Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen op Hawai - Forum Wereldfietser

fietsen op Hawai

Wie heeft er gefietst op Hawai?

Josie Dew!

Wereldfietsers Bernice Baardman heeft zo´n beetje de hele Pacific doorgefietst, maar ik weet niet zeker of ze ook op Hawai gefietst heeft.
bert sitters schreef:Wie heeft er gefietst op Hawai?
Met google :idea: gezocht op fietsvakantie en hawaii (met 2 i's) kom je snel via http://www.vakantie-links.nl/Reisversla ... ldwijd.htm onder andere op http://home.hetnet.nl/~marcelvandepanne/ uit.
Maar je hebt er weer een posting bij Bert :lol:
Groetjes, Leon

Dennis de Vries schreef:Josie Dew!

Wereldfietsers Bernice Baardman heeft zo´n beetje de hele Pacific doorgefietst, maar ik weet niet zeker of ze ook op Hawai gefietst heeft.
In Josie's boek "Travels in a Strange State" staan een aantal hoofdstukken over Hawaii.
En onlangs was ze nog in Nederland op fietse, zie http://www.josiedew.co.uk/news.htm :lol:

Aloha,

woensdag vertrek ik voor een mooie tocht over Oahu en Hawaii zelf. Het is best wel spannend. Je kunt mij zo in een willekeurig Afrikaans of Aziatisch land droppen en ik kan mij een goede voorstelling maken hoe het ruikt, voelt, ademt en leeft! Maar Hawaii? Bezet en geannexxeerd door de VS kan ik mij er moeilijk een voorstelling van maken. Wat natuur betreft moet het erg mooi zijn. Fietsen langs vulkanen en dampende lavastromen. En op het strand kan ik de beach-dude uithangen met mijn snorkelmasker.

En nog spannender; na al die discussies op dit forum ga ik zelf eens proberen om mijn fiets NIET in een fietsdoos in te pakken, maar nu eens een keer in bobbeltjesfolie, a la Bert Sitters. Sorry Bert, maar het is wel witte folie, dus geen kleur!
En het gewicht is geen probleem, twee pakketten van 35 kilo mag ik meenemen. Hoera eindelijk eens geen gezeur met overgewicht.

Zo Eric, ga je snorkelen. Ken je dit liedje nog uit de jaren '50: 'Ome Kobus heeft z'n linkerbeen verloren..... op Hawai....... door een haai' ?
Wellicht kan Pa Schuijt even voor je de tekst opzoeken.

Eric Schuijt is weer veilig terug uit Hawaii. Zijn linkerbeen zit er nog aan.
Fiets in bubbeltjesplastic of doos?
Op aanraden van mijn goede vriend Bert Sitters heb ik mijn fiets maar eens ingepakt in bubbeltjesfolie. Ik heb tot nu toe altijd mijn fiets in een doos ingepakt. Hetzij in een Koga- of KLM-doos, hetzij in een zelfgemaakte doos van stukken karton.
Bij deze reis heb ik eerst karton om de derailleur en om het stuur gedaan en vervolgens twee lagen folie om de fiets gewikkeld.
Na vier vluchten (Amsterdam-Londen, Londen-San Fransisco, San Fransisco-Honolulu, Honolulu-Hilo) kwam mijn fiets onbeschadigd aan in de bubbetjesfolie. Althans dat dacht ik. Toen ik ging fietsen bleek dat mijn derailleuroog was verbogen. Dus die heb ik teruggebogen. De eerste fietsdag ontstond er een scheur in mijn binnen- en buitenband. Na een stukje deductie kwam ik tot de volgende conclusie. Ik had voor de vlucht wel wat lucht uit de banden laten ontsnappen (ook al is dit onzin), maar blijkbaar was er een overijverige beambte met mijn banden in de weer gegaan. Hij (of zij) had alle lucht eruit laten ontsnappen. Door het gesleep met de fiets heeft de velgrand de band doorgeschuurd. Ik moet Bert nageven dat bubbeltjesfolie wel voordelen heeft. Een ingepakte fiets is een stuk compacter en beter te transporteren en scheelt bovendien gewicht. Dat maakte voor deze vluchten niet veel uit, want ik mocht twee paketten van 35 kilo meenemen
Ben net terug uit Hawaï. met name: Big Island.
Zelf niet op de fiets, maar ik kwam op een camping wel twee fietsters tegen die een rondje Big Island deden.
Heb helaas geen verdere gegevens van deze meiden,
wel dat ze de Highway 11 rijden in 10 dagen, zo'n 30 miles per dag.

Als ik er zelf zou fietsen, zou ik dit ook doen: snel rondfietsen, of juist enkele dagen ergens blijven.
Ik kwam beide tegen in camping Ho'okena beach: 2 mls afdaling naar de camping. Geen kampwinkel.
van tevoren camping Permit aanvragen is noodzakelijk.

De rondweg Highway 11 is fietsbaar.
Saddle road is een echte uitdaging: 2,5 uur met de auto van de ene kant naar de andere kant van het eiland. Soms geen roadshoulders (vluchtstroken als fietspad te gebruiken), en gevaarlijke stukken. Ik heb daar geen camping gezien, maar daar ook niet op gelet.

Het boek Lonely Planet vind ik echt een bruikbaar boek.

Het is een Amerikaans eiland, met Amerikaanse toe/afstanden.
En toch is het speciaal, met name voor meer spiritueel geëngageerde mensen zoals ik (ben naar Hawaï gegaan voor het volgen van een lomi lomi Hawaïaanse massage+)-cursus.
Hawaï's Big Island bevat alle wereld-klimaten, behalve noord-en zuid-pool: uniek voor zo'n oppervlakte!
Oostkust: regenwoud; dus veel...regen idd!
Westkust: van zuid naar noord steeds warmer.

Vragen staat vrij, ik ben benieuwd!