerkers aldaar dat ik alleen de banden hoefde te laten leeglopen. M'n fiets is heelhuids op Zaventem aan me teruggegeven.

Ook vanuit Italië naar NL heb ik dezelfde positieve ervaring. Ook al besef ik dat het altijd mogelijk is dat m'n fiets er totaal gesloopt door kan worden, weet ik niet of ik de volgende keer alsnog een fietsdoos zal gebruiken....

Leo Zwieserijn schreef:Wilco,

Wij zijn in 2003 ook met Iberia gevlogen (in eerste instantie tot Buenos Aires) en later door naar Santiago de Chile. Wij mochten 2 * 32 kg mee. We hebben toen geboekt bij het World Ticket Centre (Amsterdam).
De crux zit hier in de stop in Buenos Aires. Wanneer je bij bijv. Aerolineas Argentinas op de site kijkt naar de bagagevoorwaarden staat er dat je bij stopover in Buenos Aires 32 kg mag meenemen :o)

Ik ben nog steeds op zoek naar betaalbare ticket voor Chili in oktober heen en van .ar naar.nl in januari ...

Laatste nieuws, heet van de naald: We zijn net terug van een vliegreis Zaventem-Madrid visa versa met Iberia. Heen geen probleem, een hoesje van de fietsvakantiewinkel om de fiets heen en het hoorde gewoon bij de bagage zonder extra kosten (twee jaar geleden 100 euro voor twee fietsen retourtje).
Terug een ander verhaal. Barajas(madrid) heeft een nieuwe terminal voor Iberia met nieuwe regels. Daar moet een doos gekocht worden voor 5 euro per stuk. Het voorwiel moet eruit, het stuur en zadel eraf en dit alles weer terug in de doos. Het kost even tijd maar het lukt goed. Alle regels zijn daar trouwens veranderd. Na een internetboeking moet je eerst zelf inchecken waar je je tickets krijgt en de labels voor aan de bagage. Pas dan ga je in de rij staan om je bagage af te geven. Kijk vervolgens niet op je ticket voor de gate maar kijk op de schermen. Door hier een fout te maken, zoals wij, loop je het risico je vlucht te missen. Wij hadden nog één minuut over.