Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veiligheid Georgië en Armenië? - Forum Wereldfietser

Veiligheid Georgië en Armenië?

Ik begrijp van Sonya en Aaldrik dat Canada, een van onze potentiële toekomstige fietslanden, in juli en augustus bijzonder druk is. Nu is 'vechten' om een kampeerplaats nou niet echt mijn idee van een fijne vakantie in Canda.

Op ons (eigenlijk mijn 8) ) lijstje staat ook een tocht door Georgië en Armenië. Zeker nu ik net weer door mijn foto's van de Zwarte zee kust ben gegaan.

De verhalen over de veiligheid in deze gebieden verschilt nogal. Buiza is niet echt optimistisch....maar dat zijn ze ook niet over (jawel) Spanje en Engeland !

Daarom hierbij een oproep aan mensen die onlangs in Georgië en/of Armenië zijn geweest. Is het veilig om in Georgië en Armenië te fietsen? Andere tips zijn natuurlijk ook welkom. (Met John heb ik natuurlijk al contact gehad)

Vond zelf wel al http://www.hansrossel.com/reizen-inform ... isgids.htm

Alvast bedankt voor de antwoorden!!
niemand?
Ha die Blanche.

Frank van Rijn is gisteren vanuit Mumbai geland. Hij is deze fietsreis begonnen in Georgie.

Bert
Hallo,

Ik ben eenmaal in Georgie en Armenie geweest. Dat was in 2006. Ondertussen is er in Georgie wel het een en ander gebeurd en misschien veranderd. Dat weet ik niet precies. Wat ik wel met zekerheid en in alle eerlijkheid kan zeggen is dat ik me in beide landen heel erg op mijn gemak gevoeld heb. Het zijn fantastische landen, qua natuur, maar vooral ook door de mensen. In Armenie werd ik zo vaal uitgenodigd bij mensen thuis dat ik mijn tentje maar een enkele keer tevoorschijn heb moeten halen en dat mijn brood ging schimmelen in mijn tas omdat ik zo veel eten aangeboden kreeg.
Kijk voor Georgie dus even of er gebieden zijn waar je beter niet kunt komen. En verder, ga! Je zult er vast geen spijt van krijgen. Ik ben al in heel wat landen geweest maar deze Kaukasuslanden staan toch nog steeds vrij hoog in mijn nietexistentiele landentoptien.

Groeten en een fijne reis toegewenst.

Samuel.
Blanche,

ik weet niet of je alle exemplaren van het tijdschrift bewaart maar volgens mij stond er vorig jaar een artikel in van iemand die in Armenië heeft gefietst. Ik dacht dat het een Belg was (of is het misschien Samuel van het bericht hierboven??). Verder weet ik dat Wilbert Thoonen in 2007 in Georgië gefietst heeft en in de problemen kwam omdat hij vanuit Rusland via Abchazië binnenkwam. Dat soort regio's kun je dus maar beter mijden. Ik denk eerlijk gezegd dat je er nu niet eens meer binnen komt (Abchazië dus, en die andere regio: Zuid-Ossetië).

groet,
Vincent
Ja Vincent, dat was ik. Geen Belg, maar een Zeeuw dus je zat al in de goede richting.
Samuel Jobse.
bombetter schreef:Ja Vincent, dat was ik. Geen Belg, maar een Zeeuw dus je zat al in de goede richting.Samuel Jobse.
Ah Bombetter is dus Samuel.....Handig al die pseudo's :wink: Het artikel van jou (Samuel) heb ik inderdaad gelezen. Na al een boel gelezen te hebben, weten we dat je in Armenië de Azerbeidzjan
grensstreek en in Georgië de provincies Abchazië en Ossetië moeten mijden. Vraag die overeind blijft is of de weg in Svanetie vanaf Zugdidi (veilig) begaanbaar is. De berichten van individuele reizigers (geen fietsers) die er zeer recent waren net na de augustus oorlog en de berichten van de officiële instanties spreken elkaar namelijk heel erg tegen. Diverse Georgische toeristenorganisaties en de officiële toeristeninstantie zeggen/mailen dat de situatie m.u.v.de provincies Abkhazeti en Ossetië veilig is. De toestand over de grensgebieden met Abchazië en Ossetië echter is niet echt helder. Momenteel zit daar de VN en de ambasades zeggen dat je beter weg kan blijven. En dit zijn nu net de gebieden waar we doorheen zouden komen als je naar de highlights wil zoals Svaneti. We laten ons nog even verder informeren maar ik vrees dat vanwege de vele vraagtekens het grandioos mooie Georgië daarom even in de ijskast gaat als fietsbestemming als nummer 1 van ons wensenlijstje. Andere fietsbestemmingen zat (zoals bijvoorbeeld rondje Engeland, Noorwegen, Baltische staten, Canada of Slowakije/Oekraïne. Nu nog kiezen en boeken :wink:

Bedankt voor jullie hulp!
Blanche schreef:Armenië de Tjetjeense grensstreek ... moeten mijden
Armenie grenst niet aan Tsjetsjenië.
Georgië wel.
Als er in Armenië grensstreken zijn om te mijden, dan zal het gaan om Nachitsjevan of Nagorno Karabach.

Ik heb beide landen ook hoog op mijn verlanglijstje staan. De oorlog in Georgië heeft dat plan op een laag pitje gezet. Het dure nachtje uit van Wilbert Thoonen was ook niet echt bemoedigend.
Daarnaast vind ik dat er te veel waarschuwingen gegeven worden. Dat Abchazie en Zuid-Ossetië niet veilig zijn, heb ik ook wel gezien op het journaal, maar er worden ook waarschuwingen gegeven voor Svaneti en de grensstreken met Azerbeidzjan en Tsjetsjenië. Het front in de oorlog lag centraal in het land (vlakbij Gori) en die plaats is bijna onvermijdbaar op weg naar Tblisi.

Dan blijft er weinig Georgië over waar nog veilig te fietsen is.

Ik ga er zeker ooit heen.
Maar nu even niet.
john en gudy zijn vaker in georgië geweest. vorig jaar gaf john daar een lezing over op de beurs. kijk ook op hun site voor verhalen.

http://tellemania.spaces.live.com/
" Elstar" Armenie grenst niet aan Tsjetsjenië.

Daarnaast vind ik dat er te veel waarschuwingen gegeven worden. Dat Abchazie en Zuid-Ossetië niet veilig zijn, heb ik ook wel gezien op het journaal, maar er worden ook waarschuwingen gegeven voor Svaneti en de grensstreken met Azerbeidzjan en Tsjetsjenië. Het front in de oorlog lag centraal in het land (vlakbij Gori) en die plaats is bijna onvermijdbaar op weg naar Tblisi. Dan blijft er weinig Georgië over waar nog veilig te fietsen is. Ik ga er zeker ooit heen. Maar nu even niet.
[/quote]

:oops: Ik bedoelde ook Azerbeidzjan

En Ja helemaal de zelfde gedachte. We gaan door met de voorbereiding van die reis en maken hem in de toekomst, als alles weer duidelijker en rustiger is. Altijd leuk om een aantal dingen ' op de plank' te hebben liggen en alvast in gedachte daar te reizen tijdens de voorbereiding. 8)
@ Maaike over John en Gudy
Met John en Gudy bestaat al een kilometer lange email correspondentie hierover :wink:
Dit topic even wat nieuw leven in blazen :-) Wij denken er over om dit jaar naar Georgië te gaan. Hoe is het momenteel met de veiligheid daar? Wij zouden dan ook naar Svaneti willen. Is dat inmiddels ook veilig?
De roversbendes zijn al jaren geleden opgepakt!

Sakarthvelo is another name for Georgia. In july 2011 we cycled one full calender month through the Caucasus in Georgia. We really loved it, specially the people. We definitely return one day!

Bron
Hallo,

ik heb in 2012 in Turkije en Georgië gefietst. Ik heb er een redelijk uitvoerig verslag over geschreven voor Wegwijzer. Als je wilt, stuur ik je het eens door.

Je vindt een summiere samenvatting ook op www.dromenvanreizen.be

We hadden geen problemen met de veiligheid.

Vriendelijke groeten,
Sabien
Erg leuk filmpje Blanche!

Sabien, ik hou me aanbevolen voor je verslag!