Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grensovergang Myanmar-Laos - Forum Wereldfietser

Grensovergang Myanmar-Laos

Hallo,
Komende zomer 2016 wil mijn zoon met openbaar vervoer van Myanmar naar Laos.
Is dit mogelijk over de weg of per boot?
Op de kaart staat niets aangegeven maar er wijzigt veel in Myanmar de laatste jaren, dus misschien heeft een van jullie hier ervaring mee.

Groet, Leidi
Ik weet het niet. Maar ik kan je wel aanraden dit ook te vragen op de fora van Lonely Planet (Thorntree) en/of crazyguyonabike.com (speciaal voor fietsers). Dan bereik je vast meer mensen die de situatie kennen.

De grootste vraag is of de grensovergang daar open is. Zo ja, dan is de kans groot dat er vervoer is om de grens ook daadwerkelijk over te steken. Een andere vraag is of je vooraf een visum zou moeten aanvragen. Zo ja, waar en wanneer?
Kijk ook even op het reisadvies van Min BUZA. Deze grensstreek lijkt enigszins stabiel te zijn. Ik hoor hier ook wat andere minder mooie verhalen. Nog niet ernstig, maar toch.
Leg je vraag neer bij: http://www.exoticmyanmartravel.com/index.php. Dit is een travelagent in Yangon waar je o.a. een permit kan aanvragen voor een bordercrossing naar India. Er werkt ook een Nederlander. Ben in januari en februari van dit jaar in Myanmar geweest en een Duitser gesproken die met de boot van Mandalay naar het noorden wilde reizen om vervolgens terug te fietsen. Hij mocht echter niet van de boot af, het werd voor hem een retourtje Mandalay met de boot.

Gerrit Heij
Beste Leidi,

Eric en ik hebben eind 2014 de grensovergang N.O. India/Myanmar (Moreh/Tamu bordercrossing) en Myanmar/Thailand (Myawaddy/Mae Sot bordercrossing) gedaan.
https://www.youtube.com/watch?v=qxIX8kIxAvc. Wij hadden informatie op Warm Showers gevonden van twee Duitse fietsers, Jan en Karina. Zij schreven het volgende:

'In Yangon we applied for the Special Permit, to cycle in the restricted area between Kalewa and Tamu, as well as for exiting Myanmar in Tamu. Our travel agency that applied for us was "Seven Diamond Express Travels Co., Ltd." (www.sevendiamondtravels.com). Don't go to the MTT (Myanmar Travel & Tours) office, they just tell you, you need to book a tour package and guide to enter the restricted area! Contact details of Seven Diamonds Travel - Yangon: Corner of U Wizaya Road & Damazedi Road (in front of CB Bank), No. 99 (B) 3rd Floor. Talk to Mr. Thit Lwin, sdm.marketing2009@gmail.com or Ms. Mar Swe, sales-mktho@sevendiamond.com.mm, both very competent and friendly. The application cost 100$/person (they maybe give a group discount, if more than 2 people apply). We needed: passport (they copy the personal details, visa, entry stamp), travel itinerary, money in cash. It took 1 week to get the permit (but can take also 2). They sent the permission letter to the immigration office in Tamu. We were in an area without internet, so couldn't receive the e-mail ourselves. Normally you should have a printout with you to show it at the immigration checkpoints in the restricted area (about 70kms before Tamu and in Tamu).

Wij stonden zelf ook verbaasd, maar het klopte precies zoals Seven Diamond had aangegeven. Er stond een agent van hen bij de grens met onze papieren en we hebben hem ter plekke betaald.
Wellicht kun je Seven Diamond Travels mailen en vragen of er ook een mogelijkheid is om naar Laos te gaan. Als zij zeggen dat het niet mogelijk is, dan denk ik dat dat ook echt zo is.

Veel succes, en laat je zoon vooral geen gekke illegale dingen doen. Dat is het niet waard...

Carla
Ik heb voor mijn permit begin dit jaar eerst ook Seven Diamonds benaderd en zij mochten toen geen permits meer verstrekken, daarna ben ik naar Exotic Myanmar gegaan, goede service, ben op het kantoor geweest, ze hebben overigens ook een "agent" in Tamu, misschien wel dezelfde als Seven Diamonds, verder geen ervaring met Seven Diamonds.

Grtz

Gerrit
Hallo,
Bedankt voor jullie tips en adviezen.
Vanwege de kosten en de onzekerheden heeft mijn zoon besloten om maar via Thailand naar Laos te reizen. Jammer dat de andere mogelijkheid teveel "gedoe" en $ was.
Maar ja, dat is reizen: inspelen op het onverwachte.........
Graag gedaan Leidi!
Een goede reis gewenst aan je zoon!
Carla