Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dazer: nodig? - Forum Wereldfietser

Dazer: nodig?

Ik ga drie weken fietsen in Costa Rica, en ik dacht helemaal klaar te zijn met inentingen e.d. Bij de GGD wilden ze me eigenlijk toch voor Rabies gaan inenten, maar omdat ik daar iets te laat voor was, adviseerden ze me daar een dazer mee te nemen.
Dat ding kost 40 euro!
Omdat ik in de LP las dat er slechts 2 gevallen van rabies bekend zijn in de laatste 30 (!) jaar, vraag ik me toch af hoe noodzakelijk dit is.
Is (dreigen met) steentjes gooien niet in de meeste gevallen al afdoende?

Opinions please :)
Mijn ervaring met honden is dat als je stopt die beesten óók stoppen met rennen en beginnen met blaffen. En... blaffende honden bijten niet.
Nou ja, meestal niet...

Met betrekking tot die Dazer (www.dazer.nl) is hier al eerder wat geschreven:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ight=dazer
en:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ight=dazer
en:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ight=dazer

Er zijn ook goedkopere alternatieven zoals de Dog Chaser:
lange link


Moderated: Graag lange links in de daarvoor bestemde tags plaatsen. Zie hiervoor de BBCode uitleg

Dreigen met het gooien van stenen kan lang goed genoeg zijn... we zijn nu al een tijdje onderweg en hadden vooral in Portugal en laatstelijk in zuid-Italie veel last van loslopende, blaffende en agressieve honden.
Ikzelf had veelal wat stenen paraat, maar dreigen deed het meestal wel goed. Sonya had bedacht dat als ze harder blafte dan de hond, de hond er wel vandoor zou gaan. Dat lukte tot voor kort ook, zeer doeltreffend zelfs, zeker bij jonge honden.
Maar ja, als je al je aandacht bij de weg moet hebben, zoals vorige week op onze reis door Napels (verkeer, kinderkopjes, superslecht wegdek, proberen de weg te vinden), dan wil het wel eens voorkomen dat je wat weerloos bent als zo'n doldwaze hond je kant op komt. Of je in die gevallen bij een dazer kan komen en hem op de hond kan richten, valt ook te betwijfelen...
Sonya werd in ieder geval gebeten en dat had wel nare gevolgen: pijn, ziekenhuis bezoek, maar bovenal angst voor de volgende hond. Stoppen met fietsen is een optie denk ik (tijdelijk dan :D ), maar vooral stoppen met trappen. Als het niet beweegt, is het zeker minder interessant voor zo'n hond. Succes en plezier! Groetjes, Aaldrik

8) Bedankt!
Die topics had ik allemaal nog niet gezien!
Op een dag werd ik tijdens mijn fietstocht door Michigan (USA) aangevallen door een valse hond :evil: , die vanuit het erf van een boerderij de weg op stoof. Hij beet al bijna in mijn achterwiel. Een schop tegen zijn lelijke bek had weinig effect. Ik draaide, nog op het zadel zittend, me om en duwde de fiberglazen steel van mijn fel-oranje fietsvlag in zijn richting omlaag. Daar schrok het mormel zo van, dat hij jankend terug liep :lol: ! Ik ben meer een kattenliefhebber. Thuis heb ik acht lieve katten.

Heb ook met mensen gesproken over rabiesvaccin. Mening was dat de incubatietijd (tijd tussen beet en uitbreken van ziekte) van rabies zo lang is, dat je ruim op tijd bent voor een kuur spuitjes ter behandeling (uiteraard voor je symptomen hebt). Soms heb je zelfs tot 15 jaar tijd (maar ik raad niet aan zo lang te wachten).
Anderszijds, een hondenbeet is ook geen pretje, zal ook zonder rabies gaan ontsteken, lelijke littekens,... Vermijden is nog beter ;-).

Overigens dragen niet alelen honden rabies je kan het ook van bv vleermuizen krijgen (of andere mensen).
Barbara81 schreef:Omdat ik in de LP las dat er slechts 2 gevallen van rabies bekend zijn in de laatste 30 (!) jaar, vraag ik me toch af hoe noodzakelijk dit is.
ff googlen en zie hier een artikel dat gaat over twee gevallen van rabies in Costa Rica. Misschien dezelfde twee als waar de GGD naar verwees. De twee mensen, een vrouw van 63 jaar en een jongen van 9 jaar, zijn besmet door dezelfde kat. Die op zijn beurt waarschijnlijk gebeten was door een besmette vleermuis.
http://www.cdc.gov/ncidod/EID/vol9no6/02-0632.htm
Als ik dit artikel goed intepreteer en de conclusies goed lees, zijn honden dus niet het probleem in Costa Rica (ten minste voor rabies).

Sjirk

GoDiva schreef:Heb ook met mensen gesproken over rabiesvaccin. Mening was dat de incubatietijd (tijd tussen beet en uitbreken van ziekte) van rabies zo lang is, dat je ruim op tijd bent voor een kuur spuitjes ter behandeling (uiteraard voor je symptomen hebt). Soms heb je zelfs tot 15 jaar tijd (maar ik raad niet aan zo lang te wachten).
Zowel in de Nederlandse als in de Engelse Wikipedia is sprake van een incubatietijd van ongeveer 2 weken. Volgens de Nederlandse Wikipedia kan dat in een incidenteel geval oplopen tot 2 jaar.
Veel belangrijker is dat rabies dodelijk is, als je het eenmaal hebt. Het aantal mensen dat rabies overleeft heeft is wereldwijd minimaal.
Dus als je door een hond gebeten bent in een gebied waar mogelijk rabies heerst, blijft het devies: zorg dat je snel bij een arts komt.
Dat geldt overigens ook na vaccinatie. Vaccinatie verlengt weliswaar de incubatietijd, maar voorkomt rabies niet.

Gerd

GoDiva schreef:Overigens dragen niet alelen honden rabies je kan het ook van bv vleermuizen krijgen (of andere mensen).
Mijn tante is besmet geraakt door een "zieke" vleermuis op een zolder met zeer beperkt contact. Naar mijn weten heeft zij met een vinger het beestje in een emmer geholpen. (-Ik zal dit nog verivieren-) Als ik mij goed herinner is zij niet gebeten geraakt.
GerdC schreef:Veel belangrijker is dat rabies dodelijk is, als je het eenmaal hebt. Het aantal mensen dat rabies overleeft heeft is wereldwijd minimaal. Gerd
Ik weet wel dat ze heel ziek is geweest. Zij heeft het overleefd dus.