tips over fietsroute in het noordoosten van Thailand ?

Hallo iedereen,

We gaan in november fietsen in het noordoosten en het noorden van Thailand. We hebben al een goed idee van onze route, we hebben ons gebaseerd op de route beschreven in Bert SItters zijn boek. We hebben echter nog een aantal vraagjes.

Onze route is als volgt :
We vertrekken in Nong Khai. We fietsen eerst langs de Mekong, via Nong Khai, Si Chiang Mai en Chan Khan. In dit dorp verlaten we de weg 201 en nemen we de 2195 via Ban Pak, Pak Man, Dan Sai en Nakhon Thai. Vanuit deze plaats willen we het nationale park Thung Salaeng Luang bezoeken, om vervolgens verder te gaan naar Sukhothai.

Vraagje : Welke weg nemen we best naar Sukhothai ? De grote weg (12) die recht op recht gaat via Phitsanulok naar Sukhothai ? Of de kleinere weg via Chat Trakan, Uttaradit en Sawankhalok ? Zijn deze plaatjes de moeite ? Of slaan we dit stuk misschien beter over, en nemen we voor dit stukje beter de bus ? (onze tijd is namelijk een beetje beperkt, we hebben 3 weken, vandaar dat we de minder interessante stukken willen schrappen en met de bus willen doen).

In Sukhothai willen we het nationale park bezoeken per fiets. Vervolgens haaden we gedacht om in Sawankhalok, iets ten noorden van Sukhotahi de trein te nemen naar Chiang Mai.

Vraag : Kan dit ? We vinden nergens gegevens over de trein naar Chiang Mai. Op de kaart te zien is dit een eindstation.

Vraag : Mochten we de tijd hebben, is het Si Satchanalai historical park de moeite om te bezoeken ?

In Chiang Mai hadden we gedacht van nog een toer te doen in de regio van de gouden driehoek. We hebben hierover al redelijk wat uitgezocht.
Zo denken we van het eerste (drukke) stukje uit Chiang Mai per bus te doen, daarna verder fietsen tot in Fang en Thaton. Van daaruit kan je de boot nemen tot in Chiang Rai, of je kan fietsen tot in Mae Chan via een zware weg, of je kan een parallelweg nemen via Mai Saolong, die nog ietsje zwaarder is. Wat het meeste interessant is weten we op dit moment nog niet, waarschijnlijk de weg via Mae Salong ?

Vraagje : Ik lees hier en daar dat de dorpen met de bergstammen de moeite zijn om te bezoeken. Waar vinden we die eigenlijk? Zijn die er voor de toeristen, of zijn die nog authentiek ?

De meningen over de gouden driehoek zijn nogal verdeeld merk ik. Sommigen vinden dit de moeite, anderen helemaal niet... De dorpjes op het drielandenpunt zelf worden in de Footprint beschreven als weinig interessant. Klopt dit ?

Hoever we hier in deze noordelijke regio zullen geraken weten we nog niet, het zal afhgangen van hoeveel tijd we nog hebben. We nemen alleszinds de trein terug vanuit Chiang Mai naar Bangkok.

Misschien nog enkele algemene vragen :
- Is het nodig van een helm mee te nemen ? Ik weet wel dat het best is van dit wél te doen voor de veiligheid, maar als de wegen en het verkeer vrij kalm zijn is het misschien niet nodig ?
- Welke fietskledij ? Kan een fietsbroek ? Ik las ergens dat dit niet geappricieerd wordt ?

Als iemand interessante tips heeft, een leuk adresje heeft voor een overnachting of andere tips, dan hoor ik het graag uiteraard !

Groeten,

Koen[/b]
We gaan in november fietsen in het noordoosten en het noorden van Thailand.
Heel goed plan Koen! Dat is dan een heel mooie tijd om te gaan, het is net regenseizoen voorbij en de temperatuur is bijzonder aangenaam.
In Chiang Mai hadden we gedacht van nog een toer te doen in de regio van de gouden driehoek. We hebben hierover al redelijk wat uitgezocht. Zo denken we van het eerste (drukke) stukje uit Chiang Mai per bus te doen, daarna verder fietsen tot in Fang en Thaton. Van daaruit kan je de boot nemen tot in Chiang Rai, of je kan fietsen tot in Mae Chan via een zware weg, of je kan een parallelweg nemen via Mai Saolong, die nog ietsje zwaarder is. Wat het meeste interessant is weten we op dit moment nog niet, waarschijnlijk de weg via Mae Salong ?
Je kan Chiang Mai toch best goed fietsend uit. Ik ben vanuit het centrum/nightmarket de rivier overgestoken en direct links gegaan en vanaf dat moment alsmaar over het weggetje langs de rivier gefietst. Al na een paar km wordt het een stuk rustiger en ben je de stad kwijt. Volg dit weggetje zo'n 15km en dan steek je de rivier weer over via een grotere weg, terug naar de andere kant. Dan kom je binnen enkele km bij Mae Rim, daar pak je weg 107 op naar het noorden, redelijk druk, maar heel goed te doen. Je kan slapen in Chiang Dao, ga daar links de heuvels in, zo'n 5km verderop ligt het leuke guesthouse van Malee, aanrader, ik dacht het laatste GH rechts, er zijn er 2 of 3 daar.
Ik lees hier en daar dat de dorpen met de bergstammen de moeite zijn om te bezoeken. Waar vinden we die eigenlijk? Zijn die er voor de toeristen, of zijn die nog authentiek ?
Wij zijn hier niet specifiek op zoek gegaan naar de bergstammen, verderop op andere plekken langs je route tref je ze vaak makkelijk aan, soms toeristisch maar vaak helemaal niet.
De meningen over de gouden driehoek zijn nogal verdeeld merk ik. Sommigen vinden dit de moeite, anderen helemaal niet... De dorpjes op het drielandenpunt zelf worden in de Footprint beschreven als weinig interessant. Klopt dit ?
Dit vond ik ook helemaal niet interessant, maar als fietser is het doel het fietsen op zich, en dan is het aardig om langs dit soort "highlights" te komen, dan besef je des te meer welk voorrecht je hebt als fietser, die juist onderweg van alles en nog wat authentieks tegenkomt en niet met de buslading toeristen op de bekende attracties wordt afgezet.
De boot nemen van Tha Ton naar Chiang Rai is niet per s? nodig (is trouwens redelijk toeristisch, maar niet onaardig, heb ik vernomen), wij hebben heerlijk gefietst van Tha Ton via Mae Chan naar de gouden driehoek, beslist geen zware route. Je kan hier ook de afslag Mae Sa Long nemen, maar die weg schijnt erg steil te zijn, leuk als je erg fit bent en niet teveel bagage bij je hebt.
Hoever we hier in deze noordelijke regio zullen geraken weten we nog niet, het zal afhgangen van hoeveel tijd we nog hebben. We nemen alleszinds de trein terug vanuit Chiang Mai naar Bangkok.
Het is beslist aan te raden om deze trein alvast te reserveren als je eerder in Thailand al ergens op een treinstation bent. Neem 1e of 2e klas sleeper, comfortabel en spotgoedkoop. Kijk eens op http://www.railway.co.th/timetable/N_N.html
Is het nodig van een helm mee te nemen ? Ik weet wel dat het best is van dit w?l te doen voor de veiligheid, maar als de wegen en het verkeer vrij kalm zijn is het misschien niet nodig ?
Tja, je kan over helmgebruik hier op het forum al een kleine discussie beginnen, maar ik heb in Thailand een helm mee, er zijn genoeg afdalingen, en dan heb ik altijd een helm op, plus bril tegen de vliegjes.
Welke fietskledij ? Kan een fietsbroek ? Ik las ergens dat dit niet geappricieerd wordt ?
Net als bij helmgebruik: er zijn verschillende meningen. Ik heb fietsbroek en fietsshirtjes gedragen, heb dit geheel niet als vervelend ervaren. Maar ja, misschien zijn de mensen wel te aardig en beleefd om er wat van te zeggen.
Als iemand interessante tips heeft, een leuk adresje heeft voor een overnachting of andere tips, dan hoor ik het graag uiteraard !
Afhankelijk van de tijd die je hebt is het leuk om van de gouden driehoek door te fietsen naar Chiang Khong, en ga daar beslist slapen in GH TamMiLa, want de eigenaar Wat is ??n van de zeldzame fanatieke fietsers in Thailand en kan je veel vertellen, hij is superaardig. Zijn GH vonden wij trouwens ??n van de leukste in onze Thailand-tour, heel ontspannen direct aan de Mekong, erg schone kamers voor 350 Baht.
Van Chiang Khong is het erg mooi om door te fietsen richting Phu Chi Fa, een op de grens van Laos gelegen berg, waar een schitterende zonsopgang te zien is. Afhankelijk van de beschikbare tijd kan je terug naar Chiang Mai of nog richting Nan fietsen, dat moet ook verschrikkelijk mooi zijn en weinig toeristisch. Vanuit Nan kan je eenvoudig terugvliegen naar Bangkok.
Laatste tip: neem zo weinig mogelijk bagage mee, ik kon alles in 1 fietstas kwijt. Dat is zo lekker fietsen! Je hoeft immers geen tent, slaapzak, matje etc. mee te nemen, eventueel een klamboe, maar dat doen vele reizigers in Thailand niet. Wel een lakenzak.
jim

Beste Koen,

Mijn gids is uit 1999. Ontwikkelingen gaan snel in Thailand, dus is er wel het nodige veranderd. De route van Oost naar Noord is geheel uitgewerkt en up to date gemaakt door Asian Way of Life: www.awol.nl

In Nong Khai zijn diverse leuke guesthouses aan de Mekong. In Sangkom is het Bouy Guest House een aanbeveling. De route is hier schitterend.
In Chiang Khan wordt het Chiang Khan Guest House gedreven door Pim en haar Nederlandse echtgenoot Huub: gezellig en zij weten alles van de omgeving, ook waar je kunt overnachten in Ban Pak Huay (wisselt nog wel eens, maar nu zijn er diverse mogelijkheden, o.a. in bunglows bij de stroomversnelling).
Het hotel van Dan Sai is minder, maar dat moet je maar voor lief nemen. Het kan niet iedere nacht ideaal zijn. Die instelling moet je gewoon hebben.
In Thailand is echter van alles mogelijk. Het kan zijn dat er nu wel ineens een leuk hotel is

Je kunt diverse nationale parken bezoeken. Aanbevelen kan ik je Phu Hin Rongkla. Je kunt er overnachten in bungalows, maar er zijn ook tenten te huur. Bij de bungalows en het kampeerterrein zijn diverse restaurantjes. In de weekenden kan het er druk zijn, maar kamperende Thais is een unieke ervaring. De klim naar dit park is loodzwaar: 1000 mtr omhoog over nog geen 10 km, maar je kunt ook transport regelen.

Weg 12 naar Phitsanulok is breed en druk. Zou ik zeker niet doen. Ik zou via Chat Trakan gaan (mooie weg). 1 km voor Chat Trakan is tegenwoordig een leuk guesthouse. Dit guesthouse is aan de linkerkant van de weg.

In Thailand raakt men steeds meer gewend aan fietsbroeken.

De fiets kan niet mee in alle treinen: niet in de DRC en volgens mij ook niet de Special Express. Er zijn echter voldoende treinen waarin dat wel kan. Op de stations weet men dat precies.

Sawankhalok is een kopstation van een zijlijntje. Je kunt beter opstappen in Uttaradit of Phitsanulok

Veel plezier/sanoek maak maak!!!!!

Oh ja, Koen,

Nog een ding. Bepaal zelf of je met een helm gaat fietsen. Wat vind jij?

Hallo,

Allemaal heel erg bedankt voor de tips en de adresjes!

Toch nog een paar vraagjes :
- Hoelang op voorhand is het nodig om de trein te reserveren van Chiang Mai naar Bangkok ? Is een dag op voorhand ok, of moet dat eerder een week zijn ?

- Jim, ik heb op je website ergens gelezen over pakketjes versturen naar huis. Was dit gewoon via de post ? Hoeveel kostte dit ongeveer ?

- Weet er iemand of de streek in het oostelijk deel van het noorden van Thailand (streek rond Nan) mooi/speciaal is ? Het ligt niet direkt in onze bedoeling om daar te gaan fietsen, maar een andere optie zou zijn om naar het noorden te gaan via Nan. Veel info vind ik er echter niet over...

- Dus als ik het goed begrijp kan je in Sawankhalok de trein richting Chiang Mai niet nemen ?

- Hoe zit het met lastige honden ? Is dit een probleem ?


Groeten,

Koen

Trein reserveren zou ik enkele dagen van tevoren doen.
Pakketjes sturen naar huis gaat makkelijk, gewoon via het postkantoor.
Honden: ikzelf had volstrekt geen enkel probleem, dat is ook alweer een pluspunt daar. Ook geen last van muggen, vliegjes en andere insecten. Evenmin kakkerlakken gezien.

jim
Hallo,

Binnen een goeie maand vertrekken we naar het noorden van Thailand.
Wat ik me afvroeg : is een inenting tegen hondsdolheid nodig ?
Wat betreft malaria heb ik al antwoord op mijn vraag : http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=2994

Alvast bedankt,

Koen

Inenten tegen hondsdolheid is een eigen keuze. Volgens mij ben je nu al te laat, maar dat weet ik niet zeker.
Ik doe het zelf nooit, maar ik ben zelden het doel van aanvallende honden. Ik liep 's avonds in de benedenstad van Valparaiso (Chili) toen een groep van 20 zwerfhonden mij tegemoet kwam. Zij liepen langs mij. Even later klonk achter mij een wild geblaf en geschreeuw: de groep had een man aangevallen. Zijn kedling was totaal aan flarden. Komen ze grommend op mij af, dan krijg ik ze meestal wel in bedwang. De meeste honden in Thailand liggen overdag versuft in de schaduw. Pas op met het benaderen van een schattig hondje. Juist zo'n beestje kan ineens toehappen.
De omgeving van Nan is mooi, ongerept, maar er zijn pittige hellingen met wegen over oude olifantenpaden. Een olifant lijkt een log dier, maar gaat wel via de kortste weg de helling op.
Ik vertrek 8 november weer eens naar Thailand

Bedankt Bert !

Voor hondsdolheid zijn we nog n?t niet te laat, een kuur duurt 3 weken.
Ik ben helemaal niet gek van honden, vandaar mijn bezorgheid.

Ps: wij vertrekken op 29 okt.

Koen

Leuke discussie! Mag ik ook meepraten en vragen?

Wij vertrekken komende vrijdag al naar Chiang Mai. We willen ook een tocht maken van Chiang Mai via Mae tang, Chiang Dao, Fang en Tha Thon naar Chiang Rai. We hebben alleen wel twee kinderen bij ons. Eentje in het fietsstoeltje en eentje op de aanhangfiets. We zijn niet geheel onervaren, maar ik vraag me toch af hoe zwaar zijn de beklimmingen nu werkelijk? Wat is het zwaarste stuk? Moet je sommige stukken lopen? Is het in het noorden ook mogelijk om stukjes te liften? (met pickup's).

Wij hebben natuurlijk ook Bert's boekje doorgespit en op basis daarvan een route gemaakt. Als ik nu naar de kaart bekijk (het boekje van Lonely Planet) dan zie ik een "geel" weggetje lopen van Mae Taeng via Luang en Phrao naar net iets ten noorden van Chiang Dao. Waarom fietsen we daar niet langs?

Zijn er ook kleine weggetjes parallel aan de grote weg? Heeft iemand toevallig daar al eens gefietst met GPS en tracks beschikbaar? Of staan die op gedetailleerder kaarten?

Scheelt het veel om hotels van te voren via internet te boeken? of geldt dat alleen voor de duurdere resorts?

Ik heb een mailtje gestuurd naar de Sunday Bicycle club van Chiang Mai. Helaas is mijn Thais niet zo goed, dus hun website is zo goed als onleesbaar. Ik zag wel dat ze nog steeds tochtjes doen op zondag. Iemand daar nog recente ervaringen mee?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Jouke, Ina, Saskia & Femke

Hallo,

Ervaring met die fietstochten op zondag hebben we niet, doch we hadden er ook van gehoord. Ik heb die mensen daarover gecontacteerd omdat het me ook wel een leuk idee leek.
Het antwoord op mijn mailtje kan je hieronder lezen.
Blijkbaar sprak die man ook nederlands ?

Groeten,

Koen


Dear (Beste) Koen,

Yes, every Sunday they (Sunday Bicycle club) meet each other at the Taphae
Gate around 07:00 am.
After the meeting they split up in different groups of different levels and
do tours in different directions.
Mostly they know each other but they welcome guests from other countries.

Kind regards (vriendelijke groet),


Etienne Daniels
Travel Consultant
Click and Travel Ltd.
Mailto:info@clickandtravelonline.com
http://www.clickandtravelonline.com

Etienne is niet van de Sunday Bicycle Club van Chiang Mai, maar kent wel mensen van deze club. Etienne is een Vlaming gehuwd met een Thaise die al jaren in Chiang Mai woont. Etienne heeft zijn bedrijf Click an Travel en is gespecialiseerd in fietstochten rond Chiang Mai.

Ik had ook al contact opgenomen met Etienne maar hij verwees me ook al naar AWOL. We hebben twee jaar geleden met AWOL de route Bangkok - Phuket gefietst en zijn een beetje bang dat de route in het noorden net als naar Phuket vooral over de grote wegen gaat (ik heb ook gehoord dat die route per auto uitgezet is). Vandaar onze vraag naar de kleine weggetjes. Die zijn er toch wel?

Ene Ivo beweert op deze site in de landeninfo Thailand dat hij over militaire kaarten beschikt, kent iemand Ivo of heeft iemand anders die kaaten? Zijn ze in Chiang Mai te koop?

Jouke

Jouke, Ja een deel van die kaarten zijn te koop bij Suriwong bookshop.
Echter die gedeeltes die interessant zijn, Chiang Dao, en de grensgebieden worden vanwege veiligheidsredenen niet verkocht.

Net voor en na het Chiang Dao Hill resort is er een stijl stuk op de route die je aanhaalt.
De route via Phrao is leuk en vrij verkeersarm maar je vind er weinig overnachtingsplaatsen met als gevolg dat je een rit van bijna 100km voor de boeg hebt.

De aansluiting van die begint in de buurt van Phrao naar Chai Prakan is al enkele jaren af maar is zeer heuvelachtig. de Duitser van Doi Farang kan je wel op weg helpen.

Hoi Etienne,

Hoe zwaar is de Doi Farang? Is die berg net zo grof gebouwd als een westerling?

bert sitters schreef:Hoi Etienne,

Hoe zwaar is de Doi Farang? Is die berg net zo grof gebouwd als een westerling?
Ban Doi Farang Resort Bertje, amaai die Ollanders toch.

Het zijn omgebouwde Noordthaise rijstschuren dus ik vermoed dat het max 2 meter is dat je boven de grond slaapt. :wink:

Trouwens Jouke er is en kleine 30 km voor Phrao in Tambol (gehucht) Longkhod (Longkord) een heel mooie plek om te overnachten. Nature lodge.

In november of december maar een even kijken.

We zijn inmiddels een flink eind onderweg en zitten nu in het noordelijkste puntje: Mae Sai. Vandaag een dagje Myanmar gedaan. Erg leuk! Je mag maar 5 km het land in, maar we hebben alle wegen tot de slagbomen gevolgd. Waar we vriendelijk te woord gestaan werden door de politie.
De route naar Thaton was erg leuk. Het heuvelachtige deel na Chiang Dao hebben we met een Songtau gedaan. Ja we fietsen wel met kinderen dus het moet niet al te zwaar zijn....
Wat erg meevalt is het afwijken van de 107. Je kunt altijd wel een klein weggetje inslaan. Volgens mij kun je zelfs tot het Royal Ping aan de oost-kant van de Ping rivier blijven fietsen. We zijn namelijk vanuit het Ping, naar het oosten toe gefietst en er kwam nog geen eind aan de weg.
Een aanrader is het Lagoon resort in Mae Rim. Errug lekker eten (menu B), zeer sfeervol.
Andere aanrader: de weg van Fang naar Thaton: niet de gewone weg (107 geloof ik nog steeds) nemen maar de weg ten oosten daarvan. Prachtig rustig door tussen de rijstvelden.
Van Thaton met de (prive) boot naar Chiang Rai en vandaar met de bus (200 baht) naar Mae Sai. Leek ons een saai stuk om te fietsen.

Dank je Jouke voor de tips !

Nog een vraagje : weet er iemand iets over de doorsteek naar het noorden via Nan ? Bijvoorbeeld via Chat Trakan, en zo verder het kleine wegje volgen langs de grens met Laos ? Ik zie op de kaart ook het meer van Sikirit, die is een andere mogelijke weg naar Nan, maar dan via Uttaradit.

Over dit deel van Thailand is niet zo heel veel bekend lijkt me...

Koen

Hallo iedereen,

We zijn sinds deze week terug van onze reis door Thailand per fiets.
Ik wil bij deze iedereen bedanken voor de nuttige tips die we gekregen hebben via het forum !

Onze route die we gefietst hebben was in het kort :
Na onze treinrit van uit Bangkok naar Nong Khai zijn we in twee dagen gefiets naar Chiang Khan (1ste dag tot in Sang Khom). Prettige eerste kennismaking met fietsen langs de Mekong.
Van uit Chiang Khan eveneens in 2 dagen naar Dan Sai, via Ban Pak Huay, via het kleine weggetje tegen de grens met Laos. Zeer mooie omgeving hier, zeer aan te raden.
Van Dan Sai in één dag doorgereden naar Chat Trakan.
De volgende dag zijn we doorgefietst naar Uttaradit, en daar de trein genomen naar Chiang Mai.
In Chaing Mai hebben we de bus genomen naar Phayao, om van daaruit verder te fietsen naar Thoeng, en de volgende dag verder noordwaarts tot in Chiang Khong, terug aan de Mekong.

Van uit CHiang Khong zijn we naar Chiang Saen gefietst, langs de Mekong. Zeer zeer mooie rit, behoort bij het mooiste wat gezien hebben in Thailand.
Vervolgens langs de Mekong van Chiang Saen naar Mae Sai.

Van uit Mae Sai zijn we in één dag naar Doi Mae Salong gereden, via Mae Chan. Wees gewaarschuwd voor dit stuk, want de laatste km's waren niet om te lachen. (Over die laatste 20 hebben we 4 uur gefietst....) De rit was echter wel zeer mooi, ook het uitzicht van uit het dorp was prachtig.

De dag daarop was het terug hetzelfde scenario, doch nu voornamelijk dalen, wel nog wat zwaar klimwerk af en toe, maar doenbaar, zelfs met onze vermoeide benen van de dag ervoor. We zijn toen tot in Tha Ton gereden.

De dag nadien zijn we nog verder gefietst tot in Fang, maar daar werd het ons wat te druk qua verkeer, vandaar dat we een busje genomen hebben tot in Chiang Mai.
In Chiang Mai hadden we nog een rondje rond de Doi Suthep gepland door het natuurpark, zoals Bert Sitters in zijn boek beschrijft, maar we zijn vervroegd moeten terugkeren naar Bangkok. Alle treinen en bussen waren namelijk volgeboekt door het Loi Kraton gebeuren...

Het is een mooie reis geweest, mooie dingen gezien en vriendelijke mensen, en dat maakt het toch wel vind ik....
In totaal hebben we 1000 km gefietst, we hadden ongeveer 14 fietsdagen, voor in totaal 3 weken weg geweest te zijn.

Op mijn beurt wil ik gerust mensen helpen die ook plannen hebben om in het noorden van Thailand te gaan fietsen.

Groeten,

Koen