Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thailand veilig in December? - Forum Wereldfietser

Thailand veilig in December?

Beste Wereld fietsers,
iemand gevoel/inside info of het verstandig is 1 december af te reizen naar Thailand en vandaar naar Maleisie te fietsen?

Zelf zijn we in dubio,
misschien iemand waarzeggers kwaliteiten of een goed gevoel?

Heel veel dank en een zonnige groet
David
Nee, niet veilig. Dat wordt een jarenlange burgeroorlog daar.

Of hoor je dit liever:

Ja hoor, best wel veilig, Het verkeer is altijd het gevaarlijkst in dat soort landen.

Oftewel: stel je in oktober, november nog eens op de hoogte op de bekende adviessites van de diverse ministeries van Buitenlandse Zaken en neem dan een beslissing. De informatie is tegen die tijd in elk geval relevanter voor je beslissing dan nu.
De gebeurtenissen daar hebben meer het karakter van paleisrevoluties, figuurlijk gesproken dan, want de koning staat buiten elk conflict. Buiten Bangkok merk je er niets van. Dat was in elk geval eind 2008 zo, toen ik er was en de luchthaven een paar dagen bezet was.
Voor de zuidelijke provincies geldt overigens al jaren een negatief reisadvies wegens het opstandige islamitische volksdeel daar. En aan de grens met Cambodja heb je wel eens wat onvriendelijkheid over en weer over een tempel daar.

Het zou mij in elk geval niet weerhouden, hoewel je met het boeken van een en ander best nog even kunt wachten.
In Bangkok wil je toch niet fietsen :wink: De rest van het land moet er niks aan de hand zijn, Thailand is vul met lief en vriendelijk mensen, Gewoon doen!

Mocht het nog/weer lastig zijn rond die tijd zou je kunnen kiezen om via Phuket of een andere eiland te vliegen en vanuitdaar starten ipv Bangkok.

Veel plezier in deze erg mooi land. Maar let uiteraard wel op het verkeer, vooral 's avonds er wordt best vaak gereden met de nodige whiskey op als het donker wordt.....
Mij lijkt dat dit een onbeantwoordbare vraag is. Dit kan toch niemand weten?
Wim
Shane schreef:In Bangkok wil je toch niet fietsen :wink:
In bangkok wil je WEL fietsen! Er zit ook een nederlander die dagtripjes organiseert.
Verder denk ik dat je buiten Bangkok niet veel zult merken van de schermutselingen. Overigens lijken ze nu (even) afgelopen.
Ook Bangkok is zo groot! De onlusten spelen zich af op een relatief klein gebied van deze miljoenenstad. Conflicten horen bij Thailand. Niet iedere westerlingl snapt dat.
Thailand is verreweg het leukste fietsland van Azie. Gewoon doen!
December is nog ver weg, dan kan alles weer anders zijn.

Vliegveld Suwannaphoon (Suvarnabhumi) ligt helemaal buiten de stad en van daaruit reis je zo Thailand in zonder in Bangkok zelf te komen.
Op dit moment lijkt het rustiger, demonstranten beginnen te vertrekken nu de protestleiders zich overgegeven hebben. Zolang je buiten een straal van 2 km van de Nederlandse Ambassade blijft zul je er weinig van merken.

Hou de situatie in de zuidelijkste 3 provincies wel in de gaten. Met enige regelmaat zijn daar ongeregeldheden (beschietingen, brandstichting). Niet direct gericht tegen buitenlanders maar het zou jammer zijn als je er net tussendoor fietste. Dit conflict bestaat al jaren en zal ook nog wel een langere tijd doorgaan.


PS
ProBike (Sarasin Road) is voorlopig even gesloten, deze ligt (lag) midden in het conflictgebied aan Lumpini park.
Voor de rest van Thailand weet ik het niet :) , maar Kanchanaburi is heel erg veilig. We hebben hier dagelijks 'helikopter bewaking' op zoek naar red shirts. Oei toch mijn Liverpool shirt maar niet meer aantrekken.
Eind november/begin december spelen we hier alleen 'bombing the bridge' daar vallen geen 'slachtoffers' mits ze niet te veel bier of whisky nuttigen.
Bert heeft helemaal gelijk, Thailand is een van de mooiste fietslanden in Azie en de Thaise politiek zullen we nooit echt begrijpen.
Zelfs fietsen in Bangkok is nog mogelijk, al was een rondje Lumphini park afgelopen week een soort 'kamikaze-actie'. Hoewel vandaag zou het wel weer kunnen denk ik en had je meer last van overstekende varanen gehad.
We moeten het op zijn Thais gaan benaderen dus 'day by day'.
Ik krijg geen sms'jes meer van de NL ambassade dus het grootste leed moet weer voorbij zijn.

groeten Bauke
cyclingbob666 schreef:Voor de rest van Thailand weet ik het niet :) , maar Kanchanaburi is heel erg veilig. We hebben hier dagelijks 'helikopter bewaking' op zoek naar red shirts. Oei toch mijn Liverpool shirt maar niet meer aantrekken.
Eind november/begin december spelen we hier alleen 'bombing the bridge' daar vallen geen 'slachtoffers' mits ze niet te veel bier of whisky nuttigen.
Bert heeft helemaal gelijk, Thailand is een van de mooiste fietslanden in Azie en de Thaise politiek zullen we nooit echt begrijpen.
Zelfs fietsen in Bangkok is nog mogelijk, al was een rondje Lumphini park afgelopen week een soort 'kamikaze-actie'. Hoewel vandaag zou het wel weer kunnen denk ik en had je meer last van overstekende varanen gehad.
We moeten het op zijn Thais gaan benaderen dus 'day by day'.
Ik krijg geen sms'jes meer van de NL ambassade dus het grootste leed moet weer voorbij zijn.

groeten Bauke

Ha die Bauke,

Tip: trek een Everton-shirt aan! Die kleur is in Thailand neutraal en het past uitstekend bij een liefhebber van olifantenbier!
Heb je nog leuke tips voor fietsen rond Kanchanaburi?

Co van Kessel doet gewoon zijn fietstochten door Bangkok. Het grootste gevaar van zijn tochten is dat je op een betonnen paadje tussen de klongs ineens haaks linksaf moet en mensen die niet oppassen rechtdoor de plomp induiken. Gelukkig schrikken de varanen daarvan en zijn ze snel verdwenen.

Groetjes uit Amsterdam. Morgen mag ik weer fietsen in Oostenrijk. In Salzkammergut da kan man gut lustig sein.....
Hoi Bert,

Dat is wel een hele goede, als Chang-man kan ik hem wel waarderen. Ik zoek voor mijn soccer-shirt toch een andere oplossing. Liverpool uit is grijs, daar kan ik me geen buil aan vallen hier...
Ik heb geen nieuwe routes hier, maar er zijn genoeg leuke weggetjes in deze regio met of zonder klimmetjes. Zelfs de tocht van Kanchanaburi naar Nongkhatum (dichtbij safari-park) heeft aardige stukken vals plat.

groeten Bauke

n.b iN Bangkok en Pattaya geldt straatverbod 's avonds na 9 maar je kunt in mijn bar gewoon karaoke-zingen hoor
Wat is veilig in deze wereld....
Zelfs fietsend door Nijmegen kun je een krokedil tegen komen als ik de verhalen mag geloven....
In Thailand lijkt alles weer redelijk normaal, zo lang je niet door regeringsgebouwen fietst of grote winkelcentra kun je behoorlijk wat kilometers wegtrappen in 'the land of smile'.
cyclingbob666 schreef:Wat is veilig in deze wereld....
Zelfs fietsend door Nijmegen kun je een krokedil tegen komen als ik de verhalen mag geloven....
In Thailand lijkt alles weer redelijk normaal, zo lang je niet door regeringsgebouwen fietst of grote winkelcentra kun je behoorlijk wat kilometers wegtrappen in 'the land of smile'.
De beelden van de brandende tram in Amsterdam tijdens onlusten destijds zijn ook over de hele wereld gegaan.
(aansluitend op bovenstaande van Bert) En lees eens de Nederland-pagina van buitenlandse zaken VS en UK. Een tijdje geleden stond daar nog dat men op zijn hoede moest zijn in Nederland ivm terroristische aanslagen.
Fietsen op het strand bij Scheveningen, tochten in de buurt van moskees wordt ook afgeraden. Houd ook rekening met aardbevingen en overstromingen vooral in het rivierlandschap. Kortom het is negens veilig....thuis blijven dan, nee dat is de meeste gevaarlijke plek op deze aardbol, daar gebeuren de meeste ongelukken.
Iedereen veel fietsplezier dus all over the world.
Een officieel bericht luidt dat de situatie in Thailand weer volkomen normaal is. Er zijn geen avondklokken meer in Bangkok en streken in het noorden en oosten.
Er zijn alleen drie winkelcentra in Bangkok gesloten vanwege de branden en vernielingen, maar Bangkok heeft tal van andere winkelcentra.

Het enige gebied waar je moet oppassen is het uiterste zuidoosten van Thailand, maar dat is al jaren zo. In het zuidwesten kun je zonder problemen naar de grens met Maleisie fietsen.

Voor de rest: geniet van dit ideale fietsland: sanoek, maak, maak!
Maar dat wil niet zeggen dat de sociale ongelijkheid en de politieke problemen zijn verdwenen. Laten we nu ook weer niet al te politiek naief zijn. Repressie werkt, maar dat wil niet zeggen dat iedereen weer gelijk gelukkig is, ook al glimlachen ze.
Wim
Wim schreef:Maar dat wil niet zeggen dat de sociale ongelijkheid en de politieke problemen zijn verdwenen. Laten we nu ook weer niet al te politiek naief zijn. Repressie werkt, maar dat wil niet zeggen dat iedereen weer gelijk gelukkig is, ook al glimlachen ze.
Wim
Beste Wim,

In een eerdere posting over dit onderwerp hebt ik al gezegd: "Niet iedere westerling snapt de Thaise samenleving." Een samenleving met andere structuren en culturen voegt voor mij nu juist een uitdaging toe om er te gaan fietsen. Als je ergens te gaan denkt te gaan fietsen waar het precies hetzelfde is als in ons land, dan kun je beter in Nederland blijven. Dat zou de doodsteek zijn voor onze vereniging!
Andere culturen en andere normen en waarden fascineren ook mij (het is mijn beroep). Maar anders betekent nog niet altijd mooi of goed. Ik proef af en toe onder wereldfietsers ook iets van een in mijn ogen naief verlangen de andere kant op te kijken als het gaat om onderdrukking. Dat gewone mensen desondanks aardig zijn of dat het land mooi is betekent niet dat er geen verkeerde dingen gebeuren, of dat zulke onderdrukking niet een keer tot een begrijpelijke uitbarsting kan komen. Verhalen dat alles weer rustig is (geen wonder na zo'n bloedbad) klinken me net iets teveel als de verhalen van westerse politici. Ik snap ook wel dat het niet simpel is te reizen als je alleen naar landen wilt gaan die onze normen hanteren, maar al teveel cultuurrelativisme maakt blind voor het sociale onrecht.
Wim
Beste Wim,

Ik kijk zeker niet de andere kant op en keur geweld af. Helaas komen in Thailand geweldsuitbarstingen vaker voor. Staatsgrepen vinden met een zekere regelmaat plaats. Het leger heeft zich veel meer taken toebedeeld, dan de taken die gebruikelijk bij een leger horen.
De mensen die in hun demonstraties tot het uiterste gingen deden dit niet voor een democraat, maar voor multimiljonair die zelf als regeringsleider corrupt was en verantwoordelijk was voor het verlies van menslevens.
Lees over eerder geweld in bijvoorbeeld "De wind door je haar...." van Marijke Vermond in Eric Schuijt.
Zelf werd ik geconfronteerd met de gesloten rolluiken van Ban Ahi. Zie het Mekong boek van Jon Hauser.
Aan de andere kant heb ik al die ontmoetingen met vriendelijke eigenaren van simpele guesthouses of een dame van een soepstalletje in het midden van nergens. Moet ik deze mensen verantwoordelijk stellen en straffen door weg te blijven?
Mag ik niet ervaren dat deze mensen toch optimistisch zijn? Het heeft mij ertoe gebracht dat ik veel klagers en proteststemmers in mijn eigen land toch veel minder waardeer.