Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veilig fietsen in de Filippijnen? - Forum Wereldfietser

Veilig fietsen in de Filippijnen?

Ik droom ervan om in de komende winter een fietsreis in de Filippijnen te ondernemen. Sinds de verkiezing van Rodrigo Duterte tot president lees ik in de krant schokkende verhalen over dit land. Doodseskaders maken jacht op drugsdealers en hebben vanwege de overheid een 'licence to kill'. Ik kan me voorstellen dat het gevaarlijk fietsen is in een ontwrichte maatschappij waar geweld alledaags is. Buitenlandse Zaken (zie https://diplomatie.belgium.be/nl/Dienst ... filipijnen) raadt reizen in de Filippijnen niet af mits in acht name van een aantal elementaire veiligheidsvoorzorgen. Maar over fietsreizigers zwijgt het reisadvies volkomen.

Heeft iemand recent door de Filippijnen gefietst? Is de situatie voldoende veilig voor buitenlandse fietsreizigers? Mijn voorlopige fietsroute vertrekt in Manilla. Via zuidelijk Luzon vaar ik naar de centrale eilandengroep Visayas. Ik blijf ver weg van Mindanao en de IS-rebellen.

Hartelijk bedankt voor informatie over de fietssituatie in de Filippijnen!

Kristof.
http://vakantieligger.wordpress.com
Beste Kristof,

In 2014 hebben wij zes weken door de Filipijnen gereisd, en ik kan je een ding zeggen, fietsen is niet veilig in de Filipijnen. Wij wilden daar met een brommertje rondtrekken, maar dat idee hebben we bij nader inzien maar laten varen, want het was daar op zijn zachtst gezegd niet echt gemakkelijk. We hebben een week een auto gehuurd, maar zelfs dat was echt een enorme uitdaging. De wegen zijn smal, en de mensen wonen daar direct aan de weg, met vrijwel geen uitwijkmogelijkheden.
De fietsafstanden zijn enorm groot, en wild kamperen is daar zeker niet aan te raden, voor je eigen veiligheid.

Nu bestaan de Filipijnen natuurlijk uit ongelooflijk veel eilanden, en het ene eiland is het andere niet, wij hebben alleen maar ervaring op Mindanao en Cebu, maar naast de zeer onstuimige en niet te onderschatten politieke situatie, is het land niet ingericht op fietsende toeristen.

We hebben gefietst in Thailand, Cambodja en Vietnam, in Maleisië hebben we niet gefietst, maar dat zou ik daar zo doen, maar de Filipijnen zou ik als fietsland niet meteen aanraden.
Actuele info over de veiligheidssituatie heb ik niet, maar in 2009 heb ik een maand op Cebu, Bohol en Negros gefietst en daar was de veiligheid geen probleem (zowel qua verkeer als qua risico op beroving etc.). Er wonen op die eilanden heel veel buitenlanders (vooral Duitsers) in verband met het duiktoerisme en de Filipijnse vriendinnenindustrie, om het zo maar te noemen. Het is wel zo dat de Filipino's nogal een preoccupatie met geweld hebben, bewakers met machinegeweren voor de supermarkt zijn volstrekt normaal. Fietsen was er best aangenaam (zie ons reisverslag), maar de echte Zuid-Oost-Azië experience ontbrak er, omdat de maatschappij aan de oppervlakte nogal veramerikaniseerd is, met vrijwel uitsluitend fastfood-tenten met slecht eten. Dat was een grote afknapper. Cultuur vonden we er ook nauwelijks, maar als je genoeg hebt aan een mooi tropisch landschap, prima duik- en snorkellocaties en in het algemeen rustige fietswegen, zit je wel goed op de genoemde eilanden (maar nogmaals: actuele info over de sfeer en de veiligheid heb ik niet; ik denk dat je redelijk kunt vertrouwen op de adviezen van BuZa).
Er gaan erg veel horror verhalen rond, ook hier.
Ik fiets elk jaar op de Filippijnen, rij er met de "motor", ga met de auto en wandel en duik.
Al ruim 30 jaar.
Het is maar net hoe je ze wilt lezen of aanhoren, maar een groot deel is klinklare onzin.
Zomige willen een beeld schetsen zonder enige kennis van zaken, "van horen zeggen" en van verhalen lang geleden en van slechts één bepaald gebied.
Laat je niet gek maken, orienteer je goed en maak je eigen afweging. Het is en blijft een derde wereld land.
Elk derde wereld land heeft uitgesproken gevaarlijke gebieden. Als daar ook nog een veel toeristen naartoe gaan, is er weinig fantasie nodig om te voorspellen dat dat "slecht volk" aantrekt.
Tja, als je naar Cebu gaat om te fietsen en je komt er ter plaate pas achter dat het een stinkende stad is....
Zelfde voor Manila. Een blik op google maps (sateliet) en je weet dat je daar niet voor de lol moet fietsen!
En Duterte... die doet jou echt niets hoor. Bemoei je gewoon niet met politiek!

Groet, Tom.

PS. pas op. Bij velen (ook hier?) ben je bij voorbaat verdacht als je als man alleen gaat....
Tom vds schreef:Tja, als je naar Cebu gaat om te fietsen en je komt er ter plaate pas achter dat het een stinkende stad is....
So what? Op Cebu viel verder prima te fietsen, daarover hadden we ons tevoren terdege geïnformeerd... (ik zet ook maar wat veelbetekenende puntjes neer)
Die opmerking was meer in algemene zin, niet voor iemand in het bijzonder.
Net als de PS overigens.

Groet, Tom.
Filipijnen is een prima fietsland, op Palawan na heb ik alle grotere eilanden gefietst, Mindanao heb ik in 2010 gedaan en me ook daar geen seconde onveilig gevoeld.
Mooi land en een groot voordeel is dat velen Engels kunnen spreken.

Groet Peter.
Hallo Kristof en anderen,

Ook mijn fietsvriendin en ik hebben het idee in februari 2018 te gaan fietsen over de Filipijnen.
Ik volg de discussie daardoor met interesse.

Kristof: Heb jij al een meer vast omlijnt plan van je fiest tocht?

En wie kan zeggen:
- Waar is het in elk geval veilig fietsen, welke eilanden?

Benieuwd in afwachting van reacties.
Groet Astrid
Beste Astrid,
Ik heb mijn Filipijns fietsplan in de koelkast gestopt. In de plaats daarvan heb ik dit jaar een andere fietsdroom waargemaakt. In mei fietste ik een maand lang door Japan. Het relaas van deze ligfietsreis kan je lezen op mijn blog: https://vakantieligger.wordpress.com/japan-2018/ .
Voorlopig wacht ik de situatie in de Filippijnen af en geef ik voorrang aan andere (fiets-)reisplannen. Mijn embryonale fietsroute in de Filippijnen had de start en finish in Manilla. Vanuit de hoofdstad wilde ik naar Batangas City fietsen en er de veerboot naar het eiland Mindoro te nemen. Vervolgens zou ik achtereenvolgens hoppen naar de eilanden Borocay, Panay, Negros, Cebu, en Masbate. De terugkeer lag nog open. Ofwel zou ik de boot naar Manilla nemen, ofwel oversteken naar de zuidoostelijke staart van het eiland Luzon en de trein nemen in Legazpi.
Ik wens je in ieder geval een prachtige en veilige reis,
Groeten van Kristof.
alegre schreef:
do 16 aug, 2018 10:43
En wie kan zeggen:
- Waar is het in elk geval veilig fietsen, welke eilanden?
Ik heb alleen ervaring met Cebu (zuidelijke helft) en dat voelde gewoon veilig aan. Alhans in algemene zin dan. Het verkeer is nogal chaotisch maar da's vooral in de grotere steden (ik zou niet graag in Cebu willen fietsen). In kleine plaatsjes is het veel rustiger, ook op de doorgaande wegen. Wel oppassen voor bussen want die stoppen heel plotseling op de gekste plekken.

Qua eten ben ik trouwens niet veel fastfood (is wel toegenomen de laatste jaren zag ik) tegengekomen, wel veel stalletjes langs de weg met kipstokjes e.d. en bakkerijtjes. En erg vriendelijke mensen.
Het is in principe veilig om op de Filipijnen te fietsen, met uitzondering van Mindanao en de eilanden in- en gebieden grenzend aan, de Sulu-zee en Bohol-zee. Hoewel Bohol een populair eiland is zou ik persoonlijk weg blijven van de zuidkant.
Als je in Manilla aankomt, zul je je een weg moeten zien te vinden de stad uit. Het vliegveld NAIA ligt midden in de stad.
De route(*) zoals aangegeven door Kristof is normaal gesproken goed te doen zonder echte dreigingen.
Onthou echter wel dat fietsers op de Filipijnen vrij laag in de rangorde van verkeersdeelnemers staan (net als in de meeste andere landen in zuid-oost Azië).
Hou ook rekening met eventuele (on-)veiligheid met veerboten. Als je van Batangas naar Mindoro gaat, kan ik Minola Lines aan bevelen. Die varen met bangka’s naar Puerto Galera. Niet laten afschrikken door de traditionele bouw van deze boten, bamboe blijft drijven :lol:
*= De trein kun je vergeten. Die rijdt namelijk niet. Wel kun je redelijk goedkoop vliegen vanuit Legazpi. Of je neemt de bus.
Maar sla de omgeving van Legazpi zeker niet over: Mount Mayon is een van de mooiste vulkanen ter wereld (en is actief!)

Groet,
Tom.
Wij mogen volgend jaar een bruiloft bijwonen op Bohol. Omdat we niet alleen daarvoor die kanbt op willen en zo ver willen vliegen, knopen we er een vakantie aan vast, totaal 2 weken. De bruiloft en familie is in het noorden, wij willen kijken of er fietsen te huur zijn en we dan verder kunnen kijken. Waarom raad je aan het zuiden te vermijden? Juist vanwege het toeristische karakterr, of zijn er andere redenen?
Het zuiden van Bohol ligt aan de Bohol- zee. En die grenst weer aan de Sulu-zee. Vooral dié is berucht. Of erger nog: gewoon gevaarlijk in ververband met piraterij. Als wij (voor werk) daar doorheen varen, worden er ook extra veiligheidsmaatregelen genomen. Die anti-piraterij maatregelen blijven tot ná de Bohol-zee in stand.
Het zal allemaal wel meevallen, zoals gezegd gewoon gezond verstand gebruiken.
De Zuidelijke eilenden, en dus ook Mindanao, zijn echt risico gebieden i.v.m. mogelijk terrorisme. (Maar dat wist je waarschijnlijk al wel).
Fiets huren zal niet mee vallen. Meeste fietsen zijn niet bepaald van EU of VS afmeting 8)

Groet,
Tom.
Jaren daar gewoond en op mijn motor gereden daar....je moet even wennen aan de verkeerschaos maar nooit een ongeluk gehad. Wel veel gezien.

Heb eens een chinese fiets gekocht..40 euro nieuw maar was geen succes. Viel snel uit elkaar..maar met de rugzak op het stuur toch wat avontuur beleefd. En zo wat kunnen rondfietsen
Verder zelf een bandplaksetje meenemen..want band plakken in een vulcanizing shop was geen succes..een grote puist op je band fietst niet lekker.

Kamperen heb ik wel regelmatig gedaan daar..of ergens uit het zicht of gewoon bij mensen op een erf..vaak zijn huizen afgeschermd met muren en kon je zogenaamd veilig staan. Hangmat en tarp is misschien makkelijker. Verder veel CouchSurfing gebruikt..erg leuk al heb je sowieso al snel contact omdat iedereen buiten leeft.
Eten langs de weg en in de morgen in de markten. sAvonds BBQ aan de stalletjes.


The Guardian Angels waren lang geleden al actief om zogenaamd bad elements of society uit de weg te ruimen..dus das niks nieuws daar. Duterte heb je niks van te vrezen. Verder is er bij mijn in al die jaren maar een Tshirt ontvreemd en een paar slippers.
Ben vooral op Cebu, Negros en Mindanao geweest....maar vaak zijn de eilanden voorzien van een grote hoofdweg en die loopt langs de kust..dus das vaak druk. Maar autoluwe eilanden kan je ook vinden...Camiquin, Siqiour, Surigao

Mindanoa heb ik overal bereisd maar ZO kant zou ik wat ontzien.
En ja ook op schip daar aangekomen eerste keer door Malakka straat en niet prettig voor de bemanning.

Succes!!
"Mindanoa heb ik overal bereisd maar ZO kant zou ik wat ontzien."

Ik denk dat je de ZW kant bedoeld in plaats van ZO...
Zuidwesten is inderdaad geen aanrader.
Zuidoosten heb ik van General Santos tot Surigao City gefietst zonder problemen..
Sorry.. inderdaad kant van Zamboanga op..dus ZW. Nog steeds een Groninger daar gekidnapt...
Ja verder prima te doen daar. Altijd wat te beleven en ze zien omdat alles buiten gebeurd.
kayakcobber schreef:
zo 21 okt, 2018 18:36
... daar gekidnapt...
Aan allen die ook maar het dwaze idee zouden hebben: ik zou daar dus maar lekker uit de buurt blijven!

Groet,
Tom.