Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Torugart pas - Forum Wereldfietser

Torugart pas

Wie is er over de Torugart pas van Kirgizië naar China gefietst, en heeft daar informatie over?
Samen met een andere wereldfietser wil ik aankomende zomer gaan fietsen in Kazachstan, Kirgizië, via de Torugart pas naar China, en via de Karakoram Highway naar Pakistan.
Informatie over de Torugart pas is echter nauwelijks te vinden.

Bedankt, Maarten

Hoi Maarten,
Ik ben erg geinteresseerd wanneer je over dit onderwerp info binnen krijgt. We zijn bezig met de voorbereidingen van onze fietstocht van Moskou naar Kathmandu. Laat dat nu net over deze pas gaan!
Wanneer je wat meer weet dan hoor ik het graag. Wanneer wij wat weten krijg je het van ons te horen.
Groetjes,
Marco Meijerink
(marco@wereldfietser.nl)

Volgens mij gaat Frank van Rijn ook die kant op.

Gudy en ik brengen in september waarschijnlijk een bezoek aan Kirgizië.
Met zoveel WF'ers in dat land wil de ANWB vast wel borden plaatsen. Misschien een mooie kans voor hun om weer wat werk binnen te halen.
Bij google is onder Torugart een klein beetje info te vinden.
Naar China via deze pas is volgens die verhalen niet makkelijk.

Groeten, John.

http://www3.utsidan.se/corax-e/index.htm


deze zweed heeft zoveel in dit gebied gefietst, dus als er iemand iets weet moet hij het zijn.... hoop ik :D

verder een erg leuke site

groetjes els

Ook de SNP organiseert een expeditie met een groep fietsers naar Kirgizstan. dat wordt een drukte van jewelste op de Tjuz-Asjupas. vooral voor de 3-km lange tunnel, waar men het autoverkeer eerst stil moet leggen om fietsers door te laten. Ik was daar in 1991 met Cok. Cok heeft nog steeds contacten. Wellicht kan Cok aan meer informatie komen.
www.biketracks.nl of cokos@dds.nl

Torugart pas moet je vanaf de Kyrgyz zijde vervoer regelen (lees: een jeep) hoewel sommigen het zonder lijken te doen. Een Duitse vriend van ons die 'm een maand terug gepasseerd is heeft ook aan de Kyrgyz zijde zijn (vooraf georganiseerde) transport moeten gebruiken. Vanaf de grens MOET je chinees transport geregeld hebben, die je helemaal t/m Kashgar rijden. Kosten kan je delen met anderen maar voor fietsen is deze pas dus niet leuk, de andere pas in de buurt van Osh (zuid-Kyrgyzstan) schijnt geen probleem te zijn. Frank en Elzo gaan daar binnenkort overheen (www.gekopfietsen.nl).
Hallo maarten en anderen,

Ik was eigenlijk op zoek naar wat informatie over Thailand, maar nu ik de naam Torugart pas zie roept dat heel wat goede (en ook minder goede)herinneringen op.
Ik was in 97 op weg van Kygryzstan naar Kashgar. Mijn eerste plan was om dat via de Torugart pas te doen. Ik werd echter ziek in Karakol en daardoor moest ik mijn visum al verlengen.
Toen was het ook al noodzakelijk om vervoer vanaf de Chinese grens tot Kashgar te regelen. Ten eerste was dit erg duur en ten tweede moet je maar hopen dat ze inderdaad ook komen opdagen. Ik had ook gehoord van mensen die er wel met de fiets over waren gekomen, maar je hoort dat nooit van de mensen zelf, dus ik betwijfel of dat wel waar is. Ik kon het risico om het te proberen in ieder geval niet lopen, omdat ik als ik teruggestuurd werd niet op tijd het land uit kon. Voor mij zat er dus niks anders op dan naar Almaty te fietsen (je mag, ik geloof nog steeds, met een Kyrgyz visum 3 dagen in Kazachstan verblijven. Aangezien mijn paspoort aan de grens helemaal niet werd gestempeld konden ze nooit controleren hoe lang ik er al was) en vandaar de trein te pakken naar Urumchi (36 uur) en vervolgens 35 uur in de bus naar Kashgar (ik moest op tijd in Kashgar zijn om voor de winter de Kunjerab over te komen). Een omweg van een slordige 3000 km. De pas ten zuiden van de Torugart was toen bij mijn weten helemaal niet open.

Aangezien ik nog steeds het plan (droom?) heb om een keer een lange tocht in dat gebied te maken (Pamir higway in Tadzjikistan, Kyrgyzstan, China, Tibet, Noord India (Kashmir), Nepal) ben ik benieuwd naar de ervaringen van anderen op de Torugart en die andere pas ten zuiden daarvan. En trouwens ook van de KKH. In 97 kon ik de hele Kunjerab pas fietsen, maar dat schijnt nu ook niet meer te mogen. Hoe zit dat in de praktijk?

Groeten,

Richard

toevallig, ik heb ook plannen in die richting, en masse over de Torugart pas lijkt wel ;)

daarnaast.. pas nog gelezen van een viertal fietsers die daar in de buurt waren.. url nog even opgezocht, was http://www.fietsenoverdezijderoute.tk/

zij hebben het over de Irkestan pas die wel open schijnt te zijn voor fietsers en zijn daar overheen gereden
In eerste instantie wilden we via de Torugart pas Kirgizie binnenkomen. Helaas mag je deze grens-pas niet over fietsen. Op de net geopende Irkestan grens-pas zijn fietsers wel welkom. Hoewel het een flinke omweg betekende, hebben we toch deze pas genomen. Op het vernieuwde programma stonden nu 3 passen van meer dan 3000m en 4 passen van meer dan 2500m, geen eitje dus! Het gedeelte tot de Chinese grens liep over droomasfalt (tip voor skeeleraars). Er was alleen een gebrek aan 2 dingen: groenten en water. Tijdens een van onze laatste dagen in China vonden we na lang zoeken een kool, maar geen druppel water. Als laatste redmiddel hielden we een vrachtwagen aan. Die had helaas ook geen water, maar toverden van ergens diep in de vrachtwagen bezorgd een paar enorme watermeloenen tevoorschijn. Dolgelukkig dat we " gered" waren, reden we 100 meter verder...om op een grote beek te stuiten!

Het onmogelijke bleek mogelijk: je kan China uitfietsen! Na 2 en een halve maand fietsen in en land stonden we dan echt bij de Chinese grenspost. Helaas, die sloot precies voor onze neus en zou over 4 uur pas weer open gaan. Robbert zag vanuit zijn ooghoek een tafeltennistafel staan. Ai, voor hij het goed en wel wist had hij een douanier uitgedaagd. Dit bleek een ware meesterpingponger te zijn nadat hij zijn halve uniform had uitgetrokken. De douanier won (tactische zet van Robbert, natuurlijk). De grensformaliteiten zelf verliepen moeilijk. Marrit haar entry stempel was onleesbaar, ze wilden haar niet doorlaten. Maar daar was onze nieuwe pingpongvriend weer; een paar woorden en Marrit kon zo doorlopen! De geografische grens China-Kirgizie was overduidelijk: de gladde asfaltweg werd plotsklap vervangen door een beroerde grindweg met gevaarlijke kuilen erin. Ook het maximale hellingspercentage van de Kirgiezen bleek iets hoger dan we in China gewend waren, de Keutenberg onverhard is er niks bij.

Hoi Maarten, Prachtig plan! Ik loop met een idee rond over KKH China in en dan of links naar Kirgizie of rechts naar Tibet. Ik las in de LP van de "Stans"(kazachstan, Kygistan etc) dat van Kyrgizie naar China over Torugart erg wisselend is. Maar dat de Irkeshtan Pass die ook naar Kashgar leidt, altijd goed gaat..mischien een tip
Veel succes :wink:

Hoi Maarten,

Sorry, beetje late reactie! Vorig jaar september zijn wij met vier fietsers over de Irkestan pas gefietst (www.fietsenoverdezijderoute.tk). Hierboven heeft iemand al een stukje uit ons reisverslag geciteerd.

Oorspronkelijk wilden we via de Torugart pas van China naar Kirgizië fietsen. Dat bleek na veel navragen bij reizigers en reisbureau's alleen met een peperduur permit en met de fietsen in een auto mogelijk te zijn. In Kashgar kwamen we een fietser tegen die vanuit Kirgizië naar China was gefietst. Hij was op de Torugart pas geweigerd door de Chinese douane, de Kirgizische douane deed niet moeilijk. Noodgedwongen moest hij toen een heel eind om en via de Irkestan pas naar China rijden.

De Irkestan pas mag je wel helemaal fietsen. We hebben absoluut geen spijt dat we de Irkestan pas genomen hebben. Het landschap is er werkelijk betoverend: piek Lenina en andere 7000'ers in het zicht, langs hoogvlaktes en nomaden. Zie foto P9.3 op: http://www.ussv.studver.uu.nl/zijdefoto/foto3.htm
Omdat de Irkestan pas nog maar sinds 2002 voor buitenlanders open is, is het er nog niet toeristisch, in tegenstelling tot de Torugart pas.
Het is een heel verlaten gebied met nauwelijks voorzieningen voor reizigers. De mensen zijn er nagenoeg zelfvoorzienend, reken dus niet op volle winkels!

Als iemand nog meer wilt weten, mail dan gerust!

Groetjes, Veerle
dag mensen

ik ben samen met mijn vriendin van plan richting china te vertrekken.
Ik vraag mij alleen af of jullie ook weten vanaf wanneer tot wanneer de besproken passen open zijn. Ik bedoel dan gesloten ivm sneeuw.

we willen van nederland naar peking en willen aug/sep 2005 vertrekken. de vraag is alleen of dat ivm winterkou en gesloten passen wel mogelijk is.

De winter in Iran zal wel fris zijn maar daar kan je je op kleden. Als de passen vanuit Kyrgizie tot juni dicht zijn bijvoorbeeld dan moeten wij onze route toch wat aanpassen.

ik ben benieuwd of iemand een zinnig antwoord op dit verhaal kan geven

groet
joris