Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Video | Iran - Forum Wereldfietser

Video | Iran

Video dagboek
Voorbij de Zwarte Sluier


Douwe en ik waren ff fietsen. Van Mongolië over de Himalaya door het voormalige Tibet naar ZO Azië, van Oman via Iran naar Armenië en tot slot van Oezbekistan via Tajikistan naar Kirgizië. Tijdens deze reis heb ik natuurlijk gefilmd. Video dagboeken die we onderweg draaiden, monteerden en deelden met vrienden en familie thuis.


Ga voor een HD versie naar de Vimeo website door te klikken de titel boven de video. Veel plezier!


Bron
MEER video, nog veel MEER! :lol:
Dit is wat fietsen is: ontdekken van andere landen en volkeren.
Je zou haast vergeten dat in Iran anders-gelovigen worden onderdrukt en vervolgt
i.c. Bahai.
Maar ja, dat mag ons niet tegenhouden deze wereld te ontdekken.
Goed dat jullie ook de donkere kant van Iran even hebben getoond en niet alleen achter de zwarte sluier.
Prachtig
Super mooi filmpje! Leuk om te zien dat jullie zoveel vriendelijke mensen hebben ontmoet. Hebben jullie ook iets mee kunnen krijgen van het beeld dat de mensen daar van het westen hebben?
Dank voor de complimenten!

@JanenLiseth - ik moest erg voorzichtig zijn met wat ik vertelde over de negatieve kanten van Iran in deze video. Dit om de mensen die in de video voorkomen niet in gevaar te brengen. Overigens heb ik aan alle betrokken Iraniërs gevraagd of ze zich veilig voelde met dit filmpje. Iedereen voelde zich veilig en was blij dat ik een ander beeld van Iran neerzette dan dat doorgaans in de media gebeurt.

@Friso - Ze denken dat wij in het Westen heel negatief denken over Iran. En in feite is dat zo want wij vormen ons beeld over Iran vaak alleen maar op basis van de media. En die geven enkel een negatief beeld. De Iraniërs willen allen heel graag de andere kant laten zien van Iran, de kant van de gewone mensen.

@Jasmon - vooruit dan maar, speciaal voor jou nu al Snapshot Cambodia. Meer volgt… :wink:
Mooie video!
Krijg nu nog meer zin. Vertrek begin oktober vanuit Tabriz om in 4 weken naar Mashad te fietsen. Zo te zien moet ik vooral grote wegen mijden. Geen problemen gehad om de fietsen mee te nemen in de bus?

Gerrit
http://bicycletracks.blogspot.nl/
Blanche schreef:...nog grove montages voor een afgesloten website voor familie en onze vrienden. Ik wilde wachten met de video's op openbaar te zetten totdat ik ze afgemonteerd had. Maar omdat er zoveel andere leuke dingen te doen zijn weer thuis, vrees ik dat het afmonteren en engels ondertitelen nog even op zich laat wachten = echt winterwerk. Daarom nu naast de Mongolië video wederom een preview alleen voor de Wereldfietser - dit keer Iran.
Prachtige film die veel vertelt. Dank!
Hopelijk wordt de uiteindelijke versie niet te gelikt. Het mooiste van zo'n film vind ik de geloofwaardigheid dat je ik als kijker mee kan kijken met iemand die net is als ik (dwz. fietser). Als een film te gelikt zou worden zou ik een soort gevoel kunnen krijgen dat er al te precies cq. professioneel met het beeldmateriaal omgesprongen wordt en ik alleen een afgietsel zie van de dingen die de editor wil dat ik zie. (uiteindelijk is dat natuurlijk per definitie zo) Iets met ruwe kantjes of zo...
@ Blanche: jullie krijgen meer zendtijd. ;)

Top compilatie van Iran en leuke persoonlijke wendingen. Benieuwd naar jullie andere video's.
Blanche schreef:

@Jasmon - vooruit dan maar, speciaal voor jou nu al Snapshot Cambodia. Meer volgt… :wink:
#fladdert #stuitert

heb een abo genomen, voorste rij, dicht bij het scherm.
en wacht op wat gaat komen.
GerritH schreef:Mooie video!
Krijg nu nog meer zin. Vertrek begin oktober vanuit Tabriz om in 4 weken naar Mashad te fietsen. Zo te zien moet ik vooral grote wegen mijden. Geen problemen gehad om de fietsen mee te nemen in de bus?

Gerrit
http://bicycletracks.blogspot.nl/
Nee geen problemen om de fietsen in de bus te krijgen Gerrit. Soms voor niets soms voor kleine bijbetaling. Enne bijna alle wegen in Iran zijn grote wegen met veel verkeer. Met name in het weekend gaat iedereen met de auto erop uit. Gewoon gaan fietsen en stoppen en een bus pakken als je een traject te druk vind. In het zuiden en in Koerdistan was het rustig - zelfs met Noruz.
Top Blanche!!! Heel mooi (en herkenbaar)!! Maar dat had je denk ik in Osh ook al wel uit mijn reactie begrepen :wink:

@GerritH: leuk om te fietsen en goed te doen qua verkeer is het stuk van Yazd naar Mashhad. Door de woestijn, dus dat moet je wel zien zitten qua 'saaiheid' (en goed plannen met (eten en) drinken). Het eerste stuk vanuit Yazd is druk maar vonden wij te doen. Vanaf Neyshabur hebben wij een bus gepakt naar Mashhad. Gaat over een heel drukke snelweg. Bus is nooit een probleem, soms even onderhandelen over wat je moet betalen voor fiets en baggage.
GerritH schreef:Vertrek begin oktober vanuit Tabriz om in 4 weken naar Mashad te fietsen. Zo te zien moet ik vooral grote wegen mijden. Geen problemen gehad om de fietsen mee te nemen in de bus?/
O ja mocht je nog in de buurt van Yazd komen - de plaats Mehriz is zoveel mooier!
Cola en popcorn staan klaar - kom maar door met de volgende video's!

Ik sluit mij aan bij alle complimenten en lovende volzinnen :D . En dit is een 'nog niet afgemonteerde versie'?!
Sandra de G. schreef:Cola en popcorn staan klaar - kom maar door met de volgende video's!
zie je wel, ik dacht al, ik mis wat... cola en popcorn :lol:
Sandra de G. schreef:Cola en popcorn staan klaar - kom maar door met de volgende video's! Ik sluit mij aan bij alle complimenten en lovende volzinnen :D . En dit is een 'nog niet afgemonteerde versie'?!
Dank! Yep dit is een nog niet afgemonteerde versie want ik vind de overgangen nog niet helemaal soepel verlopen. Denk dat er iets meer rust tussen de fragmenten nog moet en uiteraard nog engelse ondertitels. Vandaag snel de ondertitels toegevoegd aan de wat eenvoudigere snapshot video van Laos, die komt zo online terwijl ik aan het fietsen ben. Veel plezier met de cola, popcorn enne het filmpje :wink:

Bron
ik ben ook geabonneerd!!! kan niet wachten op mijn eigen reis!!
Dag Douwe en Blanche

Leuk om jullie zo te leren kennen door deze films. Absoluut prachtig. Ik ben net met mijn fietsavonturen begonnen en fiets nu met jullie mee achter de pc.

Een paar dingen die me opvielen, het is geen commentaar, het zal ook met smaak te maken hebben. Als lezer van dit forum wil je fietsbeelden zien en dat vond ik het mooist in het Laos filmpje. Spannend, gaaf, moeilijk ook. Voor mij was het het minst bij Iran. Het had ook een autovakantie kunnen zijn, pas na de helft gaat het een beetje over fietsen.

Mongolie en ook Iran wel een beetje komt wat traag over, Laos geeft een lekkere kijksnelheid, juist ook de snelle wisseling van beelden, maar jij hebt daar vast een andere smaak in, gelet op je eigen commentaar.
In alle filmpjes zie ik een geweldig oog voor compositie en detail, echt zo mooi. Veel filmers houden het grote beeld vast, maar jij kijkt zo anders. Ik vind dat weer prachtig.

Maar even los van het fietsen, ik vond Beyond the Black Scarf ijzersterk. Geweldige titel die de inhoud waarmaakt. Ik ben best wel huiverig voor dit land, maar jullie schetsen een heel ander beeld. Komt overeen met mijn Oosteuropa ervaringen, je wordt veel gewaarschuwd voor de gevaren, maar de mensen zijn zo verschrikkelijk aardig en delen van het weinige wat ze hebben met jou. Echt prachtig verteld, ik wil het nog verder op me in laten werken, maar het zal mijn beeld van dit land wel bijstellen.

Ook ik kijk weer uit naar het vervolg en dank voor het delen.
Bedankt voor de mooie beelden! Dat heb ik gemist de laatste tijd.
wimbas schreef: ..Als lezer van dit forum wil je fietsbeelden zien en dat vond ik het mooist in het Laos filmpje. Spannend, gaaf, moeilijk ook. Voor mij was het het minst bij Iran. Het had ook een autovakantie kunnen zijn, pas na de helft gaat het een beetje over fietsen....
Mensen op de fiets dat vind ik nu saai, dat heb ik nu al zoveel gedaan. Daarom laat ik nu kort zien dat het om een fietsreis gaat en verder wat we meemaken. De uitdaging nu is om daarbij andere mensen die we tegenkomen het verhaal te laten vertellen ipv het zelf te doen maar das op fietsreis best wel moeilijk o.a. vanwege de taal of ontbreken van een vooropgezet idee.
wimbas schreef:….ik vond Beyond the Black Scarf ijzersterk. Geweldige titel die de inhoud waarmaakt. Ik ben best wel huiverig voor dit land, maar jullie schetsen een heel ander beeld. Komt overeen met mijn Oosteuropa ervaringen, je wordt veel gewaarschuwd voor de gevaren, maar de mensen zijn zo verschrikkelijk aardig en delen van het weinige wat ze hebben met jou. Echt prachtig verteld, ik wil het nog verder op me in laten werken, maar het zal mijn beeld van dit land wel bijstellen...
Hee je stelt je beeld over Iran bij op basis van deze video?! Das pas een compliment - dank!