Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsroute Azië - Forum Wereldfietser

Fietsroute Azië

Hoi iedereen,

Binnen enkele jaren (2016) vertrek ik op wereldreis. De route in Afrika is ongeveer gepland, maar ik zit nu vooral in de war met mijn route in Azië.

Ik vertrek uit Egypte rond eind juli of eind augustus en zou uiteindelijk in Hong Kong of Singapore moeten geraken. Daar neem ik een vrachtschip naar Australië, waar ik plusminus een jaartje blijf (werken en waarschijnlijk rondreizen). Daarna ga ik weer met het vrachtschip naar Singapore, om de fietstocht verder te zetten richting Japan.

Myanmar en Tibet zijn geen opties blijkbaar en China en dergelijke zijn te koud in die periode van het jaar. Om het extra moeilijk te maken wil ik geen vliegtuig nemen tijdens deze reis. Dat zorgt er echter wel voor dat ik nu helemaal vast zit met mijn route... .

Zijn er mensen met ideetjes voor mij? Een boottochtje of treinrit die een deel van het probleem kan oplossen? Een achterpoortje bij het een of ander?
(ik besef dat er nog veel kan veranderen in de komende jaren, maar ik wil graag al een globaal beeld hebben)

Alle hulp is welkom! :)
Kelly
Wow, de travel bug heeft je te pakken.

Ik heb halve informatie voor je. Misschien heb je er toch wat aan.

ik hoor dat de grens van Tibet weer wat opener wordt zo'n 1,5 maand nadat China zijn nieuwe leider hebben aangewezen (op het congres dat nu loopt). Wie weet maakt dat je reis makkelijker. Ook las ik op het forum van de Lonely Planet dat er plannen zijn om 1 gezamenlijk visum te maken voor Birma/Myanmar, Laos, Cambodja en Vietnam (ofzo).

Wie weet maakt je reis tegen die tijd makkelijker.

Maar anders zou ik toch overwegen een keer een vliegtuig te nemen. Want hoeveel maanden wachten of omfietsen is dat principe je waard?
Goed nieuws Janneke! Waar heb Je het Tibet nieuws precies gehoord?
@Blanche: van een collega die net terug is van een stage uit China. Ze spreekt Chinees en kent mensen op ambassades. Ik vertrouw haar informatie.
Heel goed nieuws dus :P
Kelly, nog en aanvulling: voor sommige landen krijg je voor langere tijd een visa-on-arrival als je per vliegtuig aankomt ipv over land. Voor Thailand geldt bijv. 15 (land) of 30 dagen (vliegtuig).

Als je je visum voor Thailand vooraf aanvraagt, kun je wel via land een visum voor langer krijgen, geloof ik.

Misschien doet zich dat voor bij meer landen en maakt dat uit voor je keuzes.
Hoi Janneke!

Bedankt voor je informatie! :)

Mijn route is absoluut nog niet vastgelegd, dus ik kan alles ook nog steeds omgooien. Afrika op een later moment, starten met Amerika, ... het zijn allemaal nog mogelijkheden! Daarom dat ik mijn voornemen om geen vliegtuig te nemen nog niet wil laten varen.

Ik weet dat je vaak langer in een land kan blijven als je via de luchthaven gaat, maar vooralsnog denk ik dat het wel gaat lukken.

Laat die tips maar blijven komen, want jullie hebben allemaal veel meer ervaring dan ik! ;)

Groetjes!
Kelly
Hoi Kelly,
Op het Thorntree forum heb ik toevallig laatst wat gelezen over fietsers die voordelige 2 persoons hutten op een cruiseschip regelden - ik meen dat het ging om een cruise Engeland - Zuid-Amerika. Wellicht voor jou iets om verder in te duiken?

Wat betreft visa's in ZO-Azië; daar valt altijd wel een mouw aan te passen volgens mij. Bijvoorbeeld met een border-run van Thailand naar Laos. In Laos kan je dan als je wil een dertigdagen visum voor Thailand aanvragen.... Maar tegen de tijd dat je daar bent aangekomen heb je zelf denk ik genoeg feeling voor het regelen van visa's.

Kan je trouwens iets meer details geven over je eerste plannen? Vertrekken vanuit Egypte... en daarna? Seizoensgewijs zou ik zeggen op naar het zuiden en dan misschien kijken of je in Zuid-Afrika kan aanmonsteren op een schip...

Veel puzzel plezier!

Maarten
Wow eerst een route in Afrika en over enkele jaren naar Azië :O
Dit doe ik je niet na (ook al wil ik ook graag). Heb je een blog dat ik kan volgen?
Zelf weet ik jammergenoeg geen boottochtje of treinrit die je kan nemen :S.
Tip: neem je mobiel mee met een internationaal abonnement. Dan ben je altijd bereikbaar als er iets gebeurd ;)
En_bloc schreef:Tip: neem je mobiel mee met een internationaal abonnement. Dan ben je altijd bereikbaar als er iets gebeurd ;)
Mocht je behoefte hebben aan telefonisch contact dan is het waarschijnlijk goedkoper om lokaal simkaarten te kopen.
Hieronder kan je globaal mijn route zien:

Afbeelding

De rode lijnen representeren de route zoals ik ze op deze moment denk te gaan doen (en al wat uitgezocht heb).
De groene lijn is een optie die ik nog niet volledig heb laten vallen en de paarse lijn is een ruwe schatting van een route.

Ik start in België, waarna ik een beetje door Europa fiets om dan in Spanje de boot naar Marokko te nemen, vanwaar ik dan richting Kenia ga. In Kenia zou ik graag een maandje (twee maanden kan ook) in een dierenreservaat werken (als vrijwilliger waarschijnlijk). Daarna richting Egypte en vandaar dacht ik richting Australië te gaan... Maar dat blijkt wat lastig te zijn.

Het idee was om na Australië vanuit Singapore naar Beijing te gaan, om dan via Zuid-Korea naar Japan te gaan. Daar zou ik weer een tijdje halt houden (ook een maand of twee), waarna ik richting Amerika ga. Na Amerika vaar ik terug naar Europa om daar nog wat rond te fietsen voor ik naar huis ga.

Natuurlijk is dit plan nog helemaal niet rond en staat het ook niet vast. Alles zal afhangen van mogelijkheden, situaties in bepaalde landen, mijn geldreserve, mijn zin in verder reizen, gezondheid, ... .

Mijn website is ondertussen aangepast zodat ik alles over mijn wereldreis erop kwijt kan. Daar kan je ook nog wat informatie (en mijn blog) terug vinden.

In verband met een gsm (mobieltje dus! ;)): ik neem er geen mee, maar toch bedankt voor de tips!

Groetjes!
Kelly
Kelly, mooie reis. Succes!
Vroeg me alleen af waarom je geen GSM meeneemt. Dat kan heel handig zijn hoor in geval van nood. En in heel veel landen kan je gewoon een heel goedkope SIM kaart kopen. Uiteraard hoef je niet altijd beschikbaar te zijn voor het thuisfront (en ook vaak geen bereik hebben).
Groeten, Rutger
Hoi Rutger!

Ik weet dat het feit dat ik geen gsm meeneem voor velen een groot vraagteken is. Ik neem er geen mee omdat ik dat in het algemeen als veiliger beschouw. Klinkt raar, maar is (voor mij) wel.

De enige moment, in mijn ogen, waarop ik een gsm nodig zou kunnen hebben is in een noodsituatie. Op die momenten moet je dan echter nog zien dat je aan je gsm kan (met andere woorden dat je je kan bewegen, in je tas kan waar de gsm zit, ... ), dat hij opgeladen is (wat geen probleem is, aangezien ik hem altijd af zou zetten), dat je hem kan bedienen (dat hij niet gestolen is, stuk is, dat je motoriek en je verstand helder genoeg zijn, dat je niet immobiel bent (door ongeval of andere), ...), dat je geld op je kaart hebt én het noodnummer kent dat je moet bellen (wat ook nog op te lossen is), dat je bereik hebt (wat mij niet altijd even simpel lijkt) én dat je de mensen aan de andere kant van de lijn kan duidelijk maken wat het probleem is en waar je je bevindt (wat bij mij niet altijd makkelijk gaat zijn aangezien ik met een kaart ga en regelmatig gewoon op de bonnefooi zal fietsen aan de hand van mijn kompas).

Als je stelt dat al die zaken mogelijk moeten zijn lijkt het me veel meer rompslomp om wél een gsm en oplader mee te nemen en bovendien dan nog overal kaartjes/noodnummers moet gaan zoeken. Ik neem sowieso wél een tablet mee (of het equivalent daarvan, hangt af van hoe de markt evolueert binnen een paar jaar). Ik vermoed dat ik daar binnen enkele jaren wel wat mee ben, in geval van nood.

Het is uiteraard gemakkelijk om er eentje mee te nemen, maar ik probeer om zo weinig mogelijk elektronica mee te nemen. Een tablet, gps logger en eventueel een mp3'tje zijn voor mij al meer dan genoeg! :)

(ach, tegen dat ik vertrek ben ik weer 3 jaar ouder en wil ik er misschien wel ééntje mee! ;))

Bedankt om mijn beslissingen in vraag te stellen! Dat is altijd handig, zodat je voor jezelf nog eens duidelijk kan reflecteren waarom je een bepaalde beslissing hebt genomen! (en ondertussen heb ik weer een vraagje om in mijn FAQ toe te voegen! ;))

Groetjes!
Kelly
Het ligt misschien wat te noordelijk voor jou, maar volgens seat61.com kun je een fiets meenemen op de Transsiberian. In Vladivostok gaat er een ferry naar Zuid-Korea en Japan. Vanuit Yokohama moet je dan per vrachtschip wel in HongKong of Singapore kunnen raken.

(zelf heb ik geen ervaring met bovenstaande dingen, maar ik heb onlangs ook zitten uitzoeken hoe je 'duurzaam' rond de wereld zou kunnen fietsen)

Antonie
Hoi Antonie,

De transsiberian is ook al in mijn gedachten gekomen, maar dan is het natuurlijk nog de vraag hoe ik daar geraak vanuit Egypte zonder mijn vingers en tenen af te geven aan de koude! Ik hou die treinrit sowieso wel als stok achter de deur, moest ik na Japan niet meer naar Amerika willen/kunnen! :)

Mijn reden om geen vliegtuig te nemen is jammer genoeg niet van een nobele aard als "duurzaam" te willen reizen. Ik vertrouw mezelf niet erg goed op vlak van mijn fiets goed inpakken en vind het redelijk omslachtig en een hoop gedoe.

Ahja, er was ook nog een reactie over hutten op een cruiseschip! Sorry, helemaal vergeten! Ik ben mij vooral aan 't focussen op vrachtschepen op deze moment, maar heb eens even héél vluchtig gekeken naar de cruiseschepen. Deze lijken me echter nog duurder, zeker als solo reiziger. Ik hou het echter wel in mijn achterhoofd hoor!

Bedankt alleszins! Laat al jullie (al dan niet gekke) suggesties maar komen en wie weet vinden we samen wel mijn perfecte route! ;)

Kelly
Kikitjah schreef:
Mijn reden om geen vliegtuig te nemen is jammer genoeg niet van een nobele aard als "duurzaam" te willen reizen. Ik vertrouw mezelf niet erg goed op vlak van mijn fiets goed inpakken en vind het redelijk omslachtig en een hoop gedoe.

Kelly
Als het milieu geen reden is, lijkt het me het eenvoudigste als je de komende 3 jaren vertrouwen opbouwt met betrekking tot fiets en vliegtuig. Want een vliegtuig is een hoop gedoe, maar de alternatieven zijn zoals je merkt ook een hoop gedoe (en bovendien duurder) :)

Wat betreft de route: als je vanuit Egypte oostwaarts gaat, krijg je dan geen Israelische stempel in je paspoort en bijhorende problemen in Iran/Pakistan? Ik weet het niet, maar dat lijkt me 'logisch'.

Antonie
Hoi,

Goh, het is niet zo dat ik een echt vertrouwensprobleem heb met vliegen ofzo, maar ik was sowieso alleen van plan om een vliegtuig naar Amerika en terug te nemen. Toen ik ontdekte dat ik daar ook een vrachtschip voor kon gebruiken kreeg mijn reis plots een nieuwe uitdaging... . Ik ben enorm graag op zee (loods zijn (een functie op het schip) zit in de familie) en het lijkt me echt wel tof.

Ik ben niet zo koppig dat ik het niet zal doen als het inderdaad veruit de eenvoudigste oplossing is, maar momenteel lijkt het me zo dat ik nog wat suggesties kan krijgen die zoiets kunnen oplossen. (Misschien beginnen in Amerika en het juiste moment regelen om vanuit Oost-Azië naar het westen te gaan, en dan zien of ik eerst Europa of Afrika doe..) Ik heb nog 3 jaar tijd om te plannen, dus tijd zat om dingen uit te zoeken ;)

Hmm, die Israëlische stempel kan inderdaad wel eens een probleem zijn! Ga ik eens beter bekijken! :) Bedankt he!
Kikitjah schreef:Hoi Rutger!

Ik weet dat het feit dat ik geen gsm meeneem voor velen een groot vraagteken is. Ik neem er geen mee omdat ik dat in het algemeen als veiliger beschouw. Klinkt raar, maar is (voor mij) wel.

De enige moment, in mijn ogen, waarop ik een gsm nodig zou kunnen hebben is in een noodsituatie. Op die momenten moet je dan echter nog zien dat je aan je gsm kan (met andere woorden dat je je kan bewegen, in je tas kan waar de gsm zit, ... ), dat hij opgeladen is (wat geen probleem is, aangezien ik hem altijd af zou zetten), dat je hem kan bedienen (dat hij niet gestolen is, stuk is, dat je motoriek en je verstand helder genoeg zijn, dat je niet immobiel bent (door ongeval of andere), ...), dat je geld op je kaart hebt én het noodnummer kent dat je moet bellen (wat ook nog op te lossen is), dat je bereik hebt (wat mij niet altijd even simpel lijkt) én dat je de mensen aan de andere kant van de lijn kan duidelijk maken wat het probleem is en waar je je bevindt (wat bij mij niet altijd makkelijk gaat zijn aangezien ik met een kaart ga en regelmatig gewoon op de bonnefooi zal fietsen aan de hand van mijn kompas).

Als je stelt dat al die zaken mogelijk moeten zijn lijkt het me veel meer rompslomp om wél een gsm en oplader mee te nemen en bovendien dan nog overal kaartjes/noodnummers moet gaan zoeken. Ik neem sowieso wél een tablet mee (of het equivalent daarvan, hangt af van hoe de markt evolueert binnen een paar jaar). Ik vermoed dat ik daar binnen enkele jaren wel wat mee ben, in geval van nood.

Het is uiteraard gemakkelijk om er eentje mee te nemen, maar ik probeer om zo weinig mogelijk elektronica mee te nemen. Een tablet, gps logger en eventueel een mp3'tje zijn voor mij al meer dan genoeg! :)

(ach, tegen dat ik vertrek ben ik weer 3 jaar ouder en wil ik er misschien wel ééntje mee! ;))

Bedankt om mijn beslissingen in vraag te stellen! Dat is altijd handig, zodat je voor jezelf nog eens duidelijk kan reflecteren waarom je een bepaalde beslissing hebt genomen! (en ondertussen heb ik weer een vraagje om in mijn FAQ toe te voegen! ;))

Groetjes!
Kelly
Kelly, dank je voor je uitleg. Je redenen zijn duidelijk. Maar eh over drie jaar neem je gewoon een alles in een apparaat (tablet, gsm, mp3 en gps en nog meer snufjes). Dat scheelt heel veel gewicht. Boeken en reisgidsen heb je ook niet meer nodig of een zwaar fototoestel.
antonie schreef:Wat betreft de route: als je vanuit Egypte oostwaarts gaat, krijg je dan geen Israelische stempel in je paspoort en bijhorende problemen in Iran/Pakistan? Ik weet het niet, maar dat lijkt me 'logisch'.Antonie
Je kunt Israël overslaan door de boot te nemen van Nuweiba (slow) of Taba (fast ferry) naar Aqaba in Jordanië. Fietsen mogen gratis mee op de fast ferry, als je ze van te voren aanmeldt. Maar ja, dit kan over 4 jaar natuurlijk allemaal anders zijn :shock:
Net als alle visum-eisen van alle landen waar je doorheen wilt reizen. Laten we hopen dat Birma tegen die tijd open is voor fietsers, dan kun je toch in één keer door. Nu gaat dat niet lukken, en er zijn ook geen boten van India naar Thailand bv. Je kunt nog wel op de Andaman eilanden komen, maar er vandaan... :(
Ik denk dat je nog enige jaren moet wachten voor je deze vragen stelt, want je kunt er gewoon nu nog weinig van zeggen. Misschien kun je tegen die tijd wél van Marokko naar Algerije en door naar Niger... maar nu in ieder geval niet.
Groetjes,
Ali
Ja Kelly, allemaal nog heel ver weg. Misschien even concentreren op je volgende reis om het even los te laten. Waar gaat volgende reis naar toe?
Rutger