Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Agressieve straathonden Zuid-Thailand - Forum Wereldfietser

Agressieve straathonden Zuid-Thailand

Hoi

Wij fietsen momenteel in Zuid-Thailand, ter hoogte van Petchaburi. Het is hier heel leuk fietsen, maar we krijgen af te rekenen met erg agressieve straathonden. Is er iemand die advies heeft? Zijn er minder honden in het meest zuidelijke deel omdat dat islamitisch is? Zijn er andere gebieden in Thailand waar we minder last hebben van straathonden? We vinden dit niet meer leuk!
Soms helpt het om honden lief aan te spreken (en doen alsof je het ook echt meent). Maar dat kost wel tijd.
Ik denk dat de hond zijn territorium wil verdedigen of met je wil spelen? Om een hond te slaan met stok, daar ben ik als dierenliefhebber geen voorstander van. Een beetje water uit je bidon spuiten, kan helpen. Of anders afstappen en de hond toespreken dat hij dat niet moet doen. Mag gewoon in het Nederlands als de toon maar goed is? Niet schreeuwen. Kijk ook even naar de staart. Als de hond kwispelt, dan zit het wel snor.

Rutger
Ik was in december nog in Petchaburi, maar ik heb daar niet zo'n last gehad van de honden. Wel net ten noorden van Chantaburi en ten noorden van Chonburi.
Mijn ervaring is dat je het niet kunt peilen. Soms kom je dagen geen grommende hond tegen, maar op een andere dagen heb je achter elkaar honden achter je aan.
Er zijn diverse middelen: een dazer, de stok van lars of steentjes. Vaak werk alleen het dreigen van het gooien met een steentje al. De meeste blaffende honden bijten niet, behalve als het beest vals of hondsdol is, maar dat zie je niet altijd.
Als zo'n beest uit de bosjes de weg op duikt, begin ik altijd verschrikkelijk hard paniekerig te schreeuwen. Dat kost me weinig moeite want ik ben echt bang voor dat soort honden. In negen van de tien gevallen schrikt de hond zo dat hij zijn actie subiet staakt en soms zelfs van schrik onderuit gaat op het asfalt.
Een dazer helpt soms ook maar dan moet je zo'n ding wel direct onder handbereik hebben.
Gewoon terug blaffen!!!

Ik had op de Mae Hong Son loop Weinig last van honden, wel van de 16% klimmetjes:) wel last van ze gehad in de groter steden.
verslag hier

succes
peter de rijk schreef:Als zo'n beest uit de bosjes de weg op duikt, begin ik altijd verschrikkelijk hard paniekerig te schreeuwen. .... In negen van de tien gevallen schrikt de hond zo dat hij zijn actie subiet staakt en soms zelfs van schrik onderuit gaat op het asfalt.
Klopt, ik haalde altijd men luide 'Grizzly-schreeuw' boven als er weer ééntje (of een groepje) op me afkwam. Werkt zonder uitzondering. In noodgeval kan je nog doen alsof je iets gaat gooien, maar dat was zelden nodig.
Oefenen die schreeuw !!! :D

Hoe meer je het binnenland intrekt, hoe tammer de honden zijn (drukkendere warmte). Bij de Thaien merk je trouwens hetzelfde verschijnsel :wink:
Wegblijven van de kust dus als je écht schrik hebt van de honden.
Mijn 2 centen:

De meeste honden die naar je blaffen doen dat omdat ze bang zijn, niet vanwege (dominante) agressie. Het enige dat zo'n hond wil, is je verjagen. Als je je rustig van hem verwijderd, is er meestal niets aan de hand. Omdat 'ie in zijn opzet is geslaagd, blijft die hond dat gedrag ook steeds weer vertonen.
Met die wetenschap doe je niet zoveel als je schrikt van een plotseling opduikend blaffend beest. Ik heb dat - net als velen van jullie - regelmatig meegemaakt, o.a. op Sri Lanka en in Turkije. Mijn reactie heeft totnutoe goed gewerkt: stoppen, afstappen, een dreigende houding aannemen, en hem verrot schelden (inderdaad, Nederlands mag). Maar ja, ik ben dan ook absoluut niet bang voor honden :-)

Veel fietsplezier, ondanks de beestjes!

Gee
(kynologisch gedragstherapeut)
Gewoon pech gehad denk ik. Ik heb in heel Thailand geen agressieve honden meegemaakt. Alleen maar suffe exemplaren, precies zoals ik ze graag zie.
Door fietsen naar Vietnam. Ben er net uit terug en daar helemaal geen last gehad, de honden liggen de hele dag alleen maar in de berm te slapen, te lui om maar één blaf te uiten.

Niet zo gek, want de agressieve types gaan daar direct de pot in. Natuurlijke selectie heet dat :D

Maarten
Smitty schreef:Door fietsen naar Vietnam. Ben er net uit terug en daar helemaal geen last gehad, de honden liggen de hele dag alleen maar in de berm te slapen, te lui om maar één blaf te uiten.

Niet zo gek, want de agressieve types gaan daar direct de pot in. Natuurlijke selectie heet dat :D

Maarten
Helaas gaan de brommmertjes in Vietnam niet in de pot.
Gee schreef:Mijn 2 centen:

De meeste honden die naar je blaffen doen dat omdat ze bang zijn, niet vanwege (dominante) agressie. Het enige dat zo'n hond wil, is je verjagen. Als je je rustig van hem verwijderd, is er meestal niets aan de hand. Omdat 'ie in zijn opzet is geslaagd, blijft die hond dat gedrag ook steeds weer vertonen.
Met die wetenschap doe je niet zoveel als je schrikt van een plotseling opduikend blaffend beest. Ik heb dat - net als velen van jullie - regelmatig meegemaakt, o.a. op Sri Lanka en in Turkije. Mijn reactie heeft totnutoe goed gewerkt: stoppen, afstappen, een dreigende houding aannemen, en hem verrot schelden (inderdaad, Nederlands mag). Maar ja, ik ben dan ook absoluut niet bang voor honden :-)

Veel fietsplezier, ondanks de beestjes!

Gee
(kynologisch gedragstherapeut)

Helaas maakt hondsdolheid zelfs van het liefste schoothondje een agressief bijtertje.
Hoi

Bedankt voor jullie tips. We zitten nu in Cha-Am en zullen kijken of we verder gaan fietsen of toch maar met de trein verder gaan. Ik vertel er even bij dat ik met een ligfiets rij en honden blijken daar agressiever op te reageren dan op een gewone fiets, dat merk ik ook als ik thuis ligfiets. Verder is mijn vriendin onlangs door een grote herdershond gebeten. Het is daardoor dat we wat sneller schrik hebben. We zijn nu beiden gewapend met een bamboestok en als je daarmee dreigt, blijken de meeste honden op afstand te blijven.

Groeten
Dan
Was eind december ook in Thailand, ook bij Petchaburi ("leuke stad trouwens").
Ben erg veel honden tegengekomen maar bijten doen ze niet! Gewoon rustig doorfietsen en dan gaan ze vanzelf wel weer weg. Gek dat dezelfde soort honden in laos en geen reet doen. Of zou dat door de cultuur komen?
Hallo allemaal,

Ook wij hebben wisselende ervaringen met honden in Thailand gehad.
Onze conclusie is, als je ze 's morgens tegenkomt zijn ze behoorlijk rap en agressief. Echt niet leuk meer. In de loop van de dag wordt het warmer en de honden luier, ze zijn dan niet meer vooruit te branden.
Ik gebruikte een Dazer en de ene hond verdween terwijl de ander er alleen maar agressiever van werd.
We zijn daarna begonnen met water spuiten, daar schrikken de agressieve honden niet van terug. Ook een steentje later steen werkt niet erg vaak, zelfs niet als je hem raak gooit.
Ook schreeuwen hielp ons niet echt. Resultaat was dan dat m'n vrouw een keer in haar hiel gebeten is. Gelukkig op de hielband van haar Teva, rabies is niet echt leuk om daar op te lopen. Waren we wel tegen ingeent.
Wat dan wel? Een stok zal ik de volgende keer gebruiken of misschien wel een zweepje. Ik ben best een dierenliefhebber maar het kan niet van een kant komen.

Vriendelijke groet,

Hans Stalpers
bassteller schreef:Was eind december ook in Thailand, ook bij Petchaburi ("leuke stad trouwens").
Ben erg veel honden tegengekomen maar bijten doen ze niet! Gewoon rustig doorfietsen en dan gaan ze vanzelf wel weer weg. Gek dat dezelfde soort honden in laos en geen reet doen. Of zou dat door de cultuur komen?
In Laos gaan honden massaal in de pan. Ik zag in Loas dat een hond werd overreden door een vrachtauto. De auto stopte. Waarom vroeg ik me af, want het beest lag er echt uiteengereten bij. Het kadaver werd echter in de laadbak gesmeten. Een aantal mensen had die avond weer vlees bij de rijst.

In Petchaburi moet je ook letten op de apen op de heuvel met de tempel en het paleis. Ze lijken de tempel echt te bewaken. Kijk een aap nooit rechtstreeks in de ogen. De apen komen zelfs de heuvel de stad in op jacht naar voedsel rond de eetstalleltjes langs de straat beneden de tempel.
Hoi Dan,

Je schreef dat je op een ligfiets rijdt. Ik heb ooit eens deze theorie gehoord (of het waar is weet ik niet, maar het klinkt aannemelijk).

De hierarchie in de hondenwereld wordt bepaald door een paar regels:
Dominante honden zullen hun ondergeschikten hun wil opleggen door te blaffen en ze te bijten. Het is de laag geplaatste die uit zichzelf op zijn rug gaat liggen voor de hogere in rang.
Omdat jij op je ligfiets op je rug ligt, maar je tegelijkertijd verplaatst, overtreedt je dus de regels en zal de hond geneigd zijn alsnog zijn dominantie te willen bepalen (lees: harder bijten en blaffen)....

Misschien helpt het dus om van je fiets te stappen. Maar zelf zou ik vooral heel hard doorfietsen, met je bidon spuiten, stenen gooien, schreeuwen en alle andere tips opvolgen die al zijn genoemd. :D

Sterkte!
lekkerfietsen schreef:De hierarchie in de hondenwereld wordt bepaald door een paar regels:
Dominante honden zullen hun ondergeschikten hun wil opleggen door te blaffen en ze te bijten. Het is de laag geplaatste die uit zichzelf op zijn rug gaat liggen voor de hogere in rang.
Omdat jij op je ligfiets op je rug ligt, maar je tegelijkertijd verplaatst, overtreedt je dus de regels en zal de hond geneigd zijn alsnog zijn dominantie te willen bepalen (lees: harder bijten en blaffen)....
Verschil met Nederland is wel dat ik in Thailand regelmatig zag hoe mensen honden corrigeren: gewoon een rotschop geven.
Dat zal niet bevorderlijk zijn voor de communicatie met deze huisdieren natuurlijk.
Leon
Bert is in Thailand ook al gebeten door een klein hondje :lol:

Honden in Tempels kunnen gevaarlijker zijn dan langs de weg,zeker als ze net een nest jongen geworpen hebben.
Mijn manier om met dergelijke mormels om te gaan is door ze te volgen met mijn ogen zonder ze echt recht aan te kijken (want daar worden ze alleen maar agressiever van). Honden bijten meestal alleen als ze zien dat je niet kijkt. Wanneer ze erg dichtbij komen kan je er nog lekker dominant bij gaan schreeuwen. In 9 van de 10 gevallen is dat afdoende. Bij geval nr 10 hoop ik voor je dat je net bult af gaat zodat je kan maken dat je wegkomt. :wink: