Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Luchthaven Jakarta verlaten met fiets - Forum Wereldfietser

Luchthaven Jakarta verlaten met fiets

Beste,

We plannen een trip naar Indonesië.
We landen in Jakarta en zouden fietsen naar Yogyakarta en dan naar Bali - Lombok.

Is het mogelijk om de luchthaven op een veilige manier met de fiets te verlaten en kunnen we dan gemakkelijk fietsen richting Yogya.

Of vertrekt er in de luchthaven een trein die ons onmiddellijk ietsje ten oosten van de hoofdstad brengt?

Sabien
Ik zou de fietsen in een bemo/taxi laden, je naar Bogor laten rijden en daar een beetje acclimatiseren in de tempo-doeloe-plantentuin.
Heel lang gelden en zonder fiets hadden we geen zin in Jakarta en zijn ook zo snel mogelijk naar Bogor gegaan. Goede tip! We werden door een taxie ergens afgezet bij een afslag naar een drukke weg want daar zou de bus van Bogor stopppen. en jawel hoor! Hetzelfde met de fiets moet echt geen probleem zijn in Indonesie. Veel plezier!
Heel lang geleden en zonder fiets hadden we ook geen zin in Jakarta en zijn ook zo snel mogelijk naar Bogor gegaan. Goede tip! We werden door een taxie ergens afgezet bij een afslag naar een drukke weg want daar zou de bus van Bogor stopppen. en jawel hoor! Hetzelfde met de fiets moet echt geen probleem zijn in Indonesië. En anders regel je een pick up via het internet met een guesthouse in Bogor. Veel plezier!
Soekarno-Hatta airport heeft in het geheel geen trein of metro verbinding naar waar dan ook. Er gaan wel bussen of taxi's. Je zou kunnen proberen of de Damri airportbus je met fiets mee wil nemen (deze gaat o.a. naar Bogor, Stasiun Gambir centrum Jakarta, Bekasi ten oosten van Jakarta). Die stopt aan de weg voor het terminalgebouw als naar buiten toe gaat. En anders wordt het of fietsen over de weg of een taxi(busje) aanhouden. Maar waarschijnlijk heb je voor je de terminal verlaat al een stuk of tien mannetjes in je nek hangen die je overal heen willen brengen als ze maar wat aan je kunnen verdienen. Als je toch besluit te gaan fietsen, let op dat je niet op de Jalan Tol naar Jakarta uitkomt. Dit is de tol snelweg, en die is erg druk en gevaarlijk.
Kun je niet via Internet een hotel boeken met een transfer voor jou en je fiets vanaf de luchthaven. Je bent nu zo'n lange vlucht toch wel behoorlijk gaar. Je hebt een jetlag en je voelt de klamme warrmte onmiddellijk. Zou niet je fiets op de luchthaven fietsklaar maken en je banden oppompen, maar gewoon ingepakt op een bagagekar zetten en daarmee naar het meetingpoint na de douane rijden. Daar afspreken met iemand die een papier met jouw naam erop omhhog houdt om jou naar het hotel te brengen.
Het is alweer een jaar of 4 geleden dat ik vanuit Jakarta naar Bandung heb gefietst. Vanuit Soekarna hatta vliegveld ben ik door familie afgehaald. Vanuit hun huis in Jakarta dus, ben ik toen verder gaan fietsen via Bogor, Sukabumi en verder naar Bandung. Vanuit Jakarta tot aan Sukabumi is het ontzettend druk en vervuilend door uitlaat gassen. Er is ook een ander meer touristisch route dat via de Puncak gaat. Schitterent uitzicht over de theeplantages, maar ontzettend zwaar om te fietsen en het kan druk zijn. Een ander voordeel is dat het een korter weg is naar Bandung. Overigens heeft Bert Sitters een heel goede punt om over na te denken.
Ik heb de route naar Yogya in 1994 gefietst en we zijn toen pas in Bandung gaan fietsen. Tussen Bogor en Bandung heb je inderdaad alleen de keuze tussen waanzinnige drukte via Sukabumi of de Puncak-pas vol scheurende bemo's en bussen, en dat is bepaald geen gemakkelijk begin als je net in de tropen bent aangekomen. Na Bandung werd het allemaal een stuk beter, ik hoop dat dat nog steeds zo is want Java is op zich zeer de moeite waard om fietsend over te trekken.
Hartelijk dank voor al jullie suggesties,

sabien