Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cambodja > Sien Riep - Battambang + Krong Kep - Koh Kong? - Forum Wereldfietser

Cambodja > Sien Riep - Battambang + Krong Kep - Koh Kong?

- Hoe druk is de route Sien Riep naar Battambang? Iemand ervaring met de boot naar Battambang in de maand januari /februari qua reistijd aanvullend busvervoer?
- Hoe druk/mooi is de route Krong Kep naar Koh Kong? Verder tips voor deze laatste?

Alvast bedankt!
Heb 6 jaar geleden de boot genomen van Siem Reap naar Battambang. De mensen van de guesthouse hebben toen voor een kaartje gezorgd. Het was een leuke tocht, fiets op het dak van de boot, en onderweg leuke gebeurtenissen. Ben dan van Battambang naar Pouthisat en zo verder naar Phnom-Penh. Heb geen autobus of ander vervoer genomen. Kan mij niet herinneren dat er veel verkeer was op die route. Helemaal niet te vergelijken met Vietnam.
De slechte route van Aranyaprathet naar Sysophon was 10 x gevaarlijker door wild west chauffeurs met hun geblindeerde 4 x 4's, die je bijna telkens in een rode stofwolk deden verdwijnen.
Met de boot is zeker een ervaring. Je komt langs drijvende dorpen en zo.

Echter:
Als je in de boot zit, ben je niet alleen. De motor van het ding is ook passagier en oordoppen zijn heel erg nodig en contact met andere passagiers is lastig. Er is een methode om lawaai te vermijden en dat is door op het dak te zitten. Je schroeit dan weg.
Wij vonden het motorlawaai wel meevallen. Ja, stil is anders maar ja. Het is zoals het is en zoals Sjirk zegt; buiten de boot is er zoveel ze zien! Zorg voor volle accu's van je camera ;)
We hebben vooraf wel moeite gedaan om een beetje vooraan in de boot te zitten dus wat extra meters bij de motor vandaan.

Wij hebben de route andersom gedaan; dus van Battambang naar Seam Reap. De boot vertrekt gewoon vanuit het centrum van Battambang. Volgens mij hebben daags voor vertrek wel geïnformeerd naar het kopen van een kaartje maar is ons toen gezegd dat we gewoon op de dag zelf op tijd aanwezig moesten zijn en dat er dan altijd plaats zou zijn.

We kunnen slechts ten dele informatie geven over de route Krong Kep - Koh Kong. Het eerste stuk Krong Kep - Kampot hebben we niet gefietst. De rest van de route wel en vonden wij zeker de moeite waard!

Paar fotootjes ter illustratie:
In een dorpje tussen Sre Ambel en Koh Kong waar er ecologische homestays zijn
Afbeelding

Natuurschoon
Afbeelding

Op de boot tussen Battambang en Seam Reap
Afbeelding
Dank voor de info iedereen! Prachtige foto's Maarten, we hebben je gemaild!
OK - we nemen de boot! Duurt eind januari 8 uur en fiets kost 6 dolar ticket 20.

Ik denk dat het de kustroute gaat worden ipv de Cardamons - nu eens kijken hoe we Phnom Penh kunnen mijden.
Hoi,

ik heb de overtocht Siem Reap - Battambang gemaakt in 2006. Zoals hier al is aangehaald, zorg voor volle batterijen. Mijn fiets lag op het dak vastgesjord en als je de stuurinrichting van de boot zag, amaai. Ook een paar keer vastgevaren in het struikgewas en ook zonder brandstof gevallen. Naar de kant gepeddeld en daar in afwachting van brandstof leuke wandeling gemaakt. Er zat niet veel volk op maar er was wel veel motor lawaai, oordopjes niet vergeten. De boot stopt in centrum Battambang en je moet dan via een lange hoge trap je fiets en bagage naar boven dragen.
Ik voel en zie het nog allemaal voor me.

Succes en veel plezier,

Philmar
Afbeelding
We deden de tocht begin december 2008 in omgekeerde richting. Lawaai viel mee. Erg vol was het ook niet.

Zie ook ons blog:
http://bicitours.blogspot.nl/2008_12_01_archive.html
Ik ben week geleden van batambang naar koh kong gefietst door cardemom mountains. Eerste stuk 15km erg slechte weg, maar daarna prima, en prachtig. Door nieuwe weg door chinezen om hun stuwmeren te bereiken is route over algemeen niet erg steil en goede weg. Onderweg zelfs 2 dorpjes met guesthouses. Als je nogv100km ri PP doorfietst en dan de mountains ingaat, skip je slechte weg en heb je vrijwel alleen brede zandweg. Wel voorbereid zijn op stof OVERAL

Succes!
Dag lieke,
Wij zijn nu in battambang en gaan ook via de bergen naar koh kong. Hoe heb je het de weg bepaald het eerste stuk vanuit battambang? Via google maps zij er twee routes navigeerbaar. Met de auto, deze gaat klein stukje over de higway en steekt dan de bergen in, en een wandelroute die vrijwel direct een rechte lijn aanneemt. Wij vinden slechtr weg niet erg maar twijfelen of deze wandelroute niet wat teveel van het goede is :)

Daarnaast: de boot! Wat een ervaring! Bereid je voor op verlaat vertrek en een hele lange rit, af en toe met zn allen de boot duwen omdat dezevastloopt (wij zijn nu blijkbaar erg laat in het bevaarbare seizoen) en je hebt een ongelofelijke ervaring!! Verwachtingsmanagement is hierin cruciaal! En wij hadden hele leuke bootmatties, aan het einde van de 11 uur op de boot zat iedereen met elkaar te kletsen ;)
@ Lieke,
hieronder een quote van onze luxemburgse vriend,(inmiddels een half jaar op de fiets) die een paar dagen geleden van Koh Kong naar Battambang is gefietst.

Quote:
The ride through the Cardamom Mountains was the most horrible ride I've ever had: really, and I mean REALLY bad roads, steep hills so I had to push more than I was able to pedal, it was so very hot, my front Schwalbe-tyre was cut and I had to change it for the 3€ spare tyre from Vietnam...I was so smelly and dirty when I got to Battambang...but very proud after all.
Unquote

@ Janneke,
Ik ben wel heel benieuwd naar jullie ervaring door de Cardamom mountains.

groeten José
Haha, ja hetzelfde... Maar wij vertrokken ook nog suboptimaal n fysiek opzicht waardoor we uiteindelijk ook nog 2 liften en 1 taxirit hebben genomen. In Koh Kong zijn weer nu aan het uitzieken (dengue?parasiet?)

De route is heeeeeeeel erg pittig. Er zijn stukken van met dan 50km geen winkeltje (lees, geen water) en de weg is erg erg erg erg erg erg erg slecht. Laatste dag, vanuit Oh Saom een taxi geregeld. Die ging over een andere weg Saab we hadden uitgezocht, de nieuwere weg via de stuwmeren, dit was wel en betere weg maar hier gold zeker: bijna 100km geen huizen, geen voorzieningen... En wij zagen ook geen ander verkeer...

Weet waar je aan begint.
We zullen de gpstracks vandaag even uploaden, dan kun je precies zien hoe of wat op www.bikeabout.nl/map bij de betreffende dagen


PS.happynewyear!!!
@Janneke, beterschap en ja happy new year.
Wij zijn bij Koh Kong de grens naar Thailand over gegaan.
We hebben héél kort overwogen om de mountains te fietsen, maar al snel van
het idee afgestapt.

@Blanche, we zitten nu in het Mai Root resort, héél mooi.

groeten José
jose de waard schreef:@Blanche, we zitten nu in het Mai Root resort, héél mooi.groeten José
Wow - hier vriest het. Geniet er van! Vorig jaar zaten we nu in Oman. Goh weet je dat we bijna niet meer geloven dat we 13 maanden weg zijn geweest. We moeten telkens onze videos terugkijken om het te geloven. Maar goed thuis is het nu ook heel leuk op filmgebied...meer via de mail. Als je naar het strand loopt en dan is iets verder rechts ook een heel lekker restaurantje. Vishotpot erg lekker. Gewoon de keuken ingaan en aanwijzen.

Janneke en Sander - ziek lekker uit. Als je toch tracks gaat doorsturen - doe die van Korea en Japan dan voor ons aub. De kustweg richting Thailand is prachtig - jammer dat jullie die gemist hebben. Volgende halte ook Mai Root? Zie ander draadje hier op het forum.
@blanche, de kustweg komt nog! Morgen op de fiets richting shianoukville en dan Kampot en vietnam :) Eind Maart tweede maal Cambodja in, naar Phnom Penh en noord naar Laos.
@Janneke - O dan moet je langsgaan bij het ecologisch dorpje Chipat (zie mijn video begin en 1:19) en het hotelletje in Srae Ambel en de eigenaresse mijn video laten zien. Vind ze heel leuk - vorig jaar toonde ik foto's van haar op Crazy guy on a bike. Ze kon er geen genoeg van krijgen. Wil je haar de groeten doen - ze ziet vanzelf in de video wel wie we zijn. :wink: (Zie video 1:00) Denk dat je in mijn track ziet waar het hotelletje is.

Bron
Is chi pat beetje de moeite waard? We zijn aant twijfelen, of doorfietsen zodat we met sanders verjaardag in sihanoukville zijn, of eerst naar chi pat.
Wij vonden van wel. Ontzettend klein Cambodjaans dorpje. Wij hebben juist Sihanouk ville gemeden vanwege het 'massa' tourisme. Een vriend van ons is er wel heen gegaan en had spijt. In Chipat kun je leuke dagtochten maken en zwemmen. Veel wat je in de video ziet is daar gefilmd: op zandweg fietsen, ananas, met de buffel in het water, de waterval, de broodjes,suikerriet drankje en de school.
Wij zijn ook een paar dagen in Chi Phat geweest, best de moeite waard, wat Blanche ook zegt.

Wanneer je naar Sihanoukville fietst kun je het laatste stuk langs de drukke en smalle Hwy 4 vermijden.

Het stuk tussen Sre Ambel en Veal Renh hebben wij uit voorzorg in de gravelberm gefietst, het is erg druk met trucks en bussen.
2 Km vóór Veal Renh is een afslag bij Tela pompstation, en standbeeld van monnik met schoolkind.
Sla hier af, weg nr 143, na 300 meter is links een GH.
Dan volg je de spoorlijn, en rij je over een licht heuvelachtige weg via Stoeng Hav 25 km (2 GH), en via de kust en havens naar Sihanoukville, 45 km.
Deze weg hebben wij vorige week gefietst en is vrij rustig, er rijden hoofdzakelijk tankwagens.
Hoe is het eigenlijk met Franske en Dieuwertje?
Heel goed heb ik gehoord. Ze zitten nu in Australie, beetje werken en dan verder reizen