Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lhasa-Kathmandu zonder volgauto? - Forum Wereldfietser

Lhasa-Kathmandu zonder volgauto?

Hallo allemaal,
Ik plan om met twee vriendinnen begin mei 2010 de friendship highway te gaan fietsen. Kunnen jullie mij helpen met antwoord op deze twee vragen:
Is het mogelijk om deze tocht zonder volgauto te doen? Dus zelf overnachtingen/eten organiseren?
Wat vinden jullie van de periode, qua klimaat? Is iemand weleens in die regio geweest begin mei?
Veel dank vast voor jullie reacties..!
Groetjes, Renee
Hoi!

Waarom een bezemwagen?

Ik heb dit stuk in 2007 in mijn eentje gefiets op mijn weg naar India.
Het is goed te doen met de tent. Hotels zijn er nauwelijks. Onderweg is er wel eten te krijgen maar neem voor de zekerheid wat voorraden (voor twee dagen) mee. Houdt er rekening mee dat het op 5000 meter hoogte erg koud en stormachtig kan zijn, ook in mei. In de dalen zou het in mei blubberig kunnen zijn. In combinatie met de geringe hoeveelheid zuurstof kan het dus soms erg pittig zijn.

Meer info kan je onder andere hier vinden: http://www.itchywheels.nl.
Een bestand met gegevens over de weg, pashoogte etc is hier te vinden:
http://itchy-wheels.exploder.org/blog/w ... wheels.xls


Fiets de wereld,
Whisky
Ja, in 2007... het is nu iets anders...

De chinezen zijn wat strenger geworden sinds de Olympische Spelen, vandaar denk ik de vraag van Renee.

Renee ik zou ook eens kijken op het LP forum, daar staat misschien wat meer.

We hebben op dit forum eerder dit jaar ook een topic over Tibet geopend, moet je misschien even zoeken, daar staat ook een verhaal in van een man die daar heel veel fietst, je kunt hem mailen, hij geeft je vast een zinnig antwoord.

Succes!
Ellen
Kijk inderdaad op het Thorntree forum van Lonely Planet en lees daar dat het nog steeds niet mogelijk is om naar Lhasa te fietsen of in je eentje daar rond te trekken zonder een jeep met travel agent bij je. Het wordt iets meer relaxed maar dat geldt alleen voor als je naar Lhasa met de trein gaat.

Het is op dit moment erg moeilijk zo niet onmogelijk om van Nepal naar Tibet te gaan als individuele reiziger. Je krijgt simpelweg geen visum in Kathmandu.

Zomer 2010 wil ik graag vanaf Kaxgar Tibet inrijden, dus ik hou de vinger aan de pols.

Sjirk
Aanvulling: Hier is nog een site met info. Hoe betrouwbaar het is weet ik ook niet. Altijd meerdere bronnen raadplegen, lijkt me.

Spinn café
Bedankt voor de informatie allemaal!
Het lijkt erop dat het sinds de Olympische spelen niet meer mogelijk is om zonder het huren van een jeep o.i.d. je vrij te bewegen in Tibet. Zie ook www.cafespinn.com en het thorntree forum van lonelyplanet.
Ik vrees dat we er dan toch aan zullen moeten geloven...
Dank in ieder geval!
groetjes, Renee
Renee, je zou misschien nog een 'groep' kunnen vormen, een 'groep' is al 2 personen. Maar hoe zeker dat is, weet ik niet. Met een groep heb je misschien meer kans.

Hoe was je van plan om naar Lhasa te gaan? De trein?

Succes!
We zijn 'al' met z'n drieen, dus dat zou al doorgaan voor een groep?
Voordat we LHA-KTM gaan doen, fietsen we in Bhutan en Sikkim dus we komen uit Kathmandu, vliegen naar Lhasa en dan terugfietsen. Zouden we het wel zonder volgauto kunnen doen als we naar Chengdu vliegen, dan de trein nemen naar Lhasa, denk je? Eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in, die Chinezen zijn zo onvoorspelbaar als wat als het om Tibet gaat (ik heb de tocht in 2007 per jeep gemaakt). Maar als jij nog hoop ziet, dan hoor ik het graag!
Groetjes, Renee
Ik heb trouwens die man waar je het over had die veel in Tibet fietst, niet kunnen vinden... Weet jij toevallig waar die staat?
Dank alvast!
Renee,

ek het in September van Lhasa na Kathmandu getoer. Ons was 'n groep bikers van regoor die wêreld wat op die internet besluit het om die toer as 'n "groep" met 'n gids en vragmotor as backup te doen.

Ons het in Chengdu bymekaargekom, toe met die trein na Lhasa, en toe met die fietse na Kathmandu. Dit was selfsteun (self supported) al die pad - elkeen dra sy eie kos, tent, stoof en slaapsak op sy fiets. Die gids en trok was net saam om vir ons die ATP permit te gee. Daar is wel checkpoints op die roete waar hulle jou permit check, so jy het dit nodig. Ons het elke aand in die veld gekampeer, en soms in 'n hotel (Shigatse, EBC, Tingri).

Selfs al was daar 'n trok met 'n gids wat elke dag vooruit gery het, was die toer steeds vir my outentiek. Ek het fully loaded getoer soos ek sou as ek solo gegaan het, en oral gekampeer. Die gids was daar om die permit te kry - necessary burden.

My trip report is nog nie op nie, maar jy kan wel 'n video van die toer gaan uitcheck op YouTube: www.youtube.com/watch?v=0H499lSRu_g

Cheers
Nokka
Ha Nokka,
Dat is ook een manier inderdaad, klinkt goed en beter dan alles door een gids te laten organiseren! Kan dit volgens jou ook als we vanuit Kathmandu naar Lhasa vliegen? We fietsen namelijk daarvoor in Sikkim in Bhutan dus komen vanuit KTM. Heb je tips t.a.v. bepaalde reisorganisaties?
Groetjes, Renee
Ek dink jy kan dit doen van Kathmandu na Lhasa - doublecheck net lengte van visum (dalk net vir 14 dae?).

Ons het dreams-travel.com gebruik - $3 500 vir agt persone.

Nokka
Gekke vraag misschien maar dat was 3500 dollar per persoon of in totaal..?
Als ik zo naar de prijzen van een volledig verzorgde (alleen ontbijten inbegrepen) 7-daagse tour Lhasa-Kathmandu kijk, is dat in totaal. Dus ca. $ 450 p.p. (huidige koers € 301)
Dis reg, dis $3 500 in totaal. Dan moet jy net nog self EBC betaal (280 yuan pp), en die paar aande waar jy in 'n hotel slaap (Shigatse en EBC, byvoorbeeld).

As jy dit wil doen, maak net seker van al die details in jul kontrak. Die Kanadese in ons groep het gedink 'n "truck" (soos dit in die dokument gestaan het) is wat ons in ZA noem 'n "bakkie", en julle seker 'n "pick-up". Maar "truck" - soos die Chinese dit bedoel het - is eintlik 'n trok, 'n vragmotor. Dit het wel goed gewerk vir ons. Die gids en drywer het in die trok geslaap, anders moes ons ekstra betaal vir hul hotelverblyf.

Nokka