Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 4 weken rondje Nepal - Forum Wereldfietser

4 weken rondje Nepal

Hallo,

Wij, 2 vriendinnen, willen graag in november weer een mooie fietsreis gaan maken. vorig jaar 4 weken in Noord Vietnam gefietst, wat ons erg goed is bevallen. Bergen, rustige weggetjes, aardige mensen, kleine dorpjes, natuur, lekker eten, weinig toeristen, etc.
Wij zoeken zoiets ook voor dit jaar. Al zoekend viel ons oog op Nepal. Echter nog niet het goede beeld kunnen vormen van de mogelijkheden. Wat we veelal vinden zijn mbt tochten of lange doorreis routes. Wij zouden het liefst een rondje willen fietsen of anders een route met vliegveld aan begin en eind. Gevonden hebben we routes Kathmandu-Pokhara (via Chitwan) en dan vaak met vliegtuig weer terug naar Kathmandu.
Heeft iemand misschien advies, tips en ideeën voor ons?
- hoe druk/rustig zijn de wegen? (mn Prithvi highway en EW highway)
- hoe steil/vlak/hoogtemeters moet je ongeveer rekening mee houden?
- zijn er naast de getoonde wegen op google maps alternatieven (kleinere doorgaande wegen)?
- wat is de staat van de wegen (mn na de aardbeving) (verhard / onverhard?)
- eventueel mogelijkheden voor binnenlandse vluchten en meenemen van je fiets.
- alle andere tips zijn natuurlijk welkom :D

alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Groeten Astrid en Ina
Hallo,

Wij hebben wel geen rondrit gemaakt, maar wel ongeveer 4 weken gereden door Nepal richting India. Dit zijn onze route gegevens. De slechtste wegen waren Katmandu - Naubise , Sauraha- Mugling, geen asfalt losse stenen, gaten en heel veel stof (soms lijkt het alsof je door de mist fietst) en er is redelijk veel verkeer. De afstand van Kathmandu naar Daman hadden we verkeerd ingeschat (laatste 50 km behoorlijk steil) en hebben toen een auto aangehouden die ons naar boven bracht. Als je eenmaal Pokhara heb verlaten is het stiller op de wegen, er blijven natuurlijk wel gaten in de weg .Onderkomens zijn buiten de toeristen centra heel eenvoudig, te vergelijken met Noord-Vietnam. Chitwan NP en Bardia NP bezocht. Onze route was erg mooi om te doen.

Datum Plaats Km Km Totaal Stijging Max hoogte

3-mrt-17 Katmandu
4-mrt-17 Katmandu
5-mrt-17 Katmandu - Nagarkot 73 73 900 2000
6-mrt-17 Katmandu
7-mrt-17 Daman 53 126 1200 2500
Met auto 24
8-mrt-17 Hetauda 56 182 350 2488
9-mrt-17 Sauraha 71 253 178 494
10-mrt-17 Sauraha
11-mrt-17 Sauraha (rondrit) 46 299 86 188
12-mrt-17 Mugling 63 362 655 307
13-mrt-17 Bandipur 32 394 1090 995
14-mrt-17 Pokhara 76 470 976 978
15-mrt-17 Pokhara
16-mrt-17 Wayling 64 534 839 1176
17-mrt-17 Tansen 61 595 1384 1290
18-mrt-17 Lumbini 86 681 105 1299
19-mrt-17 Lumbini (rondrit) 18 699
20-mrt-17 Shivaraj 88 787 140 165
21-mrt-17 Lemahi 57 844 574 456
22-mrt-17 Kolhapur 111 955 690 332
23-mrt-17 Bardia 76 1031 152 194
24-mrt-17 Bardia
25-mrt-17 Bardia (rondrit) 20 1051
26-mrt-17 Ghodaghobi 65 1116 564 232
27-mrt-17 Mahendranagar 89 1205 199 215

M.vr.gr Henk
Ik vond zelf Nepal het minst mooi van alle landen in de Himalaya (Ik heb in Pakistan, India, Nepal en Bhutan gefietst).
Bhutan was het meest bijzonder, maar erg duur. Daarna volgt Arunachal Pradesh met Tawang als letterlijk en figuurlijk hoogtepunt. Ik ben alleen bang dat je daar binnenkort niet meer mag fietsen omdat de Indiase en Chinese troepen zich nu samentrekken aan de noordgrens van dit gebied.
(Nog niet nieuwswaardig genoeg)

De weg tussen Pokhara - Mugling - Kathmandu is erg druk. Je zult niet de eerste fietser zijn die daar wordt aangereden. Daarnaast was er heel veel luchtverontreiniging in de Kathmandu vallei. Ik zeg klanten vaak dat je in Nepal beter kan gaan lopen dan fietsen.
Als je zoekt op Nepal in dit forum kun je lezen dat velen Nepal eerder als een land voor trekking zien dan voor te fietsen. Ik fietste er afgelopen februari van Belhiya naar Mechinagar via Lumbini, Pokhara, Kathmandu en Janakpur in een week of 3.
De doorgaande wegen zijn over het algemeen best ok. Als je daar vanaf wijkt kom je snel op onverharde wegen met wat lastiger klimmetjes, idd meer voor mtb'ers dan voor volgeladen vakantiefietsen. De drukte op de wegen varieert nogal waarbij het natuurlijk rond de grote steden drukker is. Ik vond het zelf erg leuk om daar te fietsen maar er zijn landen die interessanter zijn als het om het fietsen met een vakantiefiets gaat. Het zuiden is best wel vlak dus makkelijk fietsen maar daar lijkt het meer op India terwijl verder naar het noorden het wat "chinees" aan begint te voelen.

Een paar plaatjes voor de beeldvorming:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het plaatje hierboven is een klimmetje net voor Kathmandu als je van Pokhara komt. Dit was een druk stuk met veel vrachtverkeer, eigenlijk het drukste stuk wat ik heb gefietst en ook relatief smal.

Afbeelding
Fietsen in Kathmandu is niet ideaal: druk en veel verotte wegen.

Afbeelding
Afbeelding
Natuurlijk af en toe klimmen maar de doorgaande wegen zijn nooit supersteil, ik denk altijd minder dan 10%.

Afbeelding
Pas op voor loslopende geiten.

Afbeelding
Afbeelding
In het zuiden makkelijk vlak rijden.

Afbeelding
Er zijn natuurlijk veel meer fietsers in Nepal.

Afbeelding
Hallo allen,

Erg bedankt voor de reacties! Zeker ook de plaatjes, wauw.
Met jullie input hebben we nog een tijdje zitten wikken en wegen en uiteindelijk hebben we toch besloten te zoeken naar een andere locatie.

Onze blik is nu gericht op Kerala :D
India maar (naar ons idee) niet zo super vol, bergen, natuur, lekker eten, etc.
Alle tips voor dit reisdoel zijn natuurlijk ook erg welkom :wink:

groeten Astrid en Ina