Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen op Flores en/of Timor, tips zeer welkom - Forum Wereldfietser

Fietsen op Flores en/of Timor, tips zeer welkom

Deze zomer willen mijn man en ik gaan fietsen op de kleine Sunda eilanden. Heeft iemand tips? mn interesse in Timor en Flores, fietsen, slaapplaatsen en veerboten tussen de eilanden.
Ons idee is om op Timor te beginnen en te eindigen op Lombok. We hebben 4 weken.

Heeft iemand deze route gefietst?

Bij voorbaat dank

Barbara
Hoi Barbara,

Dit stukje vond ik op de Lonely Planet site.

Bicycle

Many people hire bicycles to get around the Gili Islands, but they are not a popular form of transport anywhere else in Nusa Tenggara. Long-distance cycling is an option on Lombok (though the roads are narrow and traffic can be quite heavy) and across the undulating terrain of Sumba and western Sumbawa. Cycling on volcanic Flores or mountainous Timor requires Tour de France levels of endurance, though some riders do travel across both islands using buses to get their bikes up the steepest inclines and freewheeling downhill.

of lees deze site eens:
http://www.onemanonebikeoneworld.com/20 ... -pressure/

of deze:
http://www.theworldbybike.com/notes/not ... id_pais=41

José
Hoi José,

Dank je wel.
Geweldige foto's op de eerste site!

Het gaat pittig worden.

groeten Barbara
Hallo Barbara,
Wij vonden Flores en (west) Timor GEWELDIG. We hebben er niet gefietst maar zijn op Flores wel 2 fietsers tegen gekomen die hadden 3 weken voor flores alleen. Zij vonden het zeer pittig en krap. De stijle wegen slingeren constant op en neer door de bergen en je verkijkt je snel op de afstanden. Toch zouden we graag snel eens terug gaan dit keer MET onze fietsen. Er is ook weinig verkeer voor Indonesische standaard en de (hoofd) wegen zijn goed en de mensen geweldig. Ook West Timor is erg mooi met Gunung Mutis (kiein Schotland ook wel genoemd) weg word wel erg slecht namate je hoger komt. Ik had medelijde met degene van wie ik mijn motortje gehuurd had. Ik zou er niet graag fietsen rondom Fatum Nasi ivm erbarmelijke weg, Rondom Kupang is het vrij druk en er is maar 1 goede weg naar het oosten dus je moet dezelfde weg terug. Vier weken voor deze route is echt veel te kort. Je zit ook met de boten tussendoor die altijd veel tijd nemen. Als ik jou was zou ik denk ik Timor skippen met de fiets, misschien in Ende(flores) naar het westen gaan., Of in Labuan Bajo een loupe maken. Er gaat ook een 4 daagse tour op een klein bootje van Labuan Bajo naar Lombok. Waarin je allerlei snorkel plekken en kleine eilanden aandoet. Erg leuk als je met leuke mensen zit. Vrienden van mij hebben zelfs hun motortje meegekregen op zon boot (na hard onderhandelen) Zo skip je Sumbawa ook wat niet heel spectaculair is om te fietsen. Veel plezier in ieder geval.
Groetjes Wieger
bikepunks.blogspot.com
Hallo,


toch vooraf goed checken of de fietsen mee kunnen met het vliegtuig naar Ende op Flores.
Twee jaar geleden hadden we een vlucht geboekt naar Denpasar op Bali en dan een binnenvlucht naar Ende. Ondanks het feit dat we vooraf hadden gecheckt of onze fietsen mee konden, lukte dat niet. We hebben ongeveer anderhalve dag in de luchthaven gekampeerd. Eerst was het bolletjesplastiek niet goed, het moest in een kartonnen doos. Dan zochten we in stad inpakmateriaal en kartonnen, na veel geknutsel zaten onze fietsen in karton. De dag erna mochten we weer niet mee. Uiteindelijk kregen we een hogergeplaatsten te pakken. Zij zeiden ons dat het zeker de eerstvolgende dagen niet zou lukken omdat onze fietsen uiteindelijk te groot waren.
Het was een toeristisch zeer drukke periode. Eerst werden alle toeristen en hun bagage ingecheckt en dan was er absoluut geen plaats meer was voor onze grote fietsen. Het ging zeker de eerste weken niet lukken. En het was een klein vliegtuigje.
Tot onze grote verbazing kregen we zonder probleem ons geld terug.
We hebben dan maar onze reis aangepast en hebben het geweldig goed gesteld.

Sabien
www.dromenvanreizen.be
Denpasar-Maumere (Flores)
We hadden een vlucht geboekt bij Garuda
Van te voren in NL geïnformeerd of de fietsen mee konden.
Het antwoord was niet al te overtuigend. Het kon maar je moest het wel bij de boeking aangeven.
Bij het inchecken begon de ellende.
De (KLM) dozen zijn te groot.
Fiets uit de doos en zo klein mogelijk gemaakt en laten wikkelen in plastic.
Ze gaan het proberen maar garanderen niks.
Het vliegtuig ATR-45 dat ze gebruiken is klein.
Te klein bleek bij het boarden.
De fietsen gingen er niet in. We moesten kiezen: of vliegen zonder fietsen of in Bali blijven.
Het werd dus Baalen in Bali.
Met slechts 4wk vakantie zou het net te doen zijn om van Maumere terug te fietsen.
We doen maar een rondje Bali tussen de drukte van al die scooter rijdende toeristen.
Maar we komen terug om het alsnog te proberen maar dan over land en met de ferry's
vdschoor schreef:
do 11 okt, 2018 10:57
... Het werd dus Baalen in Bali. ...

Sorry dat ik het zeg maar dat klinkt best wel verwend. Ik hoop dat jullie naast het balen ook nog leuke dingen gedaan hebben daar? Fietsreizen vragen nu eenmaal soms om last minute aanpassingen. En dan ga je op avontuur 8)

barbvc schreef:
di 10 mar, 2015 11:06
Deze zomer willen mijn man en ik gaan fietsen op de kleine Sunda eilanden. Heeft iemand tips?
Barbara, probeer Wereldfietser Wim Tjan in dit forum via PB te bereiken. Hij fietst regelmatig in Indonesië, spreekt de taal en heeft daar zijn roots. Wellicht kan hij je meer info geven. Fijne reis!
Hoe verder je naar het oosten gaat hoe mooier Indonesië wordt. Zeker Flores met de Kelimuti vulkanen/meren. Maar als je aanmeert per boot wacht je wel een hele stijle klim!

Ik ben overigens wel van Maumere naar Bali gevlogen, maar dat was vorige eeuw...
Flores is een bijzonder eiland in Indonesie: het is namelijk overwegend katholiek. Voordat de Nederlanders er kwamen zaten er de Portugezen en de Portugese missionarissen hebben bijna de hele bevolking gedoopt. Dit zorgt voor een unieke cultuur op dit eiland.