Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geldvraagjes Turkije en Stanlanden - Forum Wereldfietser

Geldvraagjes Turkije en Stanlanden

Dag,

voor onze trip van Turkije naar Kirgizië/Kazachstan zijn we momenteel wat geld-kwesties aan het uitpluizen.

Weet iemand van jullie of het mogelijk is om in Oost-Turkije US dollars te pinnen?
Het zou gaan om steden als Van en Dogubayazit, eventueel ook Kayseri of Elazig.

We weten dat het in Iran niet mogelijk is om geld te pinnen en dat je in Turkmenistan alleen met credit card in Ashgabat geld kunt opnemen (maar daar komen we niet langs). Voor Iran en Turkmenistan nemen we dus in elk geval voldoende geld mee.

Maar hoe zit het in Oezbekistan? In Tasjkent kun je volgens mij pinnen, maar wat is er bijvoorbeeld mogelijk in Buchara (waar we eerst zullen zijn)?

Voor Tajikistan: klopt het dat je in Dushanbe en Khorog kunt pinnen?

En voor Kirgizië: pinnen in Bishkek, Jalal-Abad en Osh?

Wat voor bankpassen namen jullie mee? Heeft Visa bijvoorbeeld nog een voordeel ten opzichte van Mastercard als het gaat om plekken waar je geld kunt krijgen?

Alvast bedankt!
Hoi Gudrun,

In Van kan je inderdaad dollars pinnen bij een pinautomaat. Ook kan je bij banken aan de balie dollars opnemen.

Wij hebben voor onze reis gekozen om twee creditcards te nemen; een MasterCard en een Visacard. Daar hebben we best een paar keer plezier van gehad. In het ene land wordt de ene kaart makkelijker geaccepteerd dan de andere.

Overigens wilde men in Iran liever euro's dan dollars wisselen.

Pinnen in Tashkent kan wel in een paar luxe hotels met een creditcard maar aangezien je meer wil pinnen dan 100 dollar (automaten geven niet meer dan 50 dollar per keer als ik me niet vergis) kan je beter naar de centrale bank gaan. Daar kan je grotere bedragen opnemen. Dit geldt ook voor Bukhara; daar kan je bij de bank geld opnemen via je creditcard. Dat kost je wel een aantal uren... Je wordt van het ene loket naar het andere loket gestuurd. Overal krijg je een bonnetje of een formulier waar iemand anders in een andere kamer een stempel op moet zetten. Totdat het middagpauze is....
Uiteindelijk zet rond vier uur 's middags de bankdirecteur zelf een stempel op je laatste document en mag je achteraan sluiten bij de rij waar je daadwerkelijk je geld krijgt.


Voor Tadzjikistan: In Dushambe kan je pinnen al werken de automaten niet altijd. Via andere reizigers hoor je snel genoeg welke automaten werken. (Tip: probeer het Adventurers Inn te vinden! Echt een fantastisch guesthouse met een heel eigen sfeer.)
In Khorog kan je inderdaad niet pinnen.


Info is van 2011 dus wie weet gaat het nu soepeler...
We waren al met zijn drieen aan het mailen maar nu ook FF aanhaken bij dit draadje.
Zie jullie snel Gudrun en Jan-Willem! :wink:
In Dushanbe heb ik in oktober 2011 dollars gepind.
In Kyrgystan enkel in Sary Tash geweest, dus daar geen ervaring met ATM.

Zorg er inderdaad voor dat je voldoende cash bij je hebt om Iran en Turkmenistan te overbruggen.
Mocht je geld verstoppen in de fiets, dan geef je dit best ook aan. Aan de grens Turkmenistan/ Oezbekistan keken ze daadwerkelijk met een zaklamp in het stuur.
Hoeveel had jij mee naar Iran Wouter voor hoeveel tijd? En was het ruim voldoende?
dat weet ik spijtig genoeg echt niet meer. moet 400 à 500 dollar geweest zijn. verdeeld over euro's en dollars overigens. euro's wisselen gaat immers zonder problemen in Iran.
ik reisde wel super-lowbudget. toen ik turkmenistan verliet had ik nog welgeteld 4 dollar op zak! wat extra incalculeren kan dus geen kwaad
Iran is erg goedkoop momenteel (zo'n 3-maal voordeliger dan 3 jaar geleden). 1 euro= 40.000 - 42.000 rial momenteel
het is overigens erg gemakkelijk via warmshowers/couchsurfing een verblijfplaats te vinden in de steden. daarbuiten kan je vertrouwen op de gastvrijheid van de Iraniërs. veel heb je dus niet nodig. een maaltijd kost ongeveer 1-2 euro
Bedankt voor deze reacties! Dit helpt!