Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen richting India via Iran en Pakistan - Forum Wereldfietser

Fietsen richting India via Iran en Pakistan

Hoewel er al enkele zeer nuttige reacties staan op dit forum wil ik toch nog even informeren naar (bijvoorkeur zo recent mogelijke) ervaringen van mensen met fietsen door Iran en Pakistan. Ik wil door Iran (via Yazd, Kerman?) naar Pakistan fietsen en dan door zuid- Pakistan rijden(Hoshab, Karachi).

Hoe is het hier gesteld met de veiligheid, wegen, mogelijkheden om te overnachten, eten/drinken onderweg en afstanden tussen de verschillende locaties. Wat zijn de kosten in Iran, Pakistan en India.

Is het goed te doen om in Turkije een visum te regelen voor Iran, in Iran voor Pakistan en in Pakistan voor India?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties en hulp :)

Joris
Dag Joris,

Hier even een beknopte reactie:

In 2006 heb ik een soortgelijke reis gemaakt. In Istanbul heb ik mijn visum voor Iran aangevraagd. Daar moest ik een formuliertje invullen en 50 euro's betalen. Het visum zou twee weken op zich laten wachten, maar ik kon het ook in Erzurum bij het Iraanse consulaat afhalen, dus hoefde ik niet twee weken in Istanbul te wachten.

In Teheran heb ik mijn visa voor Pakistan en India geregeld.

Ik ben via Yazd, Kerman, Zahedan en Mirjave gereden. Vanaf hier kreeg ik zo nu en dan politie begeleiding, maar kon na wat tegensputteren toch fietsen. Bij Taftan is bij mijn weten de enige mogelijkheid om de grens over naar Pakistan.
In Baluchistan heb ik mij, ondanks dat dit gebied door veel fietsers over geslagen wordt, toch veilig gevoeld. Hoofdzakelijk door de vriendelijke bevolking.
In Baluchistan mag je gewoon vrij over de weg fietsen. Ga je echter van de weg af, dan ben je in autonoom gebied, en zo men zegt, vogelvrij. Daardoor wil de politie niet dat je ergens in de woestijn je tent opzet. Maar je kunt vrij gemakkelijk bij mensen overnachten of bij politiebureau's.

Succes met de voorbereidingen. Het is een fantastisch gebied.

Groeten,
Samuel
Hallo Samuel,

Hartelijk dank voor je reactie. Goed om te horen dat je je veilig voelde in dit gebied. De berichtgeving over zowel Sistan-Balouchistan (Iran) en Balouchistan (Pakistan) is erg negatief. Nu weet ik wel dat ambassades/overheid bij hun reisadvies altijd van het ergste uit moeten gaan om geen onnodige risico's te lopen, maar het lijkt er wel op dat de situatie sinds jouw bezoek iets verslechterd is.

Hoe was de berichtgeving toen jij deze reis maakte?

Zijn er nog mensen die iets toe kunnen/willen voegen aan het bericht van Samuel?

Mijn andere optie is om te fietsen via Turkmenistan, Oezbekistan, Tjadchikistan, China, Pakistan, India. Maar dit is wel een flink aantal extra kilometers.

Met vriendelijke groet,

Joris
Het enige wat ik heb bij te dragen is de informatie dat er in Baluchistan deze/vorige maand nog een westerling ontvoerd is. En een ander is daar pas doodgeschoten. Maar over de achtergrond kan ik helaas niets zeggen, hoe lang en waar men zich precies heeft opgehouden.

Ik zou gewoon afgaan op de informatie van het MinBuZa en aanvullen met informatie die je ter plekke verkrijgt. Risico is er altijd, de kans dat net jij ermee te maken krijgt op doortocht is vrij klein. Ik denk dat het vooral een persoonlijke afweging is om al dan niet door een minder veilig gebied te gaan.
Hoi,

Afgelopen week is er in nl een westers meisje ontvoerd.
De week daarvoor in Spijkenisse een jongen doodgeschoten ...

Serieus waar maar even serieus nu : in 2007 ben ik door Baluchistan gefietst en ook toen was er sprake van een 'minder veilig gebied'.
Bij de grens zei men dat de bus klaar stond maar dat hebben we afgewimpeld door te zeggen dat we fietsers waren ! Niks geen bus !
De mensen ( die het werkelijke land vertegenwoordigen, NIET de politici ( net als in Iran )) waren, ehh, zijn, heel erg vriendelijk en behulpzaam, dusss :wink:

Om je andere vragen te beantwoorden : ik had mijn visa voor Iran en Pakistan al in nederland gehaald, kon dat ook doen omdat ik naar Istanbul gevlogen ben en vandaar pas ben gaan fietsen en dus tijd genoeg had ( Iraans visum was 3 maanden geldig, Pakistaans visum 4 maanden )

De wegen zijn in Iran uitmuntend goed, in Pakistan slechter.
Overnachten geen probleem, eten en drinken ook niet.
Afstanden zijn ook goed te doen, kijk maar op de kaart :wink:

Vergeet in Iran Persepolis niet, een ' must '

Groetjes