Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen Llasa - Kathmandu - Forum Wereldfietser

Fietsen Llasa - Kathmandu

Hallo allemaal,

Wij willen met z'n 2-en in augustus gaan fietsen van Llasa naar Kathmandu. Op vele internetsites lees ik dat het onmogelijk is om zonder begeleiding deze route te fietsen (een permit voor Tibet krijg je blijkbaar alleen wanneer je ook een tour boekt). Hebben jullie tips/ adviezen? Hebben mensen deze route gefietst zonder begeleiding en zo ja, hoe?

Groeten, Harmien
Beste,
Onbegeleid fietsen op de Friendship Highway (FHW) is niet toegelaten en ook bijna onmogelijk vanwege het groot aantal moeilijk te omzeilen checkpoints.
Wij deden de FHW eind vorig jaar en werkten met een klein agentschap HIMALAYAN LEADERS in Kathmandu. We kwamen tot een overeenkomst op maat en waren achteraf erg tevreden over hun aanbod. Je kan ook eventueel aansluiten bij een geplande tocht. Ze hebben een Nederlandstalige website.
Nog meer info kanje vinden op onze eigen website www.fietstrektochten.be
Je mag me ook contacteren via dirkonwheels@pandora.be
mvg
Dirk - GENT
Leuk weetje: er is zelfs een heuse fietskaart voor deze route! Echt waar.
Hoi Eric,
Ik hoor en lees dat het in principe onmogelijk is om onbegeleid te fietsen over de Frienship Highway. Je schrijft dat er een routekaart is. Bedoel je daarmee te zeggen dat het volgens jou tóch mogelijk is om deze route zelfstandig te fietsen?
Groet,
Harmien
Per maand kan het veranderen, maar op dit moment kun je er niet zelfstandig fietsen. Volgens mij krijg je niet eens een visum voor Tibet.

Lieven, die in de winkel werkt, kent China erg goed (hij heeft zelfs een Chinese vrouw). Hij kan er meer over vertellen, maar hij gaat woensdag voor een maand naar China, dus je zult moeten wachten tot hij terug is.
Hi,
ek het in Sept. '09 die Lhasa-Kathmandu roete gedoen. Ons was agt wat op Crazyguyonabike ontmoet het, en het met 'n toermaatskappy in Chengdu gewerk (dreamstravel) om die vragmotor, bestuurder en toerleier te gee.
Jy kan my reisverslag op Crazyguy gaan lees (tik in Nokka en Tibet), ek het ook 'n video op Youtube (Big yaks and loaded bikes).
Jy moet ongelukkig nog steeds 'n permit hê vir tibet, sover ek weet.

Groete,
Nokka
Hoe lang is die route eigenlijk? En in wat voor staat is die weg?
Misschien wel iets voor mijn volgende fietsreis...
De weg van Llasa naar de grens van Nepal schijnt vrij goed te zijn, het stuk vanaf de grens van Nepal richting Kathmandu is van minder goede kwaliteit. Informatie kun je verder vinden op www.tropicalcyclist.nl of www.defietstoerist.nl.

Wij hebben trouwens besloten deze route dit jaar niet te gaan fietsen, aangezien het nu niet lukt om zelfstandig te fietsen door Tibet. De route blijft wel ons verlanglijstje staan!
We hebben de Friendship Highway een aantal jaren geleden gefietst (filmpje) en er werd toen al (helaas) aan de weg gewerkt om hem later te asfalteren. De afslag naar Mount Everest Basecamp is volgens mij nog steeds onverhard.

Een mooi(er) alternatief is fietsen in Ladakh (Noord India). Indrukwekkend landschap en genoeg Tibetaanse invloeden (filmpje).
3 weken geleden ben ik terug gekomen uit Nepal, heb niet veel gefietst(wel gewandeld) en hoorde van verschillende toeristen (waaronder een chinese dame) dat de grens naar Tibet afgesloten was :-( dus helaas....ik heb geen idee wanneer deze open gaat..

annabel
Naast een prima kaart is er zelfs een behoorlijk gedetaileerde route beschrijving in boekvorm van de Friendship Highway beschikbaar.
In oktober 2005 hebben Arthur en ik de route volbracht. Via BikeChina (Peter Snow)
hadden we visum voor Tibet geregeld. Visum bleek al snel een 'foutje' want het was uiteraard slechts een Lhasa permit. In Shigatse hebben we uiteindelijk de permit voor de rest van onze tocht bemachtigd.
BikeChina organiseert deze zomer wel een trip van Chengdu naar Lhasa, maar een beetje wereldfietser gaat natuurlijk alleen..of in ieder geval op eigen houtje.
Zoals Eric terecht al aangaf verandert alles snel in Tibet, dus altijd goed checken wat wel of niet mogelijk is voordat je het avontuur aangaat.

groeten Bauke